handdator

Visa fullständig version : En liter fil, bra?

hubbabubba
2005-05-27, 09:49
Om man kollar på näringsinnehållet på lättvaniljfil så ser man att om man skulle äta/dricka upp denna liter så skulle man få i sig: 90g Kolhydrat 40g protein och 5gram fett (600kcal). Dessa siffror anser JAG vara helt perfekta för ett mellanmål med frukt & grönt till. Vill egentligen bara få bekräftat om det verkligen är så bra som jag tror, för jag har läst på fler ställen att det är skillnad på kolhydrat och kolhydrat, protein & protein och fett och fett. Lutar denna skutan åt det positva eller negativa hållet på den skalan? :)

King Grub
2005-05-27, 09:59
Ja, det är utmärkt. Det enda som kan tänkas vara negativt är den höga insulinutsöndringen alla mjölkprodukter ger, så 5 sådana mål om dagen är nog inte att rekommendera, men ett gör ingen skada på den fronten heller.

hubbabubba
2005-05-27, 10:19
Hehe ok great! Ett mål av fil om dagen ska nog göra susen för träningen ;)

loztdignity
2005-05-27, 11:39
Japp! Jag brukar kränga en liter mjölk med dextro eller riskakor efter träningen.

Yankeee
2005-05-27, 14:15
Det är väl ett par gram socker i den där filen. Vore bättre med vanlig fil och någon frukt eller motsv.

Metaddict
2005-05-28, 19:38
Det är tillochmed relativt mycket tillsatt socker i den ja. Sen är den ju oxå godare än "vanlig" lättfil...bara till att välja :cool:

MyungChul
2005-05-30, 00:53
godare och godare... slisk som slask.. en liter mjölk och en fin bit mörk choklad och ett par päron till skulle jag hellre ta

Axmode
2005-05-30, 22:59
Fil+havre funkar perfekt om du har svårt att få i dig gröt o_0 :thumbup:

Fettecke
2005-06-02, 08:00
har fastnat för en helt perfekt blandning nu jag... worth a try?
- lättfil
- skiva ner 1 banan
- lite russin
- lite fiberflingor

ganska mkt kolhydrater, men gott som fan är de.!

som det är nu så sätter jag i mig runt 1L lättfil, 3 bananer, 1dl russin, 2dl fiberflingor osv om dagen... filen ger ju runt 34gr protein, 50gr kolhydrater, 5gr fett... resten har jag ingen pejling på, men bananerna är de ju mkt kolhydrater i, samma sak med russin och fiberflingorna, fast inte i så stora mängder :D

nån som har nått att säga om saken förästen ?

Axmode
2006-02-01, 02:05
har fastnat för en helt perfekt blandning nu jag... worth a try?
- lättfil
- skiva ner 1 banan
- lite russin
- lite fiberflingor

ganska mkt kolhydrater, men gott som fan är de.!

som det är nu så sätter jag i mig runt 1L lättfil, 3 bananer, 1dl russin, 2dl fiberflingor osv om dagen... filen ger ju runt 34gr protein, 50gr kolhydrater, 5gr fett... resten har jag ingen pejling på, men bananerna är de ju mkt kolhydrater i, samma sak med russin och fiberflingorna, fast inte i så stora mängder :D

nån som har nått att säga om saken förästen ?

Som jag typ då. Äter 1 liter lättfil, 1 banan,2,5 dl havre samt 2 matskedar linfrö till frukost.