handdator

Visa fullständig version : Solarium, de där små sexiga solögonsakerna


Snubben
2005-05-25, 17:24
Eftersom jag jobbar enbart natt(väktare) och knappt är uppe på dagarna så missar jag massa fantiastiska soltimmar så jag börja helt enkelt att planera att sola solarium.


Men dessa blå små "brillorna" man har för ögonen i solarium, är dessa viktiga?
Kom på att jag ej har några sådana.

Är de livsviktiga, vad kan hända omman ej kör med dem ?

Mvh.

Spannmål
2005-05-25, 17:26
Sov på stranden min nattlige kamrat.

Snubben
2005-05-25, 17:36
Sov på stranden min nattlige kamrat.

Ja de låter som en toppenide, direkt efter jobbet så kan jag köra ner och sova i 12timam rpå stranden och bli rödare än en sönderagad stjärt *kissass*

bosse_brutal
2005-05-25, 17:38
Är de livsviktiga, vad kan hända omman ej kör med dem ?
.

livsviktiga är de inte, men det är bra att ha nån typ av skydd för ögonen, finns viss risk för blindhet annars...

Snubben
2005-05-25, 17:42
livsviktiga är de inte, men det är bra att ha nån typ av skydd för ögonen, finns viss risk för blindhet annars...

Hur kan du bli blind av att sola solarium? *screwy*

Fast man kan visserligen dö av det mesta nu i dagarna så en omöjlighet är det nog inte

mmartin
2005-05-25, 17:58
hmm där jag solat står det stora lappar om hur EXTREMT farligt och riskabelt det är utan dessa skydd och lättpåverkad som jag e köpte jag ett par för 30 spänn...

har de fel så slängde jag bara 30 spänn i sjön ändå, har dem rätt var det en ok investering ;)

pellepedal
2005-05-25, 18:10
Den farliga strålningen kommer in i hjärnan via ögonen annars, och bränner sakta bort hjärnan på dig.
Efter några solningar utan skydd blir du lika vrickad som herkan!
SÅ SOLA FÖR GUDS SKULL INTE UTAN SKYDD!!!!!!


















Allvarligt alltså!!!!

Tomas W
2005-05-25, 18:12
Använd dem, annars kan du bränna ögonlocken också. Men ska du sola privat? för annars brukar man få ta sådana själv, men då bara små rundningar som man tar på ögonen.

Frazze
2005-05-25, 19:37
Hur kan du bli blind av att sola solarium? *screwy*

Fast man kan visserligen dö av det mesta nu i dagarna så en omöjlighet är det nog inte

Solglasögon tillkom av en anledning bortom att det bara kan vara snyggt, och om du lägger dig och stirrar in i ett solarierör i tio minuter kan jag garantera att du ångrar dig efteråt. Starkt ljus är skadligt för ögonen, det säger väl sig självt?


edit: Fotoelektrisk keratit heter det(dvs snöblindhet), det är brännsår på näthinnan orsakade av att ögonvitan överexponerats av UV-strålning. Det gör ont men är oftast temporärt, men kan i vissa fall ge/påskynda grå starr.

abjorn
2005-05-25, 19:44
gurkskivor :thumbup:

wintzell
2005-05-25, 20:18
Blunda?

Frazze
2005-05-25, 20:23
Blunda?
Det funkar, dock inte lika bra, det är rätt stark strålning vi snackar om här. Fast det går givevis, MEN, har du blivit solbränd på ögonlocken någon gång? Ajajajajajajajajaj. vad ont det gör.

illuminaughty
2005-05-25, 20:35
Får ju blunda nåt överjävligt för att det ska motsvara samma effekt som ögonskydden ger. Dessutom lär det bli snygga vita ränder vid sidan av ögonen.

wintzell
2005-05-25, 20:38
Det funkar, dock inte lika bra, det är rätt stark strålning vi snackar om här. Fast det går givevis, MEN, har du blivit solbränd på ögonlocken någon gång? Ajajajajajajajajaj. vad ont det gör.

Jo, fast det är absolut inte att rekommendera att bränna sig i ett solarium.

Tolkia
2005-05-25, 20:42
Solglasögon tillkom av en anledning bortom att det bara kan vara snyggt, och om du lägger dig och stirrar in i ett solarierör i tio minuter kan jag garantera att du ångrar dig efteråt.
Kunde inte ha sagt det bättre själv. Stoppade igår en tokskalle som tänkte sola med tiokronor på ögonlocken som "skydd" då solglasögonen var stulna (ja, han var allvarlig; - tyvärr ... :( ). Vill du ha starr - om inte nu omedelbart, så om inte annat om tjugo år, när åldern börjar ta ut sin rätt - så är detta den rätta metoden. Personligen tycker jag dock att det har sina fördelar att kunna se.

Santiago
2005-05-25, 20:42
Eftersom jag jobbar enbart natt(väktare) och knappt är uppe på dagarna så missar jag massa fantiastiska soltimmar så jag börja helt enkelt att planera att sola solarium.


Men dessa blå små "brillorna" man har för ögonen i solarium, är dessa viktiga?
Kom på att jag ej har några sådana.

Är de livsviktiga, vad kan hända omman ej kör med dem ?

Mvh.

Ja! De "små brillorna" är viktiga... Du riskerar att skada ögonen allvarligt på längre sikt, och på kort sikt kan du riskera att få ngn mlm allvarlig inflammation i ögonen (vilket, enligt vad jag har hört, lär vara mindre trevligt)... Detta gäller speciellt om du solar i ngt av de effektivare solarierna som finns på marknaden (där du endast behöver sola 10-15min)... Betänk bara vilken solbränna du får i sådant solarium och hur lång tid detta skulle ha tagit ute i den vanliga solen, så förstår du kanske hur hög stressfaktor detta innebär för ögonen...

Snubben
2005-05-25, 21:23
Ok, kommer definitivt köra med brillorna men det vore jäkligt intressant och vet avad som är skadligt

Är det uvljuset? Vad händer med ögonen, är det något med tapparna/stavarna som får fnatt?

Frazze
2005-05-25, 21:44
Ok, kommer definitivt köra med brillorna men det vore jäkligt intressant och vet avad som är skadligt

Är det uvljuset? Vad händer med ögonen, är det något med tapparna/stavarna som får fnatt?

Fotoelektrisk keratit heter det(dvs snöblindhet), det är brännsår på näthinnan orsakade av att ögonvitan överexponerats av UV-strålning. Det gör ont men är oftast temporärt, men kan i vissa fall ge/påskynda grå starr.
Sa jag ju. :)



Gråstarr (http://www.noviuseye.com/links/fragor_svar.htm)

precis
2005-05-25, 22:34
köp dom. Grejen är att ögonen tydligen är rätt så känsliga för UV-strålning i de doserna som solarium har (tänk på att de försöker klämma in några timmars vanligt solande på en kvart). Ögonlocken stoppar väldigt lite.

Nått sånt har jag fått lära mig iaf. De kostar väl typ bara 10kr och tar 0 plats i fickan, känns som en ganska bra investering om ovanstående nu är sant.

precis
2005-05-25, 22:40
apropå solarium... den vi har på mitt gym är sjukt effektiv.. typ 12 min och jag är röd. FAST bara på kroppen, ansiktet är lite mjäkigt. Om jag ska få skön färg i ansiktet måste jag sola tills min kropp ser ut som en väldigt bra långdistanslöpare. Finns det ngt ställe där man kan sola ansiktet lite snabbt i stockholm, typ solkungen kanske? Är inte ute så mycket utanför dörren annat än på nätter, och krämer är inte min grej.

raZmus
2005-05-25, 22:47
http://manolo.se/index.php?p=287
http://www.turbotan.se

;)

Andyh
2005-05-25, 23:59
apropå solarium... den vi har på mitt gym är sjukt effektiv.. typ 12 min och jag är röd. FAST bara på kroppen, ansiktet är lite mjäkigt. Om jag ska få skön färg i ansiktet måste jag sola tills min kropp ser ut som en väldigt bra långdistanslöpare. Finns det ngt ställe där man kan sola ansiktet lite snabbt i stockholm, typ solkungen kanske? Är inte ute så mycket utanför dörren annat än på nätter, och krämer är inte min grej.

Är det svagare strålning över ansiktet? isåfall borde du väl bara kunna lägga dig med ansiktet där fötterna skall vara, eller?

MacLeod
2005-05-26, 00:40
apropå solarium... den vi har på mitt gym är sjukt effektiv.. typ 12 min och jag är röd. FAST bara på kroppen, ansiktet är lite mjäkigt. Om jag ska få skön färg i ansiktet måste jag sola tills min kropp ser ut som en väldigt bra långdistanslöpare. Finns det ngt ställe där man kan sola ansiktet lite snabbt i stockholm, typ solkungen kanske? Är inte ute så mycket utanför dörren annat än på nätter, och krämer är inte min grej.

Blir du röd ska du ju inte sola. De är kids som du som åker på cancer. Läser du inte tidningarna?

Snubben
2005-05-26, 06:27
Sa jag ju. :)



Gråstarr (http://www.noviuseye.com/links/fragor_svar.htm)

Sorry! Har väl problem att läsa, solat för mycket utan de där blå brillorna vet du :D

Tolkia
2005-05-26, 07:13
Ok, kommer definitivt köra med brillorna men det vore jäkligt intressant och vet avad som är skadligt

Illustrativ laboration för hemmautförande: Tag ett ägg. Lägg det i vatten. Koka 10 min. Skala. Jämför med ett rått ... ;)

hangatyr
2005-05-26, 08:04
Hur kan du bli blind av att sola solarium? *screwy*



det blir man om man onanerar i solariet samtidigt.

daja
2005-05-26, 08:38
apropå solarium... den vi har på mitt gym är sjukt effektiv.. typ 12 min och jag är röd. FAST bara på kroppen, ansiktet är lite mjäkigt. Om jag ska få skön färg i ansiktet måste jag sola tills min kropp ser ut som en väldigt bra långdistanslöpare. Finns det ngt ställe där man kan sola ansiktet lite snabbt i stockholm, typ solkungen kanske? Är inte ute så mycket utanför dörren annat än på nätter, och krämer är inte min grej.

stäng ner counter strike och ta ett kliv ut genom dörren så ordnar det sig.

precis
2005-05-26, 08:43
era j*vlar :D

jag har inte lirat CS på minst ett halvår. Var en milstolpe i mitt liv att sluta.

Men nåväl, jag solar inte alls ofta, gjort 3 gånger i mitt liv. Strålning vid ansiktet är svagare tror jag, så rimligt att man kan vända på sig bara. Jag har bara bränt mig (på en total area av kanske 3 kvadratdecimeter) en gång, första gången - var inte direkt van vid solarium och deras styrkor.