handdator

Visa fullständig version : Adapter till DELL


Gabber
2005-05-31, 07:20
Hej,

Jag behöver köpa en adapter som omvandlar DELL nätaggregat till vanligt. Alltså mitt DELL aggregat har gått sönder och jag har ett vanligt aggregat hemma. Men DELL har specialkontakter som jag måste omvandla.

Kolla länken och bilderna så är det lättare.

http://www.centrix-intl.com/details.asp?item=60zxxzDellCv

Eller om det finns aggregat som passar DELL fast det inte är DELL att köpa?
Gäller en DELL Optiplex GX400?

Jag har inte kunnat få hjälp på någon nördforum så jag provar här, man vet aldrig.

Piranha
2005-05-31, 07:26
Jag föreslår du tar fram lödpennan och stiftar om kontakterna till nya nätagget ifrån det gamla , kan ta max 30 min ..

Gabber
2005-05-31, 07:28
Jag föreslår du tar fram lödpennan och stiftar om kontakterna till nya nätagget ifrån det gamla , kan ta max 30 min ..

nån annan på ett annat forum sa samma sak men inte hur jag ska göra. har inte så mycket elkunskaper tyvärr. det kanske finns en guide?

Piranha
2005-05-31, 07:45
här hittade jag iaf servicemanualen till din maskin.

I den står det förhoppningsvis pin för min villka strömstyrkor de skall ner i kontakterna , sen är de bara att mäta upp dem ifrån nya nätagget, om så behövs.

http://support.jp.dell.com/docs/systems/opgx400/serv_man/smen.exe

Gabber
2005-05-31, 07:52
ok, ska kolla lite men det låter inte som någonting jag kan klara av :) tack

Gabber
2005-05-31, 08:02
kan det vara något annat som kan vara trasigt än agget? jag trycker på strömknappen och inget hänger. är det absolut agget då?

det var min första gissning som jag fastnat för. kan jag testa något annat först? kan det vara fel på batteriet, ett kort m.m. som hindrar? låter ju inte som det men vad säger ni kunniga?

Piranha
2005-05-31, 08:05
Nja det låter som de är nätagget som är paj , dioderna på nätverkskortet brukar lysa annars även när datorn är avslagen ( kika om de gör det ) , ett nätagg brukar ifs gå att reparera , tv reparatörer etc brukar snabbt kunna mäta upp trasiga komponenter i dem.

Piranha
2005-05-31, 08:07
Lägg däremot inte ut allt får många spänn på den där datorn ,för den är svår att uppgradera ( RdRam minnen är dyra som satan ) sen har den gamla P4 socket 423 ( har ja för mig den hette )

Gabber
2005-05-31, 08:32
RAM har jag över 2 GB redan, disken är 40 GB, 1,5 GHZ P4 så det räcker ju för vanligt bruk, jag har fått den och då kan man ju inte slänga den. så om jag lämnar in den kanske det går att reparera? alltså hos en TV handlare?

Piranha
2005-05-31, 08:37
RAM har jag över 2 GB redan, disken är 40 GB, 1,5 GHZ P4 så det räcker ju för vanligt bruk, jag har fått den och då kan man ju inte slänga den. så om jag lämnar in den kanske det går att reparera? alltså hos en TV handlare?


Sälj minnet för jäsiken å köp ny maskin då .. du får bra betalt för RdRam .. *S*


Ja ring runt å kolla lite hos reparatörer.

Gabber
2005-05-31, 08:59
Sälj minnet för jäsiken å köp ny maskin då .. du får bra betalt för RdRam .. *S*


Ja ring runt å kolla lite hos reparatörer.

hur kan man se om det är rdram? ska ringa runt lite och kolla.

hur fan mailar man dell och frågar om man kan köpa ett agg? jag får svar att jag inte får använda supportformuläret om jag inte anger service tag m.m. och har garanti.

Piranha
2005-05-31, 09:01
hur kan man se om det är rdram? ska ringa runt lite och kolla.

hur fan mailar man dell och frågar om man kan köpa ett agg? jag får svar att jag inte får använda supportformuläret om jag inte anger service tag m.m. och har garanti.

Är den mer än ett år gammal så har nog garantien gått ut ( de brukar vara 1 år på konsumentprodukter )

Gabber
2005-05-31, 09:33
Är den mer än ett år gammal så har nog garantien gått ut ( de brukar vara 1 år på konsumentprodukter )

så om man inte har garanti så kan man inte köpa reservdelar av de?

hur kollade man minnena?

Piranha
2005-05-31, 09:37
så om man inte har garanti så kan man inte köpa reservdelar av de?

hur kollade man minnena?


Jag kikade på nätet verkar som alla GX400 har rdram minnen.

Du kan absolut köpa reservdelar utan garanti

Gabber
2005-05-31, 10:01
Jag kikade på nätet verkar som alla GX400 har rdram minnen.

Du kan absolut köpa reservdelar utan garanti

nu har jag mailat ett bra antal företag utan lycka. har frågat om de kan reparera, sälja ett nytt agg eller sälja adaptern. INGEN har och vet vem som säljer.

jag trodde man kunde få tag på allt nuförtiden, hur gammalt det än är.

ska jag behöva beställa från USA eller?

Piranha
2005-05-31, 10:02
nu har jag mailat ett bra antal företag utan lycka. har frågat om de kan reparera, sälja ett nytt agg eller sälja adaptern. INGEN har och vet vem som säljer.

jag trodde man kunde få tag på allt nuförtiden, hur gammalt det än är.

ska jag behöva beställa från USA eller?

Vad säger dell själva ?

Gabber
2005-05-31, 10:05
Vad säger dell själva ?

de vägrade hjälpa mig eftersom det inte finns någon garanti, de svarade inte ens på om jag kunde köpa ett agg eller om de hade adapter m.m. sket i det.

har mailat igen så vi får väl se.

jag kanske mailar till fel ställe, har du någon mailadress? jag hittar bara den på deras sida och de passar inte in riktigt då det är om du har garanti och Service Tag som är giltigt m.m.

Piranha
2005-05-31, 10:12
de vägrade hjälpa mig eftersom det inte finns någon garanti, de svarade inte ens på om jag kunde köpa ett agg eller om de hade adapter m.m. sket i det.

har mailat igen så vi får väl se.

jag kanske mailar till fel ställe, har du någon mailadress? jag hittar bara den på deras sida och de passar inte in riktigt då det är om du har garanti och Service Tag som är giltigt m.m.

Nopps har ingen koll vet att de har till HK i bredden ( Upplands väsby iaf ) , av prinicipsjäl så undviker ja dell i de längsta *S*

Gabber
2005-05-31, 11:00
Nopps har ingen koll vet att de har till HK i bredden ( Upplands väsby iaf ) , av prinicipsjäl så undviker ja dell i de längsta *S*

hur fan kan man bygga datorer där delar inte kan ersättas av vanliga människor. och hur fan kan företag köpa datorer där de vet att datorerna måste lämnas in varje gång nåt ska göras?

Piranha
2005-05-31, 11:05
hur fan kan man bygga datorer där delar inte kan ersättas av vanliga människor. och hur fan kan företag köpa datorer där de vet att datorerna måste lämnas in varje gång nåt ska göras?

Ett företag köper serviceavtal med maskinerna , så man ringer bara å felanmäler så kommer en liten tomte ut på plats och servar maskinen.

Varför du köper en märkesdator som består av unika delar är en annan femma *S*

Gabber
2005-05-31, 11:22
har fortfarande ingen lösning, ingen som säljer m.m.

tack för hjälpen med alla frågor.

Piranha
2005-05-31, 11:24
har fortfarande ingen lösning, ingen som säljer m.m.

tack för hjälpen med alla frågor.


Så lite så , men en gör de självare eller beställ adapterjekeln ifrån utlandet är väl okej ..

aliquis
2005-05-31, 11:34
vafan har de en speciell kontakt för? :D

Gabber
2005-05-31, 11:42
vafan har de en speciell kontakt för? :D

så inte min dator ska fungera. fick den från jobbet då det skulle kosta mer att laga den. "säger de" så jag antog att det bara var att byta ut agget, men fan vad fel jag hade. nu är det ett stort problem istället.

tossefar
2005-05-31, 13:38
2GB rdram från dell? :D
Måste ha kostat mer än själva burken.

Gabber
2005-05-31, 14:03
2GB rdram från dell? :D
Måste ha kostat mer än själva burken.

hade ingen aning om att det var värt så mycket pengar. kanskle får tänka om lite :)

tossefar
2005-05-31, 16:05
hade ingen aning om att det var värt så mycket pengar. kanskle får tänka om lite :)
Köptes det från dell så kostade det säkert 7-8 tusen. En vän köpte en sticka 512MB rdram från dell härom året, gick på 3000. :thumbup:

jakke
2005-05-31, 17:42
har en kompis som byggde om till en dell för några månader sedan. Ska fråga när han kommer online

Gabber
2005-06-02, 08:31
nu har jag äntligen fått prisuppgifter från DELL. 700 plus inkl frakt för ny aggregat.

nej, de säljer inga adaptrar, då förlorar de ju pengar och kunder.

frågan nu är om det är värt att köpa agget?

ni sa att jag skulle sälja ramet men hur mycket kan jag få ut av det?

Jag har Samsung 256 or 6 st och många 128 och 64 också Samsung, tror 800 MHz.

Piranha
2005-06-02, 08:51
128 meggarna ligger på runt 500
och 256 orna på dryga tusingen

Nya då , de finns en bra marknad för beggat rdram dessutom.

Gabber
2005-06-02, 08:56
128 meggarna ligger på runt 500
och 256 orna på dryga tusingen

Nya då , de finns en bra marknad för beggat rdram dessutom.

ok, tack

Gabber
2005-06-07, 11:53
nu ger jag upp för helvete. jag har mailat över 30 företag nu om adapter eller aggregat.

jag har satt ut annonser om att jag vill köpa ett begagnat aggregat eller adapter.

jag har tagit reda på nya priset för ett aggregat ca: 900 med moms och frakt.

jag har inte fått ett enda vettigt svar från någon och 900 känns för mycket för den datorn. nya aggregat på 400-500 w idag kostar ju 900, min är på 250W och gammalt.

överväger att sälja delarna men kan inte priserna för de, kan någon hjälpa till lite?

Har en brännare CDRW 48 X
Ljudkort
Grafik
Moderkort
Intel Pentium 4 1.5 GHz
64, 128, 256 MB stickor RDRAM upp till 2 GB
lådan

som kan säljas

jakke
2005-06-07, 12:34
nu ger jag upp för helvete. jag har mailat över 30 företag nu om adapter eller aggregat.

jag har satt ut annonser om att jag vill köpa ett begagnat aggregat eller adapter.

jag har tagit reda på nya priset för ett aggregat ca: 900 med moms och frakt.

jag har inte fått ett enda vettigt svar från någon och 900 känns för mycket för den datorn. nya aggregat på 400-500 w idag kostar ju 900, min är på 250W och gammalt.

överväger att sälja delarna men kan inte priserna för de, kan någon hjälpa till lite?

Har en brännare CDRW 48 X
Ljudkort
Grafik
Moderkort
Intel Pentium 4 1.5 GHz
64, 128, 256 MB stickor RDRAM upp till 2 GB
lådan

som kan säljas
Men det är inte svårt att byta kontakten. Det fixar du på en timma.

Gabber
2005-06-07, 12:36
Men det är inte svårt att byta kontakten. Det fixar du på en timma.

hur svårt är det och vad behövs? hur gör man, om det är så enkelt så fixar jag det självklart.

Gabber
2005-06-10, 12:46
någon som vet om det finns en affär i Solna/Ulriksdal som heter ÖBelektronik?
behöver telefonnummer eller adress till de. Har fått ett tips im att de säljer ett aggregat till DELL som jag kan använda för 200 men jag har inte hört från killen mer om ett telefonnummer och jag hittar inte affären i Eniro m..

Piranha
2005-06-10, 12:52
någon som vet om det finns en affär i Solna/Ulriksdal som heter ÖBelektronik?
behöver telefonnummer eller adress till de. Har fått ett tips im att de säljer ett aggregat till DELL som jag kan använda för 200 men jag har inte hört från killen mer om ett telefonnummer och jag hittar inte affären i Eniro m..

Adress
ÖoB Överskottsbolaget
Enköpingsvägen 14
170 08 Solna Telefon
08-624 31 34
Fax
08-85 89 71

Gabber
2005-06-10, 12:53
Adress
ÖoB Överskottsbolaget
Enköpingsvägen 14
170 08 Solna Telefon
08-624 31 34
Fax
08-85 89 71

Men fan, var det ÖoB han snackade om, här har jag suttit och letat i dagar nu...tack

får hoppas de har en sån som han sa då

Piranha
2005-06-10, 12:56
Men fan, var det ÖoB han snackade om, här har jag suttit och letat i dagar nu...tack

får hoppas de har en sån som han sa då

Jo de har nån hörna där för dataskrot.

Gabber
2005-06-14, 06:54
ÖoB hade tre nätagg och de var vanliga.

Hur felsöker jag nätaggregat, altlså för att verkligen veta att det är agget som det är fel på? räcker det att sätta in strömkabeln och köra in multimeter i strömkablarna?

och kan man öppna nätaggregatet och se om någon kondensator eller säkring gått sönder och kanske laga det själv?

sista försöket innan jag beställer nytt från DELL. vill inte beställa och det fortfarande inte funkar då det är något annat fel. måste vara säker först.

Gabber
2005-06-14, 11:05
ingen hårdvarutekniker här som kan svara?

kan jag dö av att öppna agget, lagrad ström m.m.?

jakke
2005-06-14, 11:46
Alltså Pirhana postade en länk i början hur du byter kontakten bara.
Det är säker 100000ggr lättare än att du som varken kan ett skit eller har scheman över nätaggregat ska kunna byta en komponent. Det kan iofs vara en säkring. Koppla bara ur det och öppna

Gabber
2005-06-14, 12:17
Alltså Pirhana postade en länk i början hur du byter kontakten bara.
Det är säker 100000ggr lättare än att du som varken kan ett skit eller har scheman över nätaggregat ska kunna byta en komponent. Det kan iofs vara en säkring. Koppla bara ur det och öppna

länken är en handbok på hur man byter minne, drives m.m. inget om vilka kablar som har hur mycket ström osv.

hur ser en säkring ut i nätaggregat då, har aldrig vågat mig in i en sån och är det inte lagrad ström i den som i en TV?

jakke
2005-06-14, 13:49
Vet du inte ens hur en glassäkring ser ut kanske du kan glömma detta med att hitta fel i den?
Tror inte det ska vara något problem med lagradström i den heller

Gabber
2005-06-14, 13:52
Vet du inte ens hur en glassäkring ser ut kanske du kan glömma detta med att hitta fel i den?
Tror inte det ska vara något problem med lagradström i den heller

jodå, jag vet men jag trodde jag skulle leta efter specialgrejjor. värt ett försök att titta i den i alla fall innan jag köper.

Piranha
2005-06-14, 13:54
Jag har faktiskt en rolig på det , pajjade säkringen i nån gammal tv får en jekla massa år sen , så ja plocka bort bakstycket och kikade.

Tyvärr kom ja inte åt säkringen med labbarna så jag bad tjejjen då som hadde små flinka händer plocka ut den ..

Jeeeeeklar va de small , tjejjen va helt galen i flera timmar.

Gabber
2005-06-14, 19:10
Jag har faktiskt en rolig på det , pajjade säkringen i nån gammal tv får en jekla massa år sen , så ja plocka bort bakstycket och kikade.

Tyvärr kom ja inte åt säkringen med labbarna så jag bad tjejjen då som hadde små flinka händer plocka ut den ..

Jeeeeeklar va de small , tjejjen va helt galen i flera timmar.

:) jag fick inga stötar tyvärr men det var för att den har varit urkopplad i flera veckor nu. det töms väl antar jag.

angående säkringen så är den i glas ja, men glaset var vitfärgad så jag kunde inte se om den var hel.

det står 6,3A 250 V på den, kan jag bara ersätta en sån och prova eller... det är den enda jag kan göra, byta säkring. har snackat med reparatör och han tar 600 exkl moms för att laga den. helt ny agg kostar 700 exkl moms inkl frakt.

Gabber
2005-06-15, 08:47
fick ett kostnadsförslag på 1000 exkl moms för lagning av DELL aggregat. En helt ny går på 750-850 kr eller nåt.

någon om säkringen? hur ser jag om den är trasig, mmeter kanske? vilka andra komponenter kan jag kolla själv?

jakke
2005-06-15, 09:33
fick ett kostnadsförslag på 1000 exkl moms för lagning av DELL aggregat. En helt ny går på 750-850 kr eller nåt.

någon om säkringen? hur ser jag om den är trasig, mmeter kanske? vilka andra komponenter kan jag kolla själv?
Jag skulle kolla resistans som går igenom säkringen med en ohmmeter finns på dom flesta multimetrar.
Om den är trasig är tråden i glaskupan trasig.

Gabber
2005-06-15, 09:37
Jag skulle kolla resistans som går igenom säkringen med en ohmmeter finns på dom flesta multimetrar.
Om den är trasig är tråden i glaskupan trasig.

ska kolla med ohmmeter men glaset är vitfärgat så jag kan inte se tråden. ska köpa en ny särking för säkerhets skull

Piranha
2005-06-15, 09:55
ska kolla med ohmmeter men glaset är vitfärgat så jag kan inte se tråden. ska köpa en ny särking för säkerhets skull


Annars sätter du en spik där säkringen skall vara så märker du om de var den som va paj.
*popcorn*

Gabber
2005-06-15, 09:57
Annars sätter du en spik där säkringen skall vara så märker du om de var den som va paj.
*popcorn*

tack

jakke
2005-06-15, 10:06
Annars sätter du en spik där säkringen skall vara så märker du om de var den som va paj.
*popcorn*
Bäst jag fixar *popcorn* :eating:

Piranha
2005-06-15, 10:12
Jag kan berätta en riktigt skön , när jag jobbade på gamla Digital så hadde vi servicekontrakt på posten, de var dellmaskiner nån small form factor modell , eftersom dell vägrade ge våra tekniker varken utbildning eller cert för att mecka dem så byttes maskinerna hela och skickades till usa på rep.

Problemet var att ungefär hälften av maskinerna var switchade för 110 volt och nätagget gick inte att ställa utifrån , en morgon när ja kom till jobbet stog 2 tekniker och en hel trave med dellmaskiner.

De stoppade i nätkabeln , tryckte på knappen tog ett steg bakåk och avvaktade 1 min *POFF* , de luktade skit i hela rummet av alla brännda maskiner som var felswitchade .... snacka om hål i huvet

Gabber
2005-06-15, 11:11
Jag kan berätta en riktigt skön , när jag jobbade på gamla Digital så hadde vi servicekontrakt på posten, de var dellmaskiner nån small form factor modell , eftersom dell vägrade ge våra tekniker varken utbildning eller cert för att mecka dem så byttes maskinerna hela och skickades till usa på rep.

Problemet var att ungefär hälften av maskinerna var switchade för 110 volt och nätagget gick inte att ställa utifrån , en morgon när ja kom till jobbet stog 2 tekniker och en hel trave med dellmaskiner.

De stoppade i nätkabeln , tryckte på knappen tog ett steg bakåk och avvaktade 1 min *POFF* , de luktade skit i hela rummet av alla brännda maskiner som var felswitchade .... snacka om hål i huvet

:) jag kan berätta en sak jag gjorde på min första dator. den hade en switch för 110/220 och gissa vem som knäppte till den när datorn var på? :) jävla idiot

Gabber
2005-06-15, 14:52
om man kollar här: http://www.dafix.se och söker efter Sirtec

så får man fram en adapter. kan det vara en sån som jag behöver?? det ser ut att fungera men hur vet man att den inte kommer bränna moderkortet och rubbet?

eller http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e682053&ReferId=3

Piranha
2005-06-15, 14:54
om man kollar här: http://www.dafix.se och söker efter Sirtec

så får man fram en adapter. kan det vara en sån som jag behöver?? det ser ut att fungera men hur vet man att den inte kommer bränna moderkortet och rubbet?

eller http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e682053&ReferId=3

Nopps de är inte den. den ser ju inte ens lik ut

Gabber
2005-06-15, 14:58
Nopps de är inte den. den ser ju inte ens lik ut

det är en sån, det måste det vara. det är precis sånna jag håller i handen nu som kommer från DELL agget och den andra sidan antar jag är hona för att få ATX

Piranha
2005-06-15, 15:01
det är en sån, det måste det vara. det är precis sånna jag håller i handen nu som kommer från DELL agget och den andra sidan antar jag är hona för att få ATX


Den RIKTIGA på första sidan ( lilla är ju flat och har 5 kontakter )

den som du postar här har 8 st delat på 2 rader , skall du ha en hammare med för att montera den ?

jakke
2005-06-15, 15:12
Trevligt att du lever efter din lilla spikidé

Gabber
2005-06-15, 15:16
Den RIKTIGA på första sidan ( lilla är ju flat och har 5 kontakter )

den som du postar här har 8 st delat på 2 rader , skall du ha en hammare med för att montera den ?

jo, men vad används den till då om inte detta problem. den stora är väl ok?

kan man inte kortslut lilla som egentligen är för CPU power eller är det helt galet