handdator

Visa fullständig version : Bästa maten i Asien?


matte2k
2005-05-24, 17:08
Vilket är det bästa käket att käka när man är å reser på Bali och Thailand.. Riset kokas ju i riskokare så det blir ju ingen höjdare... Men äggnudlar är väl helt ok...
Några mer tips?

KIRE
2005-05-24, 17:13
Vilket är det bästa käket att käka när man är å reser på Bali och Thailand.. Riset kokas ju i riskokare så det blir ju ingen höjdare... Men äggnudlar är väl helt ok...
Några mer tips?

Varför är riset ingen höjdare?
För att GI är högre menar du eller?

matte2k
2005-05-24, 17:30
Varför är riset ingen höjdare?
För att GI är högre menar du eller?


Ja precis.. Det ligger väl på 110-120 eller något sådant va?

King Grub
2005-05-24, 17:34
152. :thumbup: Om vi talar jasmin.

30cm
2005-05-24, 17:42
Ja, akta er... annars kommer ni få en mardrömsfysik lik en Tailändares. ;)

Vad käkar dem för protein då? Kyckling? Fisk? Hund? Mycket?

heljis
2005-05-24, 20:47
Ja, akta er... annars kommer ni få en mardrömsfysik lik en Tailändares. ;)

Vad käkar dem för protein då? Kyckling? Fisk? Hund? Mycket?

:D

Under mina tre veckor i Thailand såg jag en (1) tjock thailändare *rolleyes*

De äter kyckling så det står ut genom öronen på dem. Även fläsk, skaldjur och färsk fisk :eating: .
Vilken typ av ris de serverar vet jag faktiskt inte, men det är gott! Annars är det nudlar och pasta som gäller... och grönsaker! Grönsaker och färsk frukt i mängder!

Ett tips när du är i Thailand (aldrig varit på Bali): käka Pad Thai! Oootroligt gott och oootroligt billigt!! Du får en komplett måltid för 10kr. Den är inte jättestor, men vill du tänka på vad du äter är den perfekt. Komplettera med en fruitshake eller liknande..
Och som jag nämnde ovan, käka färsk frukt. När jag var där åt jag minst en ananas per dag.
Fan vad gott allt var där borta. Nu blev jag ännu mer sugen på att åka tillbaka!! *grr27*

HenrY
2005-05-24, 21:21
Aaahhhhh, behöver jag nämna att man ska till Indonesien nästa vecka??!:D:D
Bo på ett riktigt sjysst dyk hotell med all inclusive, där ska det vara riktigt god mat med. Hähä.

Edit: O det är lååångt ifrån de "osäkra" områdena där. Så ni inte tror att det är en dödsresa som kostade 100 kr! :cool:

matte2k
2005-05-24, 21:50
Jo då.. jag vet vad som serveras.. har varit i Asien totalt sett över 6 månader :)....
var mer intresserad av vad ni tyckte verkade bra...

färska frukter är sjukt gott där nere... särskilt dem där taggiga, som smakar som skalade vindruvor... mmmm...

Förresten.. är det inte Risnudlar dem använder till Padthaien... och det e väl ändå rätt snabba kolisar :)
Fruitsharkarna oxå måste ju innehålla en del socker... fast oj så goda bananshakarna för 20bhat är...



edit... och det där med tjocka asiater.. jag ser dagligen tjocka asiater... dock så är dem inte så många...
men att dem inte blir feta av sina snabba kolisar i riset som dem käkar minst 4ggr per dag måste ju bero på deras gener eller något...

HenrY
2005-05-24, 22:02
Men va fan, vem bryr sig om att "äta rätt" när man köpt en resa för många, många tusen?? OK, man behöver ju inte svulla i sig det onyttigaste hela tiden. Men jag skulle aldrig komma på tanken att åka till Asien o skippa t.ex. fruktshakerna bara för det är onyttigt!
Ha en trevlig resa, det ska jag iaf!:D

Pdaddy
2005-05-24, 22:20
ALL thaimat är prencip god :D :eating:

Ingefära, curry, kokosmjölk mm mm, fiiifaaan så smarrigt det är.

Fisk fågel eller kött, lika gott alltihop :thumbup:

M

Frantic
2005-05-25, 00:13
Jag kom hem för två veckor sedan efter några månader i Asien (främst i Thailand) och längtar redan tillbaka till Green Curry with Chicken :eating:

Jag är inte säker på vad det är för sorts ris de vanligtvis serverar men det är inte väl inte jasminris iaf? Det finns "stickyrice" men det är ganska ovanligt.

Käkar du Pad Thai från ett gatustånd i Bangkok i får du ju får välja vilken/vilka sorts nudlar du vill ha. Jag åt det aldrig på resturang

Fruktshakerna serveras ibland med socker och ibland utan (godare utan). Säg bara till om du inte vill ha socker helt enkelt.

heljis
2005-05-25, 05:16
Men va fan, vem bryr sig om att "äta rätt" när man köpt en resa för många, många tusen?? OK, man behöver ju inte svulla i sig det onyttigaste hela tiden. Men jag skulle aldrig komma på tanken att åka till Asien o skippa t.ex. fruktshakerna bara för det är onyttigt!
Ha en trevlig resa, det ska jag iaf!:D

Precis. När jag var där tänkte jag precis så, dock kanske jag överdrev en smula... pannkakorna de säljer på Phi Phi och Ao Nang bla. är ju otroligt goda! sen blev det väl lite för många glassar om dagen.. gick upp en hel del :D
Men det är inget jag ångrar, jag levde livet där nere helt enkelt :hbang: