handdator

Visa fullständig version : deffa, tips på matprogram...


Marten89
2005-05-23, 21:06
Hej!

Jag är 16 år och har börjat träna för 1 månad sen. Väger 83 kg och är 185 cm. Och jag skulle vilja gå ner i vikt iaf förlora fett. Jag har läst deff guiden som ligger i forumet. Men jag skulle behöva hjälp med ett matprogram.

Jag tränar 3ggr/v och käkar kreatin. *innocent*

Mårten

MyungChul
2005-05-23, 21:22
ligger en hel del program ute..

men säg såhär för att gå igenom lite snabbt

frukost 0800 - 50g havregryn, 2 kokta ägg, 2dl mjölk, ett äpple.
mellanmål 1030 - 80g polar extrem, ett kokt ägg, lite kaviar
lunch 1300 - 50g pasta, 150g kycklingfile, 100g mixade grönsaker
mellanmål 1530 - 80g polar extrem, en burk makrill i tomatsås(vikt på en burk?)
träning 1600
efterträningsdrink 1730 - 25g vassle, 65g malto/dextro
middag 1830 - 100g pasta, 150g kycklingfile, 200g mixade grönsaker, ett päron
kvällsmål 2100 - 250g kesella, lite fun light, 25g hasselnötter/jordnötter/pecannötter etc.

det här är inte anpassat efter någon. bara så du kan få lite uppsyn. räkna ut ditt energibehov och hur mycket du vill gå ner, och på hur lång/kort tid. men 0,5kg brukar vara en bra riktlinje.

Marten89
2005-05-23, 21:34
polar extrem?!

Marten89
2005-05-23, 21:36
vad skall man dricka till måltiderna och det som står under efterträning vad är det? och hur räknar man ut hur mycket man skulle ha å så?

Tack så mkt för programmet. ;)

elan
2005-05-24, 07:41
Jag är 16 år och har börjat träna för 1 månad sen. Väger 83 kg och är 185 cm.

Fortsätt att träna och käka _bra_ mat så ska du se att kroppen blir fin efter ett tag i alla fall. Att ge sig på en _deff_ efter en månads träning känns inte helt motiverat.

robb.eR
2005-05-24, 21:00
Alltså, du är 16 år gammal och funderar på en deff? Shit, rätt dumdristigt.
Fortsätt träna, ät rätt så kommer du få din kropp du är ute efter.
När du kommer upp lite i åren, säg, 18-19 iaf, då kan det börja vara motiverat med en deff, om det behövs eftersom du hållt maten så bra under 2-3 års tid.

Det tycker då jag, om andra inte instämmer så är det upp till dem. Jag tycker att det är fel.

mvda
2005-05-24, 21:52
Alltså, du är 16 år gammal och funderar på en deff? Shit, rätt dumdristigt.
Fortsätt träna, ät rätt så kommer du få din kropp du är ute efter.
När du kommer upp lite i åren, säg, 18-19 iaf, då kan det börja vara motiverat med en deff, om det behövs eftersom du hållt maten så bra under 2-3 års tid.

Det tycker då jag, om andra inte instämmer så är det upp till dem. Jag tycker att det är fel.

Deff eller inte deff är svårt att avgöra utan bilder men så mycket med åldern tycker jag inte det har att göra. Och rent motivationsmässigt kan det ju vara mer motiverande att först bli av med några kilon för att sedan under 1-2 år se musklerna komma fram istället för tvärtom. Sen handlade ju deffen endast om några kilon (tror det stog det) så mitt råd skulle vara att deffa bort några kilon om du vill det.

robb.eR
2005-05-25, 08:24
Jag står fast vid det jag skrev, tycker att personen är för ung för att börja hålla på med diet. Jag är inte mycket äldre men jag tycker att det är lite "bättre" att börja dieta när man blivit äldre. Mycket, mycket mycket som händer med kroppen i den åldern han är i. Han kanske tom. får ökad förbränning p.g.a. puberteten...?
Och ju mer muskelmassa man får ju mer kalorier bränner man väl automatiskt per timme? (Rätta mig om jag har fel...)

MyungChul
2005-05-26, 13:17
Jag står fast vid det jag skrev, tycker att personen är för ung för att börja hålla på med diet. Jag är inte mycket äldre men jag tycker att det är lite "bättre" att börja dieta när man blivit äldre. Mycket, mycket mycket som händer med kroppen i den åldern han är i. Han kanske tom. får ökad förbränning p.g.a. puberteten...?
Och ju mer muskelmassa man får ju mer kalorier bränner man väl automatiskt per timme? (Rätta mig om jag har fel...)

diet är ett upplägg av kost, och varför skulle det vara dumt? om man t. ex inte trivs med hur man ser ut, mycket på grund av övervikt och rent utan mår dåligt av det, (nu säger jag inte att trådskaparen gör det) men då tycker du fortfarande att man ska träna på i 1-2 år utan att deffa utan snarare gå upp ännu mera i vikt och må dåligt i dom åren till för att sedan ta tag i sitt liv och städa upp efter 5-6 års slarv?

MyungChul
2005-05-26, 13:21
1. Polar extrem är ett bröd. Det är 6x80g och kostar runt 15-20kr. Finns i de flesta matvaruvutiker.

2. Efter träningen bör du dricka en s.k. gainer. En gainer består av snabba kolhydrater och vassle(mjölkprotein). Du kan nog be ditt gym ta hem gainer åt dig om dom inte redan säljer det. Men om du vill vara ekonomisk så är det egenblandad som är att rekommendera. Du kan fråga ditt gym att ta hem vasslepulver åt dig också, om dom inte redan säljer det. Samt att beställa maltodextrin från www.humle.se eller att du köper druvsocker, fast det är väldigt väldigt sött och kräver mycket vatten för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig av kolhydraterna utan att du får ont i magen.