handdator

Visa fullständig version : börja deffa


tricce_17
2005-05-25, 20:35
hej har tränat nu i 2 år och har börjat deffa men hur ska jag riktigt göra jag är ute och promenerar 30-40 min före frukost på endast koffeintabletter och vatten
har hört att linfrön är bra proteinkälla stämmer det??? :eating:
har ni några tips på måltider/recept att dela med er?
är 188cm lång och ligger på 89-90kilo(varierar lite) :em:
försöker också undvika sötsaker men vet inte kanske inte behöver göra det utan bara inte äta lika mke av det som förr *popcorn*

Frantic
2005-05-25, 20:39
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Där har du en liten deffguide. Den är lång men hur bra som helst:D

tricce_17
2005-05-25, 20:52
:thumbup: tack ska "lusläsa" den :thumbup:

tricce_17
2005-05-26, 14:08
snälla kom med mer tips jag behöver det verkligen

King Grub
2005-05-26, 14:22
Då får allt ställa mer specifika frågor.

Och linfrö är inte en bra proteinkälla. Bra fettkälla, däremot. Dom krossade. Hela linfrön passerar rakt ut i toaletten. Samtidigt bör man inte äta mer än 2 matskedar krossade linfrön om dagen, eftersom de innehåller glykosider som producerar vätecyanid i kroppen. Använd linfröolja i sådana fall.

Johan_P
2005-05-26, 15:25
Hela linfrön passerar rakt ut i toaletten.

Jo, kroppen kan ju inte bryta ner dem. Men däremot tar kroppen näringen från dess skal?

King Grub
2005-05-26, 15:33
Vilken näring?

Johan_P
2005-05-26, 16:24
Vilken näring?

På förpackningen står det gelébildande fibrer, iaf.

WHITEFOLKS
2005-05-26, 16:44
Ja precis, fibrer, det tar inte kroppen upp :)

King Grub
2005-05-26, 16:46
Det bildar ett gelhölje kring fröet som verkar gynnsamt för tarmen. Det ger inte energi eller näring.

tricce_17
2005-05-26, 16:46
så vad ni säger är det att jag ska strunta i linfrön????

King Grub
2005-05-26, 16:49
Strunta och strunta... Du kan använda en eller ett par matskedar krossade linfrön eller linfröolja som fettillskott, men det är inget som i sig kommer att göra din deff varken lyckad eller misslyckad.

Johan_P
2005-05-26, 17:14
Ja precis, fibrer, det tar inte kroppen upp :)

Varför finns dem då? Jag vet att de inte är energigivande, men... om kroppen inte tar upp dem (därmed inte använder dem?) hur kan de då ge en positiv mageffekt? :confused:

Max
2005-05-26, 18:25
Några hela linfrön lär man ju krossa när man tuggar.

Sverker
2005-05-26, 18:32
Varför finns dem då? Jag vet att de inte är energigivande, men... om kroppen inte tar upp dem (därmed inte använder dem?) hur kan de då ge en positiv mageffekt? :confused:

Inte i magen men hela vägen ned i tarmarna :thumbup:

Finns två typer av fibrer.

1. De olösliga. Cellulosa och hemicellulosa. Finns överallt i grönsaker och i fullkorn av olika sädesslag. Ger volym åt tarminnehållet och tarmarna får arbeta ordentligt för att trycka det vidare ner mot ändtarmen. Motverkar att tarmen blir försvagad och att det bildas fickor i tamen.

2. De lösliga fibrerna, pektin, guargummi, beta-glukan mfl. Ger en tjock gel i tarmen som matsmältningsenzymerna har lite svårt att tränga igenom. Ger alltså en långsammare näringsupptag. Märks främst på att GI, på hela måltiden där fibrer finns med, sänks.
De lösliga fibrerna kan också binda till sig gallsalter och därmed indirekt sänka kolesterolvärdena i blodet :thumbup:

Lizzie
2005-05-26, 19:49
Varför finns dem då?

(Som Sverker skrev)

Linfrön är ju toppenbra! De liksom smörjer tarmarna så avföringsvikten ökar nåt extremt i början när man börjar äta dem. Magen mår toppen! Geléet gör så näringen inte går ut lika snabbt och sänker därmed GI:t på allt du äter under resten av dagen.
Jag brukar ta mina linfrön tillsammans med frukostfilen, då tar jag 1½ msk hela linfrön och ½ msk krossade så får man i sig både näringen och 'den magiska effekten'!!

Johan_P
2005-05-26, 21:12
Ahh :) Tack för informationen! :thumbup:

tricce_17
2005-05-27, 07:38
nog om linfrön några bra tipps till min deffning vore himla kul:)

supremo
2005-05-27, 07:43
nog om linfrön några bra tipps till min deffning vore himla kul:)
Ska ge dig det ultimata tipset:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?
Jag lovar, du kommer inte misslyckas med att hitta nog med information och svar på din frågor!

King Grub
2005-05-27, 08:09
Jag lovar, du kommer inte misslyckas med att hitta nog med information och svar på din frågor!

Jo, eftersom sökfunktionen är ur funktion och bara hittar trådar från i maj i år så är nog risken för det överhängande, trots allt.

supremo
2005-05-27, 08:18
Jo, eftersom sökfunktionen är ur funktion och bara hittar trådar från i maj i år så är nog risken för det överhängande, trots allt.
Jag tror ändå han kan hitta riktigt mycket information, med tanke på den hiskeliga mängd defftrådar som dykt upp på senaste tiden.

Till trådskaparen; du har väl läst King Grubs deffguide?
Ställ mer specifika frågor om vad du behöver hjälp med...

heljis
2005-05-27, 09:23
Sverker: Mycket bra förklaring! :bow: *yourock*

tricce_17
2005-05-27, 12:13
.

Till trådskaparen; du har väl läst King Grubs deffguide?
Ställ mer specifika frågor om vad du behöver hjälp med...[/QUOTE]
jo jag har läst den och verkar riktigt bra vad jag mest vill ha tips om är väl kanske vad som bör och inte bör ätas och kanske recept jag försöker ligga på ett högre protein intag än kolhydrater fett är som vanligt ca 10% :confused:

JAM
2005-05-28, 17:22
.

Till trådskaparen; du har väl läst King Grubs deffguide?
Ställ mer specifika frågor om vad du behöver hjälp med...
jo jag har läst den och verkar riktigt bra vad jag mest vill ha tips om är väl kanske vad som bör och inte bör ätas och kanske recept jag försöker ligga på ett högre protein intag än kolhydrater fett är som vanligt ca 10% :confused:[/QUOTE]
Ja? Det står väl väldigt exakt i den guiden vad du bör äta? Och vad gäller recept - prova Matlagningsdelen av forumet. Där finns många goda recept!