handdator

Visa fullständig version : periodisera i samma pass?!


mange_
2005-05-25, 08:24
vad tror ni om det? jag tänker annars brukar man ju kanske köra 12 i 3 veckor sedan 6: or osv. varför kör man inte allt i sammma pass blir det inte lika bra effekt då? jag tänker framförallt för mig själv eftersom jag bara tränar en dag i veckan. vad tror ni?

z_bumbi
2005-05-25, 08:57
Vad är du ute efter med träningen?

För allmänträning skulle jag nog säga att det är bättre att köra flera olika reptionsområden i samma pass men har man ett specifikt syfte med träningen, bli stor, stark, snabb så får man ta hänsyn till det.
När det gäller stor går åsikterna isär om hur man ska göra så det får man helt enkel testa.

BobTheBuilder
2005-05-25, 09:50
Ronnie Coleman kör ju ofta så att han först gör 12 reps, sen 10, sen 8, sen 6, sen 4 och sust 2 stycken. Han kör även superset när han tränar axlar med 20 reps i en övning, för att följa upp med 20 reps direkt igen på en annan övning. Och han har ju minst sagt haft hyfsad muskelutveckling enligt denna principen. Men bara för att det funkar för MR. O, så behöver det ju inte fungera för en vanilg motionär!

jwzrd
2005-05-25, 09:53
Jag tycker repsantalet när man "bara bygger" ger sig mycket av vilken övning det handlar om. Knäböj är inte roligt att göra 15 reps i, men vadpressen är klart svidande skön att göra så många i. Jag börjar gärna passen med en övning i 3-5-repområdet, sen 6-8 nånting, sen ~10. Inget vetenskapligt, det känns bra bara :)