handdator

Visa fullständig version : Varför är onyttig mat oftast god?


Metal_boy_
2005-05-25, 14:19
Käft med att flytta den här tråden, ingen läser kostdelen iaf :D

Så varför är oftast onyttig mat så gott? Djuren äter det dom instinktivt behöver, varför gör inte vi det? Är det all modifiering med saker som egentligen är bra från början som gör det? Att utvecklingen blivit så att har blandat och mixat så att allt ska njutas så mycket som möjligt av? Har det med att vi hela tiden känner av det där med belöningsmekanismen vi har när det gäller mat?

Varför tycker vi inte bara om det kroppen behöver?

mela
2005-05-25, 14:21
Käft med att flytta den här tråden, ingen läser kostdelen iaf :D

Så varför är oftast onyttig mat så gott? Djuren äter det dom instinktivt behöver, varför gör inte vi det? Är det all modifiering med saker som egentligen är bra från början som gör det? Att utvecklingen blivit så att har blandat och mixat så att allt ska njutas så mycket som möjligt av? Har det med att vi hela tiden känner av det där med belöningsmekanismen vi har när det gäller mat?

Varför tycker vi inte bara om det kroppen behöver?

Hörde en teori om att det är från typ stenåldern.
Då det inte fanns särskilt mycket fett och socker,
iaf inte i samma utsträckning som idag.
Och när människan väl fick det då, var det speciellt.
Jag vet inte om det stämmer men det tål att tänkas på.
Det är ju som t.ex. pannkakor, det är mums men inte
om man äter det för ofta.

Metal_boy_
2005-05-25, 14:24
Hörde en teori om att det är från typ stenåldern.
Då det inte fanns särskilt mycket fett och socker,
iaf inte i samma utsträckning som idag.
Och när människan väl fick det då, var det speciellt.
Jag vet inte om det stämmer men det tål att tänkas på.
Det är ju som t.ex. pannkakor, det är mums men inte
om man äter det för ofta.

Säg det till Amerikanarna :D

Herkulez
2005-05-25, 14:24
Så varför är oftast onyttig mat så gott? Djuren äter det dom instinktivt behöver, varför gör inte vi det?
för att dom inte har tillgång till McDonalds stupid =)

Dumleman
2005-05-25, 14:26
Socker och fett innehåller väl mest energi, eller snabbast(ja jag vet inte :em:). Kroppen prioriterar alltid överlevnad, d.v.s. att få i sig energi.

Biceps
2005-05-25, 14:26
Flott är gott

sunkan
2005-05-25, 14:29
vet att detta varit uppe förut, jag tror att jag kommer ihåg att sverker sa nått om att det kan bero på att allt som är fett(onyttigt) är lent för munnen att tugga. d.v.s att det känns skönare att tugga

mela
2005-05-25, 14:30
Säg det till Amerikanarna :D

haha dom kan få äta och leva som dom vill
bara dom håller sig på sin kontinent :P

Metal_boy_
2005-05-25, 14:32
för att dom inte har tillgång till McDonalds stupid =)


*asswhipe* Jo jag vet det :) Skrev lite om att ifall det har med utvecklingen att göra i mitt inlägg :)

Metal_boy_
2005-05-25, 14:32
haha dom kan få äta och leva som dom vill
bara dom håller sig på sin kontinent :P

Jo och dessutom så betalar dom sjukhusförsäkringar :)

mela
2005-05-25, 14:34
Jo och dessutom så betalar dom sjukhusförsäkringar :)

ja.. men dom kan sluta smitta Sverige med sina snabbmatsresturanter...
blääääh *grr27*

Ninjasmurf
2005-05-25, 14:36
Det enda i naturen som är sött förutom honung är frukter och bär vilka är fulla med vitaminer. Så det är inte otänkbart att dom forntidsmänniskor som gillade detta mådde bättre, förblev friskare och skaffade mer barn så att dessa gener fördes vidare.

aliquis
2005-05-25, 14:37
man mår ju skit om man äter skit, iaf jag som inte äter skit jämt, så jag håller inte med.

(äter man bara skit är ju kroppen van så varför skulle den protestera? Den vet ju inte bättre...)

jwzrd
2005-05-25, 14:39
*asswhipe* Jo jag vet det :) Skrev lite om att ifall det har med utvecklingen att göra i mitt inlägg :)

Djur reagerar exakt lika om dom får valet mellan deras vanliga kost och något anpassat för att trigga deras smaksensorer och lustcentra bättre.

Metal_boy_
2005-05-25, 14:40
ja.. men dom kan sluta smitta Sverige med sina snabbmatsresturanter...
blääääh *grr27*


Jo men erkänn att det är gott? Hade det varit nyttigt så hade du gladeligen levt på pizza, hamburgare o annat skräp? Jag hade lätt gjort det iaf :eating: Nu deffar jag iof o är konstant sugen på skitsaker, så det gör det hela lite värre för mig :)

Kan ingen uppfinna nått så man bara tar åt sig det bra i en snabbmåltid o skiter ut resten? Då skulle man ju dessutom behöva äta mycket för att täcka behovet, eftersom det inte innehåller så mycke bra grejer( utom protein, fett och kolhydrater) :eating: :D

Metal_boy_
2005-05-25, 14:43
Djur reagerar exakt lika om dom får valet mellan deras vanliga kost och något anpassat för att trigga deras smaksensorer och lustcentra bättre.

Precis. Min hund älskar Pizza, men han har inte tillgång till det. Vi människor har ju haft intelektet att utveckla allt i världen.

mela
2005-05-25, 14:44
Jo men erkänn att det är gott? Hade det varit nyttigt så hade du gladeligen levt på pizza, hamburgare o annat skräp? Jag hade lätt gjort det iaf :eating: Nu deffar jag iof o är konstant sugen på skitsaker, så det gör det hela lite värre för mig :)

Kan ingen uppfinna nått så man bara tar åt sig det bra i en snabbmåltid o skiter ut resten? Då skulle man ju dessutom behöva äta mycket för att täcka behovet, eftersom det inte innehåller så mycke bra grejer( utom protein, fett och kolhydrater) :eating: :D

det kan vara gott nångång ibland. jag kan dock inte äta mig mätt på skitmat,
mår alldeles för illa då. sedan tål jag inte ost och sånt så det finns
inget gott över *cry*

jwzrd
2005-05-25, 14:47
Precis. Min hund älskar Pizza, men han har inte tillgång till det. Vi människor har ju haft intelektet att utveckla allt i världen.

Vilket är svaret på varför den godaste maten är onyttig. Den är ju gjord för att vara god i första hand. Det blir lite narkotikaproblem över det hela. Heroin framställdees inte för att vara nästa hälsokur utan för att maximera njutningen.

*Flash*
2005-05-25, 14:49
Hjärnan har väl inbillat sig att det är gott, socker sägs ju iaf vara väldigt beroendeframkallande.

För som aliqius skriver så tycker iaf jag av att den där "jättegoda pizzan" som jag åt en gång i veckan inte är särskilt god när jag äter den efter att haft uppehåll från skräpmat i några månader. :D
Alltså att skräpmaten bara tenderar att vara riktigt god när man får i sig den ganska ofta, men jag är ju inte direkt expert på detta *spy*

christian
2005-05-25, 14:53
...Heroin framställdees inte för att vara nästa hälsokur utan för att maximera njutningen.

Jo, faktiskt.


Heroin, narkotiskt preparat. Kemisk beteckning C21H23NO5 eller diacetylmorfin, som är det kemiska namnet, tillverkades först av läkemedelsbolaget Bayer 1899 som lanserade det som ett helt ofarligt och icke vanebildande medel för den som var beroende av morfin. Heroin var klassat som läkemedel i Sverige fram till 1964. Från och med 1988 blev själva användningen av narkotika förbjuden i lag och sedan 1993 kan en användare dömas till fängelse. Heroin framställdes första gången 1874 av britten Charles Robert Alder Wright.

kal_erixon
2005-05-25, 15:05
för de första så vill kroppen lagra så mycket energi som möjligt med så lite intag som möjligt, fett är bra energikälla i det fallet. det är ju också därför vi har en inbyggd latmask som skriker hela tiden.

sen är fett en smakförhöjare som oturligt nog passar bra ihop med socker :D

jwzrd
2005-05-25, 15:07
Jo, faktiskt.

Haha dra på trisser. Jag står korrigerad!

Metal_boy_
2005-05-25, 15:23
Hjärnan har väl inbillat sig att det är gott, socker sägs ju iaf vara väldigt beroendeframkallande.

För som aliqius skriver så tycker iaf jag av att den där "jättegoda pizzan" som jag åt en gång i veckan inte är särskilt god när jag äter den efter att haft uppehåll från skräpmat i några månader. :D
Alltså att skräpmaten bara tenderar att vara riktigt god när man får i sig den ganska ofta, men jag är ju inte direkt expert på detta *spy*

Så är det ju precis varje ätardag för mig. MMM nu ska här bli kalas tänker man, vräker i sig för att stilla behovet, men i nuet(då alltså) är det inte så jävla gott ändå.

Piranha
2005-05-25, 15:28
Murphys Lag ..

de som är kul och bra = farligt och onyttigt

JJ
2005-05-25, 15:30
Murphys Lag ..

de som är kul och bra = farligt och onyttigt

Jag vill anmäla en våldtäkt på Murphy's lag.

HenrY
2005-05-25, 20:08
Så är det ju precis varje ätardag för mig. MMM nu ska här bli kalas tänker man, vräker i sig för att stilla behovet, men i nuet(då alltså) är det inte så jävla gott ändå.

varför vräker du i dej skiten då??
Unna dej något bara, bättre tycker jag iaf.

Lasse Kongo
2005-05-25, 20:11
man ska äta det man e sugen på, man lever fan bara en gång, och hålla formen kan man göra ändå, tränar man styrketräning och äter hyffsat för det mesta så håller man en bra form!

btw så fick jag världens största toblerone vit av min tjej när hon kom hem från London, ja ska trycka i mig hela till Star Wars i helgen *popcorn*

Herkulez
2005-05-25, 20:31
btw så fick jag världens största toblerone vit av min tjej när hon kom hem från London, ja ska trycka i mig hela till Star Wars i helgen *popcorn*
äh hon hade bara dåligt samvete för att hon hade fått en massa toblerone brun i sig när hon var borta.....








:D

Sparrisen
2005-05-25, 20:57
Fett frisätter smakämnen i maten - därför smakar det godare. Enkelt. *kissass*

Halldin
2005-05-25, 21:06
äh hon hade bara dåligt samvete för att hon hade fått en massa toblerone brun i sig när hon var borta.....








:D
Det var en potentiell äggmacka-genom-näsa-kommentar där. :nono:

Gabriel_
2005-05-25, 21:08
åt en kebabrulle med feta-ost i... den var förjävla god. :D