handdator

Visa fullständig version : Omoraliskt att äta tonfisk?


Pellefant
2005-05-27, 13:27
Hej,

Är det omoraliskt att äta tonfisk pga att den håller på att fiskas ut?

Är det sant att den är utrotningshotad?

King Grub
2005-05-27, 13:39
Definitivt. Det gäller många fiskar. Massivt överfiske har pågått i många år. Vissa sorters tonfisk i vissa vatten är säkert värre drabbade än andra.

hammer95
2005-05-27, 15:40
Det är mycket omoraliskt att käka tonfisk, tyvärr så är jag en av dessa omoraliska personer, som gör detta. Tonfisken är den ultimata matfisken, vilket den har fått lida för, som lite kuriosa i de hela kan jag nämna att det gick att fiska tonfisk här i Sverige på 60-talet!
Bestar på 500kg simmade omkring de svenska vattnen, dock gick gränsen vid Öresund (om jag inte missminner mig). Och varför finns det inte längre några tonfiskar här uppe längre? Jo, pga tonfisken vi hade här i Sverige kom vandrande ifrån Medelhavet, och där har nu Italienarna nästa utrotat den stackars tonfisken *grr27* genom bestialiska metoder.
Jag känner stor vemod varje gång jag äter en burk tonfisk. Tyvärr är jag så himla dum att jag tänker; äter inte jag den kommer någon annan att äta den.

Spannmål
2005-05-27, 16:03
Det finns mkt gott att äta när tonfisken är borta. :eating:

Fredrik_
2005-05-27, 16:13
Är allergisk mot fisk så för en gångs skull är jag totalt oskyldig till eländet ;)

kirch
2005-05-27, 16:40
3 burkar deprimerande fiskar per dag blir det. har förmodligen svergies ensidigaste kost. ris&tonfisk 24/7.

men gott är det! :>

Det planeras säkert åtgärder mot fisket, tex dyrare priser på just tonfisk eller nått (så det konsumeras mindre, fiskar mindre) alternativt göra det dyrare att fiska just tonfisk helt enkelt

King Grub
2005-05-27, 16:41
Tre burkar tonfisk om dagen skulle då inte jag äta. Inte ens en. Tungmetaller. :nono:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=32269&highlight=tonfisk

Proteus
2005-05-27, 16:41
3 burkar deprimerande fiskar per dag blir det. har förmodligen svergies ensidigaste kost. ris&tonfisk 24/7.

men gott är det! :>

Det planeras säkert åtgärder mot fisket, tex dyrare priser på just tonfisk eller nått (så det konsumeras mindre, fiskar mindre) alternativt göra det dyrare att fiska just tonfisk helt enkelt

är det verkligen så hälsosamt att äta 3 burkar om dagen?

Wain
2005-05-27, 17:10
Är det omoraliskt att äta tonfisk pga att den håller på att fiskas ut?


Omoraliskt? Beror på dina egna värderingar. Själv tycker jag inte att det är omoraliskt... *innocent*

Frazze
2005-05-27, 17:44
Är det moraliskt att käka kor i jämförelse?

sunkan
2005-05-27, 17:50
Är det moraliskt att käka kor i jämförelse?

Är korna utrotningshotade då?

Yankeee
2005-05-27, 17:54
Är korna utrotningshotade då?

Spelar det någon roll? Korna vet knappast om de är utrotningshotade eller inte.

Pellefant
2005-05-27, 17:57
Omoraliskt? Beror på dina egna värderingar.

Jag gillar inte fisk. Tji fick du. ;)

sunkan
2005-05-27, 17:58
Spelar det någon roll? Korna vet knappast om de är utrotningshotade eller inte.

Frågan var ju ställd så att det var omoralsikt att äta tonfisk för att den är utrotningshotad.

Yankeee
2005-05-27, 18:03
Frågan var ju ställd så att det var omoralsikt att äta tonfisk för att den är utrotningshotad.

Vet, fan va alla har blir lugna här, går inte att reta upp folk längre.

sunkan
2005-05-27, 18:04
Vet, fan va alla har blir lugna här, går inte att reta upp folk längre.

Det är jag som har sån respekt för dig för att du har så många post som jag inte vågar tjaffsa med dig ;)

Grisen
2005-05-27, 18:23
Vet, fan va alla har blir lugna här, går inte att reta upp folk längre.

Hah! Nu kommer dina posts att sjunka drastiskt, Grisen däremot som alltid (oftast) är snäll kommer att få posts i mängder!

:cool:

Frazze
2005-05-27, 18:43
Jag var mest bara sarkastisk när killen måste fråga huruvida någonting är moraliskt fel eller inte.
(nu fattar även jag att hans egentliga fråga var huruvida tonfisk är utrotningshotad eller inte)
Bananen är utrotningshotad för övrigt, och tros enligt en artikel i New Scientist i allra värsta fall kunna vara borta inom tio år. HUr många är moralbovar nu?

aliquis
2005-05-27, 19:00
Hej,

Är det omoraliskt att äta tonfisk pga att den håller på att fiskas ut?

Är det sant att den är utrotningshotad?
Inte heller moral är någon naturlag, tycker DU det är fel? Isf låt bli.
Haven håller väl på att fiskas ur överhuvudtaget, och bottnar och rev blir förstörda.

aliquis
2005-05-27, 19:03
Jag var mest bara sarkastisk när killen måste fråga huruvida någonting är moraliskt fel eller inte.
(nu fattar även jag att hans egentliga fråga var huruvida tonfisk är utrotningshotad eller inte)
Bananen är utrotningshotad för övrigt, och tros enligt en artikel i New Scientist i allra värsta fall kunna vara borta inom tio år. HUr många är moralbovar nu?
Varför då? I vilt tillstånd då eller så att säga? En jäkla massa blir väl utrotat, men vi som har pengar ger ju inte pengar till de som inte har så tja, enda alternativet blir väl att de fixar pengar på det sätt de kan.

Frazze
2005-05-27, 19:19
Varför då? I vilt tillstånd då eller så att säga?
I artikeln jag läste nämndes framförallt en svaminfektion som drabbade plantan, som man besrutat mot i flera år, men som börjat bli resistent mot besprutning på sina håll, och eftersom bananer som de flesta vet är äckligt besprutade så antar ajg att det kan gå rätt fort...
"Vilda" bananer, finns de ens kvar fortfarande? :)

aliquis
2005-05-27, 19:30
finns ju ekologiska iaf.

Maverick
2005-05-27, 22:41
Tycker det är hel fel att utrota både djur och växter, om dom inte får plats pga av oss kanske inte vi borde bli fler. Vi klara oss men tycker lite synd om dom som ska städa upp skiten efter oss.

skaparn
2005-05-28, 01:03
där har nu Italienarna nästa utrotat den stackars tonfisken *grr27* genom bestialiska metoder.

"Bestialiska"?
Menar du att dom drar upp fisken och låter den kvävas till döds?
Till skillnad från allt annat fiske där man ger den uppdragna fisken en lugnande spruta?
Eller är det så att den är stor och våld därför räknas mer?

Sverker
2005-05-28, 05:29
Tycker det är hel fel att utrota både djur och växter, om dom inte får plats pga av oss kanske inte vi borde bli fler. Vi klara oss men tycker lite synd om dom som ska städa upp skiten efter oss.

Vi kan blir fler. Några miljarder mänskor till ryms lätt på gjorden. Vad vi behöver göra är att sänka vår konsumtion av jordens resurser till 25 % av vad vi gör av med idag. ;)

hammer95
2005-05-28, 08:31
"Bestialiska"?
Menar du att dom drar upp fisken och låter den kvävas till döds?
Till skillnad från allt annat fiske där man ger den uppdragna fisken en lugnande spruta?
Eller är det så att den är stor och våld därför räknas mer?

De fångas in i stim omgivna av nätt så att de ej kan komma ut ifrån denna bur. Sedan slårs tonfisken ihjäl av klubbor och även sticks till döds (även nyfikna delfiner åker med här) . Detta är ett mycket blodigt sätt att bedriva yrkesfiske på, visst jag håller med dig om att det är mycket hemsk att kväva fisken till döds. Men dessa metoder som, har fått tonfisken utrotningshotad är minst sagt bestialiska!
Torsken är också utrotningshotad och kvävs till döds vilken också är mycket hemskt sätt att bedriva ett fiske på...

Wain
2005-05-28, 09:17
De fångas in i stim omgivna av nätt så att de ej kan komma ut ifrån denna bur. Sedan slårs tonfisken ihjäl av klubbor och även sticks till döds (även nyfikna delfiner åker med här) . Detta är ett mycket blodigt sätt att bedriva yrkesfiske på, visst jag håller med dig om att det är mycket hemsk att kväva fisken till döds. Men dessa metoder som, har fått tonfisken utrotningshotad är minst sagt bestialiska!


Låter betydligt mer humant än de flesta andra typer av fiske, exempelvis trålning, spelar för fasiken ingen roll att det är blodigt.

skaparn
2005-05-28, 09:28
De fångas in i stim omgivna av nätt så att de ej kan komma ut ifrån denna bur. Sedan slårs tonfisken ihjäl av klubbor och även sticks till döds (även nyfikna delfiner åker med här) . Detta är ett mycket blodigt sätt att bedriva yrkesfiske på, visst jag håller med dig om att det är mycket hemsk att kväva fisken till döds. Men dessa metoder som, har fått tonfisken utrotningshotad är minst sagt bestialiska!
Torsken är också utrotningshotad och kvävs till döds vilken också är mycket hemskt sätt att bedriva ett fiske på...

Ledsen att säga detta, men kom in i matchen! Det är inte många typer av jakt som inte innebär lidande för bytesdjuret. "Sedan slårs tonfisken ihjäl av klubbor och även sticks till döds"... Vad hade du tänkt dig då? En sista måltid och en injektion? Kväva fisken till döds är nog det vanligaste eller handlar någon här fisk som garanterat är strypt direkt efter uppdragning?
Eller har jag missuppfattat dig, du kanske är mot all typ av köttproduktion? Då skulle dina argument hålla.

Jag tycker inte argumentet om fångsmetoder riktigt hör hemma i frågan om det är omoraliskt eller inte. Man bör hellre se till det instrumentella värde en bevarad tonfisk har för människan, känslomässigt eller praktiskt (jag härleder all värdering antropocentriskt, dvs, med människan som utgångspunkt).
Dessutom ska man fundera på om ekosystemet som sådant är beroende av tonfisken för att undvika rubba en större balans som gagnar människan.

Sverker
2005-05-28, 09:32
De fångas in i stim omgivna av nätt så att de ej kan komma ut ifrån denna bur. Sedan slårs tonfisken ihjäl av klubbor och även sticks till döds (även nyfikna delfiner åker med här) . Detta är ett mycket blodigt sätt att bedriva yrkesfiske på, visst jag håller med dig om att det är mycket hemsk att kväva fisken till döds. Men dessa metoder som, har fått tonfisken utrotningshotad är minst sagt bestialiska!
Torsken är också utrotningshotad och kvävs till döds vilken också är mycket hemskt sätt att bedriva ett fiske på...

Är du säker ?

Tonfisken som fångades i Öresund på 1950-talet vägde 100 - 300 kg, det går att klubba sådana bjässar. Tonfisk som idag hamnar i burkar väger 2 - 3 kg. Det blir ett attans arbete att klubba fisken.
Delfinerna lever av och följer tonfiskstim. Nät som läggs ut för tonfisk kan fånga in delfiner och dränka dem. Kan tänka mig att fiskarna anser att delfinerna äter upp deras inkomst och skjuter stackarna, ungefär som fiskare anser om säl i Sverige


Att tonfisken tog slut i Öresund på 1960-talet berodde på rovfisket av makrill. Stimmen blev mindre och färre så tonfiken tvingades söka makrill på andra ställen.

palme
2005-05-28, 09:42
Jag tycker inte det är omoraliskt.

hammer95
2005-05-28, 10:07
För det första: Makrillen utfiskades mycket senare på 60-talet och det var inte pga. makrillen försvann, för dessa stimma av tonfisk försvann långt innan makrillen.

För det andra: Den traditionella fiskemetoden på tonfisk i Medelhavet är att fånga tonfisken i tonader och sedan dra upp dessa i båtarna och sedan slå/sticka ihjäl tonfisken med klubbor.

För det tredje: Tonfiskstimmen som kom upp hit på 50- och 60-talet finns inte längre(och existerar inte någon annan stans). Jag säger det igen; tonfisken försvann här uppe pga. överfiske i Medelhavet!

Att man sedan inte tycker det är "bestialiskt" att slå/sticka ihjäl tonfisk med primitiva klubbor, kan man diskutera in absurdum i all oändlighet...

aliquis
2005-05-28, 11:27
De fångas in i stim omgivna av nätt så att de ej kan komma ut ifrån denna bur. Sedan slårs tonfisken ihjäl av klubbor och även sticks till döds (även nyfikna delfiner åker med här) . Detta är ett mycket blodigt sätt att bedriva yrkesfiske på, visst jag håller med dig om att det är mycket hemsk att kväva fisken till döds. Men dessa metoder som, har fått tonfisken utrotningshotad är minst sagt bestialiska!
Torsken är också utrotningshotad och kvävs till döds vilken också är mycket hemskt sätt att bedriva ett fiske på...
Gissa vad lösningen är?
Ge fan i att köpa fisken.

aliquis
2005-05-28, 11:29
Tonfisken som fångades i Öresund på 1950-talet vägde 100 - 300 kg, det går att klubba sådana bjässar. Tonfisk som idag hamnar i burkar väger 2 - 3 kg. Det blir ett attans arbete att klubba fisken.
Smakar och är verkligen en 200-300kg tonfisk likadan[t] som en på 2-3kg?

aliquis
2005-05-28, 11:30
Att man sedan inte tycker det är "bestialiskt" att slå/sticka ihjäl tonfisk med primitiva klubbor, kan man diskutera in absurdum i all oändlighet...
Heller att de slåss ihjäl så snart som möjligt än att de får ligga o kvävas?
Du hade inte föredragit att knockats till döds före att dränkas?

Sverker
2005-05-28, 12:04
Smakar och är verkligen en 200-300kg tonfisk likadan[t] som en på 2-3kg?

Antagligen inte :D Svårt att veta eftersom den storväxta arten är försvunnen för alltid. Tonfisken jag tänker på finns i sydostasien.

hammer95
2005-05-28, 12:26
Gissa vad lösningen är?
Ge fan i att köpa fisken.

Exaktemente :thumbup:

zanzi
2005-05-28, 15:50
Finns så många andra fiskarter man kan äta och som dessutom är godare.
Fattar mig inte på folk ibland. *screwy* *grr*