handdator

Visa fullständig version : Spänst och flexibla muskler


Gabber
2005-05-31, 14:02
Tja,

Frågan gäller min lillebror som tävlar aktiv inom friidrotten. Han behöver ett schema för nedre delen av kroppen (ben) alltså. men inte att bygga och bli grov utan för spänst och flexibla muskler. Jag vet inte ens skillnaden på det.

Har läst trådarna om spänst med det gav inget riktigt svar.

Någon som vet hur man ska bygga ben för spänst och för friidrott?

Klo
2005-05-31, 14:06
Tyngdlyftning alltså ryck, stöt och olika varianter av sådan träning.
Vanlig styrketräning.
Plyometrisk träning.

*edit*
Har nog ngt gammalt schema från amerikanska fotbollen ska se om jag hittar det.

aliquis
2005-05-31, 14:06
Träna styrka och spänst (hopp och explosiv styrketräning?) och stretcha?

ArnoldOnLehmä
2005-05-31, 14:08
precis som Klo sa. friidrottarna på mitt gym verkar mest köra frivändningar, benböj och pushpress. så tyngdlyftningsövningar är väl att rekommendera

MilkmaN
2005-05-31, 14:37
Och köra dem explosivt, dock inte till en början om han inte är erfaren.

Gabber
2005-05-31, 14:49
att köra explosivt betyder att man tar i under den positiva delen och snabbt ner under negativa?

en friidrottare behöver ju inte bli tung och få tunga muskler och det är det sista brorsan behöver.

kanske stretcha mycket och träna vighet??? vad tycker ni?

Klo
2005-05-31, 15:06
Schemat jag nämnde för amerikansk fotboll offseason:

Uppbyggnadsfas 8 veckor:

Måndag
Styrkeryck 5*5
Pushpress 5*5
Ryckknäböj 5*5
Bänkpress 5*5

Tisdag
Knäböj, benspark, lårcurl, bänkpress, snebänk, rodd, latsdrag, tricep, bicep samtliga 10reps*3set ett nytt set skall påbörjas var 70:e sekund *spy* . Avslutning 75 armhävningar och 150 reps mage.

Torsdag
Ryck 5*5
Frivändningar 5*5
Pushpress 5*5
Frontsquat 5*5

Fredag
Som tisdag fast byt ut snebänk mot militärpress.


Inget för nybörjare!


Finns några utvecklingsfaser efter dem första åtta veckorna, får återkomma om dem om intresse finns? för nu ska jag träna *flex*

Ame
2005-05-31, 16:47
Tja,

Frågan gäller min lillebror som tävlar aktiv inom friidrotten. Han behöver ett schema för nedre delen av kroppen (ben) alltså. men inte att bygga och bli grov utan för spänst och flexibla muskler. Jag vet inte ens skillnaden på det.

Har läst trådarna om spänst med det gav inget riktigt svar.

Någon som vet hur man ska bygga ben för spänst och för friidrott?
Hur gammal är han, hur länge har han tränat, vilka grenar tävlar han i, hur bra är spänsten/explosiviteten idag? Det är ganska svårt att ge ett förslag på hur han ska träna om jag inte vet något om honom.

Ame
2005-05-31, 17:12
kanske stretcha mycket och träna vighet??? vad tycker ni?
Vighet behöver man inte mer än att man kan utföra rörelsen korrekt(t.ex. göra ett korrekt löpsteg). Så att träna för mycket smidighet är onödigt. Sverker Nilsson(förbundsläkaren) har sagt till mig att jag inte behöver stretcha särskilt mycket alls, och då är jag ändå väldigt stel av mig.

Mccartney
2005-05-31, 19:11
För vig...så tappar man explosiviteten i musklerna och där igenom spänst.

Om han är i tonåren så är det mycket hoppstyrka som gäller och sedan dem vanliga övningarna så som Frivändning,Ryck,Knäböj,vadpress,utfallsteg och bencurl....helst flera olika bencurl övningar...då snabbheten sitter i hamstrings .

Men skulle vilja veta ålder,längd och vikt. Samt om han har några resultat i tex stående längd,längdhopp m.m

Mccartney
2005-05-31, 19:14
Schemat jag nämnde för amerikansk fotboll offseason:

Uppbyggnadsfas 8 veckor:

Måndag
Styrkeryck 5*5
Pushpress 5*5
Ryckknäböj 5*5
Bänkpress 5*5

Tisdag
Knäböj, benspark, lårcurl, bänkpress, snebänk, rodd, latsdrag, tricep, bicep samtliga 10reps*3set ett nytt set skall påbörjas var 70:e sekund *spy* . Avslutning 75 armhävningar och 150 reps mage.

Torsdag
Ryck 5*5
Frivändningar 5*5
Pushpress 5*5
Frontsquat 5*5

Fredag
Som tisdag fast byt ut snebänk mot militärpress.


Inget för nybörjare!


Finns några utvecklingsfaser efter dem första åtta veckorna, får återkomma om dem om intresse finns? för nu ska jag träna *flex*


Ser ut att vara ett bra träningsprogram men det är nog inte speciellt bra för en friidrottare.

Allan
2005-05-31, 19:21
Vi har haft låååånga diskussioner om explosiv träning här - SÖK! Annars kan man ju kika in på olika hemsidor. Stefan Holm har en trevlig och han är ju rätt spänstig. Man kan kolla på svenska friidrottsförbundets hemsdia och leta länkar där. Och vad är flexibla muskler? Såna man kan flytta runt eller...?

allan

Mccartney
2005-05-31, 19:31
Din Lillebro tävlar ju för en friidrottsklubb ...där finns väl kunniga tränare eller?Svårt att ge tips när man inte vet något om honom. Kan var direkt farligt att köra vissa övningar om man har problem med tex knä,hälsenor,behinnor och rygg. Vissa hoppövingar är direkt skadligt om man börja köra dem för tidigt eller om man inte är tillräcklig stark för dem.

Så mitt tips är att han tar kontakt med en friidrottstränare gärna då en friidrottstränare med stor erfarenhet.

Ame
2005-05-31, 19:31
Vad var det förnågot som du inte fick svar på i de andra trådarna? Både jag, McCartney m.fl. har skrivit ner en massa tips och övningar där hur man tränar spänst.

Mccartney
2005-05-31, 19:33
Tänk också på att friidrott är en individuell sport så därför skall man ha ett individuellt träningsprogram.

Gabber
2005-06-02, 09:39
han är 18 år och väger ca 70 tror jag ioch är 181 cm.

har tävlat i läng, 60 och 100 meter, 400 meter, men hans inriktning är nog längdhopp och tre steg snart.

han har tränare och tävlar i klubb, jag har bett honom fråga tränaren också.

det brorsan har haft problem med är att han har platta fötter vilket bidrar till skador i lårmuskeln tydligen, vet inte hur.

så hur gör han för att minimera risken för skador och stärka lårmuskeln. Jag har kollat på den här sidan:
http://www.borg.umn.edu/~strand/sv/traning/traningseptember/traningsvenska.html

det är väl bra övningar han kör.

min bror tränar dessutom friidrott 4 dagar i veckan så han fösöker nu pressa in styrketräning för spänst m.m. 1-2 dagar i veckan också tillsammans med mig.

jag vet att han kan mer än mig om hur han ska träna men jag vill lära mig också så jag inte säger fel saker till honom och tränar upp honom som en styrketränare.

Mccartney
2005-06-02, 09:46
skador i lårmuskeln. Baksida eller framsida och är det bristning eller vad är det?

18år borde han ligga på runt 5 - 6 träningsdagar. Friidrottsträning innebär att man kör Löpning,hoppstyrka,styrketräning. Alla övningar skall uföras på ett sätt som passar den gren man skall prestera i.

Kör han inte styrketräning i samband med friidrotten?

Under hur lång tida har han tränat friidrott?(vill veta hur bra grundtränad han är)

Mccartney
2005-06-02, 09:48
Hans friidrottstränare skall kunna ge honom ett komplett program med löpning,hoppstyrka och styrkeövningar...har han inget program?

Gabber
2005-06-02, 09:53
Hans friidrottstränare skall kunna ge honom ett komplett program med löpning,hoppstyrka och styrkeövningar...har han inget program?

jag vet inte riktigt, det jag vet är att han tränar varje gång jag ringer honom. men jag vet att han tränar på gym också. kan det vara att tränaren inte är seriös och gett honom program att träna efter?

ska kolla med honom idag och återkommer imorogn. ska träna med honom idag.

skadan är i framsidan lår och han har gått till massageställen och fått "friidrotts" behandling med laser m.m.