handdator

Visa fullständig version : Fakta kring Glykemisktm Index och annat mat nyttigt sökes för föredrag


Jacobg
2005-05-30, 16:17
Tjenasre.

Ska imorrn hålla ett föredrag kring glykemiskt-index och andra hälsokurer eller vad man ska kalla det.

Sund och nyttig mathållning med andra ord.

Vore schysst, om ni hade några länkar med lättfattad fakta kring detta.

Stort tack Mvh jacob *kissass*

abjorn
2005-05-30, 16:19
lite sent att lära sig allt på en kväll kanske ? ;)

Jacobg
2005-05-30, 16:24
lite sent att lära sig allt på en kväll kanske ? ;)

Jag behöver ju inte lära mig skiten, bara så det verkar att jag kan det hela =)

Länakr i stil med denna är kanon:
http://www.tasteline.com/document/showdocument.asp?lintDocumentID=2253

King Grub
2005-05-30, 16:25
http://www.slv.se/templates/SLV_Page____6739.aspx

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____4993.aspx

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____9154.aspx

Jacobg
2005-05-30, 16:29
Gruben you are the man.

Schyrre.

LunaSpice
2005-06-01, 12:17
Då kan få vår C-uppsats när den är klar...nån vecka. Hör av dig.

"Glykemiskt index som kostbehandling vid diabetes mellitus typ 2"

Sverker
2005-06-01, 17:22
Då kan få vår C-uppsats när den är klar...nån vecka. Hör av dig.

"Glykemiskt index som kostbehandling vid diabetes mellitus typ 2"

Låter spännande ! Här används ju GI i sitt rätta sammanhang. Ge personer med nedsatt insulinproduktion/känslighet kolhydrat och mät upp blodsockret.
Svaret kommer ju ganska snabbt och typ 2 diabetiker är några som verkligen måste hålla blodsockernivån på normala nivåer.

Vågar man fråga om resultat ?

LunaSpice
2005-06-01, 21:03
Låter spännande ! Här används ju GI i sitt rätta sammanhang. Ge personer med nedsatt insulinproduktion/känslighet kolhydrat och mät upp blodsockret.
Svaret kommer ju ganska snabbt och typ 2 diabetiker är några som verkligen måste hålla blodsockernivån på normala nivåer.

Vågar man fråga om resultat ?

En deskriptiv litteraturstudie. Vi tycker att GI är ett bra komplement/instrument i kosten för en diabetiker men även för andra personer utan diabetes mellitus typ 1 eller 2. Kort sagt kan vi väl säga att mer hänsyn bör tas till glykemisk belastning då detta även inkluderar mängden kolhydrater och inte bara kvaliteten. Vi anser också att vårdpersonal bör vara mer informerade och ha större kunskap inom detta område då det inte bara är diabetiker som har frågor och funderingar om GI. Det är ju trots allt på tapeten i all media och många patienter kommer med frågor.

Resultatet är dock lite svårtolkat i vissa delar då inte alla studier visar om glukos eller vitt bröd använts som referens. Likaså är en hel del av studierna kohortstudier men när deltagarantalet överstiger 90 000 (som i 3 av de studier vi analyserat) så anser vi ändå att resultatet är reliabelt.

zanzi
2005-06-01, 21:14
Låter spännande ! Här används ju GI i sitt rätta sammanhang. Ge personer med nedsatt insulinproduktion/känslighet kolhydrat och mät upp blodsockret.
Svaret kommer ju ganska snabbt och typ 2 diabetiker är några som verkligen måste hålla blodsockernivån på normala nivåer.

Vågar man fråga om resultat ?

Borde jag skämmas för att jag använder min kompis som ett mänskligt instrument? :em:

Sverker
2005-06-02, 06:05
Borde jag skämmas för att jag använder min kompis som ett mänskligt instrument? :em:

Fullkomligt värdelös information för alla andra men värdefull information för din kompis ( som tydligen är diabetiker :confused: )
Det är stor skillnad mellan personer och när dessa test görs. Ge någon kolhydrat direkt efter ett tungt träningspass och blodsockret/insulinet rör sig inte speciellt mycket eftersom kolhydratet rusar till musklerna.
Gör samma försök men sent på eftermiddagen efter en rejäl frukost och lunch när glykogendepåerna är fulla. Då höjs blodsockret/insulinet för att "trycka" in kolhydraterna på redan överfulla platser.

zanzi
2005-06-02, 12:48
Bara nån gång jag frågat hur en produkt påverkat honom och då mest för att jag var nyfiken. Inget jag skulle föja maniskt med andra ord. :)
Men det är väll ändå så man tar reda på GI och II? Dvs testa på ett antal personer/djur och sen ta medelvärdet?

Sverker
2005-06-02, 13:24
Bara nån gång jag frågat hur en produkt påverkat honom och då mest för att jag var nyfiken. Inget jag skulle föja maniskt med andra ord. :)
Men det är väll ändå så man tar reda på GI och II? Dvs testa på ett antal personer/djur och sen ta medelvärdet?


Ett antal blir ganska många personer ;)

LunaSpice skrev ju:
men när deltagarantalet överstiger 90 000 (som i 3 av de studier vi analyserat) så anser vi ändå att resultatet är reliabelt.

Desto större variation det är inom gruppen, desto fler behövs för att ge säkra resultat.

Jag som diabetiker ser mest GI som en grov rekommendation. Jag äter ytterst sällan rena kolhydratlivsmedel utan kombinerar måltider med både protein , fett och kolhydrat-livsmedel. Det jämnar ut blodsockret över en längre period och ger lägre blodsocker.

zanzi
2005-06-02, 15:05
Det där var en redig klunga... några fler än jag trodde. :)

King Grub
2005-06-02, 15:23
För att ett GI-värde skall vara "officiellt" och godkänt som referensvärde skall minst 10 personer deltagit i studien. Det är ett normalt deltagarantal för studierna där olika livsmedels GI har fastställts.

Smail
2005-06-02, 15:44
Som medförfattare till Lunaspice´s c-uppsats så skulle jag vilja tillägga att ett resultat som vi oxå kommit fram till är att en mängd studier visar på hela korn och fibrer som positivt för diabetiker. Hela korn och fibrer visar sig sänka det postprandiala blodsockerkurvan. Dessa studier tyder även på att hela korn och fibrer kan verka preventivt och således minska risken att insjukna i DM typ 2...

"Ät således hela korn!" :eating:

King Grub
2005-06-02, 15:47
ett resultat som vi oxå kommit fram till är att en mängd studier visar på hela korn och fibrer som positivt för diabetiker. Hela korn och fibrer visar sig sänka det postprandiala blodsockerkurvan.

Inte för att regna på paraden... men det är väl knappast nytt?

Värt att upprepa, dock! :thumbup:

LunaSpice
2005-06-02, 16:45
Inte för att regna på paraden... men det är väl knappast nytt?

Värt att upprepa, dock! :thumbup:

Eftersom det är en litteraturstudie så kommer vi knappast med nya, banbrytande resultat. :D Vi bekräftar mer eller mindre andra studiers resultat samt kommer med egna tankar och synvinklar. Vi bekräftade att glykemiskt index absolut inte bör vara något slaviskt index som man följer till punkt och pricka utan mer en riktlinje för vilka kolhydrater man bör välja i sin kost. Som du vet så har det även funnits än GI-hysteri (som II-hysterin för en tid sen) och denna vill vi uppmärksamma. Vi diskuterar för- och nackdelar med GI men främst hur diabetiker bör använda indexet som komplement i sin behandling. Diskussionen är det som absolut gett mest i arbetet och jag hoppas kunna dela med mig av uppsatsen så småningom.

För övrigt: Jag vill klargöra en sak...de studierna som gjordes på >90 000 personer sträckte sig över cirka 15 år (10 år för en studie) och var alltså inte utförde under X veckor eller 4-6 mån som många andra studier.