handdator

Visa fullständig version : Argument benträning


precis
2005-05-25, 12:47
Tjena, jag har några polare som vägrar träna ben. De tycker att det är onödigt etc. för att "de ska ändå inte bli byggare". Jag tycker personligen att det är dumt, av flera skäl, bl.a. proportion, att benträning krävs för även överkroppens utveckling osv.

Dock behöver jag hjälp med att övertyga. Jag skulle mycket gärna uppskatta om folk kunde med tunga argument hjälpa mig - det är tråkigt (och vissa övningar svårt) att träna ben själv.

PS. Om argument som "måste träna ben för överkroppens utveckling" så vore det perfekt med lite info om varför det förhållandet finns.

Många Tack på förhand!

PS2. provade söka på "varför träna ben", "skäl träna ben" osv.

abjorn
2005-05-25, 13:01
tillslut kommer man se ut såhär:

http://www.ics.uci.edu/~eppstein/pix/lazoo/Flamingo-m.jpg

TrasMannen
2005-05-25, 13:07
Tjena, jag har några polare som vägrar träna ben. De tycker att det är onödigt etc. för att "de ska ändå inte bli byggare". Jag tycker personligen att det är dumt, av flera skäl, bl.a. proportion, att benträning krävs för även överkroppens utveckling osv.

Dock behöver jag hjälp med att övertyga. Jag skulle mycket gärna uppskatta om folk kunde med tunga argument hjälpa mig - det är tråkigt (och vissa övningar svårt) att träna ben själv.

PS. Om argument som "måste träna ben för överkroppens utveckling" så vore det perfekt med lite info om varför det förhållandet finns.

Många Tack på förhand!

PS2. provade söka på "varför träna ben", "skäl träna ben" osv.

Äh, skit i va dom tycker och säger.
Träna benen själv bara. Sen när dom går på stranden i sina storkben kan du flexa lite med vaderna.

jwzrd
2005-05-25, 13:11
Män (vare sig dom är kvinnor eller män) tränar ben. Det är inte svårare än så!

elan
2005-05-25, 13:15
De tränar alltså övriga kroppen? Varför gör de det? Ben tränas av samma anledningar som man tränar resten av kroppen. :)

wintzell
2005-05-25, 13:23
Har hört, kanske är bull-shit, att kroppen eftersträvar en naturlig symmetri. Det blir bra mycket svårare att få någon utveckling av överkroppen om man inte tränar underdelen då det strävar mot kroppens naturliga symmetri. Detta kanske bara är en skröna, men jag upplevde det inte som om jag fick några resultat över huvud taget på överkroppen innan jag började träna ben.

Big_Vik
2005-05-25, 13:24
Benträning är ju faktiskt rätt jobbigt :angel: men ibland kan det väl vara skönt att plåga sig lite granna? :)

illuminaughty
2005-05-25, 13:32
Känner en kille som först enbart tränade bröst och mage. Ett par år senare började han träna resten av överkroppen. Nu har det gått flera år av enbart överkroppsträning och hans proportioner är verkligen som hos flamingon på bilden, jag har svårt att hålla mig för skratt när jag ser honom i omklädningsrummet.
Så det är ett skäl så gott som något.

RobbeliRobban
2005-05-25, 13:34
Vill dom inte träna ben, så låt dem slippa. Det går att få stora muskler på överkroppen utan att få stora ben, och är det ens mål kan man träna överkroppen destå mer utan jobbiga benpass som sabbar ens återhämtning.

JoelR
2005-05-25, 13:55
Jag tycker att bilden på pippi fågeln, flamingo eller vad det heter, säger allt!

Chandler
2005-05-25, 14:03
Posta någon rolig bild på någon med någorlunda extrem överkropp och totalt otränade ben! :D

Bite
2005-05-25, 14:08
Låt dem göra hur de vill.

Är du en riktig träningsnazi så kommer du med låga argument som: Ni är töntar, era söner kommer att leka med dockor, man får hår i handflatorna om man bara tränar överkropp.

Eller så kör du ifrån dem i knäböj och marklyft och trackar dem för att de inte har någon "riktig" styrka..

Piranha
2005-05-25, 14:10
Låt de köra sin discoträning , förr eller senare kommer de själva på att ben hör till ..

Pdaddy
2005-05-25, 14:18
om ja inte är ue å åker mobed så ....

Ben = Stor muskelgrupp = träning = frigörning av me testo = bättre tillväxt !!!

Eller hur va det nu *rolleyes*

M

Ulf A Big
2005-05-25, 14:20
Samtidigt tror jag att det är svårt att få någon volym på kroppen utan tunga knäböj och marklyft det kommer liksom inga signaler till hjärnan som talar om att här ska det växa. Signalsystemet sker vid tung belastning via de här stora muskelgrupperna som talar om för hjärnan att nu är det dags att växa till sig. Det är klart om man fuskar med preparat så fungerar det ändå...

takjens
2005-05-25, 14:32
Jag tränar då heldre ben än överkropp... är jag helt ensam om den tanken?

z_bumbi
2005-05-25, 14:35
Jag tränar då heldre ben än överkropp... är jag helt ensam om den tanken?

Helt ensam är du nog inte men vi är nog i minoritet

aliquis
2005-05-25, 14:55
Skulle tro att böj och mark ger större påverkan på hormonerna i kroppen än att tramsrunt med överkroppsträning, mark lär ju dessutom vara vettigast för ryggen, och med för klena ben är ju frågan hur långt man kommer i marklyften överhuvudtaget. Men skit i dem, du kommer antagligen utvecklas bättre på överkroppen OCH ha ett par grövre ben ;)

aliquis
2005-05-25, 14:58
Jag tränar då heldre ben än överkropp... är jag helt ensam om den tanken?
Jag kör nog hellre böj och mark än resten också, men det fungerar ju inte att köra det alltför ofta ändå så.

AnimalGen
2005-05-25, 15:08
Som Arnold skulle ha sagt:

If you don´t train legs you are a girlyman.

jwzrd
2005-05-25, 15:14
Helt ensam är du nog inte men vi är nog i minoritet

När bildar vi klubben?

Shadow Warrior
2005-05-25, 15:16
Om man inte tränar benen får man en svag rygg och höft, detta gör att man förflyttar mindre vikt i tex rodd och pressövningar, så helt klart blir överkroppsträningen lidande om man skippar benen, en svag rygg och höft kan leda till att man skadar sej, som dom flesta nog kan räkna ut.

Nils.R
2005-05-25, 16:43
När bildar vi klubben?


Skriv in mig med...

pellepedal
2005-05-25, 17:14
Ända skälet till att så många noobies säger att det är tråkigt att träna ben är att de inte pallar med riktig hårt träning. De är för veka!

Popeye
2005-05-25, 17:26
Finns många bra svar:
- Fråga dem... "så du satsar på ett klassiskt Turkbygge?" :naughty:
Inte riktigt pk men det kanske tar skruv?
- Tunga övningar frigör mer hormoner. Bäst är böj och mark.

Lallle
2005-05-25, 18:26
Jag hatar att träna ben :em:

Ame
2005-05-25, 18:31
Jag tränar då heldre ben än överkropp... är jag helt ensam om den tanken?
Jag tränar mer ben är överkropp, tycker det är roligare också. Överkroppen tränar jag mest för min egen fåfängas skull... :)
Fast jag behöver inte så mycket överkroppsmuskler för friidrotten heller, benen är huvudsaken.

AnimalGen
2005-05-25, 18:50
Ända skälet till att så många noobies säger att det är tråkigt att träna ben är att de inte pallar med riktig hårt träning. De är för veka!
Amen to that :bow:

oracas
2005-05-25, 19:30
skadeglädjen är den enda sanna glädjen.. vänta tills dom har vuxit till sej på överkroppen och står där med sina spaggetiben å ge dom ett flin :naughty: vad var de jag sa

abjorn
2005-05-25, 19:35
Jag börjar tycka ben är roligt att träna igen, fastän jag inte kan köra lika tungt som i slutet av förra sommaren. Knäna har börjat repa sig, och favoriten just nu är frontböj i SMITHMASKINEN ;)

Sonny
2005-05-25, 21:33
Att det känns så jävla bra efter ett tungt benpass är en anledning, måste också hålla med dom andra om att det är bara veklingar som inte vill tränar benen :booty:

leopoldi
2005-05-25, 23:08
Helt ensam är du nog inte men vi är nog i minoritet

Ni är nog i minoritet i det stora hela men man undrar hur det är här på Kollo?

Känns som det ingår i kollo-kulten att man skall gilla benträning!!


Själv varierar det mkt, vissa perioder älskar jag benträning (är i den fasen nu) o ibland älskar jag rygg eller axlar.


Största anledningen till att man skall träna ben är för att det är roligt. Om man inte provat så vet man inte (med provat menar jag inte ett par gånger utan gett det ett rejält försök att försöka gilla det). Skulle man fortfarande inte gilla det (svårt att tro att man inte skulle gilla squats t.ex) så behöver man ju inte träna ben. Man bör ju undvika saker man inte gillar om man kan, men man får oxå vara beredd att betala priset då (ökad skaderisk, sämre tillväxt, inte rätta proportioner osv...)

bubbe
2005-05-26, 06:44
Jag söker medlemskap i böjklubben, brukar räkna dagarna tills nästa böjpass.

Marklyft var tidigare min favorit, men böjen har tagit över som favoritplåga.

Sen jag började böja tungt har kroppen börjat reagera helt anorlunda, speciellt ryggen skulle jag nog säja har utvecklats bäst.


edit: räkna timmarna, inte dagar menar jag..... :D

pellepedal
2005-05-26, 07:14
Jag har svårt att förstå varför man bara ska träna vissa muskelgrupper och inte andra...
Tänk er en löpare som bara vill löpträna på ena benet. Helt wacko!

Inte riktigt likadant, men ändå.....

Niclaaas
2005-05-26, 08:36
Ni är nog i minoritet i det stora hela men man undrar hur det är här på Kollo?

Känns som det ingår i kollo-kulten att man skall gilla benträning!!


Själv varierar det mkt, vissa perioder älskar jag benträning (är i den fasen nu) o ibland älskar jag rygg eller axlar.


Största anledningen till att man skall träna ben är för att det är roligt. Om man inte provat så vet man inte (med provat menar jag inte ett par gånger utan gett det ett rejält försök att försöka gilla det). Skulle man fortfarande inte gilla det (svårt att tro att man inte skulle gilla squats t.ex) så behöver man ju inte träna ben. Man bör ju undvika saker man inte gillar om man kan, men man får oxå vara beredd att betala priset då (ökad skaderisk, sämre tillväxt, inte rätta proportioner osv...)

bra sagt!
skit i om de tränar ben eller inte, de kommer antagligen ändra sig när de börjar se osymetriska ut. gör de inte det är det väl deras val

aliquis
2005-05-26, 10:05
Fast lite konstigt är det ju egentligen, för även om jag tycker de tyngre övningarna är roligare sådär spontant så gäller det inte alltid, ibland är ju både mark o böj en plåga också, fast då kanske valfri övning skulle vara det.

x_emir_x
2005-05-26, 10:27
Jag tycker att bilden på pippi fågeln, flamingo eller vad det heter, säger allt!

*yourock*

Ben är ett MÅSTE i träningschemat!