handdator

Visa fullständig version : Volym på benen


Ozkar
2005-05-29, 21:43
Tänkte höra med er vad ni har förslag på övningar för att få upp volymen på benen. Vad finns det förutom träningsövningar som man kan göra? T.ex cykling och liknande? Vill verkligen lägga på mig muskler på benen...

Ha re! :eating:

sunkan
2005-05-29, 21:47
Tänkte höra med er vad ni har förslag på övningar för att få upp volymen på benen. Vad finns det förutom träningsövningar som man kan göra? T.ex cykling och liknande? Vill verkligen lägga på mig muskler på benen...

Ha re! :eating:

Om du vill ha volym på benen så går det nog fortast men styrketräning, dom som byggt stora ben av löpning/cykling har ju också cyklat/sprungit i halva livet för dom benen.

Jorgen
2005-05-29, 21:47
Knäböj, Frontböj, Utfall, Utfall med hantlar, Benpress, Hacksquat, Raka marklyft, Liggande lårcurl, Benspark osv.

Cykling bygger inte vidare bra ben om man jämför med gymträning.

//Jörgen

sunkan
2005-05-29, 21:48
Glöm inte att träna vader också :whipped:

Ozkar
2005-05-29, 21:50
Okej, tack grabbar!
Är benen en av de svåraste muskelgrupperna att öka volymen på? Bara undrar...det verkar som om man får slita en hel del.

sunkan
2005-05-29, 21:50
Okej, tack grabbar!
Är benen en av de svåraste muskelgrupperna att öka volymen på? Bara undrar...det verkar som om man får slita en hel del.

Vad jag märkt så kommer inget gratis ;)

Jorgen
2005-05-29, 21:51
Okej, tack grabbar!
Är benen en av de svåraste muskelgrupperna att öka volymen på? Bara undrar...det verkar som om man får slita en hel del.
Nej.
Men det är den jobbigaste. Och ja, man får slita en hel del.

//Jörgen

Ozkar
2005-05-29, 21:53
Vad jag märkt så kommer inget gratis ;)

Självklart inte! :)

Ja det är definitivt den jobbigaste. Jag känner mig aldrig så trött som efter ett benpass.

sunkan
2005-05-29, 21:54
Självklart inte! :)

Ja det är definitivt den jobbigaste. Jag känner mig aldrig så trött som efter ett benpass.

stor muskel= mycket att ha ont i :D

Ozkar
2005-05-29, 21:55
stor muskel= mycket att ha ont i :D

Haha! Ja, verkligen.

MilkmaN
2005-05-29, 22:31
+ att benböj + utfall måste vara de jobbigaste övningarna som jag vet, är trött i hela kroppen och andfådd. Blir bara en aning svettig på de flesta andra passen men bendagen så är jag genomvåt.

Fatalist
2005-05-29, 22:38
Känner du dig modig och stark nog kan du alltid köra ben 2 ggr i veckan! Det fick fart på min benutveckling :eating:

hallar
2005-05-30, 07:02
Känner du dig modig och stark nog kan du alltid köra ben 2 ggr i veckan! Det fick fart på min benutveckling :eating:

Jag kör det just nu. Har kört en vecka och det är hårt, fast det känns att benen har gott av det. Skall växa ur mina byxor nu är målet i alla fall. *flex*

pocoloco
2005-05-30, 08:19
Du kan splitta upp benen på två dagar då du ena dagen kör framsidan av låret och vader och baksidan av låret senare under splitten. Jag rekommenderar dig att köra knäböj, benpress, benspark för framsidan av låret och stela mark och sittande/liggande lårcurl för baksidan av låret, för vaderna kör du lämpligen stående och sittande vadpress.

Sen tycker jag personligen som många andra påpekar vad det gäller att få schysst flex på magen, är köra en hel del cardio framförallt hopprep och stegmaskin för att minska bf% på benen då det oftast redan finns en hel del muskulatur där! För lite variation kan du emellanåt springa lite i skogen upp / ner för backar och berg med tunga stenar i nån sliten väska, en typisk kampsportsgrej :)

pellepedal
2005-05-30, 08:21
Släng in mycket dropsets, superset och rest-pause i benträningen.
Jobbigt men effektivt.

jwzrd
2005-05-30, 10:05
Det jag tycker dom flesta gör fel på med benen är att dom inte tränar dom lika hårt som dom gör resten av kroppen. Det är bara plågsamt på riktigt första passen innan konditionen är med på banan, sen är det bara att mosa. Är det volym man är ute efter så rekar jag att köra fler än 6 reps, gärna runt 10, men det ska vara tunga vikter. Det är att bita i kudden som gäller :D

Benen är antagligen det man lättast ökar volymen på också. Nybörjare som kommer igång med seriös knäböjning, benpressning och seriös hamstringträning brukar behöva fixa nya brallor varje månad nästan.