handdator

Visa fullständig version : Flytande kolhydratladdning


skaparn
2005-05-24, 17:38
Efter att så smått börjat ställa upp i endel löp-event har jag insett att jag inte kan äta samma som innan man ska cykla. Löpningen är, för att uttrycka det milt, något mer peristaltiskt stimulerande och jag har mest sprungit och tänkt på toalettbesök med resultat därefter. Dagen innan kan man ju förvisso äta pasta utan att det brukar vara några problem, men maten dom fyra sista timmarna innan tävling skulle jag vilja ha lite tips på.
Är det dumt att smutta på lite sportdryck timmarna innan eller är det för snabba kolhydrater? I produktbeskrivningen av Fairing Sloow Carbs står det att den lämpar sig väl till kolhydratladdning innan tävling men inte vad det är för kolhydrater den innehåller, Fairings egen hemsida innehåller mest 404 - FNF.
Tycker mig nämligen ha hört någonstans att fruktos inte är så värst bra för kolhydratladdning, varför kommer jag inte ihåg, antagligen var motiveringen då att den bara laddar leverns depåer. Stämmer detta?
Någon som löpt mycket och kan dela med sig av vad som passade dom innan tävling?

Anledningen att jag vill ha flytande är just att ofta brukar fast mat nära inpå, tillsammans med hoppande rörelse sätta igång magen till nedskitningsgränsen. Så jag hade tänkt prova sötade drycker av något slag men funderar över nackdelar med detta.

z_bumbi
2005-05-24, 18:47
Slow carbs är en blandning mellan fruktos och maltodextrin.

Fruktos fyller mycket riktigt på i levern men det är ju ingen direkt nackdel för långdistans som jag har förstått det.

De finare detaljerna vad gäller löpning och kolhydrater lämnar jag dock med varm hand till någon annan just nu.

Tolkia
2005-05-24, 20:58
Brukar inte långlöpare, multisportare etc. köra med något slags "energigeler" också? Sådana borde ju inte ge mycket substans åt tarmen.

Sverker
2005-05-25, 06:22
Dina problem kan vara av nervös natur. Att kroppen pga olika nervösa signaler utsöndrar en massa vätska i tarmen. Jag hade själv de problemen när jag sprang för 25 år sedan.

Det gäller alltså ha välfyllda förråd redan innan tävlingen och äta så normalt som möjligt innan tävlingen.

skaparn
2005-05-25, 07:02
Dina problem kan vara av nervös natur. Att kroppen pga olika nervösa signaler utsöndrar en massa vätska i tarmen. Jag hade själv de problemen när jag sprang för 25 år sedan.

Det gäller alltså ha välfyllda förråd redan innan tävlingen och äta så normalt som möjligt innan tävlingen.

Så med andra ord ladda ordentligt säg två dagar innan och sedan upphöra med "laddningen". Ska prova det och ta det väldigt lugnt med maten samma dag. Tror kanske att det blivit lite väl hård laddning också för den delen, det kanske inte är så enorma mängder som behövs, har alltid tagit det säkra före det osäkra förr.

Sverker
2005-05-25, 07:48
Alltid det säkra före det osäkra.
Varför ändra ett vinnande lag :confused:

skaparn
2005-05-25, 11:41
Alltid det säkra före det osäkra.
Varför ändra ett vinnande lag :confused:

Jag syftade på mängden vilket kanske var lite oklart, dvs att jag nog ätit i överkant för att försäkra mig om att kolhydratförråden varit så fulla de kan bli. Men jag presterar betydligt sämre med dålig mage än med bara nästan fulla glykogendepåer.