handdator

Visa fullständig version : Sömnproblem dagar jag tränar


Halldin
2005-05-31, 18:27
Har börjat få en väldigt irriterande tradition av att inte kunna somna ordentligt de dagar jag tränat. Vilket är kass eftersom det främst är då man behöver det... kan vrida och vända mig i 3-4h som mest.

Är det fler som råkar ut för detta, och vad gör ni åt saken?

z_bumbi
2005-05-31, 18:31
Hur långt mellan träning och läggdags?
Tagit en vilovecka nyligen?
Går på diet?
Märkt att träningen har gått ganska bra sista tiden eller att den har gått märkbart sämre?

Fatalist
2005-05-31, 18:31
Råkar ut för samma, oftast konstigt nog efter hårda benpass

för att svara bumbis frågor:

Hur långt mellan träning och läggdags? ca 4h

Tagit en vilovecka nyligen? ja

Går på diet? nej

Märkt att träningen har gått ganska bra sista tiden eller att den har gått märkbart sämre? väldigt bra

AngelLove
2005-05-31, 18:59
Har börjat få en väldigt irriterande tradition av att inte kunna somna ordentligt de dagar jag tränat. Vilket är kass eftersom det främst är då man behöver det... kan vrida och vända mig i 3-4h som mest.

Är det fler som råkar ut för detta, och vad gör ni åt saken?

Vet inte om det är samma sak, men 2 perioder, en kring jul/nyår och efter de två sista passen.

Det enda som har varit gemensamt, iaf som jag kommit på i skrivande stund är att jag har tränat tungt under längre tid än normalt (tid är ju ett väldigt variabelt mått men för mig har det normala varit 6v träning & sedan 1v vila, tungt=gjort personbästa i flertalet övningar) när sömnproblemen börjar..

Förra gången ignorerade jag problemen i början vilket resulterade i att jag fick använda receptbelagda insomningstabletter för att övht komma tillbaka i rytmen igen, jag kunde helt enkelt inte somna även efter vilouppehåll. Denna gången har jag två pass till innan jag tar vila för att se vad som händer.

Kan återkomma till dig i PM om du vill ifall du har samma tendens / symptom med hur sömnen reagerade på vila direkt när symptomen visade sig.

Halldin
2005-05-31, 19:08
Hur långt mellan träning och läggdags?
Tagit en vilovecka nyligen?
Går på diet?
Märkt att träningen har gått ganska bra sista tiden eller att den har gått märkbart sämre?
1) Väldigt olika, igår var det ungf. 5h mellan passet var avslutat och sängdags.
2) Nej
3) Nej
4) Ökar sakta, men ökar


Edit: Ser i mina anteckningar följande [[Vilovecka 6-13 Mars]]

z_bumbi
2005-05-31, 19:31
Halldin: Jag brukade råka ut för sådana perioder när jag tränat ganska länge utan uppehåll, det var lögn att sova efter benpassen t ex men när jag började lägga in planlagt vila så blev det bättre. Det skadar ju inte att testa att antingen dra ner mängd/tempo eller vila helt en vecka.

Svantee: Det kan vara att du ligger på gränsen även fast du tagit en vilovecka (Det är ju ingen garanti att det är tillräckligt.) men i värsta fall kanske du kan lägga benträningen på en eftermiddag eller t o m förmiddag istället och se hur det funkar? Kroppen är ganska mycket uppe i varv efter just benträningen har jag märkt.

För båda
Har träningen gått ganska bra under längre tid har ju även energiförbrukningen ökat något vilket man ibland missar, siktar man på en stadig uppgång och har legat på den nivån i ett tag så kan man förbruka några 100 kcal per per dag mer i genomsnittoch då blir det inte mycket kvar av överskottet.
En tillfällig höjning av kalorierna kan visa på om det är en del av problemet, lite mer kolhydater under säg två veckor så bör man kunna märka om det hjälper något.

Det finns säker 30 saker till man kan kolla på men då bör man nog ha betydligt mer att gå på.

Diana
2005-05-31, 20:16
Intressant! Tack zbumbi :thumbup:
Har allti svårt att sova om jag tränat samma kväll, verkar som det måste gå ett visst antal timmar emellan *screwy* eller om det kan va koffeinet va vet jag :D