handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag äta?


Curious.
2005-05-29, 20:53
Hej hej allihopa!

Jag är en tjej som spelar handboll och jag tränar minst 4 dagar i veckan.
Just nu är vi inne i en period nät vi kör mycket fys; intervaller, styrka mm.
Jag är 1.63 cm och väger 68 kg, jag själv tycker att det är mycket men om jag skall vara ärlig så ser jag inte ut att väga så mycket. Jag har tränat handboll i 10 år i Sveriges bästa klubb så jag är vältränad och "biffig" eller vad man nu skall kalla det :naughty:

Jag har bestämt mig för att gå ner i vikt och då skall jag börja gå morgonpromenader 1 timma, 5 ggr i veckan. Jag skall börja äta nyttig mat och inte käka massa skit som jag är ganska duktig på att göra *popcorn*
Jag undrar vad som är bra för mig att äta nu när jag tränar så mycket?
Snabba kolhydrater efter träning vet jag att jag skall äta, men jag är så slarvig med mat och jag äter aldrig rätt. Det är ett jätte stort problem för mig och jag undrar om det finns något altenativ? Typ kosttillskott eller nått.. Grejer är att jag vill inte käka de för att bli biffig, utan att gå ner i vikt.. Men samtidigt så vill jag inte förlora muskler, men jag vill inte ha mer..? Hur skall jag göra??

Tack på förhand...

//Lilla biffen :hbang:

MilkmaN
2005-05-29, 21:34
Sveriges bästa klubb måste vara aranäs? :cool:

Det är väldigt svårt att kunna få något ur försäsongsträningen utan att äta ordentligt, å andra sidan så bränner du mycket kalorier på den så om du vill riskera att få mindre/inget/tappa pga den så är det självklart enkelt. Personligen är jag ingen kost-expert men jag kan rekommendera att du läser runt här på forumet för att få dig en bra bild av vad man bör äta eftersom det innefattar väldigt mycket, men kort sagt så bör du alltid äta regelbundet, ca var 3:e timme. Beroende på hur mkt Kcal/dagen du vill få i dig så får du anpassa storleken på måltiderna efter det.

Kan tyvärr inte ge dig något bra råd eftersom jag bara kan tillräckligt för att klara mig hyfsat själv. Snart kommer säkert grub och ger dig nåt bra tips.

Sverker
2005-05-30, 05:50
Handboll :thumbup:
Handboll är precis som ishockey, fast utan skydd.



Du skall inte äta mindre fast bättre. Det är träningen som gäller.
Titta i King Grubs deffguide:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Utnyttja informationen med förnuft och börja ät vettigt.





Alla vet att Irsta/Västerås är bästa klubben :thumbup:

Curious.
2005-05-30, 12:14
haha, nej det är varken irsta/västerås eller aranäs :D Alla vet la vilka sävehof är eller? :P jaja.. men tack så mycket!!! // Mig

mela
2005-05-30, 12:23
Gooo Sävehof *heja fram partillelaget*

Gör som Sverker skrev att du kollar deffguiden.
Sedan kan du kolla lite på olika GI sidor.
Hur snabba kolhydraterna är och vad som är bra.
Ät mycket fibrer och mycket grönsaker.
Rätt proteiner och kolhydrater så klart!
Är ungefär var tredje timme (nån frukt eller så iaf).
Lycka till ! :thumbup:

WHITEFOLKS
2005-05-30, 12:43
Är väl ändå Skuru som är svenska mästare på damsidan ;)

Curious.
2005-05-30, 12:51
ja det är dom men inte på min juniorsida för vi tog JSM guld :D Sen är ju herrarna mästare 2 år i rad nu.. Och sävehofs damer är inte dom pjåkigaste heller =P Vi tog ändå historiskt sm guld för klubben, grymtttt juu!! ;)

Och tack Mela ;) hehe!!