Visa fullständig version : Vad är sämst chips eller godis?
Jag brukar smaska i mig något av ovanstående på helgerna. Vilket av dessa godsaker är sämst ur ett hälsoperspektiv och muskelbyggarberspektiv. Jag mår ofta dåligt efter jag ätit en större mängd godis, så numera äter jag hellre chips.
Dumleman
2005-05-26, 17:57
Chips måste ju helt klart vara bättre att käka än godis :). Finns iofs många olika sorters godis. Mörk choklad ska visst vara nyttigt.
Chips måste ju helt klart vara bättre att käka än godis :). Finns iofs många olika sorters godis. Mörk choklad ska visst vara nyttigt.
Sorry, med godis menar jag lösviktsgodis och då fram för allt av skum- och gelé-typ.
Chips är betydligt värre. En bra idé är att helt vänja sig av med chips.
Beror väl på vad du tycker är farligt, vad du äter i vanliga fall osv men äter du bara en gång per vecka har det ingen större betydelse överhuvudtaget.
Sen kan man ju lägga prestationsasspekten på det hela och då blir det krångligare.
Kan man inte omformulera frågan till typ: Vad är sämst onyttigt fett eller socker?
För chips innehåller väl mest onyttigt fett och godis mest socker?
Enligt livsmedelsverket så innehåller chips ca 50/50 vad gäller mättade vs omättade/fleromättade (Tappade just bort de exakta siffrona.) men det varierar antagligen mellan olika märken.
Chips är betydligt värre. En bra idé är att helt vänja sig av med chips.
För att?
För att?
Ska man nu lägga en del av sitt kcal intag på det så ere ju bättre att lägga de på kolisar (visserligen snabba, men spela roll) än att smälla i sig massa fett.
Estrelles finfina gourmetchips har 13/30 g/100 mättade fettsyror , för o itne nämna att de är goda *popcorn* :eating:
när jag käkar chips blir det tacochips med tacodip..
känns som lite fett/socker på fett/socker...... :D
EDIT: just for the record brukar jag samtidigt ha lite popcorn att doppa i tacodipen.. *popcorn*
Kan du inte käka godiset efter träningen? Då blir det ju OK.
MVH TT
trubaduren
2005-05-26, 21:10
Kan du inte käka godiset efter träningen? Då blir det ju OK.
MVH TT
Men nu var det ju så att han tyckte det var gott med lite snacks/godis på helgen. Och med helg menas inte efter träningen, där ändå skulle vara suboptimalt.
MVH Totalt Tanklös
Om man ställer frågan så här då; vilket är värst, chokladgodis eller chips? Köper jag lösviktsgodis så blir det nämligen 90% choklad.. :eating:
King Grub
2005-05-26, 21:17
Mörk choklad är inte onyttigt alls; förbättrar insulinkänsligheten och ger rikligt med antioxidanter, samt att den mättade fettsyran sterinsyra som choklad är rik på är en mättad fettsyra som agerar likt en omättat i kroppen och inte påverkar t ex kolesterolnivåerna negativt.
Mörk choklad är inte onyttigt alls; förbättrar insulinkänsligheten och ger rikligt med antioxidanter, samt att den mättade fettsyran sterinsyra som choklad är rik på är en mättad fettsyra som agerar likt en omättat i kroppen och inte påverkar t ex kolesterolnivåerna negativt.
Så det är "nyttigt" med en bit mörk choklad ibland? Hur stor bit är okej liksom?
MVH TT
King Grub
2005-05-26, 21:25
Vadå okej? Så länge du tillfredsställer det dagliga näringsbehovet kan du äta i princip hur mycket du vill. Fast choklad är onekligen kaloririkt.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=39605
Aaaah men lys melk är inte mörk choklad ;) O inte punschpraliner, eller center, eller minttoppar heller... *popcorn*
En ruta mörkchoklad till kaffet kan vara gott
En ruta mörkchoklad till kaffet kan vara gott
En? Snarare en hel chokladkaka :D
Brukar vara fantastiskt gott att trycka i sig en stor påse med lösgodis, avdelning lys melk, center och soda pops ;)
WHITEFOLKS
2005-05-28, 13:42
Både chips och godis är skräpmat, äter man det så äter man skräpmat. Ingen mening att försöka rättfärdiga med att säga att det är bättre än det ena eller det andra :)
Både chips och godis är skräpmat, äter man det så äter man skräpmat. Ingen mening att försöka rättfärdiga med att säga att det är bättre än det ena eller det andra :)
True that. Det är illa, riktigt ILLA skulle man kunna säga, men gott *rolleyes*
Kan ni rekommendera något märke på mörk choklad som är god även kakaohalt
WHITEFOLKS
2005-05-30, 11:56
Är som det mesta annat, smaken är som baken. Du får testa dig fram. En sak som iaf jag har insett är att priset är inte relaterat till smaken (iaf inte om om man kollar på "konsumentgodis" dvs 5-40/"kaka").
Lindh's 72% är kalasgott *mela love*
Kan dock ha stavat fel på Lindh
Lindh's 72% är kalasgott *mela love*
Kan dock ha stavat fel på Lindh
Tror det heter Lindt och deras choklad är som du säger, gott.
TylerDurden84
2005-05-31, 16:12
Men sockret från mörk choklad måste man väl tyvärr säga är lika dålig som från ljus choklad... Dietorelle har en mörk choklad med sötningsmedel istället för socker och den var absolut ätbar!!!
King Grub
2005-05-31, 16:15
Men sockret från mörk choklad måste man väl tyvärr säga är lika dålig som från ljus choklad...
Inte sämre än sockret från morötter, även om det är mer av det. ;) Något som förbättrar insulinkänsligheten innebär uppenbarligen inte åstadkommande av metabola syndrom.
Världens mest berömda (och godaste?) choklad: Valrhona
:thumbup:
Tycker att Lindt ligger en bra bit under de riktigt goda märkena. ;)
Inte bara choklad, men gott så det förslår
http://www.benjerry.com/assets/images/our_products/packaging/7684040002.gif
Världens mest berömda (och godaste?) choklad: Valrhona
:thumbup:
Tycker att Lindt ligger en bra bit under de riktigt goda märkena. ;)
var hittar man det då? och kostar?
var hittar man det då? och kostar?
Överallt, exempelvis hos sin lokala ica-handlare. Priset är aningen i överkant, tror 100 g ligger kring 39 kr och 80 g kring 45 kr.
För nuvarande är jag inne i en period då jag prövar runt lite bland olika märken. Finns roliga varianter med t.ex. peppar, kaffe, apelsin, rostade mandlar etc...
Jag startade tråden för att förhoppningsvis komma fram till att chips är nyttigare än godis. Detta för att jag skulle kunna klappa mig själv på magen när jag äter chips, med vetskapen att det jag äter i alla fall inte är lika onyttigt som godis.
:)
Men vi har inte kommit fram till någonting konkret, jag vill ha ett svar av dignitet!
Jag vill också höra ett konkret svar, men jag ska dela med mig av mina hypoteser:
Godis: Bidrar till glykogeninlagringen (+), minskar insulinkänsligheten(-), minskar fettförbränningen(-), stort insulinpåslag(-), högt GI(-), ingen näring (-)
Chips: minskar insulinkänsligheten(-), Lågt-medel GI(+), minskar fettförbränningen(-), mindre insulinpåslag än godis (+-), minskar fettförbränning (-), minimalt med näring (-)
Det här är dock bara hypoteser, finns ju vissa fördelar med båda. Fast dem har båda många fler nackdelar! Själv föredrar jag godis då jag inbillar mig att det ger ett bättre tryck nästa pass på grund av glykogeninlagringen :D
WHITEFOLKS
2005-06-03, 14:03
Godis kan du ju äta efter träningen och få lite nytta utav det iaf, chips är ju riktigt svårt att passa in på ett bra sätt.
Tycker chips är sämre, inget fel på potatis, och palmoljan skall ju inte vara jättesämst, men energiintaget är ju massivt och näringsnivån rätt låg. Godiset är ju istället helt näringsfritt men energiintaget blir ju något mindre.
Dock lär ju chips ge en bättre tillfredsställelse, godis suger. :D
Highlander
2005-06-03, 15:23
har precis smällt i mig 5 st snickers/bounty-bars med någon minuts mellanrum.. känns som att man fyllt kvoten för sitt totala godisbehov i 3 månader :hbang:
onyttigt, knappast.. då får man ju ångest
Jag vill också höra ett konkret svar, men jag ska dela med mig av mina hypoteser:
Godis: Bidrar till glykogeninlagringen (+), minskar insulinkänsligheten(-), minskar fettförbränningen(-), stort insulinpåslag(-), högt GI(-), ingen näring (-)
Chips: minskar insulinkänsligheten(-), Lågt-medel GI(+), minskar fettförbränningen(-), mindre insulinpåslag än godis (+-), minskar fettförbränning (-), minimalt med näring (-)
Det här är dock bara hypoteser, finns ju vissa fördelar med båda. Fast dem har båda många fler nackdelar! Själv föredrar jag godis då jag inbillar mig att det ger ett bättre tryck nästa pass på grund av glykogeninlagringen :D
Bra Zakath! Men angående chipsens näringsfrihet, jag har för mig att det mesta av potatisens vitaminer och mineraler är kvar även i chips-form.
Decepticon
2019-05-01, 10:16
En avdammad tråd: Om man nu ska välja, även om inget alternativ är "hälsosamt", så borde väl chips i måttliga mängder vara bättre som fredagsmys än lösgodis, som bara är rent socker och en massa e-nr? Våra svenska Chipsproducenter använder bättre oljor i dag och ny forskning verkar göra gällande att salt inte är så farligt som tidigare förkunnats. Chips är gott till fredagsölen, och jag inbillar mig att några öl och chips inte är så farligt om man inte överkonsumerar, eller hur tänker ni.
exevision
2019-05-01, 10:23
Ingen av dem. Estrellas linsbågar är det som gäller :)
I min värld så borde chips vara det bättre alternativet.
sumialic
2019-05-01, 15:00
Stämmer detta även 2019? Finns det fler produkter där detta råder?
Vore guld om jag kunde frossa lite mörk choklad varje dag utan att det påverkar min mättade fett budget :)
sumialic
2019-05-01, 15:05
En avdammad tråd: Om man nu ska välja, även om inget alternativ är "hälsosamt", så borde väl chips i måttliga mängder vara bättre som fredagsmys än lösgodis, som bara är rent socker och en massa e-nr? Våra svenska Chipsproducenter använder bättre oljor i dag och ny forskning verkar göra gällande att salt inte är så farligt som tidigare förkunnats. Chips är gott till fredagsölen, och jag inbillar mig att några öl och chips inte är så farligt om man inte överkonsumerar, eller hur tänker ni.
Som jag har förstått det är det inte bra när oljor hettas upp. Hur illa oljor i sig är verkar det även råda delade meningar om.
Svårt ämne, men med den begränsade kunskap jag har hade jag för hälsans skull hellre ätit geléråttor än chips.
Anton Fräs
2019-05-01, 15:14
Chips helt klart, inte alls lika gott. #djuplodandeanalys
Oljorna är inget problem. Man använder oljor som tål en hel del värme.
Mer bekymmersamt är akrylamiden.
https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2017/kunskapsoversikt-akrylamid-och-andra-varmeinducerade-amnen-livsmedelsverkets-rapport-nr-11-2017-del-2.pdf
PKtarzan
2019-05-01, 17:25
vad är det specifikt i den mörka chokladen som har dessa hälsofördelar? Är det kakaon i sig eller något annat? Undrar nämligen för att jag vill rättfärdiga mitt bruk utav kakao på min havregrynsgröt:)
Sheogorath
2019-05-01, 18:13
vad är det specifikt i den mörka chokladen som har dessa hälsofördelar? Är det kakaon i sig eller något annat? Undrar nämligen för att jag vill rättfärdiga mitt bruk utav kakao på min havregrynsgröt:)
Det finns inget att rättfärdiga.
PKtarzan
2019-05-01, 19:22
Det finns inget att rättfärdiga.
hahahaha det bästa jag vet*love*:cheers:
sumialic
2019-05-01, 19:47
Oljorna är inget problem. Man använder oljor som tål en hel del värme.
Mer bekymmersamt är akrylamiden.
https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2017/kunskapsoversikt-akrylamid-och-andra-varmeinducerade-amnen-livsmedelsverkets-rapport-nr-11-2017-del-2.pdf
Fan alltså. Jag äter flera hundra gram bröd per dag. Inte ovanligt att det blir ett halv kilo eller mer. Kanske dags att försöka dra ner på konsumtionen.
Hur kommer det sig att kokt potatis och pasta (antar jag?) inte bildar akrylamid? Vattnet blir inte tillräckligt varmt under en tillräckligt lång tid?
Whizzlarn
2019-05-01, 20:22
I min värld så borde chips vara det bättre alternativet.
Vad jag vet så finns det forskning som visar att just chips är mycket sämre när det kommer till att "hålla vikten" i alla fall. Sen vad det gör med andra hälsomarkörer vet jag inte.
Glasnost
2019-05-01, 21:06
Smågodis är ju rent socker, så jag tar heller lite chips hur ett hälsoperspektiv.
Diomedea exulans
2019-05-01, 21:32
Även om chips innehåller onyttigheter så måste det väl ändå innehålla alla nyttigheter som potatis har? Eller är de bortraffinerade?
sumialic
2019-05-01, 21:51
Smågodis är ju rent socker, så jag tar heller lite chips hur ett hälsoperspektiv.
Vet inte vad du menar med rent socker, men 50% är glukos.
Fan alltså. Jag äter flera hundra gram bröd per dag. Inte ovanligt att det blir ett halv kilo eller mer. Kanske dags att försöka dra ner på konsumtionen.
Hur kommer det sig att kokt potatis och pasta (antar jag?) inte bildar akrylamid? Vattnet blir inte tillräckligt varmt under en tillräckligt lång tid?
Har för mig att det åtminstone behöver komma upp kring 150 C för att akrylamid ska börja bildas och vattnet kommer ju knappast överstiga 100 C, vilket innebär att det är för "kallt" för att akrylamid ska bildas.
Baskagge
2019-05-01, 22:32
Det står i länken som Sverker skickade.
Akrylamid finns framför allt i vegetabiliska livsmedel som tillagats vid temperaturer över 100°C, till exempel genom fritering, ugnsbakning och rostning. Det är då vattenhalten i livsmedlet är låg som förutsättningarna för akrylamidbildning är som störst, t.ex. på ytan av brödet som gräddats i ugnen eller på den torra potatisskivan som är basen i chips. Bildningen
sker genom en värmeberoende reaktion mellan monosackarider och aminosyran asparagin somfinns naturligt i många växter.
Rent praktiskt så tycker jag godis ändå är lättare att äta mindre utav än chips.
Svenska chips är väll inte särskilt onyttiga om man bortser från hur kaloririka de är?
sumialic
2019-05-10, 18:55
Svenska chips är väll inte särskilt onyttiga om man bortser från hur kaloririka de är?
Akrylamid tydligen.
BigHunter
2019-05-10, 19:04
Många dietester som skulle argumentera för och nackdelar med raffinerat socker vs dåligt/mättat fett antagligen. Samt salt, glutamat och skit som finns i chips.
Skulle nog också välja 100g godis före 100g chips/ostbågar eller liknande. Men jag brukar inte bry mig så mycket faktiskt, jobbar man hårt så tål kroppen vad som helst egentligen :)
Chips lär ju ha något mer näring dock är det ju väldigt lätt att äta en större mängd energi av chips vilket gör att du äter mindre av annat.
Så jag skulle rösta på något du inte äter så mycket av. Skittles, mörk choklad, lakrits i tablettask passar sig väl inte här med tanke på testosteronförändringarna men ..
Jag skulle välja bort chipsen iaf.
Fett lagras ju in som fett så där är ju kolhydrater bättre men chips som är potatis och rapsolja är ju mera naturligt än typ sirap, grisfötter och kemikalier.
Själv föredrar jag chips men sen är jag ju ganska fet också.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.