handdator

Visa fullständig version : Vad hade ni gjort? (knivmannen i tunnelbanan)


påven
2005-05-24, 08:33
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,649735,00.html

bra att det finns folk som har lite civilkurage. hade ni gjort samma sak?

christian
2005-05-24, 08:36
Civilkurage? De blev ju attackerade, inte direkt så att de hade ett val.

Och ja, jag hade gjort samma om jag blev attackerad och inte kunde komma undan. Däremot hade jag inte gett mig på honom om jag istället kunde se till att omgivningen kunde flytta på sig ur hans väg.

Sonny
2005-05-24, 08:37
jag hoppas att jag skulle ha ingripit i en liknande situation! :confused:

Tigerkotten
2005-05-24, 08:38
Jag tror och hoppas på att jag hjälpt till.

Jag skulle inte varit förvånad om dom hade hjälpt till om någon annan hade blivit attackerad.

Tragiskt att flera inte hjälper till, men endå förstår man för man vill på samma visa inte heller råka illa för något.

Herkulez
2005-05-24, 08:41
Ja.

Survivor
2005-05-24, 09:00
svårt at säga om man hade ingripit när man har absolut noll att gå på. några subjektiva uppfattningar om en händelse som förmodligen gick mycket snabbt=noll att gå på.
jag hade ingripit om jag hade kunnat övermanna "galningen" utan att han upptäckt mig i tid. är man inom synfält så bör man nog avvakta, för "galningen" lär väl inte bli lugnare av att upptäcka fler som försöker ge sig på honom.

RobbeliRobban
2005-05-24, 09:54
Nej knappast att jag hade gripit in. Har råkat väldigt illa ut 2ggr pga "civilkurage", så det är något jag numera saknar.

TrasMannen
2005-05-24, 10:19
Om jag hade kunnat fått in ett rejält cheap chot så han däckar så Ja. Annars Nej. Att deala med en narkoman med kniv är inte smart.
http://mysite.verizon.net/emryand/cheap_shot.jpg

palme
2005-05-24, 10:20
Rätt säker på att jag hade dykt på honom bakifrån ifall tillfälle givits.

Alt. hade han fått en ASP i huvet...

mvda
2005-05-24, 10:31
Jo om man hade kunnat ge honom ett rejält slag bakifrån eller något liknade och samtidigt hade varit säker på att man inte fått en kniv i sig så hade jag ingripit men annars hade det känts för riskabelt. Man vet ju heller inte vad bråket handlar om och då är det ju svårt att lägga sig i andras problem.

Griip
2005-05-24, 10:42
varit tvungen att handskas med knivbärare förut, dock inte någon som viftar med en rambokniv mot allt som rör sig :/

nästan 110 på att jag hade försökt å slå eller brotta ner honom.

Deadlift
2005-05-24, 10:59
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,649735,00.html

bra att det finns folk som har lite civilkurage. hade ni gjort samma sak?

Ja, jag har försvarat mig mot kniv ett par ggr också. Sista gången när jag tog ut en kille från en krog i Gävle så lovade han döda mig (som vanligt). Killen tog taxi hem och hämtade en stor kökskniv, kom tillbaks och försökte hugga mig. *screwy*

John M
2005-05-24, 11:10
Ja, jag har försvarat mig mot kniv ett par ggr också. Sista gången när jag tog ut en kille från en krog i Gävle så lovade han döda mig (som vanligt). Killen tog taxi hem och hämtade en stor kökskniv, kom tillbaks och försökte hugga mig. *screwy*

Vad hände då? Tog du fram skärbrädan och parerade hugget? *flex* :D

Deadlift
2005-05-24, 11:15
Vad hände då? Tog du fram skärbrädan och parerade hugget? *flex* :D

he he nej, jag lyckades få tag i armen som han vevade med kniven och sedan "brotta" ner honom :)

Piranha
2005-05-24, 11:20
Lätt att tänka tanken när man läser om det , men 9 av 10 som själva hamnar i situationen blir paralyserade eller flyr för livet. svårt svårt ..

Pellefant
2005-05-24, 11:30
Nå? Vilka är på vår sida, vilka är på din? Jag, palme (och förhoppningsvis Jet!) mot Herkulez, J.Saarela?

Jag då? :furious:

illuminaughty
2005-05-24, 11:40
Jag hade nog helst velat ha nån form av tillhygge att banka honom med. Okej att ta hand om nån onykter pallervante med stilett en lördagkväll, men ett pundararsle som inte reagerar på smärta som en normal person och med ett svärd i handen, nja då vill jag ha nånting mellan mig och honom.

AngelLove
2005-05-24, 13:04
Piranha sammanfattar det bäst hitintills :thumbup:

Den dagen jag är med om något liknande så vet jag efteråt vad jag hade gjort..

Fråga: varför är det inte ok att få höra ordet "din mamma" när det några inlägg senare är ok att skämta om den andres mamma ?? :confused:
Vari ligger poängen som jag missat....

påven
2005-05-24, 17:28
starta en egen tråd om ni vill hålla på med era tråkiga interna diskutioner, kund evara skönt om man slapp se dom i nästan varenda tråd

ölobrännvin
2005-05-24, 17:57
starta en egen tråd om ni vill hålla på med era tråkiga interna diskutioner, kund evara skönt om man slapp se dom i nästan varenda tråd
Just det .... Alla era mammor ! (speciellt bolios)


Ot vet inte men förmodligen blivit paralyserad och stått där som ett fån tills det hade löst sej och DÅ hade jag reagerat och fått panik eller dyl.. Det är såklart inte så jag vill att det ska vara men jag vet inte heller eftersom det aldrig hänt mej....

Pellefant
2005-05-24, 18:07
Men vad tusan, såg på nyheterna att det var samma snubbe som gick lös på folk med en asfaltsborr vid Ropstens tunnelbanestation förra sommaren och bla skadade en kvinna allvarligt. *grr27*

Jense
2005-05-24, 18:33
hade, som vid liknande fall jag varit med om, slagit ner honom helt enkelt, med tillhygge antagligen då han bar på stora niven..

han måste låsas in och nycklen måste kastas (inte in till honom)

mrt4
2005-05-24, 18:36
En spontan tanke som kanske inte riktigt hör till frågan i träden.

Tokskallen med kniven är tydligen samma man som attackerade folk med en stor jäkla borr i ropsten i augusti 2004. Och killen var ju enligt aftonbladet ute på permission nu.

Min tanke: Hur i hela helvete kan man släppa ut en kille på permission som försökt slå ihjäl folk med en stor jäkla borr i somras\höstas? Och killen har ju varit inne på psyket. Hur i hela friden kan man släppa ut honom på permission så snart?????? Och på egen hand???????
Jag är helt förbluffad.......


\R

fat_joe
2005-05-24, 18:56
En spontan tanke som kanske inte riktigt hör till frågan i träden.

Tokskallen med kniven är tydligen samma man som attackerade folk med en stor jäkla borr i ropsten i augusti 2004. Och killen var ju enligt aftonbladet ute på permission nu.

Min tanke: Hur i hela helvete kan man släppa ut en kille på permission som försökt slå ihjäl folk med en stor jäkla borr i somras\höstas? Och killen har ju varit inne på psyket. Hur i hela friden kan man släppa ut honom på permission så snart?????? Och på egen hand???????
Jag är helt förbluffad.......


\R

Alla blir inte friskare av att sitta o ruttna på ett fängelse\psykhem, här värkar det uppenbart ha blivit en miss men du förstår min poäng

mrt4
2005-05-24, 19:16
Jo du har rätt, men i efterhand var det inte så lyckat i det här fallet *rolleyes*

\R

Jense
2005-05-24, 19:24
Jo du har rätt, men i efterhand var det inte så lyckat i det här fallet *rolleyes*

\R


ADUUUU, om de inte hade hoppat på honom så hade hn kanske dödat en gravid kvinna. så smart va det nog fan

Trance
2005-05-24, 19:34
ADUUUU, om de inte hade hoppat på honom så hade hn kanske dödat en gravid kvinna. så smart va det nog fan

....

1. Här pratades det om vård och varför han var ute.
2. De blev påhoppade.

fat_joe
2005-05-24, 19:34
ADUUUU, om de inte hade hoppat på honom så hade hn kanske dödat en gravid kvinna. så smart va det nog fan

tror inte ricktigt du förstog vad han menade
:booty:


Edit: trance hann före

Allan
2005-05-24, 19:37
Har rensat tråden. Håll er till ämnet *grr27*


allan

Megatuttarna
2005-05-24, 20:33
Drömscenariot vore ju ifall det fanns någon med ett baseball-trä sittandes i vagnen. Det hade ju varit skönt att svinga in en klockren träff på hans äckliga skalle och stänga ner systemet ett tag så han lugnar ner sig.

Lasse Kongo
2005-05-24, 20:44
Man kan inte sitta här o säga hur jag skulle reagera vid ett sånt tillfälle, dock finns det stor chans att ja skulle ringa Palme och knysta fram ett "hjälp"

ossie
2005-05-24, 20:46
jag hade slagit ner honom, sen hade brudarna velat ha mig

KRILLE!
2005-05-24, 20:49
varit tvungen att handskas med knivbärare förut, dock inte någon som viftar med en rambokniv mot allt som rör sig :/

nästan 110 på att jag hade försökt å slå eller brotta ner honom.


Hihi glöm inte killen med sopskyffeln i sommras *screwy*

ont:
Beroende på hur påverkad han var och i vilket läge jag hade varit så hade jag antingen löpit eller slagit ned honom. Är han hög å kommer emot mig svingandes är det nog inte bra ide men hade jag kunnat knipa han från sidan eller bakifrån så hade det nog blivit lite :whipped:

Kwon
2005-05-25, 03:43
Ja blir man cornered/inträngd finns det ju inte så mycket alternativ till att fly, bara köra sitt bästa för att undvika bli huggen i bitar!

Klart man kan bli paralyserad, tills adrenalinet kickar in!

Ser man att knivmannen (på håll) är på väg mot en själv så hinner man ju reagera (fly), men blir man överfallen omedelbart i trångt utrymme utan chans att undkomma, så får man göra så gott man kan för att klara sig med livet i behåll!

Hade det hänt på perrong hade det ju varit enklare att fly men jag antog att de som blev överfallna inne blev det i ett av hörnen i vagnen.