handdator

Visa fullständig version : Problem med att stretcha höftböjaren...


_Robbie_
2005-05-26, 05:52
Det är så att när jag försöker göra höftböjar tretchen den med en fot fram och en rakare bak..
Så känner jag ingenting..

Har ni tips på andra övningar som kanske tar mycket bättre?..

Försöker bli vigare i benen .. för att till slut komma ner i split..

tack /Robert

sunkan
2005-05-26, 06:21
tryck fram höften på den sida du da strecha. Annars så kan du stå på ena benet och lägga upp benet på någon halvhög stol eller nått, sen gör du likadant som i den du beskriver, du trycker fram höften.

Tolkia
2005-05-26, 06:45
Sträck armen på samma sida som det ben du sträcker (det som är "bakom kroppen") snett uppåt-åt sidan (mot den andra sidan alltså). Tänk att du har en svans och dra in den, för att få bättre styrsel på bäckenet (det är lätt att man bara "hänger framåt" och då känner man ofta inte så mycket). Du kan även göra på "vanligt" sätt med den skillnaden att du tar tag i foten på det ben du sträcker och drar den uppåt/mot dig så att benet böjs i knäleden. (själv tycker jag att denna övning är lite oskön för knäna, men jag har en "överrörlig" kompis som menar att den är det enda som "tar").

Här (http://www.exrx.net/Lists/ExList/HipsWt.html) finns ju också några varianter.

christian
2005-05-26, 07:35
Jag tycker den här tar bäst:

http://www.exrx.net/Stretches/HipFlexors/KneelingHipFlexor.html

obesogen
2005-05-26, 10:01
Sträck armen på samma sida som det ben du sträcker (det som är "bakom kroppen") snett uppåt-åt sidan (mot den andra sidan alltså). Tänk att du har en svans och dra in den, för att få bättre styrsel på bäckenet (det är lätt att man bara "hänger framåt" och då känner man ofta inte så mycket). Du kan även göra på "vanligt" sätt med den skillnaden att du tar tag i foten på det ben du sträcker och drar den uppåt/mot dig så att benet böjs i knäleden. (själv tycker jag att denna övning är lite oskön för knäna, men jag har en "överrörlig" kompis som menar att den är det enda som "tar").

Här (http://www.exrx.net/Lists/ExList/HipsWt.html) finns ju också några varianter.

När man pratar om höftböjaren pratar man om m. iliopsoas. Urspringer från th 12 till L5 och fäster på trochanter minor. Funktion : Flexion i höftled och lite utåtrotation iochmed fästet. Din polare stretchar inte den primära höftböjaren när han böjer benet i knäleden utan muskeln som stretchas då är m. rectus femoris. Den är sällan stram och får ofta tillräckligt med stretch av vanlig quadricepsstretch.

Ame
2005-05-26, 10:02
Du kan även göra på "vanligt" sätt med den skillnaden att du tar tag i foten på det ben du sträcker och drar den uppåt/mot dig så att benet böjs i knäleden. (själv tycker jag att denna övning är lite oskön för knäna, men jag har en "överrörlig" kompis som menar att den är det enda som "tar").

Här (http://www.exrx.net/Lists/ExList/HipsWt.html) finns ju också några varianter.
Fast då tar det mer låret(beroende på hur vig man är).

Sattsa istället på att försöka gå ner i split när du tränar, antagligen så är du rätt vig och då är det lika bra att köra på splitt istället.
EDIT: Eftersom det var det som var målet ändå.

Tolkia
2005-05-26, 10:22
När man pratar om höftböjaren pratar man om m. iliopsoas. Urspringer från th 12 till L5 och fäster på trochanter minor. Funktion : Flexion i höftled och lite utåtrotation iochmed fästet. Din polare stretchar inte den primära höftböjaren när han böjer benet i knäleden utan muskeln som stretchas då är m. rectus femoris. Den är sällan stram och får ofta tillräckligt med stretch av vanlig quadricepsstretch.
Se där, ytterligare en anledning att inte göra denna knäplågare till övning ... :D F.ö. kan jag hålla med trådstartaren om att det är lite svårt att "komma åt" höftböjaren (och nu menar jag alltså iliopsoas) som man vill/borde - då med den övning som det länkades till ovan, som ändå är den som funkar bäst/är lättast att utföra och få det att kännas, tycker jag.

bear.flowertwig
2005-05-26, 11:07
Den överlägset bästa om man kan få hjälp av en kompis och har en lite högre bänk/bord är:

Ligg på rygg på en bänk. Det benet som ska stretchas hänger fritt ner från bänken(ligg med rumpan en bit in från kanten). Det andra benet drar man ihop och håller upp(á la groda ungefär). Kompisen lutar sig fram emot det uppdragna benet(fotsulan mot kompisen) och pressar samtidigt försiktigt ner det fritt hängande benet. Det kommer då stretcha i det hängande benet.

Fick det här utfört på mig av en naprapat då jag fick ryggskott pga bla för dåligt stretchade höftböjare.

obesogen
2005-05-26, 12:06
Den överlägset bästa om man kan få hjälp av en kompis och har en lite högre bänk/bord är:

Ligg på rygg på en bänk. Det benet som ska stretchas hänger fritt ner från bänken(ligg med rumpan en bit in från kanten). Det andra benet drar man ihop och håller upp(á la groda ungefär). Kompisen lutar sig fram emot det uppdragna benet(fotsulan mot kompisen) och pressar samtidigt försiktigt ner det fritt hängande benet. Det kommer då stretcha i det hängande benet.

Fick det här utfört på mig av en naprapat då jag fick ryggskott pga bla för dåligt stretchade höftböjare.

Ett litet tilllägg. Se till att verkligen hålla upp benet så att ländryggen är i bänken. Sen kan du säga till din polare att han ska hålla emot medan du spänner höftböjaren i några sekunder under stretchen, sen när du slappnar av i muskeln pressar han ner benet ytterligare mot golvet. Upprepa proceduren.

obesogen
2005-05-26, 12:15
Se där, ytterligare en anledning att inte göra denna knäplågare till övning ... :D F.ö. kan jag hålla med trådstartaren om att det är lite svårt att "komma åt" höftböjaren (och nu menar jag alltså iliopsoas) som man vill/borde - då med den övning som det länkades till ovan, som ändå är den som funkar bäst/är lättast att utföra och få det att kännas, tycker jag.

Knäplågarövningen är faktiskt en bra stretchövning för de som inte är så strama i quadriceps, då är det svårt att få stretch i den vanliga "fotbollstretch"övningen.

Ett fel många gör i den "vanliga" höjfböjarövningen är att inte sätta fram foten tillräckligt och att svanka i ryggen. Ta ett ordentligt steg framåt med foten som ska vara i marken. Se till att trycka ner bäckenet mot marken. Tänk att du ska "sätta på" marken :D