handdator

Visa fullständig version : Laptop för bildredigering?


bear.flowertwig
2005-05-26, 12:36
Behöver en laptop för bildredigering(ja jag vet att det inte är en optimal lösning). Har kollat en del på Sony Vaio men de ligger lite högt i pris(missade tyvärr Computer Citys öppningserbjudande).

Det jag undrar är vart man hittar en laptop med följande prestanda till schysst pris:

processor: helst centrino men inget måste(hellre prestanda än batteritid)
hd: minst 80 Gb
skärm: nästan viktigast, kan nöja mig med 15'' men den måste vara skarp och ljuststark
grafikkort: gärna separat
dvd: brännare
minne: 512 mb men det ska ändå ökas så det är inte avgörande

Har självklart kollat Pricerunner men finns det andra bra ställen att kolla på? Inte uppdaterad på blocket nu men säljs det så pass nya datorer där?

WHITEFOLKS
2005-05-26, 12:42
Finns ingen större anledning till varför du inte ska kulla göra sånt effektivt på en laptop. Det som är mest begränsat hastighetsmässigt på en laptop är hårddisken och bildredigering borde väl inte swappa så mycket? Min flickvän jobbar mycket med indesign/illustrator och gör detta på en laptop, är visserligen en "desktop replacement" men det funkar alldeles utmärkt. Det är en p4HT 3.02ghz 1024mb, vet inte riktigt hur det skulle funka med de mer "mobila" bärbara men tror ärligt talat inte det skulle vara några större problem.

bear.flowertwig
2005-05-26, 12:51
Finns ingen större anledning till varför du inte ska kulla göra sånt effektivt på en laptop. Det som är mest begränsat hastighetsmässigt på en laptop är hårddisken och bildredigering borde väl inte swappa så mycket? Min flickvän jobbar mycket med indesign/illustrator och gör detta på en laptop, är visserligen en "desktop replacement" men det funkar alldeles utmärkt. Det är en p4HT 3.02ghz 1024mb, vet inte riktigt hur det skulle funka med de mer "mobila" bärbara men tror ärligt talat inte det skulle vara några större problem.

Njae, är väl mest skärmen som begränsar. En stor 21'' är trevligare än 15''. Sony Vaio finns iofs upp till 17'' men då j*ar får man betala också...

s0s
2005-05-26, 12:53
skulle kört med apple powerbook

WHITEFOLKS
2005-05-26, 12:55
Jo tänkte inte på skärmen, tänkte mer på prestanda hehe dumt av mig. :)

bear.flowertwig
2005-05-26, 13:01
skulle kört med apple powerbook

Vill ha pc. Ska jag dessutom köpa grejer dyrt blir det en Sony(dvs fortfarande pc). Tack ändå för tipset.

Jarod
2005-05-26, 13:05
För bildredigering så ska du absolut inte ha en Sony Vaio eller nå iFruit... Skärmarna suger tämligen steiinhårt.

men om du tvungen måste ha en laptop till bildredigering så har http://www.pc-direct.se/ säkert en del du kan konfigurera ihop.

bear.flowertwig
2005-05-26, 13:41
För bildredigering så ska du absolut inte ha en Sony Vaio eller nå iFruit... Skärmarna suger tämligen steiinhårt.

men om du tvungen måste ha en laptop till bildredigering så har http://www.pc-direct.se/ säkert en del du kan konfigurera ihop.

Har du ens tittat på en Vaio-skärm...? *rolleyes* Förklara då vad som gör dem dåliga tack.

WHITEFOLKS
2005-05-26, 13:46
HPs clearview skärmar gillar jag iaf :)

bear.flowertwig
2005-05-26, 14:02
HPs clearview skärmar gillar jag iaf :)

Har inte tittat på dem irl, men de ser bra ut. Widescreen och ska väl ha bra styrka. Såg nån sån med intressanta prestanda.

Synd bara att laptops ska ha så ynkliga hårddiskar.

bear.flowertwig
2005-05-26, 14:14
http://www.pc-direct.se/ säkert en del du kan konfigurera ihop.

Schysst att kunna konfigurera. Man känner sig dock lite scammad när varenda laptops ursprungskonfig. är urrusla 30Gb/256mb/bara CD-rom inte ens brännare/Inget OS(!!!) osv. Slutar ju iaf med hööööga priser för alla "tillägg".

precis
2005-05-26, 14:31
alltså, man blir ju tokig av bildredigering på mindre än 17", 19" är bra, 21" är gott!

bear.flowertwig
2005-05-26, 14:42
alltså, man blir ju tokig av bildredigering på mindre än 17", 19" är bra, 21" är gott!

Hmm, sant *rolleyes* Ska iväg och klämma och känna på lite skärmar. Blir möjligen 17'', det jobbigast är bara priset på de burkarna...(inte minst när man vet hur mkt stationär man får för de pengarna).

bear.flowertwig
2005-05-26, 17:11
Varför får Prinsessan Madeleines pojkvän mer uppmärksamhet mer än mina laptopbrydderier? *grr27* *grr* *grr27*












:D

bear.flowertwig
2005-05-26, 17:27
Vad tror ni Maddes kille har för laptop? :em: *rolleyes*

Moesgaard
2005-05-26, 17:55
Det är som de flesta sagt innan, det är ofta skärmarna som är problemet med bärbara datorer och då framförallt täckningen i hög och lågdagrar. Jag märker stor skillnad på bilderna jag ser när jag skjuter rakt in i den bärbara och när jag tar upp dem hemma på min crt-skärm. Det finns mycket mer hemma på skärmen, men jag har inte lagt krut på skärmen på den bärbara då jag använder histogrammen för att kolla så man inte bränner ut högdagrarna. Varför inte ta med ett usbminne med några bilder några med detaljer i högdagrarna och några med detaljer i lågdagrarna och be att få jämföra skärmarna genom att titta på bilderna.

raZmus
2005-05-26, 18:17
Ehh, är Sonys skärmar dåliga på bärbara? Jag tyckte dom var ganska vassa. Det är väl del av deras "edge" t o m ?

Den här är väl på sin höjd "kånkbar" men 1920*1200 :D

http://www.engadget.com/entry/1234000467044534/

bear.flowertwig
2005-05-26, 18:30
Ehh, är Sonys skärmar dåliga på bärbara? Jag tyckte dom var ganska vassa. Det är väl del av deras "edge" t o m ?

Den här är väl på sin höjd "kånkbar" men 1920*1200 :D

http://www.engadget.com/entry/1234000467044534/

Den jag funderar på :)

bear.flowertwig
2005-05-26, 18:31
Det är som de flesta sagt innan, det är ofta skärmarna som är problemet med bärbara datorer och då framförallt täckningen i hög och lågdagrar. Jag märker stor skillnad på bilderna jag ser när jag skjuter rakt in i den bärbara och när jag tar upp dem hemma på min crt-skärm. Det finns mycket mer hemma på skärmen, men jag har inte lagt krut på skärmen på den bärbara då jag använder histogrammen för att kolla så man inte bränner ut högdagrarna. Varför inte ta med ett usbminne med några bilder några med detaljer i högdagrarna och några med detaljer i lågdagrarna och be att få jämföra skärmarna genom att titta på bilderna.

Tack för tipset.

raZmus
2005-05-26, 18:40
Dom hade något "specialpris" på 17' Sony Vaio på PC-City i Jönköping. Vet inte om det var billigt dock och vet inte om det var senaste. Kanske värt att kolla upp dock. Kan ju finnas samma erbjudande på andra PC-City.

bear.flowertwig
2005-05-26, 18:58
Dom hade något "specialpris" på 17' Sony Vaio på PC-City i Jönköping. Vet inte om det var billigt dock och vet inte om det var senaste. Kanske värt att kolla upp dock. Kan ju finnas samma erbjudande på andra PC-City.

Fick hem PC-Citys reklamblad idag men ingen Vaio där. Dock hade Computer City ett erbjudande på en 15'' Vaoi. Hann tyvärr ta slut innan jag hann dit. Nedsatt 6000 är rätt schysst deal.

raZmus
2005-05-26, 19:40
Så stod det på den 17" också, att den var nedsatt 6000. Sen vet man ju iofs inte om man kan hittade den billigare på nätet ändå. Dock var det riktigt USEL batteritid, typ 2 timmar.

-AG-
2005-05-26, 21:02
Behöver en laptop för bildredigering(ja jag vet att det inte är en optimal lösning). Har kollat en del på Sony Vaio men de ligger lite högt i pris(missade tyvärr Computer Citys öppningserbjudande).

Det jag undrar är vart man hittar en laptop med följande prestanda till schysst pris:

processor: helst centrino men inget måste(hellre prestanda än batteritid)
hd: minst 80 Gb
skärm: nästan viktigast, kan nöja mig med 15'' men den måste vara skarp och ljuststark
grafikkort: gärna separat
dvd: brännare
minne: 512 mb men det ska ändå ökas så det är inte avgörande

Har självklart kollat Pricerunner men finns det andra bra ställen att kolla på? Inte uppdaterad på blocket nu men säljs det så pass nya datorer där?

Det du specar finns det massor med laptops som uppfyller. Min har tex

1.8GHz 2Mb cache
768Mb ram
ATI mobile 9200
15.4" 1680x1050 (widescreen)
jbl högtalare
60Gb hårddisk (7200rpm Hitachi)
DVD-brännare
trådlöst nät
blåtand
SD-kortläsare
2.9kg
mm...

En HP 7010 (med lite mera minne och en annan hårddisk än standard).

Langster
2005-05-26, 21:14
Vill ha pc. Ska jag dessutom köpa grejer dyrt blir det en Sony(dvs fortfarande pc). Tack ändå för tipset.
Fattar inte varför du inte kan tänka dig nåt från apple när du ändå bara ska ha den till bildredigering???

aliquis
2005-05-26, 22:45
Vänta på en ny powerbook?
(eller köp 17tummaren direkt)

men visst, du vill ju inte ha en, skyll dig ;)

alternativ två är väl en valfri turionbaserad med bra skärm, om det nu finns.

raZmus
2005-05-26, 23:31
Blir nog en Powerbook för mig snart. Men vore surt om det kommer en ny version precis när man handlat ;) Jag tror 15"-versionen är lagom för mig, vill ha det någorlunda portabelt ändå, köper ändå till en 20" Cinema Display isf.

bear.flowertwig
2005-05-27, 11:40
Fattar inte varför du inte kan tänka dig nåt från apple när du ändå bara ska ha den till bildredigering???

Bildredigering är huvudsyftet eftersom den ska användas privat. Sen råkar jag vara systemutvecklare. Och då vill man ha pc... *rolleyes*

bear.flowertwig
2005-05-27, 11:44
Det du specar finns det massor med laptops som uppfyller. Min har tex

1.8GHz 2Mb cache
768Mb ram
ATI mobile 9200
15.4" 1680x1050 (widescreen)
jbl högtalare
60Gb hårddisk (7200rpm Hitachi)
DVD-brännare
trådlöst nät
blåtand
SD-kortläsare
2.9kg
mm...

En HP 7010 (med lite mera minne och en annan hårddisk än standard).

Jo jag vet. Det som möjligen är speciellt är kravet på en bra skärm och separat grafikkort. Inte alla laptops som har vassa skärmar. I övrigt går ju det mesta att bygga ut.

En hd fråga...
Om man har ett val mellan en snabb hd på 60 Gb och en långsammare på 80/100 Gb, vilket val är då vettigast? Jag kommer självklart behöva mkt mer lagringskapacitet än så, men går det att slänga in fler hd i en laptop eller är man hänvisad till lösningen med portabla hd via USB?

-AG-
2005-05-27, 12:22
Jo jag vet. Det som möjligen är speciellt är kravet på en bra skärm och separat grafikkort. Inte alla laptops som har vassa skärmar. I övrigt går ju det mesta att bygga ut.

En hd fråga...
Om man har ett val mellan en snabb hd på 60 Gb och en långsammare på 80/100 Gb, vilket val är då vettigast? Jag kommer självklart behöva mkt mer lagringskapacitet än så, men går det att slänga in fler hd i en laptop eller är man hänvisad till lösningen med portabla hd via USB?

Jag köpte ju min hårddisk pga av snabbhet. Och visst märker man att boot-tiden är kortare osv. Men det är inga dramatiska skillnader. Och vad gäller kapaciteten kan man ju alltid köpa en extern 300 gigare om man vill. De flesta nya laptops (med hyffsad kvalite, tex ibm, dell och hp) har ganska bra skärmar. Kom också ihåg att större upplösning kräver något mer cpu vid filmtittning osv som kan påverka batteritiden. Mitt batteri räcker iof sig över fyra timmar vid normalt användande (tex med mp3 lyssning). En annan väldigt viktig detalj är att datorn är tyst. Ska man som mig sitta länge är det viktigt att den inte låter. De två senaste generationerna mobila cpu från intel (banias och dothan) är relativt strömsnåla och därför går sällan fläkten. Dothan något strömsnålare vid samma frekvens (men marginellt) och har dessutom större chache, vet dock inte om det säljs banias nuförtiden, så det är kanske inte mycket att bry sig om. Undvik att köpa en bärbar med en vanlig P4 (dvs inte mobil) avsedd för en stationär burk. Hur amd:s mobila processorer är vet jag inte, och inte heller hur celeronprocessorerna är.

bear.flowertwig
2005-05-27, 13:40
Jag köpte ju min hårddisk pga av snabbhet. Och visst märker man att boot-tiden är kortare osv. Men det är inga dramatiska skillnader. Och vad gäller kapaciteten kan man ju alltid köpa en extern 300 gigare om man vill. De flesta nya laptops (med hyffsad kvalite, tex ibm, dell och hp) har ganska bra skärmar. Kom också ihåg att större upplösning kräver något mer cpu vid filmtittning osv som kan påverka batteritiden. Mitt batteri räcker iof sig över fyra timmar vid normalt användande (tex med mp3 lyssning). En annan väldigt viktig detalj är att datorn är tyst. Ska man som mig sitta länge är det viktigt att den inte låter. De två senaste generationerna mobila cpu från intel (banias och dothan) är relativt strömsnåla och därför går sällan fläkten. Dothan något strömsnålare vid samma frekvens (men marginellt) och har dessutom större chache, vet dock inte om det säljs banias nuförtiden, så det är kanske inte mycket att bry sig om. Undvik att köpa en bärbar med en vanlig P4 (dvs inte mobil) avsedd för en stationär burk. Hur amd:s mobila processorer är vet jag inte, och inte heller hur celeronprocessorerna är.

Spec på den jag funderar på:
* Intel® Pentium® M processor 750 1.86 Ghz; 533 MHz FSB
* Supports Enhanced Intel® SpeedStep® technology
* Microsoft® Windows® XP Pro with Service Pack 2
* 100 GB (Ultra ATA / 100 4200 rpm) hard disk drive
* Memory: 1*512 MB DDR SDRAM; maximum 1 GB DDR SDRAM
* Widescreen 15.4" WXGA (1280 x 800) X-black LCD screen
* Graphics: NVIDIA® GeForce(TM) Go 6200 with TurboCache(TM) supporting 128 MB (NVIDIA® TurboCache(TM) technology combines the size and bandwidth of video memory and dynamically available system memory for optimal system performance)
* DVD±RW dual layer drive (up to 24x CD-ROM reading speed / up to 24x CD-R reading speed / up to 20x CD-RW reading speed / up to 8x DVD-ROM reading speed / up to 8x DVD-R reading speed / up to 4x DVD-RW reading speed / up to 8x DVD+R reading speed / up to 4x DVD+R DL (DL) reading speed / up to 4x DVD+RW reading speed / up to 24x CD-R writing speed / up to 10x CD-RW writing speed / up to 8x DVD-R writing speed / up to 4x DVD-RW writing speed / up to 8x DVD+R writing speed / up to 2.4x DVD+R DL (DL) writing speed / up to 4x DVD+RW writing speed)
* Dimensions (W x H x D): 364 x 25.4 - 35.9 x 264.5 mm
* Weight with battery: 2.9 kg

Antar att externa hd körs via USB(2.0)? Funkar det som vilken hd som helst eller är det mer "nödlösning", dvs går det trögt?

hobbitar
2005-05-27, 13:47
I framtiden kommer inte dom bärbara datorerna ha någon skärm. Istället kommer en bild projekteras i luften ungefär som ett hologram.

bear.flowertwig
2005-05-27, 14:24
I framtiden kommer inte dom bärbara datorerna ha någon skärm. Istället kommer en bild projekteras i luften ungefär som ett hologram.

*popcorn*