handdator

Visa fullständig version : Assistans övningar


Johan1685
2002-05-22, 17:42
Vilka övningar anser ni bäst för att få upp resultaten i dom tre stora lyften (bänkpress, knäböj, marklyft)?
http://www.joeskopec.com/big3.html

Stämmer det för någon här det som står där att t ex skallkrossare ligger tvåa och smalbänk etta för att få upp bänk resultaten?

MVH / Johan

Droog
2002-05-22, 17:58
Bästa övningarna för de tre stora är just - de tre stora.

På Öjeby AKs hemsida kan du läsa om hur en (del) styrkelyftare tränar. Under kost/träning.
http://www.acc.umu.se/~oak/

[ 22 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Droog ]

Johan1685
2002-05-22, 18:20
Jag vet jag har läst dom "deras" träningsmetoder men det är ju ändå så att om man ökar styrkan i triceps så kan man nog utföra tygre pressar. Men det är ju givetsvis så att man blir bättre på det man gör mest, man blir nog inte så bra på knäböj om man bara kör goodmornings.

MVH / Johan

stifko
2002-05-22, 18:46
Bästa sättet att bli bättre i bänk, mark, böj är att träna just dessa övningar!
I bänk & böj så är explosiv & lätt träning kombinerad med tyngre negativ träning då & då ganska bra! ( negativ bygger styrka & explosiv bygger fart)
I mark så är vanliga marklyft, marklyft från upphöjning samt slutdrag bra att variera mellan.
Repsen kan varieras mellan 1-5 ( I negativ träning 1-3). " Bara för att man kör lågreppare så behöver man inte maxa".......
Att försöka ha bra hastighet på stången är viktigt om man vill förflytta maximal vikt!
Rejält med vila mellan seten är också bra.

z_bumbi
2002-05-23, 08:25
"man blir nog inte så bra på knäböj om man bara kör goodmornings."

Om den svaga länken i böjen ligger i att man inte orkar "hålla i" korsryggen kan goodmornings vara den bästa övningen.
Är man svag i baksidan på låren/häcken/korsryggen så kan rakbensmark och glutehamraises vara bra osv osv
Vissa lyftare kör väldigt lite böj och koncentrerar sig på marklyft och komplementövningar.

Johan1685
2002-05-23, 11:12
Z-bumbi jag vet att goodmornings är bra för att öka i knäböj men jag menade just det att man blir inte bra på böj om man ALDRIG kör knäböj utan bara goodmornings.

Är det verkligen ingen här som har något annat och säga än att man blir bra av de tre stora för jag vet ju att styrkelyftare ofta kör någon sorts komplement övningar.

Det jag har sett på gymmet det är att dom kör partiella(stavning?)mark, goodmornings och smalbänk.

MVH / Johan

Petrus
2002-05-23, 11:48
Vad jag vet så för att bli bättre på något så ska du träna på just det!
Som det är skrivit innan: Du blir inte bra i fotboll bara för att du spelar tennis... ;)
Skulle rekomendera dig att träna "de tre stora" ca 80% av dina pass... De återstående %en lägger du in kompletteringsövningar som t ex benpress, smalbänk, stelbent mark etc...
Vänligen,,,

Petrus