handdator

Visa fullständig version : Händerna domnar bort


Svampen
2005-05-25, 08:57
Har ett litet problem med bortdomning i händerna främst när jag kör triceps , det börjar med lillfingret och sedan de två fingrarna jämte domnar bort. :(
Någon som har/har haft liknande problem eller vet hur man kan slippa det?
Det har blivit värre desto mer man deffat skumt nog någon som vet vad det kan vara? :confused:
Tack på förhand

obesogen
2005-05-25, 15:45
Har ett litet problem med bortdomning i händerna främst när jag kör triceps , det börjar med lillfingret och sedan de två fingrarna jämte domnar bort. :(
Någon som har/har haft liknande problem eller vet hur man kan slippa det?
Det har blivit värre desto mer man deffat skumt nog någon som vet vad det kan vara? :confused:
Tack på förhand

Saxar från en annan tråd jag svarat i:

Nervus ulnaris går mitt emellan triceps och biceps och ner runt laterala sidan av armbågen i sulcus ulnaris där den lätt blir klämd. Du vet när du ibland stöter i armbågen så får du stickningar och domningar ut i handen, det är ulnarisnerven du kommit åt då. Kallas även "smekmånadsnerven" då den lätt blir klämd om du får ett tryck på insidan av överarmen.
Ulnaris innerverar flexor carpi ulnaris, halva flexor digitorium profundus, (ring och lillfinger) lumbricalerna, interossei dorsales och palmares, samt adductor pollicis longus.
*