handdator

Visa fullständig version : Middag + Kvällsmat ?

mela
2005-05-24, 18:30
Hallå!
Jag brukar komma hem ifrån gymmet vid 4 tiden och tar då en protteshake och knäckemacka med keso/kesella.
Sedan vid middagen vid 5 är jag inte särskilt hungrig och äter därför väldigt väldigt lite... Kan jag komplittera det med ett kvällsmål senare ?
Eftersom jag tränar 6 ggr i veckan så vill jag äta rätt så mkt ?

King Grub
2005-05-24, 18:31
Två timmar är lååång tid mellan drinken och nästa mål, men visst kan du, och kan du inte äta en timme efter passet är det definitivt ett måste.

mela
2005-05-24, 18:37
Jag gör ofta egen protteshake.. men typ mjölk, massa råa ägg, kesella och funlight/frysta bär... så den är mättsam.. åsså blir det ca 4dl... åsså knäckemackan på det då...

MyungChul
2005-05-25, 02:30
vart är kolhydraterna? en knäckemacka kommer man inte speciellt långt på väl?

föresten så låter 4dl som väldigt lite.. hur många ägg använder du dig av? med tanke på att ett ägg är ½dl.. ungefär.

hammer95
2005-05-25, 09:28
Om jag skulle ge förslag på måltider efter träning skulle det se ut enligt följande:
5-10 min efter träning en efterträningsdrink med 1gram maltodextrin per kilo kroppsvikt, samt 30 gram vassleprotein (kreatin kan vara bra också ;) )

60min minuter efter passet är det som viktigast att käka nyttiga saker. De novo lipogenes, dvs fettnybildning är i stort sett helt obefintlig efter träning, därför ingen risk att kolhydrater omvandlas till fett efter passet (hur var det nu Grub? Bara några procent kan omvandlas till fett?)
Hundra gram ris/pasta (fullkorn) + 100-150gram kött till middag efter passet skulle vara bra för dig mela, som tränar mycket.

Kom ihåg att proteindrinkar ska vara till som komplement och inget annat. :)