handdator

Visa fullständig version : Större risk att bli sjuk när man ligger på kcalunderskott?


JAM
2005-05-31, 14:09
Efter att ha deffat i åtta veckor har jag åkt på en riktig dunderförkylning. Undrar därför om man löper större risk att bli sjuk när man ligger på kcalunderskott?

Jag tror att källan till det hela var någon av de 17 000 som stod i Kenttältet i fredags! *grr27* *cry*

Sjuk, det har jag inte varit sedan tidigt i höstas tror jag.

King Grub
2005-05-31, 14:17
Inte mycket större, kanske inte alls. Det har mycket lite med immunförsvar att göra om man blir förkyld; alla som får förkylningsvirus på någon slemhinna blir förkylda. Även om du hade legat på 5000 kcal+ hade du blivit förkyld i och med att någon rackare gav dig viruset.

"The greatest myth about the common cold is that susceptibility to colds requires a weakened immune system. Healthy people with normal immune systems are highly susceptible to cold virus infection once the virus enters the nose. In volunteers studies, approximately 95% of normal adults became infected when virus was dropped into the nose."

Ref: Gwaltney, J.M.Jr., and F.G. Hayden. 1992. Response to psychological stress and susceptibility to the common cold. New Engl. J. Med. 326:644-645.

JAM
2005-05-31, 14:33
Inte mycket större, kanske inte alls. Det har mycket lite med immunförsvar att göra om man blir förkyld; alla som får förkylningsvirus på någon slemhinna blir förkylda. Även om du hade legat på 5000 kcal+ hade du blivit förkyld i och med att någon rackare gav dig viruset.

"The greatest myth about the common cold is that susceptibility to colds requires a weakened immune system. Healthy people with normal immune systems are highly susceptible to cold virus infection once the virus enters the nose. In volunteers studies, approximately 95% of normal adults became infected when virus was dropped into the nose."

Ref: Gwaltney, J.M.Jr., and F.G. Hayden. 1992. Response to psychological stress and susceptibility to the common cold. New Engl. J. Med. 326:644-645.
Ahh, där ser man. :)

Intressant studie! Att det trots allt är så många som blev sjuka av det planterade viruset...

Men hur spelar kondition och annat in då? Har en vältränad person större chans att klara sig, eller spelar inte heller det någon roll? Jag gissar på att det inte spelar så stor roll. Men de skrev "normal adults" i studien. Är vältränade "onormala tro...?

Sverker
2005-05-31, 14:42
Jag konstaterar VARJE GÅNG jag deffar att jag blir småsnuvig med slem i lungorna. Det går lite upp och lite ned, men snuvan försvinner inte.
Vips veckan efter tävlingen är det borta.
Kan ju fundera över ifall det är psykiskt, det är för lite kalorier eller det är nedtryckt immunsystem pga mycket träning.

jwzrd
2005-05-31, 14:47
Jag konstaterar VARJE GÅNG jag deffar att jag blir småsnuvig med slem i lungorna. Det går lite upp och lite ned, men snuvan försvinner inte.
Vips veckan efter tävlingen är det borta.
Kan ju fundera över ifall det är psykiskt, det är för lite kalorier eller det är nedtryckt immunsystem pga mycket träning.

Jag brukar vara lite halvsnorig när jag ligger i och tränar som hårdast också. Alltid undrat vad det handlar om.

Pellefant
2005-05-31, 14:50
Kan det vara så att när man deffar ofta tränar mer och kommer mer i kontakt med redskap(cardio och styrketräning) andra använder, dvs mer potentiell viruskontakt och därför blir sjuk oftare? (seriöst)

Sverker
2005-05-31, 14:55
Gissar att exponeringen för virus mellan Skanstull och Odenplan är ca 100 000 ggr större :D

tegel
2005-05-31, 16:48
Ge fan i att peta i näsan :whipped:

så minskar risken att bli förkyld

TTT
2005-05-31, 17:23
Fan åkt på dunderförkylning jag med :(

JAM
2005-05-31, 17:36
Ge fan i att peta i näsan :whipped:

så minskar risken att bli förkyld
Tänkvärt... :em:

AcidSleeper
2005-05-31, 18:41
Blev inte sjuk en enda gång när jag körde min deff...

Skulle vilja säga att det beror väl mycket på individen, dvs vad man har som ligger latent i kroppen...

King Grub
2005-05-31, 18:44
Blev inte sjuk en enda gång när jag körde min deff...

Skulle vilja säga att det beror väl mycket på individen, dvs vad man har som ligger latent i kroppen...

Som sagt, alla som blir direkt utsatta för virus smittas. Hos 75% av dessa bryter förkylningen kännbart ut. Övriga 25% märker inte av den utan den går över obemärkt.

Ref:

Gwaltney, J.M.Jr., and R.R. Ruckert. 1997. Rhinovirus. In Clinical Virology. D.D. Richman, R.J. Whitley, and F.G. Hayden, editors. Churhill Livingstone, New York. 1025-1047.

hobbitar
2005-05-31, 20:10
Grub jag vet att du predikar om att det inte har något med kyla/mat osv att göra men jag är fortfarande inte övertygad. Jag tror det är lättare att bli förkyld om man äter för lite/sover för lite/fryser m.m....

King Grub
2005-05-31, 20:24
Varsågod att tro att kyla har med förkylning att göra. Det har det inte, och här är det inte jag som "predikar" - här är det vetenskapliga fakta. Det är inte ens någon tvekan.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=860818&postcount=11

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=860951&postcount=23

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=861371&postcount=38

Slartibartfast
2005-05-31, 20:40
Jag väljer att tro på personlig och andras erfarenhet när det gäller kyla och förkylning.

King Grub
2005-05-31, 20:45
Erfarenhet=inbillning? ;) Eller felaktiga slutsatser:

"Jag var kall i förrgår, och i går blev jag förkyld. Och det har hänt en gång tidigare. Alltså blir man förkyld av att bli kall."

"Jag gick ut med rutiga byxor i går, och tror man inte det började regna! Och samma sak hände förra veckan. Alltså börjar det regna när jag går ut med rutiga byxor."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel

Slartibartfast
2005-05-31, 20:50
Visserligen, men när det händer nästan utan undantag alla gånger man frusit under hela livet börjar man ju undra.

King Grub
2005-05-31, 20:54
Du menar på fullaste allvar att ett virus bildas av kyla? Jag trodde det var 100% fastställt att virus smittar från person till person.

Blir du inte smittad med ett förkylningsvirus av någon annan kan du inte bli förkyld. Oavsett hur kall eller blöt du blir.

Och blir du smittad blir du förkyld. Oavsett om du blir kall eller blöt eller håller dig torr och varm eller hur bra eller dåligt immunförsvar du har.

Alla blir förkylda av viruskontakt på slemhinna. 75% av dessa utvecklar symptom.

Lizzie
2005-05-31, 20:58
Visserligen, men när det händer nästan utan undantag alla gånger man frusit under hela livet börjar man ju undra.

Har man redan ett kasst immunförsvar av någon anledning (kost, stress, sömnsvårigheter eller liknande) så får man naturligtvis lättare en förkylning av någon som helst belanstning på kroppen. Ex. en nerkylning eller när man ligger i deff kanske man får vissa näringsbrister, eller rent av att man inte mår hundra psykiskt - en sorg kanske - kan oxå belasta ett redan dåligt immunförsvar...så det kraschar och man blir sjuk.

Slartibartfast
2005-05-31, 20:59
Du menar på fullaste allvar att ett virus bildas av kyla? Jag trodde det var 100% fastställt att virus smittar från person till person.


Nä. Såklart inte.

Men att man suger åt sig alla virus som en svamp när man blir nerkyld. Halsont och sånt.

King Grub
2005-05-31, 21:02
"Suger åt"? :MrT: Kommer du i kontakt med virus så gör du. Du blir ingen virusmagnet av kyla eller väta, så dom små rackarna kommer svävande genom luften, som dragna av en magnet.

Blir du smittad så blir du förkyld. Alla som kommer i direktkontakt med förkylningsvirus på slemhinna blir förkylda, eller åtminstone 95%. Så javisst, kommer du i direktkontakt med virus när du är kall och blöt så blir du förkyld. Det har du helt rätt i. Men det hade du blivit i varmt och torrt tillstånd också.

Lizzie
2005-05-31, 21:03
Efter att ha deffat i åtta veckor har jag åkt på en riktig dunderförkylning. Undrar därför om man löper större risk att bli sjuk när man ligger på kcalunderskott?



Det tror jag garanterat! Vid kaloriunderskott är det stor risk att man får näringsbrister, speciellt för det belastar kroppen mer än tidigare.

Jag tycker egentligen inte om vitamin/mineral tillskott, jag tycker man ska äta riktig mat men... vid vissa tillfällen tycker jag man bör ta ett tillskott och det är under en tid man ligger på kcal-underskott, eller när man är extra stressad eller haft många infektioner och immunförsvaret behöver en extra hjälp.

Pellefant
2005-05-31, 21:04
Ännu en anledning till att förkylda ska hålla sig hemma och inte släpa sig till arbete/skola och smitta ner folk. *grr27*

JAM
2005-05-31, 21:16
Vad säger de senaste rönen om hur man bäst förebygger förkylningar då? För det är väl inte vara slumpen som gör att just de där 25 procenten klarar sig trots att de blivit smittade? Man har ju hört allt mellan himmel och jord - vitlök, c-vitamin, mm, mm. Vad fungerar bevisligen? Ja, förutom att sluta peta sig i munnen, näsan och ögonen då... :)

King Grub
2005-05-31, 21:21
Askorbinsyra och vitlök ökar båda chanserna för att du skall hamna bland dom 25 procenten som blir symptomfria eller åtminstone drabbas av lindrigare symptom.

Adv Ther. 2001 Jul-Aug;18(4):189-93. Preventing the common cold with a garlic supplement: a double-blind, placebo-controlled survey.

Mil Med. 2004 Nov;169(11):920-5. Vitamin C supplementation and respiratory infections: a systematic review.

Adv Ther. 2002 May-Jun;19(3):151-9. Preventing the common cold with a vitamin C supplement: a double-blind, placebo-controlled survey.

Sistnämnda studie har fått kritik och blivit mer eller mindre avfärdad senare; det lutar mer åt lindring av symptom än förhindrande, vad gäller C-vitamin:

Det är rätt mastiga doser C-vitamin det handlar om för att lindra symptom.

"The failure of vitamin C supplementation to reduce the incidence of colds in the normal population indicates that routine mega-dose prophylaxis is not rationally justified for community use. The trials in which vitamin C was introduced at the onset of colds as therapy did not show any benefit in doses up to 4 grams daily, but one large trial reported equivocal benefit from an 8 gram therapeutic dose at onset of symptoms."

Cochrane Database Syst Rev. 2004 Oct 18;(4):CD000980. Vitamin C for preventing and treating the common cold.

Rataxes
2005-05-31, 22:38
Är det uteslutet att kyla kan påverka chansen att man utvecklar symptom?

King Grub
2005-06-01, 06:02
Nej då.

"In two out of three tests, the subjects in the groups that got cold and wet got fewer colds than the test subjects who stayed warm and dry."

Det var en rolig studie - ett större antal "frivilliga" fångar från en amerikanskt fängelse, som fick virus droppat direkt i näsan, och som därefter blev avklädda och utsatta under längre tid för extrem kyla, isbad och annat lustigt, med eller utan kläder, under olika tillfällen av inkubationstiden. Frivilliga. :D

Jakobbus
2005-06-01, 07:30
"In two out of three tests, the subjects in the groups that got cold and wet got fewer colds than the test subjects who stayed warm and dry."
Det där översätte jag ungefär till:
"I två av tre test, försöksobjekten i dom grupperna som blev nedkylda och blöta fick färre förkylningar än testobjekten som förblev varma och torra"

Suger min engelska eller är det bättre att vara kall och blöt?

King Grub
2005-06-01, 07:48
Din översättning stämmer. Kontentan är antagligen att det inte spelar någon roll; det är säkert inte "bättre" att bli kall eller blöt om man har smittats av förkylningsvirus, men det påverkar inte om du utvecklar symptom eller inte.

Fredrik_
2005-06-01, 08:18
Nej då.

"In two out of three tests, the subjects in the groups that got cold and wet got fewer colds than the test subjects who stayed warm and dry."

Det var en rolig studie - ett större antal "frivilliga" fångar från en amerikanskt fängelse, som fick virus droppat direkt i näsan, och som därefter blev avklädda och utsatta under längre tid för extrem kyla, isbad och annat lustigt, med eller utan kläder, under olika tillfällen av inkubationstiden. Frivilliga. :D

Hehe.. det säger nog något om hur roligt det är att sitta i ett amerikanskt fängelse. Omväxling förnöjer.. ;) Sen ligger det säkert något i användningen av citationstecken kring frivilliga också.

AngelLove
2005-06-01, 08:28
Så med andra ord är det helt utan risk att bli kall och blöt för kroppen sett ??

King Grub
2005-06-01, 08:49
Nej, men du kan inte bli förkyld av det i sig. Vi talar väl om virusinfektionen vanlig förkylning här?

AngelLove
2005-06-01, 09:04
Men vad är det som kan hända då om man blir blöt och kall, förutom att man fryser såklart... Ex är väl en gammal myt att man kan få lunginflammation men det vet jag inte om det är sant.

cjs
2005-06-01, 09:13
Att alla blir smittade, varma som kalla, är väl en sak. Men fundera på vad "smittad" innebär. Det intressanta är ju HUR smittan ter sig för olika individer. Har någon ett dåligt (eller försvagat) immunförsvar pga stress, för mycket träning, HIV eller annat så kommer denne antagligen att vara "sjukare" en längre tid + uppleva en förkylning som värre.

En frisk individ kanske märker av att han behöver snyta sig två gånger extra en viss dag och sen inte mer med det.

Alltså; överansträngning (som resultat av långvarigt kcal-underskott och mkt träning) ökar nog risken för att bli ordentligt förkyld, när man väl smittats. Och jag tror man smittas rätt ofta utan att man märker det.

King Grub
2005-06-01, 09:27
Men vad är det som kan hända då om man blir blöt och kall, förutom att man fryser såklart... Ex är väl en gammal myt att man kan få lunginflammation men det vet jag inte om det är sant.

Inte mycket egentligt. Hypotermi. Nedsatt kroppstemperatur tillräckligt länge dör man av. Men det krävs mer än att gå hem från ICA med blöta strumpor i november. ;) Det finns rätt gott om studier på saken:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Display&dopt=pubmed_pubmed&from_uid=11181604

Immunförsvaret blir inte nedsatt av kyla.

"Based on the review of the literature, there is no support for the concept that cold exposure depresses immune function."

Med Sci Sports Exerc. 2002 Dec;34(12):2013-20. Cold exposure: human immune responses and intracellular cytokine expression.

Lizzie
2005-06-01, 11:24
Immunförsvaret blir inte nedsatt av kyla.



Nej, men det är ju en belastning för kroppen och då bör väl kroppen fungera sämre? Den lägger större vikt vid att värma upp kroppen - då temperatur skillnader sker och kroppen tror sig vara sjuk - och de vita blodkropparna används till detta istället före att hålla infektionerna borta. Har jag helt fel?

Trance
2005-06-01, 15:03
Blir kroppen mycket belastad och inte van vid det så blir jag alltid sjuk. T.ex. när jag inte tränat på länge och kör hårt från början. En till två dagar efteråt så är jag garanterat sjuk.

King Grub
2005-06-01, 15:08
Även om du inte smittas av virus?

Trance
2005-06-01, 16:01
Även om du inte smittas av virus?

Jag vet inte, jag kanske har det i kroppen redan. Men jag har inte märkt något innan, men när jag kör hårt så bryter det ut rejält.

wintzell
2005-06-01, 17:36
Men nu snackar vi bara om virusinfektioner, hur ligger det till med bakteriella infektioner? Påverkas inte de av kyla, brist på energi o.s.v.?

Tigerkotten
2005-06-01, 17:51
Vill bara säga, Grub jag tycker du är guld värd för detta forum. Du verkar positiv som person, sedan sitter du med så mycket källor om olika ämnen. Ovärderlig helt enkelt :D

Ville bara säga det :) :hbang:

Tolkia
2005-06-01, 21:12
Visserligen, men när det händer nästan utan undantag alla gånger man frusit under hela livet börjar man ju undra.
En teori om hur denna tro uppstått är följande: Förkylning brukar börja med feber. När temperaturen går upp fryser man, men man har ännu inte fattat att man fryser p.g.a. feber eftersom de övriga förkylningssymptomen (t.ex. raspig hals) inte har infunnit sig. När man sedan FÅR ont i halsen och nästäppa fattar man att man blivit förkyld och kopplar det till att man tidigare kände sig frusen. Vilket i och för sig inte är fel - fel är däremot idén att det var för att man frös som man blev sjuk (det var ju för att man var sjuk som man frös).

Ännu bättre än att, som någon skrev, inte peta näsan är att inte stoppa fingrarna i munnen. Om man inte kan låta bli något av detta (vilket nog är svårare än man tror; de flesta pillar säkert i både den ena och den andra kroppsöppningen betydligt mer än de är medvetna om) är ett smart drag att tvätta händerna OFTA.

gf_
2005-06-02, 14:30
Hittade lite på en sida om att förebygga förkylningar:
http://www.ehdin.com/Forebygg_forkylning.html

Tolkia
2005-06-02, 21:26
Var och en blir salig på sin fason. Själv skulle jag dock konsultera Apoteket (http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/Crosslink.jsp?d=4265&a=267) före Susanna Ehdin, bestsellerförfattare eller ej.

Lizzie
2005-06-03, 12:54
Var och en blir salig på sin fason. Själv skulle jag dock konsultera Apoteket (http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/Crosslink.jsp?d=4265&a=267) före Susanna Ehdin, bestsellerförfattare eller ej.

Man får tycka vad man vill, men Susanna Ehdin är otroligt kunnig och jag tycker hon lyfter fram mycket intressant. Hon är inte bara författare utan har doktorerat i immunologi och har foskat i många år mellan sambandet mellan människans psykiska och fysiska hälsa. Jag är kanske salig med jag gillar Sanna starkt!

Att 70% av immunförsvaret sitter i tarmarna är inte fel och det bör man verkligen tänka på i förkylningstider.

Åse Columbus
2005-06-03, 12:59
Var och en blir salig på sin fason. Själv skulle jag dock konsultera Apoteket (http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/Crosslink.jsp?d=4265&a=267) före Susanna Ehdin, bestsellerförfattare eller ej.

Sveriges största dope-pusher, som dessutom många gånger har produkter som e undermåliga???
Typ deras Artrox som e många gånger sämre ärn annat som finns bara man letar!
1 ex bara....finns fler men orkar inte radda upp dem här.

Som sagt var o en blir salig på sitt vis!