handdator

Visa fullständig version : Byte av träningsprogram


Acke^^
2005-05-28, 12:06
Har nu tränat i lite mindre än ett år och har då kört på ett tvådagarsprogram. Har även kört kondition ca 2 ggr/vecka. Har tänkt mig att jag skulle byta schema till ett 3-dagars. Ska jag köra på z_bumbis då eller är det bättre att jag gör ett eget?

oracas
2005-05-28, 13:58
testa å kör med de programet han har lagt upp, jag tycker de fungerar kanon

Acke^^
2005-05-28, 14:10
Okej, om du kör axelpress, vad kör du med för maskin/redskap då? Sen har jag även haft lite svårt för att köra knäböj då jag inte har kunnat placera stången utan att få ont. Körde den i smith-maskin förut.

WHITEFOLKS
2005-05-28, 14:15
axelpress är väl menat med hantlar antar jag, om du inte har tillgång till fria vikter får du ersätta med vad som finns :) Knäböj görs "fria" för bästa resultat, om de inte har en "kudde" att sätta runt stången på gymmet så kan du prova att linda en handduk eller en tröja runt för lite vaddering. Man vänjer sig rätt fort vid vikten på axlarna så snart kommer du kunna köra utan det.

Acke^^
2005-05-28, 14:16
Okej, hur ska man köra då? Brukar alltid få så att stången ligger emot någon kota och det var inte särskilt skönt. Man skulle ju kunna köra benpress istället, vet inte ifall det är lika effektivt?

WHITEFOLKS
2005-05-28, 14:19
De flesta förespråkar knäböj (även jag själv) men visst är benpress ett alternativ som funkar om man inte får böjen att funka.

oracas
2005-05-28, 14:33
jag kör militärpress på axepressen, tycker de är en bra övning för axlarna där jag kan använda ganska mycket vikt

Acke^^
2005-05-29, 11:19
Greppträning med kabelhandtag. Är det bara att ta ett handtag i handen och låta det rulla ut längst ut på fingrarna och sen knyta näven emot sig? Är det den här: http://www.exrx.net/WeightExercises/WristFlexors/CBWristCurl.html

Är det någon skillnad på att köra stående eller sittande vadpress? Tror jag föredrar sittande.

Jorgen
2005-05-29, 11:36
Är det någon skillnad på att köra stående eller sittande vadpress? Tror jag föredrar sittande.
Ja det är det. Stående är att föredra eftersom man då kopplar in hela vaden. Kör man med bockat ben så kopplas gastrocnemius ur till stor del.

//Jörgen

Acke^^
2005-05-29, 11:43
Okej, antar att man kör med fri skivstång eller i smith-maskin isf?

Jorgen
2005-05-29, 11:46
Okej, antar att man kör med fri skivstång eller i smith-maskin isf?
Ta en titt i övningsbanken som ligger som sticky här. Där finns flera olika alternativ. Fri skivtång lär bli svårt iallafall, inte så lätt att hålla balansen. Det viktiga är att benet är rakt. OBS, inte översträckt!

//Jörgen

Acke^^
2005-05-29, 11:51
Okej, jag tror jag kör den i smithen isf. Har kört den innan och då hade jag samma problem som jag har med knäböj, att lägga stången på ett bra sätt så man inte får ont.

Jorgen
2005-05-29, 12:02
Du lägger säkert stången för högt upp mot nacken. Flytta ner den en bit på trapsen så känns det bättre.

//Jörgen