handdator

Visa fullständig version : Marklyft första gången


mvda
2005-05-24, 10:42
Efter 1-2 år på gymmet har jag nu insett att jag måste börja köra marklyft som en av mina basövningar. Provade lite på 100 kg förra veckan och fick instruktioner om utförandet osv av en polare med mycket erfarenhet. Allt kändes bra och rent styrkemässigt känns det som jag kan gå upp till 120-140 kg vid nästa lyft.

Problemet är bara att 1-2 dagar efter kände jag rätt mycket i korsryggen och jag är osäker på om det bara är träningsverk eller om det inte var bra för ryggen. Kan tilläggas att jag vid magövningar ofta fått ont i korsryggen utan att egentligen veta varför.

Nu 4-5 dagar efter har jag inget ont ryggen. Ska jag fortsätta att köra på och bara se till att göra övningen rätt? Kan också tilläggas att jag tror jag svankar något men jag vet inte om det har något med saken att göra.

Wooch
2005-05-24, 11:02
Du kanske ska ta det lite försiktigare, börja med vikter som tillåter ett bra utförande så kan du märka hur det ska kännas när du gör rätt. Om ingen har sett dig köra marklyft, se till att någon kunnig kollar och kan kommentera vid behov.

mvda
2005-05-24, 11:06
Tränade tillsammans med en erfaren kille som stog bredvid och han sa att allt såg bra ut, men visst, jag skulle kunna ta bort några kilon nästa gång. Men man ska väl känna rätt mycket i ryggen efter man kört marklyft, föurtsatt att man kör övningen i första hand för ryggen?

aliquis
2005-05-24, 12:35
jag känner också att ryggen är slut efteråt, tror inte det är någon fara.

AnimalGen
2005-05-24, 14:24
Ska kanske kolla med en läkare

Baan
2005-05-24, 16:09
Tränade tillsammans med en erfaren kille som stog bredvid och han sa att allt såg bra ut, men visst, jag skulle kunna ta bort några kilon nästa gång. Men man ska väl känna rätt mycket i ryggen efter man kört marklyft, föurtsatt att man kör övningen i första hand för ryggen?

det kan vara svårt att lära ut andra även om din kompis är grym på marklyft, det krävs nästan att man tränat någon, så bäst är ju ändå ta någon styrkelyftare som ändå har erfarenhet av att lära ut andra. själv anser jag mig kunna tekniken men jag har svårt att överföra det på andra, självklart ser man dom större felen men ändå. Tränar du på fysiken i GBG så kan jag alltid kolla :P

annars allmänt så hade jag också myckt träningsvärk i början, sen var ju inte utförandet klockrent... numera blir det ju självklart träningsvärk men inte alls lika farligt, så du får ge kroppen lite tid att lära sig övningen, sen ge dig själv lite tid att få in övninge så du kan göra den i sömnen utan att f00la dig och lite sånt

geforce
2005-05-24, 16:10
det är nog ingen fara ska du se. kommer ihåg första gången jag körde mark, kunde inte böja ryggen på en vecka ;)

Dymion
2005-05-25, 19:09
Måsta bara berätta något som för mig är imponerande.
Jag tog med min 14årige bror till gymmet häromdagen, han har aldrig tidigt tränat eller huvudtaget satt sin fot på ett gym. Sen stod det rygg på dagsrutinen och då körde jag marklyf bl a.
Lillebror frågar om han får prova lyfta, och det visar sig att killen drar upp 130kg med hyffsad teknik UTAN remmar eller bälte. Som sagt har han aldrig idrottat! *flex*

Dymion
2005-05-25, 19:42
:hbang:

bubbe
2005-05-25, 20:19
spam?

sunkan
2005-05-25, 20:21
spam?

hans tråd försvann rätt fort iaf :D

edit: nu är han borta, nu syns han int nå mer :laugh:

JAM
2005-05-26, 13:45
spam?
Nu missade jag något tror jag. Vid första anblicken tror man att det är Dymions inlägg du syftar på, men det var det alltså inte...

Griip
2005-05-26, 13:59
Tar ett tag att få in rätt teknik även om du har en expert som hjälper dig, kroppen måste vänja sig vid rörelsen. Vid marklyft kan du också få ont i ländryggen efteråt, så att det nästan känns som en skada. Detta ska enligt en rätt säker källa vara "sant" och normalt, se bara till att inte köra för tungt bara för det, kroppen måste vänja sig som sagt. Kör lite mer på 100 innan du ökar för att vara på den säkra sidan, själv har jag lekt hardcore och kört på utan uppvärmning ett flertal gånger och även förr med kass teknik utan att få några skador, så skaderisken är väl oftast rätt överdriven men endå absolut inget man ska ignorera när det gäller marklyft.

mvda
2005-05-26, 14:21
Tack för svaren! Körde marklyft för andra gången igår, först uppvärmning på 60 och sedan 3 set på 100 och det känns inte lika mycket i ryggen idag som det gjorde efter förra gången. Fortsätter så här ett tag som ni säger, finns ju ingen anledningen att ta för tunga vikter för tidigt.

Pdaddy
2005-05-26, 14:30
Tack för svaren! Körde marklyft för andra gången igår, först uppvärmning på 60 och sedan 3 set på 100 och det känns inte lika mycket i ryggen idag som det gjorde efter förra gången. Fortsätter så här ett tag som ni säger, finns ju ingen anledningen att ta för tunga vikter för tidigt.

Kör de som känns bra, och som du sa lassa inte på för mycket..
Ont i ryggen och då Träningsvärk ont kommer du garanterat ha ett bra tag framöver efter du kört mark.
De brukar kännas mycke i korsryggen och sedan upp längs ryggraden (fläskfilerna längs sidan) .

Ett tips sen när du vill köra tyngre, Värm upp MYCKET och kör sedan strappa upp till den tyngsta vikt du tänkt köra på.. Mörda me andra ord inte på me för tung vikt direkt efter uppvärmningen..

De är min erfarenhet iallafall..

Marcus