handdator

Visa fullständig version : Tips till en 16 årig kille.


Swordfish
2005-05-24, 18:58
Jag har nu bortsett från vitamin och mineraltillskott inte tagit något kostillskot på ett halvår och tänker börja bulka ordentiligt till sommaren. Jag ska ta Gainers morgon, middag och kväll i ca. tre månader.

Nu till min fråga.
Kan någon erfaren bodybuilder/träningsexpert föreslå något annat bra kostillskott som jag bör ta? Och kanske även ge mig några övriga tips.

Jag är 16 år gammal, jag har tränat i tre år. Jag är 185 lång och väger ca 75 kilo men jag ser ändå ätt grov ut. Jag lägger inte på mig fett, jag har väldigt lite fett på min kropp trots att jag äter stora mängder mat. Jag har ganska svårt för att lägga på mig muskler. Jag tränar fyra dagar i veckan och cirka 1,5 timme varje pass. Jag kör hårt och jag kör alltid forced sets och ibland även drop sets. Jag kör nästan bara basövningar och alltid knäböj när jag kör ben. Jag sysslar inte med några andra idrotter än styrketräning.

Mitt nuvarande träningsprogram ser ut så här men jag varierar när jag känner för det.

Mån: Bröst, Biceps
Tis: Rygg, Vader
Ons: Axlar,Triceps, mage
Fre: Lår.

Detta kan jag äta på en vanlig vardag. Mjölken är standardmjölk.

07.00 Frukost, Havrefras och en banan. ca 5dl vatten och 2,5 dl apelsinjuice. Till sommaren kommer jag ta en portion gainers här också.

11.00 Skollunch: T ex 5 potatisar och 2 fiskfileer, 1 dl ärtor och lite rivna morötter. 2 glas saft och ett glas mjölk. 2 dagar i veckan har vi keso då tar jag ca 300 gram som jag äter efter maten.

12.40 Brukar äta en till skollunch här om jag går långa dagar. Då hade jag ätit ca 3 potatisar och en fiskfilé.

15.00-17.00 beroende när jag kommer hem från skolan så äter jag: Ett paket nudlar en banan och ca 3dl mjölk. Eller, ca två dagar i veckan, ett måltidschoklad på 135 gram. Till sommaren kommer jag ta en portion gainers här också.

18.00-19.30 beroende på när jag kommer hem från passet äter jag husmanskost. Ca. 4-5 potatisar och t ex två kotletter. Här dricker jag ca 5dl mjölk.

22.00 Nu brukar jag äta ca. 3 riskakor och en banan. Jag dricker 2,5 dl mjölk. Till sommaren kommer jag ta en portion gainers här också.

Detta äter jag på helgerna:

10.00 Frukost. Havrefras, 4 rostade mackor, en banan och 1-3 ägg.Jag dricker ca. 5 dl vatten och 3 dl juice. Till sommaren kommer jag ta en portion gainers här också.

14.00 Lunch. Det rukar ofta bli snabbmat såsom mamma scans köttbullar. Till det brukar vi ha mos. Här dricker jag ca. 5 dl mjölk.

15.30 Till sommaren kommer jag ta en portion gainers här.

18.00 Middag. Ofta pizza eller kinamat. Har vi inte det så äter vi husmanskost. Här dricker jag ca. 5 dl mjölk.

23.00 Nu brukar jag äta ca. 3 riskakor och en banan. Jag dricker 2,5 dl mjölk. Till sommaren kommer jag ta en portion gainers här också.

jag går även och småäter men det är små mängder.

JAG HOPPAS ATT DENNA INFORMATIONEN VAR TILLRÄCKLIG OCH ATT NÅGON ORKAR LÄSA ALLT OCH GE MIG NÅGRA INTELLIGENTA SVAR TILL MIG.

TACK PÅ FÖRHAND.

Nismo
2005-05-24, 19:03
Mån: Bröst, Biceps
Tis: Rygg, Vader
Ons: Axlar,Triceps, mage
Fre: Lår.


Okej, jag kan börja lite lätt med att kommentera detta upplägg.
Jag gillar kombinationen av de muskelgrupperna, tränar själv ungefär likadant. MEN jag skull aldrig träna 3 dagar i rad.

Sen tycker jag inte du borde dricka gainer vid något annat tillfälle än direkt efter träning. Ät hellre långsamma kolhydrater i form av grovt bröd, pasta, ris osv.

På de ställen du dricker vatten och saft - byt ut till mjölk då också.

kal_erixon
2005-05-24, 19:07
jag skulle inte äta havrefras till frukost.
om du vill bulka så varför inte äta mer fett istället. goda maträtter. lite snabbt socker och lika snabba proteiner gör väll ingen nytta här egentligen.
gainers används mest för att förbättra återhämtningen. (kroppen kan börja återhämta sig och bygga upp efter träningen när den får denna snabba näring)

goda gräddsåser och mer pomfritt är melodin

(pomfritt, stekt kyckling och grönpeppar sås är grejjer! dessutom busenkelt att göra)

edit såsen görs på fetaste grädden såklart :D

Jorgen
2005-05-24, 19:15
Gör om gör rätt.

Träningsfrågorna i träningsdelen av forumet och kostfrågorna i kostdelen.

Tråd låst.

//Jörgen