handdator

Visa fullständig version : Lätt tränings påverkan på hormonerna.


Tjockisen
2002-05-22, 16:09
Satt och funderade lite och försökte komma fram till vad det är som hindrar mig från att simma varje morgon innan frukost. Muskelnedbrytning är knappast nåt problem då jag simmar lugnt och sansat. Det som skulle kunna vara ett problem är om hormonerna påverkas negativt av att träna lätt aerobisk (anaerobisk?) träning ofta.. Vad jag vet är att när man tränar intensivt så får man en testoproduktion (knäböj..) och efter ett hårt träningspass så kommer man som bekant in i ett katabolt läge innan kroppen går över till superkompensationsfasen.. Tränar man tidigare än man kommit in i superkompensationen så hinner man aldrig bygga nåt utan skickar ut kroppen i ett katabolt läge igen och träningen är bortkastad om man inte vilar extra läge (inkörsport till överträning). Såå, frågan lyder: Hur påverkar lågintensiv träning hormonerna? Är det ok (bra) att träna simning varje dag?

/Groll

Warrior
2002-05-22, 17:04
Förmodligen inte jätte bra skall förklara varför jag tror detta.

Långdistanslöpare brukar ha låga testo nivåer. Detta är säkerligen orsakat utav flera faktorer men med tanke på att dem tränar så länge och ofta kan man dra slutsatsen att lågintensiv träning också påverkar hormon nivåerna negativt ifall det uförs under längre tid. I princip kan man säga att allt stress påverkar testo produktionen negativt och att mängden stress är direkt propotionell mot hur mycket testo nivå sänks.

:p

Krigarn -> <-- Warrior 2[H]4U

[ 22 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Krigarn ]

supremo
2002-05-22, 19:28
men 1-2 aerobiska pass i veckan, lär väl inte ha någon större effekt på testosteron/muskelbygge, om man äter som man ska ?

Warrior
2002-05-22, 20:33
Nej, det har nog inte några märkvärdiga negativa effekter.

Observera att långdistans löpare springer flera timmar dagligen det är stora marginaler allså.

Tjockisen
2002-05-22, 23:32
Tja, men säg 30-45 min om dan simning?
Kan inte det främja återhämtningen då man får upp blodcirkulationen osv?

[ 23 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Tjockisen ]

supremo
2002-05-23, 08:58
Krigarn> Tack för svaret! Det lär väl vara fördelaktigt att hålla uppe flåset även under tunga perioder, då kan man väl käka mkt, utan att lägga på sig lika mycket, som om man inte hade kört 1-2 kondispass i veckan...
Nu tänker ja på ca. 45-60 min per pass...

[ 23 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Supremo ]