handdator

Visa fullständig version : Styrke-symmetri


canadien82
2005-05-27, 08:47
Sökte lite men hittade inte det jag sökte. Jag är ute efter nån tabell eller liknande där man se styrke-symmetri, alltså om man tar 100kg i bänk, vad väntas man då ta i marklyft etc. Eftersom jag tävlar en del tycker jag det är viktigt att veta om man har någon svag punkt, känns onödigt att köra en massa knäböj och sen är det vader man behöver träna. :confused:

Langster
2005-05-27, 09:20
Vad är det du tävlar i om man får fråga. För om det är styrkelyft så behöver du ju bara vara så stark du bara kan i de tre övningarna. Spelar ingen roll vad du har för skillnader i styrka, det är totala vikten du lyfter som spelar roll då.

Och oavsett vad du tävlar i så spelar det ju ingen roll hur mycket som skiljer mellan olika övningar. Träna allt lika mycket bara.

canadien82
2005-05-27, 09:34
Friidrott-sprint och innebandy, blir ju då oftast benen som får jobba, styrketränar ben oftast två ggr i v oxå. För mig är det viktigt och veta ifall det är någon muskel som släpar, bara för att jag tar en viss vikt behöver det inte betyda något för mina idrottsliga prestationer.

Langster
2005-05-27, 09:53
Det finns i alla fall inga vettiga sådana tabeller. Om en muskelgrupp släpar märker du nog själv. Jag tror dock knappast att du kommer att kunna förbättra dina resultat genom att träna en muskel extra mycket. Det är helheten som räknas. Keep it simple, alltså mest basövningar som tränar stora delar av kroppen (fria knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress, chins osv), träna så hårt och tungt du kan, bry dig inte om att jämföra en övning med en annan... och träna allt lika mycket.

Ame
2005-05-27, 10:27
Men alltså, om man ser till sprinten så brukar det bli ganska uppenbart om man är för svag i någon muskel, är du klen i ryggen så blir det lätt att man faller bakåt när man springer mm... Har du inga sådana problem så är det ju bara att fortsätta träna hela kroppen.

Baan
2005-05-27, 10:41
som dom andra sagt är det ganska ganska svårt att sätta samman någon sån tabell. bara genom att ta två olika gym, en atletklubb t ex och ett mer flashigt modernare gym med i princip bara motionärer så kan det vara ganska stor skillnad på atletklubben vad folk tar i bänkpress vs t ex böj (klart mycket mer i böj) medan på ett motionärsgym så kanske inte ens hälften provat böj!

man kan väl säga lite mer generellt, knäböj/marklyft ska det inte vara någon jättestor skillnad på, vissa är t o m starkare i böj, gäller dock inte motionärer i regel dock... man bör väl kunna dra cirkus 30-50% mer i böj/mark än t ex bänkpress annars är man sjukt stark på bänkpress men oftast är man rätt dåligt i antigen böj eller mark.

Herkulez
2005-05-27, 10:42
Men alltså, om man ser till sprinten så brukar det bli ganska uppenbart om man är för svag i någon muskel, är du klen i ryggen så blir det lätt att man faller bakåt när man springer mm... Har du inga sådana problem så är det ju bara att fortsätta träna hela kroppen.
ja gör man det så ska man nog vara fruktansvärt klen i ryggn

Ame
2005-05-27, 10:59
ja gör man det så ska man nog vara fruktansvärt klen i ryggn
Så fruktansvårt klen behöver man nog inte vara. Nu är det nog iofs vanligare att man faller framåt, framför allt vid de sista intervallerna vid sprintuthållighets träning.