handdator

Visa fullständig version : Kvastsnurr


påven
2005-05-25, 20:37
Vad tycker ni om den övningen? Jag hade aldrig testat den innan men idag kändes tiden mogen. Men jag tyckte inte att den tog så bra, körde 3 set med ca 20-25 reps. Ska jag lägga ner den eller fortsätta? Får mycket bättre kontakt med magen i andra övningar.

tricce_17
2005-05-25, 21:10
Vad tycker ni om den övningen? Jag hade aldrig testat den innan men idag kändes tiden mogen. Men jag tyckte inte att den tog så bra, körde 3 set med ca 20-25 reps. Ska jag lägga ner den eller fortsätta? Får mycket bättre kontakt med magen i andra övningar.


jag tycker att om den inte känns 100% så ska du skippa den jag har själv testat den och tycker inte den va något vidare kör mke hellte sneda crunches än kvastsnurr *uppdate*

core
2005-05-25, 22:25
Alltså... är det en bålrotation vi pratar om med ett kvastskaft på axlarna?

Kan man köra den med en skivstång eller är det aja baja?

henke_in_training
2005-05-25, 22:51
20-25 reps känns lite lite i den övningen Påven. Testa ca 100-200 reps i ett set.... bra grejer, aktiverar obliques bra tycker jag

aliquis
2005-05-25, 22:53
hur mycket kan det ge om man kör 200 reps, och varför? aldrig förståt vitsen med den, mer än som rörlighetsövning kanske.

henke_in_training
2005-05-25, 22:54
hur mycket kan det ge om man kör 200 reps, och varför? aldrig förståt vitsen med den, mer än som rörlighetsövning kanske.

enligt arnold var det för att "tighten the obliques" vet itne om det är rätt eller fel men jag kör så att det känns dagen efter och då krävs det ca 100-200 reps per set..

Matte_Maiden
2005-05-25, 22:58
enligt arnold var det för att "tighten the obliques" vet itne om det är rätt eller fel men jag kör så att det känns dagen efter och då krävs det ca 100-200 reps per set..
Låter som "byggarvetenskap" när den är som bäst. Låren blir hårdare och får mer cuts av benspark, concentration curl ger peak och så vidare.

henke_in_training
2005-05-25, 23:00
mycket möjligt....får hoppas på nån sorts placebo effekt

påven
2005-05-25, 23:22
Alltså... är det en bålrotation vi pratar om med ett kvastskaft på axlarna?

Kan man köra den med en skivstång eller är det aja baja?

skivstång är för tungt säger dom som vet

core
2005-05-26, 07:01
skivstång är för tungt säger dom som vet

Tja, inte vet jag. Provade med ett kvastskaft och det kändes lika mycket som att ligga och sova.

Kanske man ska göra övningen snabbare?

Provade även med skivstång fast då gick det inte att göra fort förstås, då hade man väl vridit av ryggen. Jaja, vi får se hur det hela utvecklar sig.

aliquis
2005-05-26, 10:36
eller så kör man crunches o sådana däringa sidolyfttjosan?

Fredrik_
2005-05-26, 11:33
Denna övning tar ju rätt rejält för mig i alla fall..:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/DBSideBend.html

Har också testat "kvastskaftsgympa" och inte känt något speciellt, trots att jag definitivt inte har någon imponerande muskelstyrka till att börja med ;)

Jag har läst en del artiklar där experter gör sig mer eller mindre lustiga över "idioter" på gymmet som tränar obliques för att det skulle vara dåligt för symmetrin, men det känns som om det skulle vara hyfsat viktiga muskler egentligen för stabilitet i rygg/magregionen. Kör ni obliques?

JJ
2005-05-26, 11:37
Vad tycker ni om den övningen?
Helt meningslös? Ingen belastning, inga resultat. Om man nu inte av någon outgrundlig anledning vill ha jävligt uthålliga obliques.
Lastar du på vikt blir den med all sabbolikhet skadlig.

pellepedal
2005-05-26, 11:48
Kör kvastövningen på en lutande bänk i stället.
Sitt bakvänt längst upp på det lutande ryggstödet, med benen över kanten.
Luta er lite bakåt så ni får konstant drag i magen, sen viftar ni på. :thumbup:

obesogen
2005-05-26, 12:55
Helt meningslös? Ingen belastning, inga resultat. Om man nu inte av någon outgrundlig anledning vill ha jävligt uthålliga obliques.
Lastar du på vikt blir den med all sabbolikhet skadlig.

Håller med JJ. Den övningen har ett syfte: att öka rörligheten i lumbalryggen med aktiv rörelsebefrämjande träning. Om du langar på vikt gör det samma, kraften kommer ändå uppifrån och det kommer inte bli tyngre för obliquues. Däremot kommer det bli en rotationskraft som är skadlig i ytterlägena.
Kontenta: Skippa övningen om du inte fått den som rörelsebefrämjande övning av din sjukgymnast. Obliquues tränas förslagsvis med sneda situps.

JAM
2005-05-26, 13:27
Kör kvastövningen på en lutande bänk i stället.
Sitt bakvänt längst upp på det lutande ryggstödet, med benen över kanten.
Luta er lite bakåt så ni får konstant drag i magen, sen viftar ni på. :thumbup:
Hmm, måste prova. Känns dock som att risken är stor att man ramlar av... :laugh: