handdator

Visa fullständig version : Vill ta ett Bänkpressrekord, behöver råd


TrasMannen
2005-05-25, 07:40
Att ha ett mål med träningen är ju kul och jag motiverar mig oftast bättre genom att ha det. Därför skall jag försöka mig på att ta ett 7 år gammalt gymrekord i bänkpress på mitt gym.
175 cm lång, 81 kilo. Enligt kaliper (mätt själv) så ligger jag på 17-19 bf%
Dom viktklasser som är aktuella är:
75 kilo (rekordet ligger på 135 kilo)
67.5 kilo (rekordet ligger på 110 kilo)

För det första så vet jag inte vilken viktklass jag skall sikta på.

Ni som tävlat i bänkpress, hur skall jag lägga upp träningen?
När skall jag införskaffa bänktröja, och till vilken viktklass?
När skall jag sätta igång med deffen?

Tävlingsdagen är i februari.

I dagsläget ser min träning ut såhär

Måndagar: bröst, triceps, mage
Onsdagar: rygg, biceps, underarmar
Fredagar: Axlar, ben, vader.


Normalt sett så har jag på måndagar kört såhär:

Uppvärmning

Bänkpress
20x20 kilo
10x50 kilo
8x80 kilo
5x100 kilo
4x100 kilo
8x80kilo (försöker isolera bröstmuskeln mera, ligger plattare på bänken osv)

Lutande Hantelpress
10x20 kilo
8x32 kilo
8x32 kilo
8x29 kilo

Bröstpress (som nedåtlutande bänkpress i smith ungefär)
ca 3 set x 8 på 80 kilo

Tricepspushdowns
6 set på ca 70 kilo
3 set Stående tricepsextention i cable
Ytterligare en tricepsövning, brukar variera, ca 3 set

Mage

Så har jag kört hittills. Men nu hade jag tänkt att variera varannan vecka med att köra lite lättare vikter på bröstträningen och isolera bröstmuskeln bättre.

Kom med massor av synpunkter.

Eatalot
2005-05-25, 09:36
Införskaffa bänktröjja ASAP och börja kör med den. Tex att du testar nått set sedan går på lättare vanlig bänk.

vanlig bänk och tröjjbänk har inte mycket gemensamt, helt olika presstekniker och olika muskler som används. Träna som du ska tävla!

Tycker inte du ska deffa ned dig till 67,5 heller, låter alldelles för mycket ifall du är 175cm lång. Kommer bara bli skelett kvar.

Gör du 5reps på 100 så har du ändå god chans på 135 i 75an.

z_bumbi
2005-05-25, 09:55
Vad är rekordet i 82,5?
Om du idag väger 81 kg och ska träna tills februari så bör du även om du mestadels tränar för skojs skull och bara har bänken som ett delmål i alla fall inte tappa muskler under tiden.
Jag skulle också vänta ett tag med tröjinköpet och hellre låna en äldre tröja och testa och se hur det funkar med den, ska du tävla med licens är det iofs en annan fråga men då skulle jag fråga klubben vad de anser.
Inte för att jag tror att du måste ha tröja för att slå 135 kg i 75:an om du nu vill hamna i den viktklassen och verkligen tränar bänkinriktat hela vägen fram till tävlingen.

TrasMannen
2005-05-25, 11:59
Införskaffa bänktröjja ASAP och börja kör med den. Tex att du testar nått set sedan går på lättare vanlig bänk.

vanlig bänk och tröjjbänk har inte mycket gemensamt, helt olika presstekniker och olika muskler som används. Träna som du ska tävla!

Tycker inte du ska deffa ned dig till 67,5 heller, låter alldelles för mycket ifall du är 175cm lång. Kommer bara bli skelett kvar.

Gör du 5reps på 100 så har du ändå god chans på 135 i 75an.

Jo, jag tror nog också att 67.5 är för lågt.

Vad bör jag köpa för storlek på tröja, och vart köper jag det?

TrasMannen
2005-05-25, 12:00
Vad är rekordet i 82,5?
Om du idag väger 81 kg och ska träna tills februari så bör du även om du mestadels tränar för skojs skull och bara har bänken som ett delmål i alla fall inte tappa muskler under tiden.
Jag skulle också vänta ett tag med tröjinköpet och hellre låna en äldre tröja och testa och se hur det funkar med den, ska du tävla med licens är det iofs en annan fråga men då skulle jag fråga klubben vad de anser.
Inte för att jag tror att du måste ha tröja för att slå 135 kg i 75:an om du nu vill hamna i den viktklassen och verkligen tränar bänkinriktat hela vägen fram till tävlingen.

rekordet i 82.5 är waaay to far out för mig =)

Tyvärr har jag ingen bänktröja att låna =/
När behöver jag licens?

z_bumbi
2005-05-25, 12:48
När behöver jag licens?

Om du ska tävla i bänkpress eller SL "på riktigt" så behöver du en tävlingslicens men jag uppfattade det här som en vanlig gymtävling (?).

Har du någon som vet hur man sätter på sig en bänktröja på gymet? Den personen är gissningsvis den du bör fråga om hjälp med att välja storlek och modell etc.
Jag uppfattar det nämligen, med tanke på hur höga rekordvikterna är, som att du inte tränar på ett styrkelyftsgym (Om det nu inte är juniorrekord.) och då kan det vara svårt att hitta någon som kan hjälpa till att få på tröjan på ett bra och säkert sätt.

TrasMannen
2005-05-25, 13:29
Om du ska tävla i bänkpress eller SL "på riktigt" så behöver du en tävlingslicens men jag uppfattade det här som en vanlig gymtävling (?).

Har du någon som vet hur man sätter på sig en bänktröja på gymet? Den personen är gissningsvis den du bör fråga om hjälp med att välja storlek och modell etc.
Jag uppfattar det nämligen, med tanke på hur höga rekordvikterna är, som att du inte tränar på ett styrkelyftsgym (Om det nu inte är juniorrekord.) och då kan det vara svårt att hitta någon som kan hjälpa till att få på tröjan på ett bra och säkert sätt.

vet inte hur tävlingen ser ut egentligen, men man skall kunna kvala in till SM osv då. Tror jag.

Jodå, det är ett styrkelyftsgym.
varför rekorden är så låga är antagligen för att de flesta väger mer och går i tyngre klasser. Dom flesta som tränar där långa också. kan bero på det också.

z_bumbi
2005-05-25, 13:37
Då behöver du antagligen licens men det fixar väl klubben, iofs kan du lyfta utan licens även på sådana tävlingar.

Eatalot
2005-05-25, 19:49
med första tröjjan ska du gärna gå stort, hellre det än för litet. man kan alltid spänna upp tröjjan med bältet och sy in armarna i värsta fall. är tröjjan för liten däremot kommer man inte ned och blir helt strypt i utförandet.

den enda jag vet som tävlar i 75an har en 44a f6 å fury, så det är enda riktlinjen jag kan ge.

www.powerzite.se säljer tröjjor.

jag tycker liksom bumbi att det inte verkar så jättekul att gå ned 6kg i vikt över en sådan lång träningsperiod, kommer juh inte bli mycket uträttat på gymmet i övrigt.

vad var rekordet i 82,5an? kanske ha ett långsiktigt mål istället?

TrasMannen
2005-05-25, 19:57
med första tröjjan ska du gärna gå stort, hellre det än för litet. man kan alltid spänna upp tröjjan med bältet och sy in armarna i värsta fall. är tröjjan för liten däremot kommer man inte ned och blir helt strypt i utförandet.

den enda jag vet som tävlar i 75an har en 44a f6 å fury, så det är enda riktlinjen jag kan ge.

www.powerzite.se säljer tröjjor.

jag tycker liksom bumbi att det inte verkar så jättekul att gå ned 6kg i vikt över en sådan lång träningsperiod, kommer juh inte bli mycket uträttat på gymmet i övrigt.

vad var rekordet i 82,5an? kanske ha ett långsiktigt mål istället?

nej, alltså, jag skall fortsätta bulka, ca 5 kilo till. sen tänkte jag vända om.
Det jag funderar på att göra är att
gå upp till 85 kilo
gå ned till under 75, sen bulka lååångsamt till 75. och försöka hålla den vikten
rekordet på 82.5 var 190 kilo, så det blir ett väldigt långsiktigt mål :D

Sen läste jag fel, tävlingen går antagligen i början på april.

Lillgrabben
2005-05-26, 11:07
med första tröjjan ska du gärna gå stort, hellre det än för litet. man kan alltid spänna upp tröjjan med bältet och sy in armarna i värsta fall. är tröjjan för liten däremot kommer man inte ned och blir helt strypt i utförandet.

den enda jag vet som tävlar i 75an har en 44a f6 å fury, så det är enda riktlinjen jag kan ge.

www.powerzite.se säljer tröjjor.

jag tycker liksom bumbi att det inte verkar så jättekul att gå ned 6kg i vikt över en sådan lång träningsperiod, kommer juh inte bli mycket uträttat på gymmet i övrigt.

vad var rekordet i 82,5an? kanske ha ett långsiktigt mål istället?


44 lät som en stor storlek, men som du säger kan man ju alltid sy in tröjan i armarna.

Vet du förresten ngn som provat en Inzer Rage X ? I sådana fall, hur funkar den gentemot Titans nya tröjor?


MVH

Eatalot
2005-05-26, 11:21
japp jag, Hirvis å Svensson kör inzer rage x.

Det är inzers motsvarighet till fury, men man verkar kunna komma ned lite lättare med den och få bättre "rebound", tjång upp.

Om man kollar på tröjjorna så ser de lika dana ut men inzern verkar lite strävare i tyget. Inzertröjjan ser stabilare ut i sömmarna fram med, det är rejält sytt både på insidan å utsidan, nästa som om det är flera lager tyg där.

hursomhelst ska jag tävla i en fury 50 nu på jsm, har lite problem med rage x tröjjan. Blir lite "hit or miss" med den pågrund av storleken.

Det är iaf en jevligt bra tröjja.