handdator

Visa fullständig version : Kampsport


mvda
2005-05-24, 14:06
Ska iväg och plugga ett år i Singapore till hösten och tänkte börja lite smått med någon kampsport på skolan. Har aldrig provat på någon kampsport men efter att ha kollat runt lite tycker jag att thaiboxning verkar rätt kul. Låter thaiboxning vettigt att börja med? Bör man läsa någon bok eller nåt nu innan?

core
2005-05-24, 14:18
Det är väl lika vettigt som något annat.

Visst kan man läsa böcker, sätta sig in i historia, regler etc etc. Men du blir ju ingen thaiboxare av att läsa, så att säga ;)

mvda
2005-05-24, 14:22
Det är väl lika vettigt som något annat.

Visst kan man läsa böcker, sätta sig in i historia, regler etc etc. Men du blir ju ingen thaiboxare av att läsa, så att säga ;)

Nej det förstår jag också och målet är inte att bli en "thaiboxare", utan att hitta något kul komplement till styrketräningen. Det jag undrade var om just thaiboxning är ett bra val eller och om det är relativt enkelt att lära sig som nybörjare?

hangatyr
2005-05-24, 14:31
Nej det förstår jag också och målet är inte att bli en "thaiboxare", utan att hitta något kul komplement till styrketräningen. Det jag undrade var om just thaiboxning är ett bra val eller och om det är relativt enkelt att lära sig som nybörjare?


muay thai är en bra och kul kampsport. lycka till!

KyokushinJohan
2005-05-24, 14:37
Det är lite svårt att avgöra vad som är rätt för dig. I och med du inte hade som mål att bli en "thaiboxare" så kanske inte thaiboxning är rätt sak för dig ;) Vet du vart du ska bo någonstans? Kolla då om det finns någon kampsportslokal i närheten. Själv kör jag kyokushinkai karate och är helnöjd med det. Det är en av de hårdare stilarna inom karate. Mycket fys och sparring. Thaiboxning är naturligtvis också hårt, största skillnaden är att i karaten får du inte slå mot ansikte samt att det finns en hel del grundtekniker som många anser vara tråkiga. Slag mot ansikte kan ju uppfattas som obehagligt för nybörjare. Men mitt tips är att kolla vad som finns i närheten, prova på (brukar oftast vara gratis att köra några pass) bilda sen din egen uppfattning om vad du tycker är roligast och ger dig mest!

manlix
2005-05-24, 16:33
Det absolut viktigaste som du bör tänka på är att hitta en bra klubb med bra tränare. Kolla upp detta. Mycket viktigt säger jag bara. :)