handdator

Visa fullständig version : Köra lite mindre, mindre reps = mkt större?


GymTT
2005-05-28, 10:49
Tja


Igår kom en kille fram till mig på gymmet. Han var 29 år hade tränat sedan han var 21 år. Vi skulle köra i smithen båda två så det ledde till lite träningssnack. Jag frågade hur många övningar per muskelgrupp han brukade köra, då sa han att han brukade hålla sig till basövningarna samt köra 3 ÖVNINGAR per MUSKELGRUPP (så det inte misstolkas), han nämnde att utöver det var det bara bortkastat att t.e.x lägga till ngn liten finslip övning.
Har han rätt? Jag vill tro att han har rätt faktiskt. Då jag kör armar väldigt hårt samt cirka FYRA övningar på biceps och 4 set per övning, samt väldigt hårt som sagt, tycker jag att armarna växer nästan sämst? Skulle jag växam er om jag körde 3 biceps övningar á 3 set kanske?

Sammanfattning: Är det som han säger att man inte behöver köra mer än 3 övningar per muskelgrupp för att växa maximalt? Det handlar inte om att köra de där 1-2 extra övningarna för att få muskelmassa?

Blev lite långt, hoppas ni förstår, tacksam för tips. Känns som jag tränar en del övningar i onödan.

Hör gärna kommentarar från riiktigt stora killar här på kollo som Big Al, Action, Berge osv, hur många övningar kör ni?

Tacksam!!!!

MVH TT

King Grub
2005-05-28, 10:57
Muskeltillväxt stimuleras av överbelastning, inte uttröttning.

När du har överbelastat muskeln, vad ger det att köra fler set?

Längre återhämtning, inte mer muskeltillväxt.

lauria
2005-05-28, 11:01
Att han tyckte att det var bortkastat att köra mer än tre övningar är upp till han, sånt är väldigt inviduellt.
Arne Persson är ett mkt bra exempel på att hård träning med många set oxå funkar. Så testa dig fram vad som passar dig bäst!
Inte för att jag tillhör de stora personerna på forumet men jag brukar köra 15set på biceps, det kan bli bara två övningar delat på 15set. Men oftast så brukar jag köra 5set skivstångscurl, 5set hantelcurl och 5set scottcurl med hantel. På triceps så köra jag minst 18set: Liggande frenchpress 5set, sittande frechpress 5set, pushdowns 4set, overhead extensions med rep 4set och ibland några set bänkdips.

Doctor Snuggles
2005-05-28, 11:03
Tja
Hör gärna kommentarar från riiktigt stora killar här på kollo som Big Al, Action, Berge osv, hur många övningar kör ni?

Tacksam!!!!

MVH TT

Det är nog snararare intressant hur de körde INNAN de blev stora, och som slutligen ledde fram dit. Hur stora pojkar kör nu är nog inte så relevant för dig, då det tar åratal att nå fram till den punkten/volymen/styrkan, och sannolikt så ändrar man på upplägget allteftersom man utvecklas, för att uppnå bäst resultat.
Tror att särskilt i början så räcker det med relativt få set, för att som bumbi säger, överbelasta. Splitpass tycker jag personligen också är onödigt i början, kanske max en 2 split.

GymTT
2005-05-28, 11:12
Muskeltillväxt stimuleras av överbelastning, inte uttröttning.

När du har överbelastat muskeln, vad ger det att köra fler set?

Längre återhämtning, inte mer muskeltillväxt.

Okej, sanning, men när vet man när man överbelastat muskeln bra men inte FÖR mycket?

MVH TT

GymTT
2005-05-28, 11:12
Att han tyckte att det var bortkastat att köra mer än tre övningar är upp till han, sånt är väldigt inviduellt.
Arne Persson är ett mkt bra exempel på att hård träning med många set oxå funkar. Så testa dig fram vad som passar dig bäst!
Inte för att jag tillhör de stora personerna på forumet men jag brukar köra 15set på biceps, det kan bli bara två övningar delat på 15set. Men oftast så brukar jag köra 5set skivstångscurl, 5set hantelcurl och 5set scottcurl med hantel. På triceps så köra jag minst 18set: Liggande frenchpress 5set, sittande frechpress 5set, pushdowns 4set, overhead extensions med rep 4set och ibland några set bänkdips.


Okej, när du kör bröst då? hur många övningar?

MVH TT

GymTT
2005-05-28, 11:13
Det är nog snararare intressant hur de körde INNAN de blev stora, och som slutligen ledde fram dit. Hur stora pojkar kör nu är nog inte så relevant för dig, då det tar åratal att nå fram till den punkten/volymen/styrkan, och sannolikt så ändrar man på upplägget allteftersom man utvecklas, för att uppnå bäst resultat.
Tror att särskilt i början så räcker det med relativt få set, för att som bumbi säger, överbelasta. Splitpass tycker jag personligen också är onödigt i början, kanske max en 2 split.

Precis, jag borde omformulerat mig, hur körde ni innan ni blev stora?

MVH TT

lauria
2005-05-28, 11:29
Okej, när du kör bröst då? hur många övningar?

MVH TT

Så här kör jag på hela kroppen:
15set biceps: 5set skivstångscurl, 5set hantelcurl och 5set scottcurl med hantel

18set triceps: Liggande frenchpress 5set, sittande frechpress 5set, pushdowns 4set, overhead extensions med rep 4set och ibland några set bänkdips

Underarmar: Kör jag inte, pga skada

22-25set Rygg: 5set marklyft, 5-6set cabelrodd, 5set chins, 5set bred kabelrodd/stångrodd, 2set lätta ryggresningar

18set Bröst: 5set bänkpress, 5set uppåtlutande bänkpress, 5set plan hantelpress, 3set cabelcross (som jag ibland supersettar med pullover)

18set Framsida lår: 6set knäböj, 5set benpress, 5set benpress med ett ben, 2-3set benspark. Jag ska byta ut benpressen över sommarn (har inte tillgång till någon då) mot front-squat. Jag körde front-squat ett tag förut men jag kännde av lite i knät av den.

15set baksida lår: 5set liggande lårcurl, 5set raka marklyft, 5set liggande lårcurl (dropset på de fem setten)

12-15set Mage: 4-5set crunches med vikt, 4-5set stående kabelcrunches, 4-5set sneda cabelcrunches

15set Vader: 5set sittaden vadpres med en vad, 5set sittande vadpress med båda vaderna, 5set vadpress i benpressen (brukra bli dropset på de sista setten)

18set Axlar: 5set sittande hantelpress, 5set sittande press bakom nacken, 4set sidolyft, 4set liggande kryssdrag/liggande hantellyft

4-6set traps: Då brukar jag super setta shurgs framför och bakom ryggen

GymTT
2005-05-28, 11:34
Så här kör jag på hela kroppen:
15set biceps: 5set skivstångscurl, 5set hantelcurl och 5set scottcurl med hantel

18set triceps: Liggande frenchpress 5set, sittande frechpress 5set, pushdowns 4set, overhead extensions med rep 4set och ibland några set bänkdips

Underarmar: Kör jag inte, pga skada

22-25set Rygg: 5set marklyft, 5-6set cabelrodd, 5set chins, 5set bred kabelrodd/stångrodd, 2set lätta ryggresningar

18set Bröst: 5set bänkpress, 5set uppåtlutande bänkpress, 5set plan hantelpress, 3set cabelcross (som jag ibland supersettar med pullover)

18set Framsida lår: 6set knäböj, 5set benpress, 5set benpress med ett ben, 2-3set benspark. Jag ska byta ut benpressen över sommarn (har inte tillgång till någon då) mot front-squat. Jag körde front-squat ett tag förut men jag kännde av lite i knät av den.

15set baksida lår: 5set liggande lårcurl, 5set raka marklyft, 5set liggande lårcurl (dropset på de fem setten)

12-15set Mage: 4-5set crunches med vikt, 4-5set stående kabelcrunches, 4-5set sneda cabelcrunches

15set Vader: 5set sittaden vadpres med en vad, 5set sittande vadpress med båda vaderna, 5set vadpress i benpressen (brukra bli dropset på de sista setten)

18set Axlar: 5set sittande hantelpress, 5set sittande press bakom nacken, 4set sidolyft, 4set liggande kryssdrag/liggande hantellyft

4-6set traps: Då brukar jag super setta shurgs framför och bakom ryggen


Okej, verkar som 3-4 övningar á 3-4 set per övning är det som du kör i snitt?

MVH TT

tegel
2005-05-28, 11:36
Jag kör med få övningar per muskelgrupp och tycker jag får bra resultat av det. Ex. biceps; 2 set stående skivstångscurl och 2 set stående hantelcurl.
Tar i allt vad jag har på dessa övningar och är helt slut efter dem. För mig funkar det bättre att köra få set, får mig att tänka så här: Ok, nu har jag bara fyra set på mig att träna biceps denna vecka, så nu vill det till att jag tar i för kung o fosterland för att de ska överbelastas och växa.
Pröva o se vad som funkar bäst för dig.

aliquis
2005-05-28, 11:38
Frågan är ju lite konstig, du frågar om extraövningarna behövs? Det kan jag inte tänka mig, tre övningar är nog FÖR MYCKET det med om det inte rör sig om rygg eller ben möjligtvis, varför skulle du behöva tre olika övningar på resten? Än mindre fem.

Fast det intressanta är väl träningsvolymen/utmattningen man får från den. (30 set isolationsövningar är väl inte lika jobbigt som 20 set basövningar så jag vill inte enbart räkna set..).

Så nej, jag tror inte alla tramsövningar behövs, och man kan säkert likagärna skippa dem utan några som helst problem, och köra mer på de lite tyngre övningarna istället.

Men vad gäller volymen som behövs så verkar ju de större människorna också köra många fler set, sedan om det bara är för att de kan/har lärt sig så eller för att det verkligen behövs vet jag inte, men nog kör de en jäkla massa set.

(yankee körde ju en massa frontböjar när vi tränade, de som jag vill kalla lyftarna på "mitt" gym brukar också köra många set och lång tid, klo körde ju visst 20+ set på ryggen, tcog håller väl hög volym också, osv..)
Själv har jag ju varit rätt imponerad av zakaths ökningar, och även han kör väl hög volym (men verkar ju lyssna på kroppen och vila när han vill det, men när han väl kör är det hög volym som gäller).

lauria
2005-05-28, 11:38
Okej, verkar som 3-4 övningar á 3-4 set per övning är det som du kör i snitt?

MVH TT

Det har jag inte tänkt på förrut, men det verkar vara nått sånt...Men som sagt när ja ska köra t.ex 18set bröst så kan jag köra 10set bänkpress och 8set cabelcross, det är som´jag känner mig det där.

Chosen
2005-05-28, 11:40
Nu vet jag inte varför "lauria" skriver antalet set han kör då det var antalet övningar du frågade om.

Jag är inte heller störst på detta forum men jag kör i princip som han sa till dig, 3 tunga basövningar per muskelgrupp. Ibland kör jag t.o.m bara 2 övningar på vissa muskler. Dock ser jag till att köra tungt och intensivt.

Antalet set kan däremot variera beroende på om jag försöker maxa eller kör lite fler repetitioner.

Detta har funkat ypperligt för mig och jag tycker inte övriga "finslip"-övningar ger speciellt mycket förutom lite "temporärt muskelpump".

lauria
2005-05-28, 11:46
Det är väl klart att jag skriver i setten. För att som jag skrev, det kan hända att jag kör bara 2 övningar och ibland 10 övningar. Jag tycker inte att det viktiga är hur många övningar man köra utan setten.

Chosen
2005-05-28, 11:51
Det är väl klart att jag skriver i setten. För att som jag skrev, det kan hända att jag kör bara 2 övningar och ibland 10 övningar. Jag tycker inte att det viktiga är hur många övningar man köra utan setten.


Ok, då är jag med på ditt tankesätt, även om jag inte håller med dig till 100% :)

Doctor Snuggles
2005-05-28, 11:56
Frågan är ju lite konstig, du frågar om extraövningarna behövs? Det kan jag inte tänka mig, tre övningar är nog FÖR MYCKET det med om det inte rör sig om rygg eller ben möjligtvis, varför skulle du behöva tre olika övningar på resten? Än mindre fem.

Fast det intressanta är väl träningsvolymen/utmattningen man får från den. (30 set isolationsövningar är väl inte lika jobbigt som 20 set basövningar så jag vill inte enbart räkna set..).

Så nej, jag tror inte alla tramsövningar behövs, och man kan säkert likagärna skippa dem utan några som helst problem, och köra mer på de lite tyngre övningarna istället.

Men vad gäller volymen som behövs så verkar ju de större människorna också köra många fler set, sedan om det bara är för att de kan/har lärt sig så eller för att det verkligen behövs vet jag inte, men nog kör de en jäkla massa set.

(yankee körde ju en massa frontböjar när vi tränade, de som jag vill kalla lyftarna på "mitt" gym brukar också köra många set och lång tid, klo körde ju visst 20+ set på ryggen, tcog håller väl hög volym också, osv..)
Själv har jag ju varit rätt imponerad av zakaths ökningar, och även han kör väl hög volym (men verkar ju lyssna på kroppen och vila när han vill det, men när han väl kör är det hög volym som gäller).

Jo visst, men frågan är om de har kört så under hela sin "träningskarriär", och isf hur lång tid det har tagit att nå fram dit de ä. Alternativt om de har bytt scheman/volym och dylikt, och hur bra de har lyckats med det osv.
Som någon nämnde så tror jag mycket på individuell anpassning, hitta den volymen/frekvensen som passar en bäst just nu, för att eventuellt justera vid behov i framtiden. Sen kanske man inte ska tramsa runt och byta upplägg en gång i veckan heller. *innocent*

GymTT
2005-05-28, 12:00
Nu vet jag inte varför "lauria" skriver antalet set han kör då det var antalet övningar du frågade om.

Jag är inte heller störst på detta forum men jag kör i princip som han sa till dig, 3 tunga basövningar per muskelgrupp. Ibland kör jag t.o.m bara 2 övningar på vissa muskler. Dock ser jag till att köra tungt och intensivt.

Antalet set kan däremot variera beroende på om jag försöker maxa eller kör lite fler repetitioner.

Detta har funkat ypperligt för mig och jag tycker inte övriga "finslip"-övningar ger speciellt mycket förutom lite "temporärt muskelpump".


Okej, förstår tycker nog också att de där finslip övningarna ger ngt för stunden bara som du säger kanske.

Popeye
2005-05-28, 12:13
Jag tycker mig pricka mina muskler ganska optimalt med 1-3 övningar per muskelgrupp.
1 för de minsta typ biceps och 3 för ryggen.
Hmm, bli iofs fler för benen? 2 för quadsen, 2 för hams, 1 för vader

Jorgen
2005-05-28, 12:13
Håller med Chosen och den där killen.
Färre övningar, många set. :thumbup:

//Jörgen

lauria
2005-05-28, 17:22
4-5set är väl inte lite, det är väl ganska normalt. Kör man mer så blir inte övning lika behaglig (enligt mig).

jwzrd
2005-05-28, 18:15
Få övningar, många set tycker även jag. Du kör fyra övningar a fyra set för biceps, du växer dåligt men undrar ändå varför du inte ska testa ett annat alternativ? Det är inte raketvetenskap det här direkt.

lauria
2005-05-28, 22:31
Få övningar, många set tycker även jag. Du kör fyra övningar a fyra set för biceps, du växer dåligt men undrar ändå varför du inte ska testa ett annat alternativ? Det är inte raketvetenskap det här direkt.

Menar du mig?

AngelLove
2005-05-29, 09:59
Just nu fungerar detta kanon (och nej jag är ingen überbiff i dagsläget);

- 2 övningar som jag kör 4-5set och då övningar som man kan lassa på vikt rejält (ex mark, hantelpress, knäböj, t-bar/stångrodd, bänk, dips m extra vikt) och sedan
- 1 till 2 övningar med 2-3set "fjollövningar" (enl de flestas åsikt) typ cable eller andra rena isolationsträningar där man inte har lika mkt vikt.

enda undantaget från detta är biceps som oftast blir max 2 olika med 3-4set i varje och en isolation på 1-2set. Sen är jag helt slut och då är det inte lönt att köra mer..

Byggare Bob
2005-05-29, 10:49
gymtt: Hitta det som passar dig och din kropp.
Visst är det bra att dra lärdom av andra men hitta ditt sätt att träna. Lyssna på alla andra men testa på din egen kropp. Och avfärda aldrig en tanke utan att ha testat på dig själv.

Jag själv tränar på ett rätt udda sätt som de flesta säger är vansinnigt, men efter många års testande har jag kommit fram till att det är den mest optimala förmin egen kropp.