handdator

Visa fullständig version : Förebyggande axelskador! vad göra?


kimonque
2005-05-24, 14:22
goddag!

Mina axlar har tamejfan alltid krånglat lite, men nu är de påväg att läkas igen. Hursomhelst denna tråd ska handla lite om vad man kan göra för att undvika axelskador!

Vad kan göras stretcha, träna rotatorcuff m.m.

GE ERA TIPS! för axelskador är nog inget som någon vill ha!


*flex*

Doctor Snuggles
2005-05-24, 15:26
Du menar att du vill ha axelskador som förebygger... vadå?
:D
(sorry, kunde inte motstå att leka ordpolis)

kimonque
2005-05-24, 15:50
Du menar att du vill ha axelskador som förebygger... vadå?
:D
(sorry, kunde inte motstå att leka ordpolis)

jag gjorde ju det med flit, så tråden skulle bumpas.. förstår du väl ;)

Jorgen
2005-05-24, 16:01
Träna rotatorcuffarna.

//Jörgen

jwzrd
2005-05-24, 16:03
Träna axlarna hårt och seriöst så att dom är starka. Skippa smith-pressar och hantelpressar med ryggstöd. Skippa 200 set svintung bänkpress, särskillt nedåtlutande. Stretcha ryggen, särskillt teres-musklerna.

Sve
2005-05-24, 19:11
kör militärpress säger jag.

Ulf A Big
2005-05-24, 21:49
Mitt råd är att träna rotatorkuffen försiktigt. Oftast om det redan finns en förträngning i axelleden och om man har en välutvecklad muskulatur så kan skadan förvärras väsentligt med träning av Rotatorkuffen, då det redan är trångt i leden och träningen gör det bara trängre, och leder bara till fortsatta problem med axeln och oftast förvärrade problem.
Vi som tränar ungefär som man bör(balanserad träning) göra har nästan alltid till hundra procent en bra muskulatur i rotatorkuffen utan någon speciell träning av den.
Men då man får problem i just rotatorkuffen beror det oftast på att muskulaturen är ojämn pga av ensidig träning och då uppkommer det obalans i de fyra musklerna som stabiliserar axelleden vilket leder till markant ökad risk för att få en skadad kuff.

Men det huvudsakliga problemet som vi pratar om är att det oftast är nyckelbensleden som blir skadad och ger allmän smärta i axeln i samband med pressövningar och är mer en ren skada orsakad av överbelastning och för lite vila (återhämtning) dvs utmattningsskador.
Hur hanterar man nyckelbensskador så att det inte blir artros i den ? Aktiv vila med rehabiliteringsträning av leden.
Hur bifogar träningsprogram som kan tränas tre dagar per vecka på mycket lätta vikter och höga reps. Det är leden som skall motioneras och inte muskulaturen.

Om det är en ren rotatorkuff skada eller obalans så kan jag rekommendera den här träningen som beskrivs via den här länken: http://familydoctor.org/265.xml

Johan86
2005-05-24, 22:06
finns det egentligen nackdelar att köra hantelpressar och militär press sittande utan ryggstöd?

Ulf A Big
2005-05-24, 22:09
finns det egentligen nackdelar att köra hantelpressar och militär press sittande utan ryggstöd?
Inte så länge du använder vikter som du kan hantera men en bänk med kort ryggstöd är att föredra.

Johan86
2005-05-24, 22:10
Inte så länge du använder vikter som du kan hantera men en bänk med kort ryggstöd är att föredra.


vad händer om man har lutar ryggen mot ett vanligt ryggstöd?

Ulf A Big
2005-05-24, 22:14
vad händer om man har lutar ryggen mot ett vanligt ryggstöd?
Det fungerar också. Tänk mer på att det ska kännas bekvämt och att du har kontakt(har kontroll) med de muskler som du tränar. Gör det inte mer komplicerat än det är.
Jag tror att Z_Bumbi har några typer av program som är perfekta för en som nyss börjat träna och även för de som tränat en tid. Om du använder sökfunktionen så tror jag att du hittar svar på de flesta frågor som du har som handlar om träning och kost.

Arne Persson
2005-05-24, 22:17
Inte så länge du använder vikter som du kan hantera men en bänk med kort ryggstöd är att föredra.


Det är betydligt skonsammare för axelpartiet att inte använda ryggstöd! Däremot utsätts ländryggen för lite mer stress.

Ulf A Big
2005-05-24, 22:19
Det är betydligt skonsammare för axelpartiet att inte använda ryggstöd! Däremot utsätts ländryggen för lite mer stress.
Det var precis det jag menade med ett kort ryggstöd ,skonsammare för axlarna och stöd för ländryggen.

Arne Persson
2005-05-24, 22:23
Det var precis det jag menade med ett kort ryggstöd du får skonsammare för axlarna och stöd för ländryggen.


JAg är nog lite skeptisk till kort ryggstöd om man tränar med tung a vikter då ovankanten på ryggdynan kan pressa in i spinalutskotten mm på ryggkotorna och revbenen med ganska stor kraft.

Ulf A Big
2005-05-24, 22:32
JAg är nog lite skeptisk till kort ryggstöd om man tränar med tung a vikter då ovankanten på ryggdynan kan pressa in i spinalutskotten mm på ryggkotorna och revbenen med ganska stor kraft.

Arne du har visst sett Ronnies föredömliga sätt att visa våra unga grabbar med byggardrömmar hur man utför hantelpress/skivstångspress i hans filmer. Skaderisken blir då extremt stor om personerna inte kan hantera vikterna eller inte är balanserade i muskelutveckling och styrka. I både axelled och i spinalutskott...

Arne Persson
2005-05-24, 22:36
Arne du har visst sett Ronnies föredömliga sätt att visa våra unga grabbar med byggardrömmar hur man utför hantelpress/skivstångspress i hans filmer. Skaderisken blir då extremt stor om personerna inte kan hantera vikterna eller inte är balanserade i muskelutveckling och styrka. I både axelled och i spinalutskott...

Det var ett bra tag sedan jag någon av Ronnies träningsvideos. JAg får kolla dom igen och komma med kommentarer. Kör själv alltid utan ryggstöd i alla pressövningar. Mestadels kör jag stående militärpressar.

Mccartney
2005-05-25, 18:54
Ett alternativ kan vara att träna med lägre vikter. Själv kör jag hantelpress och press i smith och lärt mig att istället för att låta stången nudda vid nacken ...så slutar jag en bit ovanför.

Zonyk83
2005-05-27, 13:16
Mitt råd är att träna rotatorkuffen försiktigt. Oftast om det redan finns en förträngning i axelleden och om man har en välutvecklad muskulatur så kan skadan förvärras väsentligt med träning av Rotatorkuffen, då det redan är trångt i leden och träningen gör det bara trängre, och leder bara till fortsatta problem med axeln och oftast förvärrade problem.
Vi som tränar ungefär som man bör(balanserad träning) göra har nästan alltid till hundra procent en bra muskulatur i rotatorkuffen utan någon speciell träning av den.
Men då man får problem i just rotatorkuffen beror det oftast på att muskulaturen är ojämn pga av ensidig träning och då uppkommer det obalans i de fyra musklerna som stabiliserar axelleden vilket leder till markant ökad risk för att få en skadad kuff.

Men det huvudsakliga problemet som vi pratar om är att det oftast är nyckelbensleden som blir skadad och ger allmän smärta i axeln i samband med pressövningar och är mer en ren skada orsakad av överbelastning och för lite vila (återhämtning) dvs utmattningsskador.
Hur hanterar man nyckelbensskador så att det inte blir artros i den ? Aktiv vila med rehabiliteringsträning av leden.
Hur bifogar träningsprogram som kan tränas tre dagar per vecka på mycket lätta vikter och höga reps. Det är leden som skall motioneras och inte muskulaturen.

Om det är en ren rotatorkuff skada eller obalans så kan jag rekommendera den här träningen som beskrivs via den här länken: http://familydoctor.org/265.xml

Nyckelbensleden, sitter den nära trapeziusfästet? Jag har haft problem med min axel, till och från, i ett år. Bänkpress är värst, där känns det mest. Var hos sjukgymnast igår och hon sa att det kunde vara trapeziusfästet som var inflammerat men när jag tränar trapezius så känns smärtan inte av det minsta. Axelpressar med hantlar känns heller inget alls, i smithen däremot är det dödligt värre.

Ulf A Big
2005-05-27, 22:07
Arne Persson har bra kunskaper i det här området och kan säkert tipsa er om hur leden är konstruerad och vad man bör tänka på för att få behålla leden frisk och rörlig. Eller hur Arne? Gör en gratisinsats det betalar sig alltid i det långa loppet.

microman
2005-05-28, 20:07
Jag är överrörlig och kan dra axeln ur led. Är detta farligt på något sätt? vore ju inte så kun om armen ramlade av. Jag tränar inte styrka men hade planerat att börja göra det när jag fått upp konditionen. Finns det något sätt jag kan förhindra att något ruskigt händer. Med ur led så menar jag att jag kan lägg överarmen bakom huvudet så att armbågen hamnar rakt ovanför motsatt axel. Borde inte detta försvinna om jag lägger på lite muskler på axlarna?

Yip_man
2005-05-29, 19:47
Den ända muskeln som kan förhindra att axeln går ur led är triceps.

Zonyk83
2005-05-29, 20:36
Många frågor men ingen som kan svara på dem, märkligt

Ulf A Big
2005-05-30, 21:02
Nyckelbensleden, sitter den nära trapeziusfästet? Jag har haft problem med min axel, till och från, i ett år. Bänkpress är värst, där känns det mest. Var hos sjukgymnast igår och hon sa att det kunde vara trapeziusfästet som var inflammerat men när jag tränar trapezius så känns smärtan inte av det minsta. Axelpressar med hantlar känns heller inget alls, i smithen däremot är det dödligt värre.
Tyvärr är det helt omöjligt att diagnosticera en skada via den här typen av medium. Men det är mycket troligt att det kan vara nyckelbensleden som ger sig till känna. Som jag tog upp tidigare är det viktigt att rehabilitera leden och minska stressen på den under en period så att den kan återhämta sig och det gäller även om det är rotatorkuffen som har skadats eller möjligtvis en Supraspinatustendinit. Jag tror inte att du har någon svårare skada på leden eftersom du är lite väl ung för att ha hunnit utveckla några svårare förslitningar om du nu inte har slagit i axeln i fotboll eller hockey. Men det är bäst att du tar det lite försiktigt ett tag för skadan ska hinna läka ut.Annars är risken stor att du får dras med den....
Om det inte blir bättre bör du få en tid hos läkare och försöka få en remiss till en ortoped för utredning.

vikingur
2005-06-04, 14:58
Många frågor men ingen som kan svara på dem, märkligt

Jag hade en tråd på ett annat forum och ställde en direkt fråga men istället för ett svar blev det en diskution om nånying helt annat hihihihihihi