handdator

Visa fullständig version : sojprotein


Chrasher
2005-05-28, 22:11
vad tycker ni om sojprotein och då menar jag som lunch protein av nått slag .

Sverker
2005-05-29, 06:56
Kombinerat i en måltid med ris eller pasta är det ett alldeles utmärkt protein.
Med ett glas mjök till får du ett protein som är :thumbup:

tp_88
2005-05-29, 11:24
Kombinerat i en måltid med ris eller pasta är det ett alldeles utmärkt protein. Med ett glas mjök till får du ett protein som är :thumbup:
Hur är det egentligen med allt tjafs om hur det påverkar Östrogen o.s.v. då?

Sverker
2005-05-29, 11:59
Hur är det egentligen med allt tjafs om hur det påverkar Östrogen o.s.v. då?


Problemet är att alla antar men ingen vet :D

Ja, det finns isoflavoner med östrogenliknande effekt i sojaprotein. Vissa backar direkt fyra steg, medan andra läser vidare om genistein och daidzein som är de två isoflavoner som brukar förknippas med soja.

Vad jag läst så verkar isoflavonerna binda till östrogenreceptorerna, men inte aktivera, bara blocker receptorn.
Du får läsa själv, för de är faktiskt bioaktiva.

tp_88
2005-05-29, 22:27
Problemet är att alla antar men ingen vet :D

Ja, det finns isoflavoner med östrogenliknande effekt i sojaprotein. Vissa backar direkt fyra steg, medan andra läser vidare om genistein och daidzein som är de två isoflavoner som brukar förknippas med soja.Vad jag läst så verkar isoflavonerna binda till östrogenreceptorerna, men inte aktivera, bara blocker receptorn. Du får läsa själv, för de är faktiskt bioaktiva.
Jag antar, att det som med mycket annat, varken gör till eller från om man äter nåt mål några gånger per vecka med andra ord!?

Jag läser på om både träning och kost mer eller mindre hela tiden, men det är mycket man ska lära sig! :)

A.K.O.A
2005-05-31, 17:28
Fungerar soyaprotein som ersättning för kasein, eller är soya för snabbt? Men jag har för mig att det inte är fullvärdigt, stämmer det?

King Grub
2005-05-31, 17:44
Sojaisolat är snabbt. Inte vasslesnabbt, men det klassas som ett snabbt protein. Sojaprotein räknas som fullvärdigt, men jämfört med kasein är det undermåligt.

"Dietary protein quality is considered to be dependent on the degree and velocity with which protein is digested, absorbed as amino acids, and retained in the gut as newly synthesized protein. Metabolic animal studies suggest that the quality of soy protein is inferior to that of casein protein, but confirmatory studies in humans are lacking. The study objective was to assess the quality of casein and soy protein by comparing their metabolic effects in healthy human subjects. Whole-body protein kinetics, splanchnic leucine extraction, and urea production rates were measured in the postabsorptive state and during 8-h enteral intakes of isonitrogenous [0.42 g protein/(kg body weight . 8 h)] protein-based test meals, which contained either casein (CAPM; n = 12) or soy protein (SOPM; n = 10) in 2 separate groups. Stable isotope techniques were used to study metabolic effects. With enteral food intake, protein metabolism changed from net protein breakdown to net protein synthesis. Net protein synthesis was greater in the CAPM group than in the SOPM group [52 +/- 14 and 17 +/- 14 nmol/(kg fat-free mass (FFM) . min), respectively; P < 0.02]. Urea synthesis rates decreased during consumption of both enteral meals, but the decrease tended to be greater in the subjects that consumed CAPM (P = 0.07). Absolute splanchnic extraction of leucine was higher in the subjects that consumed CAPM [306 +/- 31 nmol/(kg FFM . min)] vs. those that consumed SOPM [235 +/- 29 nmol/(kg FFM . min); P < 0.01]. In conclusion, a significantly larger portion of soy protein is degraded to urea, whereas casein protein likely contributes to splanchnic utilization (probably protein synthesis) to a greater extent. The biological value of soy protein must be considered inferior to that of casein protein in humans."

J Nutr. 2005 May;135(5):1080-7. Casein and soy protein meals differentially affect whole-body and splanchnic protein metabolism in healthy humans.

A.K.O.A
2005-05-31, 18:18
Sojaisolat är snabbt. Inte vasslesnabbt, men det klassas som ett snabbt protein. Sojaprotein räknas som fullvärdigt, men jämfört med kasein är det undermåligt.

"Dietary protein quality is considered to be dependent on the degree and velocity with which protein is digested, absorbed as amino acids, and retained in the gut as newly synthesized protein. Metabolic animal studies suggest that the quality of soy protein is inferior to that of casein protein, but confirmatory studies in humans are lacking. The study objective was to assess the quality of casein and soy protein by comparing their metabolic effects in healthy human subjects. Whole-body protein kinetics, splanchnic leucine extraction, and urea production rates were measured in the postabsorptive state and during 8-h enteral intakes of isonitrogenous [0.42 g protein/(kg body weight . 8 h)] protein-based test meals, which contained either casein (CAPM; n = 12) or soy protein (SOPM; n = 10) in 2 separate groups. Stable isotope techniques were used to study metabolic effects. With enteral food intake, protein metabolism changed from net protein breakdown to net protein synthesis. Net protein synthesis was greater in the CAPM group than in the SOPM group [52 +/- 14 and 17 +/- 14 nmol/(kg fat-free mass (FFM) . min), respectively; P < 0.02]. Urea synthesis rates decreased during consumption of both enteral meals, but the decrease tended to be greater in the subjects that consumed CAPM (P = 0.07). Absolute splanchnic extraction of leucine was higher in the subjects that consumed CAPM [306 +/- 31 nmol/(kg FFM . min)] vs. those that consumed SOPM [235 +/- 29 nmol/(kg FFM . min); P < 0.01]. In conclusion, a significantly larger portion of soy protein is degraded to urea, whereas casein protein likely contributes to splanchnic utilization (probably protein synthesis) to a greater extent. The biological value of soy protein must be considered inferior to that of casein protein in humans."

J Nutr. 2005 May;135(5):1080-7. Casein and soy protein meals differentially affect whole-body and splanchnic protein metabolism in healthy humans.



Ok, tack för svaret! Har funderat lite på hur "oberoende" forskningsrapporter angående kosttilskott är, inte för att jag på ngt sätt ifrågasätter dig, men det är ganska intressant att se vart pengarna till dessa forskningar kommer ifrån. Vet du detta? Antar att det är ganska mkt pengar inblandade i detta? Är alla rapporter som publiceras på pubmed oberoende?

Mvh Anton

King Grub
2005-05-31, 18:24
Är alla rapporter som publiceras på pubmed oberoende?

Studierna är inte publicerade på PubMed. PubMed är en samlingscentral för abstrakt till studier publicerade i vetenskapliga tidsskrifter. Ovanstående abstrakt är en sammanfattning av en studie publicerad i (J Nutr. 2005 May;135(5):1080-7), alltså majnumret 2005 av Journal of Nutrition:

http://www.nutrition.org/current.shtml

EiseltUK
2005-05-31, 18:32
Dietary AA levels peaked at 2.5 h in the soy group vs. 3.9 h in the milk group (P < 0.02).

/ Henrik

A.K.O.A
2005-05-31, 18:34
Studierna är inte publicerade på PubMed. PubMed är en samlingscentral för abstrakt till studier publicerade i vetenskapliga tidsskrifter. Ovanstående abstrakt är en sammanfattning av en studie publicerad i (J Nutr. 2005 May;135(5):1080-7), alltså majnumret 2005 av Journal of Nutrition:

http://www.nutrition.org/current.shtml

Ok, men förs det ngn diskussion angående oberoende/beroende inom nutritionsvärlden?

King Grub
2005-05-31, 18:37
Och sojaprotein mättar levern med aminosyror i högre utsträckning än kasein, som ger större muskulär proteinsyntes.

"In conclusion, our study shows that the principal differences in postprandial metabolism between soy and milk protein are observed in terms of the time of appearance of dietary AA in the serum, presumably because of the different behavior of proteins in the intestine, with soy protein acting as a "fast" protein and milk protein as a "slow" protein. The massive influx of dietary AA into the liver appears to elicit a larger metabolic availability of AA in this organ, including both their incorporation into exported liver protein and their catabolism. "

J Nutr. 2003 May;133(5):1308-15. Postprandial kinetics of dietary amino acids are the main determinant of their metabolism after soy or milk protein ingestion in humans.


Medan kasein "likely contributes to splanchnic utilization (probably protein synthesis) to a greater extent".

King Grub
2005-05-31, 18:39
Ok, men förs det ngn diskussion angående oberoende/beroende inom nutritionsvärlden?

Någon måste finansiera studierna. I fullängdsstudierna anges dessa. Man får läsa dessa och se hur studien gått till väga, om man är intresserad. Studier publicerade i välrenommerade tidsskrifter får anses trovärdiga, särskilt sådana utförda på sjukhus- eller stora universitetsinstitutioner. Är man bevandrad i fältet av intresse känner man också ofta igen forskarnamn av dignitet.

A.K.O.A
2005-06-01, 15:51
Någon måste finansiera studierna. I fullängdsstudierna anges dessa. Man får läsa dessa och se hur studien gått till väga, om man är intresserad. Studier publicerade i välrenommerade tidsskrifter får anses trovärdiga, särskilt sådana utförda på sjukhus- eller stora universitetsinstitutioner. Är man bevandrad i fältet av intresse känner man också ofta igen forskarnamn av dignitet.

Tack!