Visa fullständig version : Äggvita
Jag brukar ibland köra äggvita i micron kan ta en 9-10 stycken och köra,jag har hört att det kan vara farligt för njurarna att käka för mkt äggvita stämmer det? vore synd för att det är verkligen gott och bra protein
Råkkare vill bli big :eating:
Sökte lite och hittade nått liknande, inte hundra på om det svara på din fråga men men...
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=43938&highlight=%E4ggvita
King Grub
2005-05-31, 12:02
jag har hört att det kan vara farligt för njurarna att käka för mkt äggvita stämmer det?
Nej.
Inte mer än det är farligt att äta mycket protein från andra källor.
Och det är inte farligt det heller, om man inte redan har fel på njurarna.
Bra att du tillagar vitorna först, eftersom nära hälften av proteinet inte kan tas upp om man av någon anledning skulle få för sig att hälla i sig äggen råa.
Bra att du tillagar vitorna först, eftersom nära hälften av proteinet inte kan tas upp om man av någon anledning skulle få för sig att hälla i sig äggen råa.
Vad jag har läst så är det ingen skillnad mellan upptaget av aminosyror från råa eller kokta ägg. Äggvitan denaturteras omgående i den sura magsaften och blottlägger sig för matspmältningsenzymerna/pepsin,trypsin, peptidaser och vad som ;)
King Grub
2005-05-31, 13:45
Vad jag har läst så är det ingen skillnad mellan upptaget av aminosyror från råa eller kokta ägg. Äggvitan denaturteras omgående i den sura magsaften och blottlägger sig för matspmältningsenzymerna/pepsin,trypsin, peptidaser och vad som ;)
"The recent availability of stable isotope-labeled egg protein allowed determination of the true ileal digestibility of egg protein by means of noninvasive tracer techniques. Five ileostomy patients were studied, once after ingestion of a test meal consisting of 25 g of cooked 13C- and 15N-labeled egg protein, and once after ingestion of the same test meal in raw form. Ileal effluents and breath samples were collected at regular intervals after consumption of the test meal and analyzed for 15N- and 13C-content, respectively. The true ileal digestibility of cooked and raw egg protein amounted to 90.9 +/- 0.8 and 51.3 +/- 9.8%, respectively."
J Nutr. 1998 Oct;128(10):1716-22. Digestibility of cooked and raw egg protein in humans as assessed by stable isotope techniques.
"Studies attempting to evaluate protein assimilation in humans have hitherto relied on either ileostomy subjects or intubation techniques. The availability of stable isotope-labeled protein allowed us to determine the amount and fate of dietary protein escaping digestion and absorption in the small intestine of healthy volunteers using noninvasive tracer techniques. Ten healthy volunteers were studied once after ingestion of a cooked test meal, consisting of 25 g of (13)C-, (15)N-, and (2)H-labeled egg protein, and once after ingestion of the same but raw meal. Amounts of 5.73% and 35.10% (P < 0.005) of cooked and raw test meal, respectively, escaped digestion and absorption in the small intestine. A significantly higher percentage of the malabsorbed raw egg protein was recovered in urine as fermentation metabolites. These results 1) confirm that substantial amounts of even easily digestible proteins may escape assimilation in healthy volunteers and 2) further support the hypothesis that the metabolic fate of protein in the colon is affected by the amount of protein made available."
Am J Physiol. 1999 Nov;277(5 Pt 1):G935-43. Amount and fate of egg protein escaping assimilation in the small intestine of humans.
Nu kommer jag ihåg :em:
Jag har frågat dig förr. Attans sökfunktion, det är ju bara något år sedan *grr27*
Hursomhelst det är bara possitivt ifall alla kokar äggen.
Barbastark
2012-05-12, 11:12
Hur är det med upptagshastighet av äggvita?
Enligt denna artikel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16779921 så är ju upptaget på 2.9g/h. Dock har dem ju vad jag förstått bara titta på äggprotein från både gula och vita kombinerat om man kollar originalartikeln: http://ajpgi.physiology.org/content/277/5/G935.full
Så någon som har nått info om upptagshastighet på ren äggvita?
Barbastark
2012-05-12, 14:11
Bump
vicarious
2012-05-12, 14:42
Bump
Det har gått 3 timmar, chilla. Bump står för "bring up my post" och den här tråden låg inte långt ner :P
Barbastark
2012-05-12, 14:49
Det har gått 3 timmar, chilla. Bump står för "bring up my post" och den här tråden låg inte långt ner :P
A, tänkte inte på att kolla vart den låg i forumet, såg bara att den låg långt ned i mina prenumerationer :P
King Grub har något abstrakt om att äggvita är långsamt protein.
Jag trodde förr att äggvita var snabbt eftersom det nästan uteslutande är globulärt ( garnnystan lätt att klippa upp ) protein. King Grub förmanade mig omgående att äggvita var långsamt.
Tänker vi efter så syns det rätt bra. Äggvita faller snabbt ut till en tjock vit massa när den värmedenatureras. Ser för ögat nästan ut som Keso när man mosar det med gaffeln. Helt hopplöst att lösa upp äggvitan i vatten igen.
Nej.
Inte mer än det är farligt att äta mycket protein från andra källor.
Och det är inte farligt det heller, om man inte redan har fel på njurarna.
om proteienet inte tas upp så tas inte calorierna upp häller va?
King Grub
2012-05-12, 17:47
Det är korrekt.
Barbastark
2012-05-12, 17:50
Det är korrekt.
Något svar ang proteinet från äggvitans upptagshastighet?
Surgency
2012-05-13, 22:40
Något svar ang proteinet från äggvitans upptagshastighet?
Inlägg #11.
Barbastark
2012-05-13, 23:18
King Grub har något abstrakt om att äggvita är långsamt protein.
Vet du namnet på studien?
Har nämligen också fått en artikel (review) från grub om upptagshastigheter. Dock tittades det bara på äggprotein med kombinerad vita och gula där.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.