handdator

Visa fullständig version : Cardio under uppbyggnad = mer muskler?


Jashguim
2005-05-28, 16:51
Hejsan!

Jag kom och tänka på en sak...

Jag har nu 3 veckor kvar på min deff, och börjar planera min kommande uppbyggnadsperiod lite.

Alla säger ju att man ska äta så mycket man bara kan under uppbyggnad, men då blir man ju som en uppstoppad säl.

Blir det samma resultat om jag t.ex. förbränner 3000 kcal / dag och äter 3500
som om jag förbränner 4000 kcal/dag och äter 4500? (om vi låtsas att det procentuellt sett är samma energiöverskott)

Då kan man ju få i sig väldigt mycket energi utan att gå upp så mycket i fettvikt.
Men då energin också går åt till cardion så kanske det inte blir någon skillnad alls, eller?

WHITEFOLKS
2005-05-28, 16:52
Fortsätt köra cardio, det är bara bra för allmänhälsan och ger massa positiva effekter även för muskelbyggning.

Herkulez
2005-05-28, 16:52
nejfan kardio är bra, kör det ofta även under uppbyggnadsperioden.

King Grub
2005-05-28, 16:53
Sitter du still och bara överäter försämrar du insulinkänslighet och tappar kondition, blir fet och bygger sämre.

Jashguim
2005-05-28, 17:07
Men det blir alltså ingen resultatskillnad?

Med tanke på att man kan trycka i sig upp emot 5500 kcal utan o ligga på enormt överskott...

WHITEFOLKS
2005-05-28, 17:11
Nu vet jag inte riktigt hur stor du är eller hur mycket cardio du tänkt köra men 5500 borde nog bli ett rätt bra överskott om man inte är väldigt aktiv/stor :)

Stab
2005-05-30, 17:23
Sitter du still och bara överäter försämrar du insulinkänslighet och tappar kondition, blir fet och bygger sämre.

Grub eller någon annan för den delen.. visar studierna fortf. att hög intensitet/intervall 10-15min direkt efter passet är positivt.. ökad proteinsyntes m.m ?

King Grub
2005-05-30, 17:26
Grub eller någon annan för den delen.. visar studierna fortf. att hög intensitet/intervall 10-15min direkt efter passet är positivt.. ökad proteinsyntes m.m ?

Något sådant känner jag inte till några studier som visat; det är alltid bäst att dela upp passen, styrka och kondition så långt från varandra som möjligt.

Scratch89
2005-05-30, 17:31
Något sådant känner jag inte till några studier som visat; det är alltid bäst att dela upp passen, styrka och kondition så långt från varandra som möjligt.
So Ove Rytters råd att man ska köra minst tio minuters högintensiv uppvärmning innan passet är inget att rekommendera? *flex*

King Grub
2005-05-30, 17:40
Det minskar frisättningen av tillväxthormon efter styrketräningen (1), och att köra kondition före styrka ökar efterförbränningen (2). Vad gäller hormonfrisättningen gällde studien 1 h konditionsträning före styrketräning, och då är förutsättningarna för muskeltillväxt försämrade i vilket fall, hormonfrisättning eller inte. Skall man köra ett kort konditionspass tillsammans med styrketräning är det nog minst lika bra att lägga det före, men det är bättre att köra kondition på morgonen och styrka på sen eftermiddag/kväll, då man optimerar hormonbalansen genom styrketräning genom att lägga passet vid det tillfället (3).

1. Eur J Appl Physiol. 2005 Jun;94(3):333-8. Epub 2005 Feb 16. Prior endurance exercise attenuates growth hormone response to subsequent resistance exercise.

2. J Strength Cond Res. 2005 May;19(2):332-7. Aerobic and resistance exercise sequence affects excess postexercise oxygen consumption)

3. Chronobiol Int. 2004 Jan;21(1):131-46. Influence of circadian time structure on acute hormonal responses to a single bout of heavy-resistance exercise in weight-trained men.