handdator

Visa fullständig version : Havreringar!


Janolov
2005-05-31, 07:40
Jag har precis börjat käka havreringar från Frebaco med lättfil till frukost och vill tipsa om dessa havreringar.

Havreringar:

Innehållsdeklaration:
Fullkornsvetemjöl, kärnvetemjöl, fullkornshavremjöl, maltextrakt och salt.

Näringsvärde (genomsnitt för 100 g):
Energivärde 1500 kJ / 350 kcal
Protein 12 g
Kolhydrat 68 g
varav sockerarter 2 g
Fett 3,5 g
varav mättat fett 0,5 g
Kostfiber 9 g
Natrium 0,5 g (motsvarar 1,2 g koksalt)

King Grub
2005-05-31, 07:41
Gillar man att starta dagen med ett GI på över 115 på kolhydratkällan, så javisst.

Janolov
2005-05-31, 07:56
Gillar man att starta dagen med ett GI på över 115 på kolhydratkällan, så javisst.

Ok, är dålig på det där med GI...Antar att det är fullkornsvetemjölet som är boven och då ska jag genast ge upp dem.

King Grub
2005-05-31, 07:59
I princip allt sådant behandlat, krispigt har en lätt nedbrytbar struktur på stärkelsen som ger högt GI.

Ett undantag är faktiskt Frosties, som har ett mycket lägre GI än vanliga cornflakes. Här är det sockret som sänker GI. Det gör det naturligtvis inte nyttigare. ;)

Janolov
2005-05-31, 08:03
I princip allt sådant krispigt har en lätt nedbrytbar struktur på stärkelsen som ger högt GI.

Ett undantag är faktiskt Frosties, som har ett mycket lägre GI än vanliga cornflakes. Här är det sockret som sänker GI. Det gör det naturligtvis inte nyttigare. ;)

Har du ett tips på bra flingor som jag genast kan byta till? Havreringarna får bli fågelmat eller kanske till och med efterträningsmål tillsmmans med vassle...

skaparn
2005-05-31, 08:13
Har du ett tips på bra flingor som jag genast kan byta till? Havreringarna får bli fågelmat eller kanske till och med efterträningsmål tillsmmans med vassle...

Bran Flakes Plus(?) ska visst ha ett lägre GI. Det är alltså inte de vanliga Bran Flakes utan de lite torrare stavarna som dock är ganska goda.
En müsli kanske har ett högre GI men är ju i gengäld väldigt nyttigt om du väljer sort med omsorg.

King Grub
2005-05-31, 08:21
Havreringarna får bli fågelmat eller kanske till och med efterträningsmål tillsmmans med vassle...

Dom närmaste riktiga målen efter träning passar ett sådant mål du beskrev först bra.

Max
2005-05-31, 21:34
Har du ett tips på bra flingor som jag genast kan byta till? Havreringarna får bli fågelmat eller kanske till och med efterträningsmål tillsmmans med vassle...Eldorados russin och nötter müsli, eller euroshopper fruktmüsli beroende på var du handlar.

MilkmaN
2005-05-31, 22:14
Jag kör på Sunt och Gott Müsli, kort och gott.
Jag vet inte hur GI ligger till på den men jag skulle bli förvånad om det var högt.

JAM
2005-06-01, 13:13
Har du ett tips på bra flingor som jag genast kan byta till? Havreringarna får bli fågelmat eller kanske till och med efterträningsmål tillsmmans med vassle...
Flingor? Havregrynsgröt! :thumbup: