handdator

Visa fullständig version : Fullvärdigt protein till varje måltid?

Ectomorph
2005-05-24, 09:44
Kan jag t.ex. kombinera fullkornsris och ärtor och få ett fullvärdigt mål protein? Hur mycker ska jag äta isåfall?

De dagar jag är i skolan skulle det nämligen vara perfekt att kunna strunta i köttet/kycklingen och ha med mig annan mat som är billigare och lättare att tillaga.

Tacksam för alla tips!

robb.eR
2005-05-24, 12:10
Vad är det för mål du har med din kost?

Är det att deffa eller är det att bygga muskler?

Under deff ska du iaf börja dagen med rikligt med kolhydrater för att sedan på kvällen inte ha något intag av kolhydrater somhellst.

Under träning ska du tänka på ungefär samma sätt, men hålla större intag av respektive. Proteindrinkar är aldrig fel. Finns även måltisersättare som räcker en månad som du kan ta. Som motsvarar en full måltid..

- ante
2005-05-24, 12:14

Under deff ska du iaf börja dagen med rikligt med kolhydrater för att sedan på kvällen inte ha något intag av kolhydrater somhellst.

Under träning ska du tänka på ungefär samma sätt, men hålla större intag av respektive. Proteindrinkar är aldrig fel. Finns även måltisersättare som räcker en månad som du kan ta. Som motsvarar en full måltid..

Vilken fråga svarade du på?

Ectomorph
2005-05-24, 12:33

Målet är att bygga muskler. Använder proteindrink 1-2 ggr om dagen vid sidan om gainern, som jag tar vid träningen. Helst vill jag dock begränsa intaget av föda via vätska och fylla magen med riktig mat, bl.a. pga dålig mage.

Frazze
2005-05-24, 12:36
För att få i dig vettiga mängder protein från ärtor och ris får du äta rätt stora mängder, vilket ger en jäkla massa kolhydrater, men det antar jag att du tänkt på?

WHITEFOLKS
2005-05-24, 12:37
Ris och ärtor kompletterar varandra fint. Ett annat bra alternativ vore ris/pasta/bulgur och sojabönor, får du lite mer protein och lite finfina fetter också.

Ectomorph
2005-05-24, 12:41
För att få i dig vettiga mängder protein från ärtor och ris får du äta rätt stora mängder, vilket ger en jäkla massa kolhydrater, men det antar jag att du tänkt på?

Har slagit lite i böcker och kollat lite på proteinkombinationer, men är inte säker på hur mkt det ger. Med eftersom dom just föreslog ris + ärtor ville jag rådfråga här också.

Ectomorph
2005-05-24, 12:41
Ris och ärtor kompletterar varandra fint. Ett annat bra alternativ vore ris/pasta/bulgur och sojabönor, får du lite mer protein och lite finfina fetter också.

Okej, tack!

z_bumbi
2005-05-24, 12:44
Kan jag t.ex. kombinera fullkornsris och ärtor och få ett fullvärdigt mål protein? Hur mycker ska jag äta isåfall?

Ärtor som i gröna ärtor från frysen?

Per 100 g
Gröna ärtor, 5,4 g protein.
Ris 8,79 g protein

Nu har jag ingen aning om hur man ska kombinera ris och ärtor men det blir ganska mycket mat för att kunna ersätta mängden protein från kött.
Jag skulle satsa på bönor istället om jag vill undvika kött men ändå få i mig hyggligt med protein, billigt och bra.

Frazze
2005-05-24, 12:46
Har slagit lite i böcker och kollat lite på proteinkombinationer, men är inte säker på hur mkt det ger. Med eftersom dom just föreslog ris + ärtor ville jag rådfråga här också.
Proteinet blir nog perfekt, men då förutsätter jag att du menar gula ärtor? Saken är bara den att det fortfarande blir en jävla massa ris för att komma upp i rätt proteinmängder.

WHITEFOLKS
2005-05-24, 12:46
50g bulgur och 50g sojabönor (torrvikt på båda) ger ~360kcal, 23g protein, 47g kolhydrater, 13g fiber, 10g fett. Riktigt lågt GI skulle jag gissa på också.

edit: glömde sojabönor efter 50g :P

Ectomorph
2005-05-24, 12:47
Ärtor som i gröna ärtor från frysen?

Per 100 g
Gröna ärtor, 5,4 g protein.
Ris 8,79 g protein

Nu har jag ingen aning om hur man ska kombinera ris och ärtor men det blir ganska mycket mat för att kunna ersätta mängden protein från kött.
Jag skulle satsa på bönor istället om jag vill undvika kött men ändå få i mig hyggligt med protein, billigt och bra.

Jepp, det var gröna ärtor jag tänkte på.
Ok, får satsa på det då... i värsta fall får jag nöja mig med euroshoppers tonfisk... skitäcklig men duger.

Sverker
2005-05-24, 15:48
Här finns lite:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=40350&highlight=cystein

Ectomorph
2005-05-24, 15:52
Man tackar!

Barbastark
2012-11-29, 10:51
Hur viktigt är det att man får i sig en fullvärdig proteinkombination vid varje måltid under muskelbygge eller deff?

Hur är det om man måltid 1 äter icke-fullvärdigt protein, måltid 2 äter icke-fullvärdigt protein, men där dessa två tillsammans blir fullvärdigt. Och fortsätter i detta mönster under dagen.

vs

Äta proteinkombinationer som som i varje måltid bildar en fullvärdig aminosyraprofil.

phoenix91
2012-11-29, 10:58

Bara nyfiken, varför maxa kolisar på morgonen vid deff? Jag kör lite halvhård, men LÅNG deff, och äter endast kolisar 2-3 tim före träning, samt direkt efter. (Då talar vi cardio, inte styrka). Skulle jag äta kolisar på morgon så känns de som att det ändå behöver fyllas på inför träning, vilket leder till fler kcal?!

vicarious
2012-11-29, 11:17
Bara nyfiken, varför maxa kolisar på morgonen vid deff? Jag kör lite halvhård, men LÅNG deff, och äter endast kolisar 2-3 tim före träning, samt direkt efter. (Då talar vi cardio, inte styrka). Skulle jag äta kolisar på morgon så känns de som att det ändå behöver fyllas på inför träning, vilket leder till fler kcal?!

Beror nog på vad du syftar på med "fylla på". Muskelglykogen eller för att hålla blodsockret uppe under träningen? Äter du typ kolisar 1-2h innan hinner de troligtvis inte lagras in som glykogen i musklerna. Äter man kolisar på morgonen och tränar på kvällen däremot..