handdator

Visa fullständig version : Lögner i "Könskriget"?


Kimo
2005-05-27, 10:23
Nu har pendeln slagit tillbaka och den mediala smekmånaden med feminismen är över. Jag antar att dom flesta här såg Dokument innifråns "Könskriget" och förfasades över den verklighetsfrånvända fundamentalismen som visade sitt fula tryne i ROKS ideologiska sumpmarker. Dokumentärens starkaste inslag, om en till synes vansinnig kidnappning av två utnyttjade tjejer, verkar dock vara minst sagt ohederligt framställd: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=420242&previousRenderType=6

Jag reagerade själv när Rubar highlightade ett citat från Solana i en bokrecension och framställde det som om det var Wachenfeldts ord (även om hon själv lyckades göra dom till sina egna senare i intervjun). Intervjuerna var dessutom väldigt fragmentariska och styckades ofta upp i en mening i taget, något som förenklar manipulation. Synpunkter?

backflash
2005-05-27, 10:50
Nu har pendeln slagit tillbaka och den mediala smekmånaden med feminismen är över. Jag antar att dom flesta här såg Dokument innifråns "Könskriget" och förfasades över den verklighetsfrånvända fundamentalismen som visade sitt fula tryne i ROKS ideologiska sumpmarker. Dokumentärens starkaste inslag, om en till synes vansinnig kidnappning av två utnyttjade tjejer, verkar dock vara minst sagt ohederligt framställd: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=420242&previousRenderType=6

Jag reagerade själv när Rubar highlightade ett citat från Solana i en bokrecension och framställde det som om det var Wachenfeldts ord (även om hon själv lyckades göra dom till sina egna senare i intervjun). Intervjuerna var dessutom väldigt fragmentariska och styckades ofta upp i en mening i taget, något som förenklar manipulation. Synpunkter?


Vet inte vem man ska tro på, en presenterar 'sanningen' genom klippta intervjuer och en bokstavligt talat berättar för en vad 'sanningen' är (sek. Men tänk om hela bilden är falsk, påhittad, förvriden?, para. 4). Behöver man tro på någon ifs, det räcker att analysera tendenserna åt olika håll ibland. Detta förutsätter dock att en har fått någorlunda bra information från början. Dock kan en även utan en helhet analysera det som finns att tillgå, och lika kritisk som en bör vara mot dokumentärens framförande lika kritisk bör en vara mot den kolumnen. Din 'sanning', min 'sanning' och 'sanningen'... (kommer inte ihåg vem som sa det)

http://www.kvinnojour.com/press/pressmed///1116245834/

skaparn
2005-05-27, 10:58
Synpunkter?

Ja. Om så, är det synd att SVT gjort sådana övertramp då frågan om fundamentalism inom radikalfeminismen inte behöver några sensationsstorys för att vara intressant. Men det är väl avhängigt dagens uppskruvade mediala tonläge där man behöver komma dragandes med satanistiska kulter för att folk ska bry sig. Som sagt, synd att det första steget mot allmänt uppvaknande var tvunget att innehålla sådant trams och lögner.

Dokumentären hade varit nog så intressant utan överdrifter, verkligheten brukar ändå alltis överträffa dikten i slutändan. Bara det sjuka klimatet där man idag inte kan diskutera med de radikala eftersom de i många fall anammar metoden; "säger du mot oss, är du med i patriarkatet". Ungefär som att säga "du är alkis" till någon, det går inte att argumentera mot, antingen förnekar man, bara för att uppfylla första kriteriet - förnekande, eller så sitter man tyst och bara håller med.

Agent Orange
2005-05-27, 11:52
Eftersom ROKS påstod att intervjun med Wachenfeld gick till på annat sätt än vad som framgick i teve (hon ska ha lagt till att ROKS inte tycker män är djur) så har SVT nu lagt ut intervjun i oklippt version.

ROKS version stämmer inte (http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9822835.asp)
transskription av hela intervjun (http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9821877.asp)

Dumleman
2005-05-27, 11:54
Det handlar inte om sant eller falskt, nått sådant finns inte. De har bara vinklat det lite :)

Trance
2005-05-27, 12:55
Kidnappningen tyckte jag var en mindre liten sak, idioter kan finnas i alla organisationer. Dock vet jag inte om dn's version stämmer heller.

Vad som var hemskt var de vanliga feministiska åsikterna och hur stort inflytande de har. Dessutom ljög väl ROKS nu när de lade ut sin version of intervjun, det ser man väl om man tittar på svts. Massa lögner fram och tillbaka.

Bärs
2005-05-27, 13:48
Kidnappningen tyckte jag var en mindre liten sak, idioter kan finnas i alla organisationer. Dock vet jag inte om dn's version stämmer heller.

Vad som var hemskt var de vanliga feministiska åsikterna och hur stort inflytande de har. Dessutom ljög väl ROKS nu när de lade ut sin version of intervjun, det ser man väl om man tittar på svts. Massa lögner fram och tillbaka.

Håller med. De ville väl med kidnappningshistorien få fram att det "satanistiska pedofilnätverket" är en realitet bland fotfolket, och att denna hypotes kommer ända uppifrån toppen (Eva Lundgren). Dock blev själva kidnappningsstoryn alltför detaljerat behandlad.

AnimalGen
2005-05-27, 16:46
Det roligaste var den org som ville utrota männen, undra hur länge det skulle ta innan dom fattar att kvinnorna också kommer försvinna.

Trance
2005-05-27, 16:50
Det roligaste var den org som ville utrota männen, undra hur länge det skulle ta innan dom fattar att kvinnorna också kommer försvinna.

Räcker med några män i fångenskap som producerar sperma. Sedan är det väl hyfsat få kvinnor som följer scum..

mini
2005-05-27, 16:57
Tron på satanistiska pedofilnätverk är INTE utbredd bland fotfolket.
Sveriges kvinnojourer vill INTE utrota män.
Man kan diskutera fram och tillbaka om hur seriös Evin Rubar (reportern) och hennes journalistik är, och hur lämplig Ireen von Wachenfeldt är som ordförande.
Det otroligt tråkiga resultatet av detta är att det diskuteras indragning av ekonomiskt stöd till kvinnojourer utan att det diskuteras alternativ. Vem ska möta de 50 000 kvinnor som kontaktar en kvinnojour årligen?

Agent Orange
2005-05-27, 17:12
Vem ska möta de 50 000 kvinnor som kontaktar en kvinnojour årligen?

SKR?

Bärs
2005-05-27, 17:18
Tron på satanistiska pedofilnätverk är INTE utbredd bland fotfolket.
Sveriges kvinnojourer vill INTE utrota män.
Man kan diskutera fram och tillbaka om hur seriös Evin Rubar (reportern) och hennes journalistik är, och hur lämplig Ireen von Wachenfeldt är som ordförande.
Det otroligt tråkiga resultatet av detta är att det diskuteras indragning av ekonomiskt stöd till kvinnojourer utan att det diskuteras alternativ. Vem ska möta de 50 000 kvinnor som kontaktar en kvinnojour årligen?

Det som framkom var ändå tillräckligt för att styrka det jag skrivit en lång tid redan, dvs. feminism är idioti upprätthållen av kollektivistiskt sinnade fundamentalister. Feminism har inget med kvinnors bästa att göra. Detta stöds ju dessutom av att ROKS de facto motsatte sig behandling o.dyl. av misshandlande män.

Trance
2005-05-27, 17:19
Tron på satanistiska pedofilnätverk är INTE utbredd bland fotfolket.
Sveriges kvinnojourer vill INTE utrota män.


Sant.


Man kan diskutera fram och tillbaka om hur seriös Evin Rubar (reportern) och hennes journalistik är, och hur lämplig Ireen von Wachenfeldt är som ordförande.


Sant.


Det otroligt tråkiga resultatet av detta är att det diskuteras indragning av ekonomiskt stöd till kvinnojourer utan att det diskuteras alternativ. Vem ska möta de 50 000 kvinnor som kontaktar en kvinnojour årligen?


Pengarna kan omplaceras i andra åtgärder, finns säkert andra kvinnojourer än ROKS. Finns andra perspektiv också man kan satsa pengar på. t.ex. den norska modellen med behandling för män.

mini
2005-05-27, 17:31
Visst finns det kvinnojourer anslutna till SKR. Ungefär 30 stycken. Det är inte så många.
Visst hoppas man på att pengarna kommer att satsas på andra projekt inom samma område. Jag tvivlar. Kommunerna och staten har inte varit särskilt pigga på att göra detta till en självgående verksamhet tidigare. Det är därför det fortfarande är till absolut störst del ideellt arbetande kvinnor som driver kvinnojourerna.

Jag förnekar inte att det fanns relevant kritik i reportagen. Det gjorde det absolut. Det trista är att den inte ansågs tillräckligt intressant för att kunna stå för sig själv på ett mer sansat vis. Det skulle underlätta bemötandet av kritiken.

Grahn
2005-05-27, 18:26
Tja är väl bra att det visas en annan sida av saken, förvisso är det nog inte en allmängiltig bild av feminismen men vad förväntas det när man beskriver män så som de på senare tid tagit sig friheten att göra?

mini
2005-05-27, 18:39
Tja är väl bra att det visas en annan sida av saken, förvisso är det nog inte en allmängiltig bild av feminismen men vad förväntas det när man beskriver män så som de på senare tid tagit sig friheten att göra?
Vilka är "de" och i vilka sammanhang har de beskrivit män hur?

Grahn
2005-05-27, 18:49
Vilka är "de" och i vilka sammanhang har de beskrivit män hur?

Det uppenbara svaret är väl Gudryn Schyman och vad hon sa har du väl inte missat?

Bolio
2005-05-27, 18:52
Evin Rubar är kurd.

mini
2005-05-27, 18:56
Det uppenbara svaret är väl Gudryn Schyman och vad hon sa har du väl inte missat?
Men Gudrun har ju inget med kvinnojourerna att göra? Vad är det för märklig hämndtanke du har bakom ditt resonemang?

Grahn
2005-05-27, 19:04
Men Gudrun har ju inget med kvinnojourerna att göra? Vad är det för märklig hämndtanke du har bakom ditt resonemang?

Hur tänker du? Det är en motreaktion mot den aggresiva feminismen givetvis. Kvinnojourerna? Vad har de med saken att göra?!

mini
2005-05-27, 19:46
Hur tänker du? Det är en motreaktion mot den aggresiva feminismen givetvis. Kvinnojourerna? Vad har de med saken att göra?!
Eeeeeh... Denna tvådelade dokumentär vi pratar om - Könskriget - kritiserade Riksorganisationen för Kvinno- och tjejjourer i Sverige, även förkortad ROKS. Evin Rubar är journalisten som står bakom dokumentären. Replikerna det länkats till är knutna till dokumentären.

Kom in i matchen.

Grahn
2005-05-27, 20:39
Eeeeeh... Denna tvådelade dokumentär vi pratar om - Könskriget - kritiserade Riksorganisationen för Kvinno- och tjejjourer i Sverige, även förkortad ROKS. Evin Rubar är journalisten som står bakom dokumentären. Replikerna det länkats till är knutna till dokumentären.

Kom in i matchen.

So? Vafan spelar det för roll?
Det är väl ingen som menar att kvinnojourer är problemet utan problemet är ju den vansinninga feministkulturen som tydligen florerar just där?

mini
2005-05-27, 20:52
So? Vafan spelar det för roll?
Det är väl ingen som menar att kvinnojourer är problemet utan problemet är ju den vansinninga feministkulturen som tydligen florerar just där?
Vad det spelar för roll? Dokumentären har medfört att kommuner drar in sitt ekonomiska stöd till kvinnojourerna. Så jo, det är kvinnojourerna som får klä skott och följden blir att misshandlade kvinnor blir utan det stödet. För det var inte den generella feminismen som granskades och kritiserades. Det var ROKS.

Bärs
2005-05-27, 20:52
So? Vafan spelar det för roll?
Det är väl ingen som menar att kvinnojourer är problemet utan problemet är ju den vansinninga feministkulturen som tydligen florerar just där?

Och bland politiker som bl.a. vill styra universiteten i "politiskt korrekt tänkande" i bästa kommuniststil. Det för övrigt inte konsigt att Fi:s ena förgrundsfigur Tina Rosenberg valde att bosätta sig i DDR på 1980-talet. Tänk det, hennes politiska övertygelse drev henne att bo i det gamla nazilandet med världens mest utbyggda övervakningssystem av medborgarna.

Grahn
2005-05-27, 20:56
Vad det spelar för roll? Dokumentären har medfört att kommuner drar in sitt ekonomiska stöd till kvinnojourerna. Så jo, det är kvinnojourerna som får klä skott och följden blir att misshandlade kvinnor blir utan det stödet. För det var inte den generella feminismen som granskades och kritiserades. Det var ROKS.

Ja det är effekten, men det var ju inte vad jag talade om. Eller hur? Jag talade om orsak du fokuserar på verkan.

Och bland politiker som bl.a. vill styra universiteten i "politiskt korrekt tänkande" i bästa kommuniststil. Det för övrigt inte konsigt att Fi:s ena förgrundsfigur Tina Rosenberg valde att bosätta sig i DDR på 1980-talet. Tänk det, hennes politiska övertygelse drev henne att bo i det gamla nazilandet med världens mest utbyggda övervakningssystem av medborgarna.

Mjo det är ju ännu värre. :(

mini
2005-05-27, 21:05
Ja det är effekten, men det var ju inte vad jag talade om. Eller hur? Jag talade om orsak du fokuserar på verkan.

Njae, du talade om något annat än tråden behandlade varför det blev ganska förvirrande. Gudrun är ju fortfarande inte orsak till något som berör dokumentären Könskriget. Men jag håller med dig om att vi talar om olika saker. Naturligtvis fokuserar jag på verkan. Vi har ju pratat om dokumentären i en annan tråd. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=43798 Nu börjar man se resultatet.

Grahn
2005-05-27, 21:09
Njae, du talade om något annat än tråden behandlade varför det blev ganska förvirrande. Gudrun är ju fortfarande inte orsak till något som berör dokumentären Könskriget. Men jag håller med dig om att vi talar om olika saker. Naturligtvis fokuserar jag på verkan. Vi har ju pratat om dokumentären i en annan tråd. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=43798 Nu börjar man se resultatet.

Ja men jag talar om varför ngn gör den och varför just nu.

mini
2005-05-27, 21:21
Ja men jag talar om varför ngn gör den och varför just nu.
Evin Rubar har hållit på ett år. Men ok.

Grahn
2005-05-27, 21:26
Evin Rubar har hållit på ett år. Men ok.

Den ökande feministrörelsen i sverige kom inte igår heller....

Dessutom är det ju rätt bra om kvinnojourerna drivs av ngt mer vettiga kvinnor än dessa. De torde ju inte försvinna då behovet kvarstår.

mini
2005-05-27, 21:45
Den ökande feministrörelsen i sverige kom inte igår heller....

Dessutom är det ju rätt bra om kvinnojourerna drivs av ngt mer vettiga kvinnor än dessa. De torde ju inte försvinna då behovet kvarstår.
Så du tror att dessa kvinnor som presenteras i dokumentären är representativa för alla tusentals medlemmar ROKS har som jobar ute på jourerna? Eller att de "bra" jourerna inte kommer att drabbas av nedskärningar? Eller kanske att det står massa andra kvinnor på kö för att få jobba gratis? Eller att kommunerna kommer att börja budgetera för att finansiera hela verksamheten?
Kalla mig cyniker, men jag gissar att detta kommer att få negativa följder för de hjälpsökande kvinnorna. Om inte annat kanske de drar sig för att ens söka hjälp för att de tror att jouren består av galna extremfeminister.

Grahn
2005-05-27, 21:55
Så du tror att dessa kvinnor som presenteras i dokumentären är representativa för alla tusentals medlemmar ROKS har som jobar ute på jourerna? Eller att de "bra" jourerna inte kommer att drabbas av nedskärningar? Eller kanske att det står massa andra kvinnor på kö för att få jobba gratis? Eller att kommunerna kommer att börja budgetera för att finansiera hela verksamheten?
Kalla mig cyniker, men jag gissar att detta kommer att få negativa följder för de hjälpsökande kvinnorna. Om inte annat kanske de drar sig för att ens söka hjälp för att de tror att jouren består av galna extremfeminister.

När sa jag det? Det tror jag inte alls. Som jag tidigare sagt ser jag det som en motattack mot den ökande och aggresiva feminismen. Jag har aldrig sagt att ROKS är en samling hemska satmaror eller ngt liknande. De som exponerats kanske dock borde, omplaceras.

Agent Orange
2005-05-30, 18:03
Nu har Evin Rubar svarat Ulrika Kärnborg, för er som har missat det:
Könskriget bygger på omfattande research (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=421298&previousRenderType=6)[dn.se]

Tomten
2005-05-30, 18:12
Nu har Evin Rubar svarat Ulrika Kärnborg, för er som har missat det:
Könskriget bygger på omfattande research (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=421298&previousRenderType=6)[dn.se]

Haha, fan vad DN blev ägda :)