handdator

Visa fullständig version : Alternativa övningar


Sigurdsson
2005-05-29, 13:12
Finns det några övningar som man kan byta ut marklyft, knäböj och rakbenslyft mot.
Jag vill gärna byta ut dessa övningar mot övningar som är likvärdiga men som inte har lika stor skaderisk om man inte har korrekt utförande.

(jag kommer snart boka en tid med en instuktör på gymmet som kan instruera mig på dessa övningar)

z_bumbi
2005-05-29, 13:29
Knäböj -> Benpress

Marklyft -> Kör mer rodd och sen lite ryggresningar

Rakbensmarklyft -> Lårcurl

Shadow Warrior
2005-05-29, 13:36
Ska väl tilläggas att vissa inte kan utföra dessa övningar ens med instruktör... alltså utan att stretcha flitigt några veckor först....

Sigurdsson
2005-05-29, 15:02
z_bumbi: Ska jag lägga till mer lårcurl, rodd och ryggresningar när det redan ligger på programmet?
(Det är ditt 3 dagars program som jag ändrar i lite grann.)


Shadow Warrior: Jag är rädd att jag är en av dem :laugh:

z_bumbi
2005-05-29, 15:06
Rodd och lårcurl skadar nog inte att köra några fler set, ryggresningar känns som det räcker med det som är.

Popeye
2005-05-29, 15:53
Du behöver inte vara rädd för de övningarna.
De är ganska naturliga i rörelsen när man väl börjar lyfta...
Det viktiga är att du kör med LÄTTA vikter i början då du håller på att lära dig tekniken.
Dessa övningar är väldigt bra och du kommer förmodligen att få träningsvärk även om du kör med lätta vikter.
Bara att ta det lungt och försiktigt. INTE vara viktkåt!!!

Sigurdsson
2005-05-29, 17:10
z_bumbi: Du tror inte att jag kan nöja mig med 3 set? Bör väll vara bättre att lägga till någon annan övning...


Popeye: Ok, men som sagt så ska jag vänta tills jag får instruktioner....

z_bumbi
2005-05-29, 17:16
z_bumbi: Du tror inte att jag kan nöja mig med 3 set? Bör väll vara bättre att lägga till någon annan övning...

Det är upp till dig om du väljer fler set eller en annan övning.

Sigurdsson
2005-05-29, 18:41
Visst är det klart att det är upp till mig. Men anledningen till att man sitter i ett forum är väll att få höra andras åsikter om saker och ting.... ;)

z_bumbi
2005-05-29, 19:09
Visst är det klart att det är upp till mig. Men anledningen till att man sitter i ett forum är väll att få höra andras åsikter om saker och ting.... ;)

Fördelarna med att köra fler set på samma övning är att man då verkligen lär kroppen att utföra den, nackdelarna är att man kan tycka att det är tråkigt. Tycker man det är tråkigt så kan man alltså köra en annan övning eller om det finns någon annan övning man verkligen gillar så kan man köra den osv.