Visa fullständig version : Träna på morgonen
Ska börja träna 2 pass i veckan på morgonen. Tänkte gå upp vid 06:00 och vara nere på gymet vid 6:30.
Hur tycker ni jag borde lägga upp maten innan och efter. Känns inte som en bra idé att trycka i sig gröt 15 minuter innan man ska träna. Ska man käka något mindre innan och sedan käka gröten efter??
King Grub
2005-05-30, 13:16
Ska man käka något mindre innan och sedan käka gröten efter??
En bra idé. Någon skiva fullkornsbröd, någon frukt, och en proteindrink innan du går till gymmet. En gainer direkt efter. Frukost när du kommer hem.
Jag tränar numera alltid på morgonen. Jag brukar stiga upp äta frukost en timme innan jag är på gymmet. Precis innan jag börjar träna sveper jag en halv gainer. Det tycker jag fungerar bra. Jag äter alltid rejält med kolhydrater på kvällen innan jag lägger mig då jag vet att jag har morgonträning.
Ska börja träna 2 pass i veckan på morgonen. Tänkte gå upp vid 06:00 och vara nere på gymet vid 6:30.
Hur tycker ni jag borde lägga upp maten innan och efter. Känns inte som en bra idé att trycka i sig gröt 15 minuter innan man ska träna. Ska man käka något mindre innan och sedan käka gröten efter??
dom dagar jag tränar så brukar jag ta protein drink och slänga i mig fulllkornsbröd,sedan tar jag gröt å grejer när jag kommer hem..det funkar skitbra för mig iaf
Jag skulle rekommendera ett par glas vatten extra, men det kanske handlar om att min vätskebalans är fuckad än något annat.
En bra idé. Någon skiva fullkornsbröd, någon frukt, och en proteindrink innan du går till gymmet. En gainer direkt efter. Frukost när du kommer hem.
Spelar det för roll VAD man tänker träna? Jag tänkte oxå börja träna på morgonen - tänkte lägga in lite konditionspass vid 7:00. Jag vill ju inte äta för mycket kolhydrater eftersom jag vill ha 'morgonpromenadseffekten' kvar. Räcker det med en frukt eller ska jag låna sambons Eiselt Maxgain pulver och ta en liten drink? (även jag är en trådtjuv!)
Jag skulle rekommendera ett par glas vatten extra, men det kanske handlar om att min vätskebalans är fuckad än något annat.
Skyll inte på vätskebalansen. *popcorn* :D
King Grub
2005-05-30, 15:22
Spelar det för roll VAD man tänker träna? Jag tänkte oxå börja träna på morgonen - tänkte lägga in lite konditionspass vid 7:00. Jag vill ju inte äta för mycket kolhydrater eftersom jag vill ha 'morgonpromenadseffekten' kvar. Räcker det med en frukt eller ska jag låna sambons Eiselt Maxgain pulver och ta en liten drink? (även jag är en trådtjuv!)
Är det bara frågan om konditionsträning behöver du inte äta alls innan, om det är fettförbränning du är ute efter. Behöver du få upp blodsockret för skärpans och orkens skull går en frukt eller brödskiva bra, men det behövs egentligen inte om det inte är några långlopp i högt tempo det handlar om. I sådana fall är det bättre att lägga passet senare, åtminstone efter frukost.
killer00
2005-05-30, 16:40
Hoppas det är okej att jag lånar tråden...?
Om man tränar på morgonen och äter frukost innan, hur lång tid tar det innan kroppen har tillgodosatt sig energin i frukosten?
King Grub
2005-05-30, 16:53
Hoppas det är okej att jag lånar tråden...?
Om man tränar på morgonen och äter frukost innan, hur lång tid tar det innan kroppen har tillgodosatt sig energin i frukosten?
Till viss del sker det rätt omgående timmarna efter, men det är inte i huvudsak kolhydratenergin i måltiden innan du tränar på. Det är kolhydraterna du åt efter förra passet och/eller dagen innan som lagrats in som muskelglykogen och som i huvudsak används som bränsle.
En kolhydratrik måltid 3-4 timmar innan passet förbättrar prestation.
Proteinet har du nytta av direkt. Det lagras inte för framtida behov på samma sätt, utan används kontinuerligt i proteinsyntesen.
killer00
2005-05-30, 17:51
Till viss del sker det rätt omgående timmarna efter, men det är inte i huvudsak kolhydratenergin i måltiden innan du tränar på. Det är kolhydraterna du åt efter förra passet och/eller dagen innan som lagrats in som muskelglykogen och som i huvudsak används som bränsle.
En kolhydratrik måltid 3-4 timmar innan passet förbättrar prestation.
Proteinet har du nytta av direkt. Det lagras inte för framtida behov på samma sätt, utan används kontinuerligt i proteinsyntesen.
Så kolhydraterna jag äter till frukost inte hinner komma till nytta i träningspasset?
Med andra ord är det en bra idé att äta en dos kolhydrater innan man lägger sig på kvällen om man ska träna tidigt på morgonen?
Edit: Säg att jag går upp vid 7-tiden och börjar träna 07.45, vad skulle vara en bra och billig frukost för mig? För tillfället äter jag "Rallarhalvor"(mörkt, osötat bröd) med Philadelphia light. Har räknat ut att det blir 250kcal. Ibland har jag tagit ett äpple också, dessutom blir det nåt glas mjölk eller vatten.
Efter träning tar jag proteindrink + druvsocker.
King Grub
2005-05-30, 17:56
Så kolhydraterna jag äter till frukost inte hinner komma till nytta i träningspasset?
Med andra ord är det en bra idé att äta en dos kolhydrater innan man lägger sig på kvällen om man ska träna tidigt på morgonen?
Nej och ja. Visst höjs dina blodsockernivåer av frukosten, och en liten del av energin under passet kommer att tas härifrån, men det är minimalt, eftersom glykolys står för över 80% av adenosintrifosfatet under ett styrketräningsset.
killer00
2005-05-30, 17:58
Nej och ja. Visst höjs dina blodsockernivåer av frukosten, och en liten del av energin under passet kommer att tas härifrån, men det är minimalt, eftersom glykolys står för över 80% av adenosintrifosfatet under ett styrketräningsset.
Vad säger du om min edit på förra inlägget?
"Säg att jag går upp vid 7-tiden och börjar träna 07.45, vad skulle vara en bra och billig frukost för mig? För tillfället äter jag "Rallarhalvor"(mörkt, osötat bröd) med Philadelphia light. Har räknat ut att det blir 250kcal. Ibland har jag tagit ett äpple också, dessutom blir det nåt glas mjölk eller vatten.
Efter träning tar jag proteindrink + druvsocker."
Snart är det sommar. Då blir det en kopp kaffe kl 6.00 och en cykeltur till Hälsostudion för ett tungt träningspass.
Energi ? Javisst. Jag äter bra med kolhydrat resten av dygnet och har rejält fyllda glykogendepåer.
Finns inget bättre sätt än att träna på morgonen och sedan ha hela dagen med familjen på stranden :thumbup:
sverker hur blir det med blodsocker om du tränar på fastande mage på morgonen sådär?(om det var så du menade)
för mig stiger det iaf
baldrick
2005-05-30, 19:15
Snart är det sommar. Då blir det en kopp kaffe kl 6.00 och en cykeltur till Hälsostudion för ett tungt träningspass.
Energi ? Javisst. Jag äter bra med kolhydrat resten av dygnet och har rejält fyllda glykogendepåer.
Finns inget bättre sätt än att träna på morgonen och sedan ha hela dagen med familjen på stranden :thumbup:
Så det fungerar för dig också?
Jag har kännt mig så icke-optimal *fniss* när det gäller det efter att ha läst
allt här på forumet, men då är jag i alla fall inte helt ensam.
Skulle Eiselt´s protec funka eller behövs det ett "snabbare" protein?
King Grub
2005-05-30, 21:12
Det går säkert alldeles utmärkt. Aminosyreutsöndringen börjar omgående med ett långsamt protein också, även om det aldrig blir så plötsliga tillflöden som men snabbt protein. Huvudsaken är att det finns aminosyror i omlopp, inte varifrån dom kommer. Studier har visat kraftigt stimulerad proteinsyntes vid intag av så lite som 6 gram essentiella aminosyror före träning (Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206. Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise).
Är det bara frågan om konditionsträning behöver du inte äta alls innan, om det är fettförbränning du är ute efter. Behöver du få upp blodsockret för skärpans och orkens skull går en frukt eller brödskiva bra, men det behövs egentligen inte om det inte är några långlopp i högt tempo det handlar om. I sådana fall är det bättre att lägga passet senare, åtminstone efter frukost.
Tack för svaret. Men...om jag går upp kl. 7.00 klär på mig och åker till gymet kommer jag nog inte igång och träna förrens kl. 8.00 - och så tränar jag en timme, då har kroppen varit utan frukost i 2 timmar - är inte det för länge även om man ska fettförbränna?
Enig!
/A
:thumbup:
King Grub
2005-05-31, 06:03
Tack för svaret. Men...om jag går upp kl. 7.00 klär på mig och åker till gymet kommer jag nog inte igång och träna förrens kl. 8.00 - och så tränar jag en timme, då har kroppen varit utan frukost i 2 timmar - är inte det för länge även om man ska fettförbränna?
Jag kan inte föreställa mig det skulle innebära något negativt i det hänseendet. Och muskelmassa rasar inte direkt av en människa för att han eller hon inte äter på två timmar efter uppvaknande.
Jag kan inte föreställa mig det skulle innebära något negativt i det hänseendet. Och muskelmassa rasar inte direkt av en människa för att han eller hon inte äter på två timmar efter uppvaknande.
En annan aspekt är ju den om att den bästa träniningen som bekant är den som blir av. Finns det då bara utrymme att göra det på morgonen, så är väl det bara bra.
Kanske inte 100% mest optimalt. Men det är inte livet i stort heller.
mvh
Alex
Okey, tack. Jag fortsätter nog som jag gör nu - käkar en frukt direkt när jag gått upp - åker och tränar och käkar frukost när jag är hemma igen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.