handdator

Visa fullständig version : Dataskärmsstrul


liQ
2005-05-25, 23:20
Datan fick plötsligt spel.
Gick till toaletten och när jag kom tillbaks..så var skrämen helt ur funktion.
Det lyser upp 4 stora stolpar som skiftar färg, och texten är helt oläsbart.
Nån som har nån aning vad det kan vara?

PS: har jävligt svårt att se vad jag skrvier pågrund av detta.

Tomten
2005-05-25, 23:20
grafikkortet som inte mår bra. Kolla om fläkten fortfarande går.

liQ
2005-05-25, 23:22
grafikkortet som inte mår bra. Kolla om fläkten fortfarande går.

Hur gör jag det? :em:
måste jag öppna skiten?

precis
2005-05-25, 23:22
checka sladdarna, att de sitter i ordenligt. kolla värmen på grafikkortet, starta om datorn, kolla att du kör på en Hz som din skärm klarar, prova byt upplösning om du har sjukt hög, be till alla gudar som finns.

precis
2005-05-25, 23:23
om du inte är så bra på datorer finns bara ett råd: Stäng av datorn. Gå och lägg dig. Jag är ganska säker på att det funkar imorgon.

Det är faktiskt sant. Datorproblem löses bäst genom att låta den stå avstängd någon timme.

MilkmaN
2005-05-25, 23:23
Kan ju börja med att kolla så att alla sladdar sitter i ordentligt, stäng dock av datorn först och kolla ditt Grafikort, dra igång den och se om fläkten drar igång. Gör den INTE det, stäng av innan skiten bränner. Fixa ny fläkt, installera den, starta.

Tomten
2005-05-25, 23:25
Hur gör jag det? :em:
måste jag öppna skiten?

självklart. fläkten lär ju vara full med damm om du aldrig öppnat burken tidigare :D

edit: fast som andra säger, stäng av datorn innan du kollar, och koppla ur strömmen.

liQ
2005-05-25, 23:26
Hm..den probmlem uppstod dock på morgonen..så den har stått kallt i över 12tim.

Jag få be om ursäkt för jag ser inte allt ni skriver ju pågrund av detta lilla promblem. Men jag har checkat sladdarna och allt..De sitter som de ska

MilkmaN
2005-05-25, 23:27
S T Ä N G______A V______B U R K E N______D Å______I N N A N ______ S K I T E N______P A J A R______P Å______R I K T I G T!!!!

liQ
2005-05-27, 16:31
Okej nu fattar jag ingeting.Igår när jag satt på den så funkade den. 2tim senare efter den har varit avstängd..så kommer problemet upp igen!
Väntar 2tim igen..då funkar den igen!
Och nnuuu är den knasig igen.
Jag kollade upp de där taggnar(eller vafan de he ter) på sladdarna och de var inte förstörda.
Fläkten funkar fint också.
Såå nu vet jag inte vad som är fel=P

precis
2005-05-27, 19:19
verkar rimligt att grafikkortet eller skärmen blir överhettat

Piranha
2005-05-27, 19:24
Låter sok grafik kortet som överhettar , de behöver inte var fläkten på kortet som är pajj , du kan börja med att damma ut hela maskinen riktigt ordentligt så de blir bra luft flöde genom den ..

liQ
2005-05-28, 17:43
Låter sok grafik kortet som överhettar , de behöver inte var fläkten på kortet som är pajj , du kan börja med att damma ut hela maskinen riktigt ordentligt så de blir bra luft flöde genom den ..

Jag öppnade burken och dammade ordentligt. Jag kan tänka mig att kortet överhettar sig dock jag alltid tycker hela burken är tokvarm.
Kanske måste handla en till fläkt?

Piranha
2005-05-28, 17:50
Av beskrivningen att döma så låter det som värmeproblem, har du överklockat något i maskinen ?

Funkar alla fläktar som de skall ?

Står maskinen täckt ( kan den andas som den skall ) ?

Hur gammal är den ( mao är den värd att lägga ner mer pengar på ) ?

Mer kylning är allid bra , men mer kylning = mer ljud ( men om du skall i med mer fläkt köp stora fläktar som går på låga varvtal )

Har du laddat om maskinen ( operativet + mjukvaran ) så du kan utesluta rent mjukvarufel ) ?

Kör den utan sidplåten , ställ nån bordsfläkt emot , se om problemet återkommer ..

ja ja ..

liQ
2005-05-28, 17:57
Av beskrivningen att döma så låter det som värmeproblem, har du överklockat något i maskinen ?

Funkar alla fläktar som de skall ?

Står maskinen täckt ( kan den andas som den skall ) ?

Hur gammal är den ( mao är den värd att lägga ner mer pengar på ) ?

Mer kylning är allid bra , men mer kylning = mer ljud ( men om du skall i med mer fläkt köp stora fläktar som går på låga varvtal )

Har du laddat om maskinen ( operativet + mjukvaran ) så du kan utesluta rent mjukvarufel ) ?

Kör den utan sidplåten , ställ nån bordsfläkt emot , se om problemet återkommer ..

ja ja ..


Har haft den snart 2år. Klockat?nej tror jag inte att jag har gjort..om du menar trimmat?
Laddat om maskinen har jag inte heller gjort dock sitter plåtarna på.
Fläkten längs bak vid sladdar spinner åtminstone.

liQ
2005-05-28, 17:59
Grejen jag har alltid haft promblem me den dator.
I början hackade den ibland upp sig.
Kan inte spela vissa spel på datorn för då hackar den upp sig.
dator är på 3,0Ghz, ram minne runt 500 har jag för mig, och Radeon 9800 PRO som grafikkort..

Bjorne
2005-05-28, 18:04
Skulle råda dig att felsöka igenom att:
* Låta datorn stå avstängd i en halvtimme, gärna med ett fönster öppet (se även till att skärmen får kylas).
* Testa en annan skärm.
* Testa ett annat grafikkort.

liQ
2005-05-28, 18:08
Skulle råda dig att felsöka igenom att:
* Låta datorn stå avstängd i en halvtimme, gärna med ett fönster öppet (se även till att skärmen får kylas).
* Testa en annan skärm.
* Testa ett annat grafikkort.

Har testat både ovanstående alternativ förutom ett annat grafikkort. ska testa det.