handdator

Visa fullständig version : coca cola "läsk"


andykungen
2005-05-29, 18:25
Kan typ ett glas läsk vara mycket dåligt när man tränar hårt osv ? e typ beroende :D :eating:

Karate_kid
2005-05-29, 18:26
light?

MilkmaN
2005-05-29, 18:31
Enligt min tränare är en coca-cola en av de snabbaste energikällorna som finns så du lär ju få en blodsockerdip av det följt av ett bottenvärde. Hur detta skulle påverka din träning vet jag inte, för en bra återhämtning kan jag tänka mig att ett stabilt värde är att föredra och att dricka en coke innan träningen / efter träningen kanske inte heller är att föredra. Att ta en nnan sista settet i knäböjen, för att få en boost, och sen gainer efter passet skulle kanske funka? Vad vet jag? Lita inte på vad jag skrev, det är inget som är bergsäkert :D

andykungen
2005-05-29, 18:31
light & vanlig , Dricker det som finns hemma :)

andykungen
2005-05-29, 18:33
hehe asså det är ju inte så att jag vräker ner mig läsk , typ 1 läsk om dagen 33cl , skulle bara höra om det var jätte dåligt att dricka det när man tränar

King Grub
2005-05-29, 18:33
Enligt min tränare är en coca-cola en av de snabbaste energikällorna som finns så du lär ju få en blodsockerdip av det följt av ett bottenvärde.

Säg åt din tränare att han har fel: Coca-Cola (regular) har ett GI på mellan 74 och 88. Socker består till 50% av fruktos.

King Grub
2005-05-29, 18:34
hehe asså det är ju inte så att jag vräker ner mig läsk , typ 1 läsk om dagen 33cl , skulle bara höra om det var jätte dåligt att dricka det när man tränar

Det påverkar inte ett dugg om du inte håller på med en tävlingdeff, så länge du får i dig näring från bra mat också.

Cola Light kan du dricka litervis av utan att påverkar alls.

Slartibartfast
2005-05-29, 18:43
Sen kan man ju fråga sig varför man skulle dricka vanlig Cola över huvudtaget när det finns light. :confused:

T-800
2005-05-29, 18:51
Sen kan man ju fråga sig varför man skulle dricka vanlig Cola över huvudtaget när det finns light. :confused:
Nördarna märker skillnad i smaken, påstår de.

Fatalist
2005-05-29, 18:51
Nördarna märker skillnad i smaken, påstår de.

Light smakar aspartam

Cola smakar cola

Tomas W
2005-05-29, 18:52
Sen kan man ju fråga sig varför man skulle dricka vanlig Cola över huvudtaget när det finns light. :confused:

Alla är inte så jätteglada för light produkter och aspartam i allmänhet.

takjens
2005-05-29, 18:55
Light smakar aspartam

Cola smakar cola

Jag kan inte dricka cola nu... lr när ibland när man klämmer en pizza går det
men dricker annars light!

__thastrom__
2005-05-29, 18:55
ahh dricker ca 2-3 l pepsi max om dagen och jag märker inget av det

takjens
2005-05-29, 18:59
Det påverkar inte ett dugg om du inte håller på med en tävlingdeff, så länge du får i dig näring från bra mat också.

Cola Light kan du dricka litervis av utan att påverkar alls.


Hur är det med coffein som gör att du tappar vätska ur kroppen? Borde väl inte va allt för bra? lr återfår man det lika snabbt

King Grub
2005-05-29, 19:24
Hur är det med coffein som gör att du tappar vätska ur kroppen? Borde väl inte va allt för bra? lr återfår man det lika snabbt

Koffein i kaffe, te, cola, osv, innebär inte att man tappar vätska.

"No differences were found among other variables (P > 0.05). In summary, there is little evidence to suggest that the use of beverages containing caffeine during nonexercise might hinder hydration status."

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2004 Aug;14(4):419-29.

T-800
2005-05-29, 20:38
Light smakar aspartam

Cola smakar cola
Där kom det.

muzzelman
2005-05-29, 21:05
Nördarna märker skillnad i smaken, påstår de.


Du lär ska ha nått seriöst fel på dina smaklökar om du inte märker skillnad.

zanzi
2005-05-29, 21:15
Nördarna märker skillnad i smaken, påstår de.

Måste väll vara konsistensen som är den stora skillnaden? Sockret gör väll att regular blir mer "trögflytande". (Sverker kan säkert förklara det lite bättre ;) )

T-800
2005-05-29, 21:29
Du lär ska ha nått seriöst fel på dina smaklökar om du inte märker skillnad.
Jaha. :naughty:

oracas
2005-05-29, 22:15
inte är de nån skillnad på light eller vanlig.. ni ska inte va så kräsna av er

Mindek
2005-05-29, 22:24
Du lär ska ha nått seriöst fel på dina smaklökar om du inte märker skillnad.


Har du provat att göra ett blindtest nångång?

The_RobRoy
2005-05-29, 22:38
skulle lätt känna skillnad på light och vanlig i blindtest, tycker lightvarianten inte alls är lika god

Sverker
2005-05-30, 05:38
Måste väll vara konsistensen som är den stora skillnaden? Sockret gör väll att regular blir mer "trögflytande". (Sverker kan säkert förklara det lite bättre ;) )

Visst zanzi :thumbup:
Sockret gör vanlig cola lite tjockare och mer trögflytande. Ligger kvar längre mot smaklökarna så att aromämnena hinner vandra över till smaklöken.

daja
2005-05-30, 08:34
skulle lätt känna skillnad på light och vanlig i blindtest, tycker lightvarianten inte alls är lika god

de där e ju en vanesak med, klart de smakar annorlunda om du börjar med light efter 20 års klunkande av regular.
kan ju dock vara värt att gå över till light om man dricker mycket.
enligt mig e cola light fan de godaste man kan stoppa i sig

hallar
2005-05-30, 11:37
Jag drack mycket cola light innan under min diet. Kolsyrade drycker släcker hungern en liten stund i alla fall. Fast tydligen hade jag fått lite mineralurlagringar ur mina tänder så min mycket förstående fader (tandplågare) förbjöd mig att dricka det. Så tandaspekten är väl den enda nackdelen jag kan komma på.

Huruvida det skulle vara dåligt med aspartam så jag inte kunnat hitta en enda seriös undersökning som har kommit fram till det.

Mindek
2005-05-30, 16:01
När jag var på studiebesök på Coca-Cola sa deras marknadschef iaf att få klarade ett blindtest mellan light och vanlig, men på internet är ju alla lite bättre :)

zanzi
2005-05-30, 16:29
Sverker: :bow: :thumbup:

alyosha
2005-05-30, 16:35
Oja, klart man kan känna att det finns en skillnad mellan vanlig Coca-Cola och Light.
Det är ju t.o.m. det lättaste testet av alla.

Nu när jag inte dricker så mycket vanlig cola längre har jag tappat en del av den här förmågan, men i 7-9:an drack jag 1,5-2 liter vanlig om dagen.

Jag kunde känna skillnad i smak på:
- Coca-Cola och Coca-Cola Light (stooor skillnad)
- Coca-Cola och Pepsi (inte lika stor, men markant skillnad)
- Svensk Coca-Cola och tysk Coca-Cola (inga problem, även om skillnaden är mycket liten)

krilleh
2005-05-31, 02:21
skulle lätt känna skillnad på light och vanlig i blindtest, tycker lightvarianten inte alls är lika god

Man vänjer sig tro mig! först när ja drack light cola dom första gångerna märkte jag en stor skillnad! nu när jag dricker de nästan jämnt och övergår till vanlig cola nån gång så känner jag faktiskt ingen större skillnad!

sean_sean
2005-06-02, 20:31
Det påverkar inte ett dugg om du inte håller på med en tävlingdeff, så länge du får i dig näring från bra mat också.

Cola Light kan du dricka litervis av utan att påverkar alls.

Litervis? Nog borde det påverka kroppen negativt på något som helst sätt. Låt säga 2 liter coca cola light kan verklingen Inte vara bra alls för kroppen, speciellt då man styrketränar.

King Grub
2005-06-02, 20:33
Litervis? Nog borde det påverka kroppen negativt på något som helst sätt. Låt säga 2 liter coca cola light kan verklingen Inte vara bra alls för kroppen, speciellt då man styrketränar.

Varför inte? Det är färgat, kolsyrat vatten med icke-energigivande sötningsmedel. Nej, det är inte bra - du har ingen nytta av det - men ingen negativ påverkan heller, annat än att tänderna angrips av syrorna.

sean_sean
2005-06-02, 20:41
Varför inte? Det är färgat, kolsyrat vatten med icke-energigivande sötningsmedel. Nej, det är inte bra - du har ingen nytta av det - men ingen negativ påverkan heller, annat än att tänderna angrips av syrorna.
Får man ingen som helst energi av coca cola light?
Så det enda negativa med att dricka, låt säga, 5 liter coca cola light om dagen är att tänderna angrips? Inget negativt alls utöver detta?
Finns det referenser på detta eller är det något du utgår från att det är på detta sätt?

King Grub
2005-06-02, 20:45
Får man ingen som helst energi av coca cola light?

Mindre än 1 kcal per deciliter...

Så det enda negativa med att dricka, låt säga, 5 liter coca cola light om dagen är att tänderna angrips? Inget negativt alls utöver detta?

5 liter har du nog passerar ADI för aspartam- och acesulfam-k. ADI är satt där all vetenskap pekar på att intaget är helt ofarligt att ligga på, varje dag, hela livet. ADI på ovanstående sötningsmedel är 40 mg/kg kroppsvikt och dag, dvs strax över 4 liter aspartamsötad läsk för en person som väger 60 kilo. Och att överskrida ADI någon gång spelar ingen roll alls: värdet är satt med 100 gångers säkerhetsmarginal.

Finns det referenser på detta eller är det något du utgår från att det är på detta sätt?

Självklart gör det det. Få substanser är så undersökta som aspartam. Här ser du vad SLV säger:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____3583.aspx

Aspartam har varit utsatt för massor av skräckpropagande genom åren, och det finns tusentals Internetsidor som säger att man får allt från cancer till håravfall till slaganfall av det, men inga studier har visat på någon cancerframkallande effekt, vare sig hos människa eller djur.

I övrigt är det bara färgämnen, koffein och lite surhetsreglerande saker i lightcola.

sean_sean
2005-06-02, 20:47
Hela tiden lär man sig något nytt. Tackar ;)

sean_sean
2005-06-02, 20:48
Nu är det bara att ösa på med coca cola light, dock inte mer än 4 liter. Max 1 liter om dagen :D

King Grub
2005-06-02, 20:50
Vill du inte dricka läsk finns det absolut ingen anledning att börja heller: det finns ju inget nyttigt i lightläsk heller. Och fosforsyran i cola är ju inte bra, men här är det mänger igen: en person släpper ut i genomsnitt 2 gram fosfor per dag har jag för mig - för att få den mängden från cola måste man dricka 14 liter... Från början var Cola förbjudet i Sverige, men Livsmedelsverket godkände efter studier fosforsyra 1953. Så studier på långtidspåverkan finns ju.

sean_sean
2005-06-02, 20:53
Vill du inte dricka läsk finns det absolut ingen anledning att börja heller: det finns ju inget nyttigt i lightläsk heller. Och fosforsyran i cola är ju inte bra, men här är det mänger igen: en person släpper ut i genomsnitt 2 gram fosfor per dag har jag för mig - för att få den mängden från cola måste man dricka 14 liter... Från början var Cola förbjudet i Sverige, men Livsmedelsverket godkände efter studier fosforsyra 1953. Så studier på långtidspåverkan finns ju.
Det finns ingen som helst chans att jag, eller någon annan här, skulle dricka 14 liter om dagen.

Frantic
2005-06-02, 20:56
Är Fanta Light och Fanta Zero "samma sak"

King Grub
2005-06-02, 20:59
Fanta Zero har jag inte ens hört talas om. Fanta Free däremot. Skillnaden mot vanliga Fanta Light där är att Free innehåller lite riktig fruktsaft, vilket höjer energimängden till hela 3-5 kcal per dl.

TheLoser
2005-06-02, 20:59
Hade fel som vanligt *slap*

//TheLoser

Frantic
2005-06-02, 21:04
Fanta Zero har jag inte ens hört talas om. Fanta Free däremot. Skillnaden mot vanliga Fanta Light där är att Free innehåller lite riktig fruktsaft, vilket höjer energimängden till hela 3-5 kcal per dl.

Det var så klart Fanta Free jag menade:)
Oj! Då kanske jag ska byta tillbaka till Fanta Light då:D ;)?

King Grub
2005-06-02, 21:06
Fanta Free med ananassmak är så goooood.

muzzelman
2005-06-02, 21:11
Har du provat att göra ett blindtest nångång?

Ungefär 100 ggr, så säger alla som dricker light. Har du provat eller. Självklart. Lika lätt att som att känna skillnad på cola som är från arab länderna som "riktig" cola. Nu ska jag dricka en riktigt cola bara för det.

Madrigal
2005-06-02, 21:15
Dessvärre kan jag berätta av egen erfarenhet att långvarigt light-drickande
skadar minnet. Nuförtiden får jag teflonminne dagarna efter att jag har druckit lightläsk.

King Grub
2005-06-02, 21:17
Dessvärre kan jag berätta av egen erfarenhet att långvarigt light-drickande skadar minnet.

Glöm det.

Ooops - för sent.

Har ditt minne försämrats har det säkert andra orsaker. För att åstadkomma förändringar i minne och kognitivt beteende krävs det nååågot högre doser. Om du inte legat på ett kroniskt intag av 20+ liter per dag det senaste årtiondet? Och t o m dom anektodiska rapporter som framkommit om minnesproblem och aspartamintag gäller långtidsminne, inte akuta effekter.

Det finns mycket som påverkar minnet; bara att hoppa över frukost har visat ge skolbarn sämre minnesfunktion, t ex.

Brist på A-vitamin har i råttstudier ha en negativ effekt på minne och inlärning. När A-vitamin tillfördes efter långvarig brist, återställdes minnesfunktioner.

"Given the transient effect on phenylalanine concentrations that we observed
at doses of aspartame nearly impossible for the average consumer
to ingest, it seems highly improbable that normal use could produce
neurologic or neuropsychologic deficits."

Am J Clin Nutr. 1998 Sep;68(3):531-7.

Madrigal
2005-06-02, 21:36
Ursäkta den patetiska tonen i nedanstående.

Mellan jag var 17 och 19 år drack jag mycket lightläsk (1,5 liter om dagen i perioder) i ett lyckat försök att gå ned i vikt. Nu när är jag är 25 år är jag beroende av det.

Jag kan ingen teori på området MEN där HAR utvecklats ett samband mellan hur mitt minne fungerar och light-drickande. När jag inte har druckit på ett tag
så fungerar minnet utmärkt (svår verifierbart men du/ni får tro mina ord). Efter jag har druckit kan jag ägna minuter åt att minnas vad jag precis har läst.

Jag har funderat på om det är en omvänd placebo-effekt men det finns ingen anledning till att jag ska dra den slutsatsen.

Det jag vill säga är att dricka lightläsk hela tiden inte är nyttigt och att det påverkar hjärnan.

King Grub
2005-06-02, 21:39
Vad skulle det finnas i lightläsk som gör dig "beroende"? Koffein?

A.K.O.A
2005-06-02, 21:59
Så kaffe är inte vätskedrivande då? Eller är det bara koffeinet som inte är vätskedrivande?

Madrigal
2005-06-02, 22:18
Vad skulle det finnas i lightläsk som gör dig "beroende"? Koffein?

Den goda smaken kanske, jag vet inte. Jag är öppen för psykologiska tolkningar i det fallet. Det råkade antagligen bara komma med eftersom jag varje dag känner en frustration pga ett sug/begär som jag samtidigt vet att jag inte mår bra av. Det jag ville ha sagt fanns inte direkt i den meningen.

Sverker
2005-06-03, 05:41
Vill du inte dricka läsk finns det absolut ingen anledning att börja heller: det finns ju inget nyttigt i lightläsk heller. Och fosforsyran i cola är ju inte bra, men här är det mänger igen: en person släpper ut i genomsnitt 2 gram fosfor per dag har jag för mig - för att få den mängden från cola måste man dricka 14 liter... Från början var Cola förbjudet i Sverige, men Livsmedelsverket godkände efter studier fosforsyra 1953. Så studier på långtidspåverkan finns ju.


Här väljer folk fosfatfritt tvättmedel men dricker massor av cola :D
Tur att svenska kommuner byggde ut reningsverken och tar hand om den mesta fosfaten innan det hamnar i sjöar och vattendrag.

Givetvis är det inte bra alls eftersom det alltid läcker fosfat och kemikalier ( järnklorid ) från reningsverken.

Bli som jag, miljömupp och drick läsk syrad med citronsyra :D

King Grub
2005-06-03, 05:59
Så kaffe är inte vätskedrivande då?

Inte så det påverkar. Du kan räkna kaffe, te och liknande som vätskeintag.

A.K.O.A
2005-06-03, 17:05
Inte så det påverkar. Du kan räkna kaffe, te och liknande som vätskeintag.


Jasså? Hela min världsbild rasar, då kan jag ta mitt kreatin i kaffe då? Jag som alltid undvikit kaffe de närmaste timmarna efter och innan kreatin...

Mvh Anton

King Grub
2005-06-03, 17:14
Jasså? Hela min världsbild rasar, då kan jag ta mitt kreatin i kaffe då? Jag som alltid undvikit kaffe de närmaste timmarna efter och innan kreatin...

Mvh Anton

J Appl Physiol. 1996 Feb;80(2):452-7. Caffeine counteracts the ergogenic action of muscle creatine loading.

"This study aimed to compare the effects of oral creatine (Cr) supplementation with creatine supplementation in combination with caffeine (Cr+C) on muscle phosphocreatine (PCr) level and performance in healthy male volunteers (n = 9). Before and after 6 days of placebo, Cr (0.5 g x kg-1 x day-1), or Cr (0.5 g x kg-1 x day-1) + C (5 mg x kg-1 x day-1) supplementation, 31P-nuclear magnetic resonance spectroscopy of the gastrocnemius muscle and a maximal intermittent exercise fatigue test of the knee extensors on an isokinetic dynamometer were performed. The exercise consisted of three consecutive maximal isometric contractions and three interval series of 90, 80, and 50 maximal voluntary contractions performed with a rest interval of 2 min between the series. Muscle ATP concentration remained constant over the three experimental conditions. Cr and Cr+C increased (P < 0.05) muscle PCr concentration by 4-6%. Dynamic torque production, however, was increased by 10-23% (P < 0.05) by Cr but was not changed by Cr+C. Torque improvement during Cr was most prominent immediately after the 2-min rest between the exercise bouts. The data show that Cr supplementation elevates muscle PCr concentration and markedly improves performance during intense intermittent exercise. This ergogenic effect, however, is completely eliminated by caffeine intake."

Vätskedrivande eller inte - koffeinet eliminerar effekten i alla fall. Koffein verkar på fler sätt än vätskedrivande...

A.K.O.A
2005-06-03, 17:22
J Appl Physiol. 1996 Feb;80(2):452-7. Caffeine counteracts the ergogenic action of muscle creatine loading.

"This study aimed to compare the effects of oral creatine (Cr) supplementation with creatine supplementation in combination with caffeine (Cr+C) on muscle phosphocreatine (PCr) level and performance in healthy male volunteers (n = 9). Before and after 6 days of placebo, Cr (0.5 g x kg-1 x day-1), or Cr (0.5 g x kg-1 x day-1) + C (5 mg x kg-1 x day-1) supplementation, 31P-nuclear magnetic resonance spectroscopy of the gastrocnemius muscle and a maximal intermittent exercise fatigue test of the knee extensors on an isokinetic dynamometer were performed. The exercise consisted of three consecutive maximal isometric contractions and three interval series of 90, 80, and 50 maximal voluntary contractions performed with a rest interval of 2 min between the series. Muscle ATP concentration remained constant over the three experimental conditions. Cr and Cr+C increased (P < 0.05) muscle PCr concentration by 4-6%. Dynamic torque production, however, was increased by 10-23% (P < 0.05) by Cr but was not changed by Cr+C. Torque improvement during Cr was most prominent immediately after the 2-min rest between the exercise bouts. The data show that Cr supplementation elevates muscle PCr concentration and markedly improves performance during intense intermittent exercise. This ergogenic effect, however, is completely eliminated by caffeine intake."

Vätskedrivande eller inte - koffeinet eliminerar effekten i alla fall. Koffein verkar på fler sätt än vätskedrivande...


Aj då alltid är det något, tack för svaret!