handdator

Visa fullständig version : Får man muskelnedbrytning på 5 timmmar utan mat?


peak
2005-05-25, 12:28
Min dag ser ut som så att jag käkar frukost vid 6-tiden, en stadig frukost med gröt och macka. Senare vid 11-tiden blir det skollunch och vid 15-16-tiden blir det mellanmål hemma.

Här får jag alltså två 5-timmars hål utan mat. När jag kommer hem äter jag dock varannan timme. Totalt över dagen så får jag i mig så mycket protein/kolhydrater/fett som jag ska ha.

Men hur är det som sagt med 5-timmarshålen? Har dom stor negativ effekt?

King Grub
2005-05-25, 12:30
Det pågår alltid proteinnedbrytning. Det är inte det ena eller andra, utan både proteinsyntes och proteinnedbrytning pågår. Är proteinsyntesen större än proteinnedbrytningen är man i positiv proteinbalans. Det går inte att vara i positiv protienbalans dygnet runt, och jag kan inte föreställa mig att fem timmar utan mat innebär negativ proteinbalans under dygnet som helhet med dom övriga förutsättningar du beskriver.

peak
2005-05-25, 12:35
Tackar för det King_Grub! Hade du varit här så hade du fått en kram för det snabba och bra svaret :thumbup:

Edit: Oj, menade såklart "hade du varit här" :)

loztdignity
2005-05-25, 16:52
Hade du varit? Ja, intressant fråga iaf, har funderat på det också. Alltså ibland uppstår det ju ofrivilliga hål i matschemat som man liksom tar igen sedan, så man under ett dygn ändå får i sig allt man ska.

Baha
2005-05-25, 19:04
det går ju att bygga stora muskler även på 3 mål mat så klart det inte spelar ngn roll om du nån gång missar. men kanske du får vänta 1 vecka extra innan du står på olympia scenen.

Fatalist
2005-05-25, 19:43
det går ju att bygga stora muskler även på 3 mål mat så klart det inte spelar ngn roll om du nån gång missar. men kanske du får vänta 1 vecka extra innan du står på olympia scenen.

Tveksamt, eftersom kroppen endast kan tillgodogöra sig en viss mängd protein åt gången?

MyungChul
2005-05-25, 21:08
Tveksamt, eftersom kroppen endast kan tillgodogöra sig en viss mängd protein åt gången?

beror ju också på hur han menar, och om han inte menar fett så lär det ta ett par många år

Grisen
2005-05-25, 21:30
Tveksamt, eftersom kroppen endast kan tillgodogöra sig en viss mängd protein åt gången?

Menar du att det inte går att bygga muskler med tre mål om dagen?

Sverker
2005-05-26, 05:29
Menar du att det inte går att bygga muskler med tre mål om dagen?


Allting går, möjligen går det sämre. Har aldrig funderat över proteinsyntesen i det sammanhanget.

Problemet med bara tre måltider är att de måste vara större för att balansera energiintaget. Tre större måltider ger tre kraftigare insulinsignaler än fem eller sex mindre måltider fördelade över dagen.
Större måltider och större insulinpåslag vid färre tillfällen leder till kraftigare svängningar i blodsockret. Med tiden kommer du bara att trubba av insulinkänsligheten och lägga på dig en begynande fettma :(

z_bumbi
2005-05-26, 07:35
Det funkar självklart med tre mål mat per dag, protein mm bör inte bli något problem då man i alla fall har en stadig tillförsel då magen inte töms lika fort osv.
Men jag ser ingen anledning att hålla sig till tre mål i alla fall, även om det funkar, då det brukar funka så mycket bättre om man äter 5-6 mål för de flesta människorna.

Sen är det ärligt talat inte så kul att äta 1500-2000 kcal per måltid tre gånger per dag, varje dag året runt och är man en storförbrukare av energi så blir det ännu värre.

Baha
2005-05-26, 08:15
Nej, säkert inte optimalt etc

men poängen är att det går bra det med, så man inser att det inte är ngn katastrof om man missar ngn måltid någon gång. :)

jwzrd
2005-05-26, 10:02
Det funkar självklart med tre mål mat per dag, protein mm bör inte bli något problem då man i alla fall har en stadig tillförsel då magen inte töms lika fort osv.
Men jag ser ingen anledning att hålla sig till tre mål i alla fall, även om det funkar, då det brukar funka så mycket bättre om man äter 5-6 mål för de flesta människorna.

Sen är det ärligt talat inte så kul att äta 1500-2000 kcal per måltid tre gånger per dag, varje dag året runt och är man en storförbrukare av energi så blir det ännu värre.

Desto bättre att äta 1.5-2Mcal per måltid 5-6 gånger om dagen, nu börjar vi närma oss idealet för hur man lever optimalt :D

z_bumbi
2005-05-26, 10:10
men poängen är att det går bra det med, så man inser att det inte är ngn katastrof om man missar ngn måltid någon gång. :)

:thumbup:

jwzrd: Nu blev jag ju tvungen att goggla MJ bara för det. :cryout:
Jo det är skapliga mängder mat, om du någon gång stöter på JP som höll till här men numera hålls på Exhale så fråga om den gången han försökte äta frukost ikapp med Gunde. :eating: :laugh:

jwzrd
2005-05-26, 10:15
:thumbup:

jwzrd: Nu blev jag ju tvungen att goggla MJ bara för det. :cryout:
Jo det är skapliga mängder mat, om du någon gång stöter på JP som höll till här men numera hålls på Exhale så fråga om den gången han försökte äta frukost ikapp med Gunde. :eating: :laugh:

Den flög rakt över mitt huvud! :D

T-800
2005-05-26, 11:27
Tveksamt, eftersom kroppen endast kan tillgodogöra sig en viss mängd protein åt gången?
I fängelserna serveras mat tre gånger per dag och det finns många som byggt upp rejäla kroppar i vära fängelser.

The Draf
2005-05-26, 11:50
I fängelserna serveras mat tre gånger per dag och det finns många som byggt upp rejäla kroppar i vära fängelser.

drog fria?

WHITEFOLKS
2005-05-26, 12:34
Det går definitivt att bli stor utan några otillåtna tillskott genom att äta 3 gånger om dagen. Det är dock inte lika effektivt som att äta fler gånger under dagen.