handdator

Visa fullständig version : Dopning snart tillåtet?


Jet
2005-05-23, 20:42
http://sydsvenskan.se/sverige/article105707.ece

Karate_kid
2005-05-23, 20:43
Hoppas det.

Gabriel_
2005-05-23, 20:44
Det hoppas jag inte.

izarul
2005-05-23, 20:44
http://sydsvenskan.se/sverige/article105707.ece

Palla! folk kommer säkert springa runt och slänga i sig anabola och tro att dom blir arnold

sunkan
2005-05-23, 20:45
Den dagen, den sorgen

MilkmaN
2005-05-23, 20:46
Bara för att det är tillåtet betyder det inte att biverkningarna försvinner *screwy*

Jorgen
2005-05-23, 20:46
Det hoppas jag aldrig sker.

Det hade varit mycket tragiskt.

//Jörgen

Allan
2005-05-23, 20:47
Då får man börja lira golf då...





Nä, det där är inga idrottsforskare. Det är filosofisnubbar. Tännsjö är en sån där som man borde ha utfört medicinska experiment på när han var bebis eftersom han själv har talat för det. Den andre idioten tyckte för ett par år sen att idrott var onödigt.


allan

mystic[-_-]
2005-05-23, 20:48
Då får man börja lira golf då...

Klaga inte på golf :D

Allan
2005-05-23, 20:49
']Klaga inte på golf :D

Det är mitt sätt att säga att golf inte är idrott....


allan

sunkan
2005-05-23, 20:50
Det är mitt sätt att säga att golf inte är idrott....


allan

smidigt, nu startade du säkert det kriget igen...bla bla Tiger woods tränar 4-5 timmar om dan blaha blaha

Bolio
2005-05-23, 20:51
Ja! Hurra, hurra, hurra! Äntligen. Kul att lite smartare snubbar får avgöra saker, blir alltid så mycket bättre då.

Mandus
2005-05-23, 20:51
Det är mitt sätt att säga att golf inte är idrott....


allan

Vad klassar du det som då?

Tricklev
2005-05-23, 20:51
Hoppas inte det sker.

mystic[-_-]
2005-05-23, 20:51
smidigt, nu startade du säkert det kriget igen...bla bla Tiger woods tränar 4-5 timmar om dan blaha blaha

Eh han är admin ;)

För att återgå till topic: Det skulle vara trist

Tricklev
2005-05-23, 20:52
Vad klassar du det som då?

Självinfliktad smärta.

abjorn
2005-05-23, 20:52
haha

tjacka femmor på ica ;)

Kommer förhoppningsvis aldrig hända, för då kommer pengarna styra sporten ännu mer.


förövrigt så är golf lika mkt sport som fickpingis.

jakke
2005-05-23, 20:54
haha

tjacka femmor på ica ;)

Kommer förhoppningsvis aldrig hända, för då kommer pengarna styra sporten ännu mer.


förövrigt så är golf lika mkt sport som fickpingis.
Exakt +att det kommer utvecklas än värre saker.

sunkan
2005-05-23, 20:55
Vad klassar du det som då?

Ett väldigt bra exempel på HTG Huvudsaken Tiden Går :D

Allan
2005-05-23, 20:56
Jag klistrar in;

Mike McNamee, docent i praktisk filosofi vid University of Wales i Storbritannien, anser att de blundar för en rad historiska och moraliska aspekter:
- Alla sporter har en lång historia som är full av traditioner. Idrott handlar inte bara om jakten på guldmedaljer, det finns också andra värden, inte minst moraliska. Vill vi att elitidrotten reduceras till en verksamhet där man testar droger?


allan

Cilia
2005-05-23, 21:02
Golf är ingen sport det är en hobby

Zakath
2005-05-23, 21:05
Palla! folk kommer säkert springa runt och slänga i sig anabola och tro att dom blir arnold



Och det gör dem inte redan? *screwy*

Metal_boy_
2005-05-23, 21:38
Tycker jag låter bra. Då går det inte undvika att alla tävlar på lika vilkor, och dessutom slipper landet lägga pengar på att polisen ska ta fast folk som säljer. Och alla tester uteblir, vilket sparar pengar.

Metal_boy_
2005-05-23, 21:40
Golf är ingen sport det är en hobby

Golf är för idioter och töntar ( Vetenskapligt klarlagt )

Nähe om man skulle ut på en runda då...




:D

jakke
2005-05-23, 21:55
Tycker jag låter bra. Då går det inte undvika att alla tävlar på lika vilkor, och dessutom slipper landet lägga pengar på att polisen ska ta fast folk som säljer. Och alla tester uteblir, vilket sparar pengar.
Metal: Fattar du inte att problemen bara kommer bli värre?
Folk måste då hitta bättre saker, större doser, fetare kombinationer etc.

Grisen
2005-05-23, 22:13
Då får man börja lira golf då...





Nä, det där är inga idrottsforskare. Det är filosofisnubbar. Tännsjö är en sån där som man borde ha utfört medicinska experiment på när han var bebis eftersom han själv har talat för det. Den andre idioten tyckte för ett par år sen att idrott var onödigt.


allan

Haha! Tännsjö är bra, utilitarist javisst!

Fatalist
2005-05-23, 22:16
Hemska tanke! Faktiskt mycket möjligt att dopning blir accepterat, och gissa vilka tävlingar som media kommer välja att sända? Jo de som har bäst deltagare såklart... Och det blir de dopandes tävlingar!

Se bara på bodybuilding t ex.. Vart ligger fokus?

Grisen
2005-05-23, 22:24
Hemska tanke! Faktiskt mycket möjligt att dopning blir accepterat, och gissa vilka tävlingar som media kommer välja att sända? Jo de som har bäst deltagare såklart... Och det blir de dopandes tävlingar!

Se bara på bodybuilding t ex.. Vart ligger fokus?

Jaa.. det skulle bli jätteskoj! Förhoppningsvis blir framtidens idrottstävlingar freakshows utan sällan skådat slag =)

Fatalist
2005-05-23, 22:32
Jaa.. det skulle bli jätteskoj! Förhoppningsvis blir framtidens idrottstävlingar freakshows utan sällan skådat slag =)

IOFS skulle det vara kul, men det skulle ta död på riktig idrott.. Det handlar ju om hur långt man kan ta sin kropp, inte hur många kurer man överlever

Bolio
2005-05-23, 22:35
IOFS skulle det vara kul, men det skulle ta död på riktig idrott.. Det handlar ju om hur långt man kan ta sin kropp, inte hur många kurer man överlever

Död på "riktig" idrott och begynnelsen av framtidens idrott. Du vet väl att allting utvecklas och att ingenting står stilla, va?

Fatalist
2005-05-23, 22:51
Död på "riktig" idrott och begynnelsen av framtidens idrott. Du vet väl att allting utvecklas och att ingenting står stilla, va?

Självklart, men sen är frågan om alla hårt tränande elitidrottare är redo att utsätta sig för den fara som dopning innebär?

Hade det inte funnits något riskmoment hade det varit en självklarhet och en förutsättning att alla skulle dopa sig.

RobbeliRobban
2005-05-23, 23:05
Död på "riktig" idrott och begynnelsen av framtidens idrott. Du vet väl att allting utvecklas och att ingenting står stilla, va?

Nej, ibland går det tillbaks eller konserveras(traditionaliseras) med. Se på 1900-talets början och Olympisk idrott tex. där hölls utveckling tillbaks, eller som nu, i dambyggning-där tvingar man bort utveckling, och kräver sämre prestation. kanske en stunds konstgjord andning, eller kanske kan det bli beständigt, eller så är inte utveckling linjär utan cyklisk.

Bolio
2005-05-23, 23:14
Ja, men det är ju också en form av förnyelse.

Grahn
2005-05-23, 23:16
Ja, men det är ju också en form av förnyelse.

All förnyelse är inte positiv, att kritisera en utveckling är ju en av de mekanismer som sållar bort sämre utvecklingsvägar.

Trance
2005-05-23, 23:18
Meh, skulle bara leda till en massa människor dog och hamnade på sjukhus. Ser ingen anledning att betala för det så som samhället ser ut idag.

Även fast nu inte artikeln sade något sådant, som allan sade. Det är några filosofiforskare som tyckte något, sen när har någon vettig människa brytt sig om filosofi. ;)

Bolio
2005-05-23, 23:21
All förnyelse är inte positiv, att kritisera en utveckling är ju en av de mekanismer som sållar bort sämre utvecklingsvägar.

Nä, jag har inte sagt att all förnyelse är positivt. Allt är ju förnyelse och allt är inte positivt.

Grahn
2005-05-24, 00:04
Nä, jag har inte sagt att all förnyelse är positivt. Allt är ju förnyelse och allt är inte positivt.

Allt är inte förnyelse, endel saker är ju stagnation. ;)

Men tyckte bara du verkade motivera hur bra det var med att allt nytt var positivt, men kanske missuppfattade dig.

Sverker
2005-05-24, 05:00
Med dopningen försvinner glädjen och stolheten att göra något själv.

Undrar ifall filosoferna någon gång kommit tillbaka från en löprunda och känt sig frächa i kroppen, tittat på klockan och sagat
- Jaa....41.17 ... snart tar jag milen på under 40.


Eller varför inte backat ut från racketet och inom sig tänkt
" Wow, 12:a på 140, kanonböj".

Davil
2005-05-24, 06:25
Med dopningen försvinner glädjen och stolheten att göra något själv.

Undrar ifall filosoferna någon gång kommit tillbaka från en löprunda och känt sig frächa i kroppen, tittat på klockan och sagat
- Jaa....41.17 ... snart tar jag milen på under 40.


Eller varför inte backat ut från racketet och inom sig tänkt
" Wow, 12:a på 140, kanonböj".

Bra skrivet !
Hoppas verkligen inte det blir lagligt ! Om det blir lagligt så kommer de att hitta på något ännu effektivare,ännu mer skadligt än de skitpreparaten som idag finns tror jag.

mvh

abjorn
2005-05-24, 07:03
Mr Olympia 2163 ?? ;)

http://www.xmission.com/~spl_efx/features/penikas/images/B-4.JPEG

Allan
2005-05-24, 18:29
Så här sa en av stjärnorna på den där konferensen ( som antagligen var ytterligt makaber tillställning; små snälla farbröder som knallar runt och har frodiga diskussioner om huruvuda det var etiskt rätt eller fel av Stalin att nacka en sextio miljoner personer):

- Endast ingrepp som är direkt farliga för hälsan bör förbjudas, säger Julian Savulescu.

Jag antar att han då - i konsekvensens namn - anser att preparat som är farliga för hälsan bör förbjudas. Så vad är nytt? De vill inte alls släppa dopingen fri - de vill bara reta upp folk. Tännsjö ska ha spö - det skulle vara mig ett nöje att trycka ner hans skalle i en muggstol och spola vilt, medan man vrålar att " det här är mitt sätt att skaffa mig lustkänslor, gubbjävel...."

allan

tp_88
2005-05-24, 19:00
Golf är ingen sport det är en hobby
Så hockey t.ex. kan inte vara en hobbey då?

Allan, varför tycker du inte golf är en sport?
Är det för att du är macho och tycker det är en överklass-/töntsport kanske?

"Svenska Golfförbundet är RF:s näst största idrottsförbund och det största när det gäller individuell idrott."

"Svenska Golfförbundet har 503.000 aktiva medlemmar ( juniorer och seniorer ) och ca 40.000 passiva."

Trance
2005-05-24, 19:08
Golf är ganska roligt, har bara testat på fria banor hittills men är väldigt sugen på att ta grönt kort. Sedan att folk har massor med fördommar mot det, jaja de kan de väl ha. Det finns inga fördommar mot de som styrketränar heller som är falska.

Angående dopingen, Sverker skrev det grymt bra. Dessutom skulle det tvinga så många mer att dopa sig.

Allan
2005-05-24, 19:12
Allan, varför tycker du inte golf är en sport?
Är det för att du är macho och tycker det är en överklass-/töntsport kanske?


Ta det i en annan tråd.


allan

Grisen
2005-05-24, 19:14
Så här sa en av stjärnorna på den där konferensen ( som antagligen var ytterligt makaber tillställning; små snälla farbröder som knallar runt och har frodiga diskussioner om huruvuda det var etiskt rätt eller fel av Stalin att nacka en sextio miljoner personer):

- Endast ingrepp som är direkt farliga för hälsan bör förbjudas, säger Julian Savulescu.

Jag antar att han då - i konsekvensens namn - anser att preparat som är farliga för hälsan bör förbjudas. Så vad är nytt? De vill inte alls släppa dopingen fri - de vill bara reta upp folk. Tännsjö ska ha spö - det skulle vara mig ett nöje att trycka ner hans skalle i en muggstol och spola vilt, medan man vrålar att " det här är mitt sätt att skaffa mig lustkänslor, gubbjävel...."

allan

:laugh:

Du är sjuk, Tännsjö är min boooy.

jwzrd
2005-05-24, 19:15
Med dopningen försvinner glädjen och stolheten att göra något själv.

Undrar ifall filosoferna någon gång kommit tillbaka från en löprunda och känt sig frächa i kroppen, tittat på klockan och sagat
- Jaa....41.17 ... snart tar jag milen på under 40.


Eller varför inte backat ut från racketet och inom sig tänkt
" Wow, 12:a på 140, kanonböj".


Själva grejen med det du säger nu är att du lagt ribban för vad Att göra något själv innebär i form av hur man lever. Du har lagt ribban där du tillåter dig själv mängder av konstgjord mat i form av kosttillskott som ger dig bättre effekt än mindre konstgjord mat skulle.

Alla som inte insett att det hela handlar om ett godtyckligt val av nivå längs en skala som i princip börjar vid att man inte ens använder kläder till att man kör hela rasket med gendoping, åttadubbel bänktröja, 10 gram testo om dagen osv osv. För vad är skillnaden mellan tex kreatin och testo EGENTLIGEN, alltså om man bortser från laglighet, HUR pass hälsovådligt det är, hur det påverkar resultat osv. Vad sägs om vasslehydrolysat då? Proteinpulver överhuvudtaget? Specialskor för löpning kombinerat med ett underlag som gör att man springer väldigt snabbt.

Vem som helst som klarar att tänka en tanke inser att man måset lägga sig någonstans i mitten, idrottsmännen mår bra psykiskt och fysiskt, "vanliga" människor har möjlighet och medel att själv försöka kämpa sig till en plats.

Förbudet av doping är ett sätt att försöka hålla psykisk och fysisk hälsa i schack. Själv hit och själv dit kan man tro på om man känner att det ger något. Som att tro på gud. Det gör man om man känner att det ger något också. Att allmängiltigt påstå något om vad prestation eller att skapa något själv verkligen innebär blir bara fånigt. Det visar bara att man inte funderat på det hela.

Jag säger alltså inte att "rent spel" är fel, fult eller dåligt, bara att det är helt godtyckligt och måste vara det.

Joppe
2005-05-24, 19:18
Så här sa en av stjärnorna på den där konferensen ( som antagligen var ytterligt makaber tillställning; små snälla farbröder som knallar runt och har frodiga diskussioner om huruvuda det var etiskt rätt eller fel av Stalin att nacka en sextio miljoner personer):

- Endast ingrepp som är direkt farliga för hälsan bör förbjudas, säger Julian Savulescu.

Jag antar att han då - i konsekvensens namn - anser att preparat som är farliga för hälsan bör förbjudas. Så vad är nytt? De vill inte alls släppa dopingen fri - de vill bara reta upp folk. Tännsjö ska ha spö - det skulle vara mig ett nöje att trycka ner hans skalle i en muggstol och spola vilt, medan man vrålar att " det här är mitt sätt att skaffa mig lustkänslor, gubbjävel...."

allan

Varför skulle han bry sig om hur du skaffar dig lustkänslor?

Allan
2005-05-24, 19:26
Varför skulle han bry sig om hur du skaffar dig lustkänslor?


Jaaaaaaa, det kan man fråga sig............................................... .....



allan

Sverker
2005-05-24, 19:35
Själva grejen med det du säger nu är att du lagt ribban för vad Att göra något själv innebär i form av hur man lever. Du har lagt ribban där du tillåter dig själv mängder av konstgjord mat i form av kosttillskott som ger dig bättre effekt än mindre konstgjord mat skulle.



:confused:

Det där förstod jag ingenting av jwrzd.

Jag skrev om glädjen över att nå ett mål. Uppsatt av en/mig själv och verkligen nå dit.




OT. Livet blir lite lättare med en Herre som stöd.

Timme
2005-05-24, 19:45
OT. Livet blir lite lättare med en Herre som stöd.

Håller med dig sverker :)

/Timme

Bolio
2005-05-24, 19:56
jwzrd är en klok ung man.

jwzrd
2005-05-24, 20:44
:confused:

Det där förstod jag ingenting av jwrzd.

Jag skrev om glädjen över att nå ett mål. Uppsatt av en/mig själv och verkligen nå dit.




OT. Livet blir lite lättare med en Herre som stöd.

Jag var lite onödigt otrevlig i mitt inlägg som vanligt kanske. Det jag menade var att i ditt "det har jag gjort själv" ingick vad du anser vara saker som du faktiskt gjort själv. Du har bestämt att tex supplementera med kreatin innebär fortfarande att du skapar dina result och prestationer Själv(tm). Du har lagt ribban på en nivå så att kreatin finns under den. Det är ok att använda kreatin men ändå säga: Jag har kommit hit själv, detta har jag skapat utan hjälp; då åsyftande att ett bruk av tex tillväxthormon (som ligger över din ribba) inte innebär att man skapar samma prestationer själv.

Jag har inget problem med hur du väljer att lägga just den ribban, eller att någon väljer och vrakar godtyckligt på samma vis. Men man ska passa sig för att låta det vara en allmängiltig lag och "pådyvla" andra samma värdegrunder; särskillt om man tänker svära och gorma som tex Allan.

KRILLE!
2005-05-24, 21:28
Så fan heller att det ska bli lagligt, är inte ett dugg rättvist mot de som faktist vill träna och tävla rena. Stakars satar som inte kan träna utan massa jävla preparat. Vekt.

Doctor Snuggles
2005-05-24, 21:55
Jag klistrar in;

Mike McNamee, docent i praktisk filosofi vid University of Wales i Storbritannien, anser att de blundar för en rad historiska och moraliska aspekter:
- Alla sporter har en lång historia som är full av traditioner. Idrott handlar inte bara om jakten på guldmedaljer, det finns också andra värden, inte minst moraliska. Vill vi att elitidrotten reduceras till en verksamhet där man testar droger?


allan

Eh? Och den är inte det redan, fast i det fördolda?
Enda sättet att bli kvitt doping och dylika prestationshöjande metoder är att ta bort de stora summorna som är i omlopp (och då skulle säkert några idioter fortfarande preppa, bara för "äran").
Men det kommer aldrig att ske.
Det enda som dopingförbudet gör, är bibehåller illusionen om "den ädla sporten".
En dystopisk framtidssyn måhända.

ErikWrestlingFreaket
2005-05-24, 22:03
Gött då får man något att skylla på när det går dåligt i gympan, jag säger bara att jag inte tar sterioder och därför är underlägsen ;)

Doctor Snuggles
2005-05-24, 22:08
Med dopningen försvinner glädjen och stolheten att göra något själv.

Undrar ifall filosoferna någon gång kommit tillbaka från en löprunda och känt sig frächa i kroppen, tittat på klockan och sagat
- Jaa....41.17 ... snart tar jag milen på under 40.


Eller varför inte backat ut från racketet och inom sig tänkt
" Wow, 12:a på 140, kanonböj".

(Skall inte kommentera ang. godtycklighet och ribbläggning, för det har jwzard klarat av bra.)

Glädje och stolthet är bara känslor, och vad som framkallar dem är högst individuellt. Kan tänka mig att även om man simmar i ryssfemmor, så kan man likväl vara stolt och glad över ökningar i styrka och muskelmassa. Det är upp till individen.
Sen att du skulle anse att det var mindre/inget värt, för du inte vet om det är "du" eller "vitaminerna" som står för prestationen, det får ju stå för dig.
Visserligen så håller jag med dig såtillvida att jag skulle aldrig kunna tänka mig att preppa, men det är också av mina egna skäl, och inte nödvändigtvis representativt för någon annan.

-AG-
2005-05-24, 22:51
- Endast ingrepp som är direkt farliga för hälsan bör förbjudas, säger Julian Savulescu. - Ok, så vad är skillnaden jämfört med nu?

Vill vi att elitidrotten reduceras till en verksamhet där man testar droger? - Vill vi att elitidrott reduceras till en verksamhet där man preppar allt man orkar och de som tål mest är de som förtjänar att hyllas som vinnare?


Det är väl ganska tur att "vanligt" folk inte lyssnar på muppar som Tännsjö. Tror inte direkt att de får nåt jättelikt gehör för detta utspel.

Sverker
2005-05-25, 06:07
Jag har inget problem med hur du väljer att lägga just den ribban, eller att någon väljer och vrakar godtyckligt på samma vis. Men man ska passa sig för att låta det vara en allmängiltig lag och "pådyvla" andra samma värdegrunder; särskillt om man tänker svära och gorma som tex Allan.

Jag väljer inte godtyckligt. Ribban är lagd av IOK. SOK och RF följer därefter vad som är tillåtet och inte tillåtet.



Det är min värdegrund.

jwzrd
2005-05-25, 07:03
Jag väljer inte godtyckligt. Ribban är lagd av IOK. SOK och RF följer därefter vad som är tillåtet och inte tillåtet.



Det är min värdegrund.

Du tycker inte man har skapat sin prestation själv om man använder något som finns på IOKs lista, det betyder att någon som nu inte finns på listan, men som tillförs senare blir ett problem. Vad händer om kreatin finns på den om tio år? Har du då plötsligt inte skapat dina prestationer själv? Hur kan någon annan ändra det?

Sverker
2005-05-25, 07:46
Min värdegrund är, att det som är tillåtet från IOK idag är tillåtet enligt mig. Kreatin för att ge ett tydligt exempel, är alltså tillåtet.

Kommer IOK fram till att kreatin är olämpligt och därmed blir förbjudet så förändras givetvis min värdegrund och prestationer, stora eller små, görs idrottsligt efter de nya reglerna. Det går inte att införa något retroaktivt.


Jag måste givetvis lita på att IOK tar hänsyn till alla de etiska och medicinska aspekter som jag som enskild person har svårt att överblicka och förstå konsekvensena av.

Kommer IOK fram till att kreatin eller något annat ÄR OLÄMPLIGT så har de givetvis ordentligt på fötterna eftersom de ser till idrottens bästa.
Är det ohälsosamt/farligt eller oetiskt för övriga idrottsvärlden så är det så klar samma för mig. Hälsan och de etiska reglerna i tävling mot mig själv och andra kommer alltid först.


Något oklart ?

jwzrd
2005-05-25, 09:45
Min värdegrund är, att det som är tillåtet från IOK idag är tillåtet enligt mig. Kreatin för att ge ett tydligt exempel, är alltså tillåtet.

Kommer IOK fram till att kreatin är olämpligt och därmed blir förbjudet så förändras givetvis min värdegrund och prestationer, stora eller små, görs idrottsligt efter de nya reglerna. Det går inte att införa något retroaktivt.


Jag måste givetvis lita på att IOK tar hänsyn till alla de etiska och medicinska aspekter som jag som enskild person har svårt att överblicka och förstå konsekvensena av.

Kommer IOK fram till att kreatin eller något annat ÄR OLÄMPLIGT så har de givetvis ordentligt på fötterna eftersom de ser till idrottens bästa.
Är det ohälsosamt/farligt eller oetiskt för övriga idrottsvärlden så är det så klar samma för mig. Hälsan och de etiska reglerna i tävling mot mig själv och andra kommer alltid först.

Något oklart ?

Det som är oklart är att du inte förstår vad jag säger :)

Du säger att det du presterar nu, det har du gjort Själv(tm). Helt din egen prestation. MEN tänk om IOK, undertiden du är på gymmet (för att ta det hela längre), lägger fram förslaget som innebär att kreatin plötsligt blir förbjudet. Då står du där med en kropp du, enligt dig själv, inte själv skapat längre.

Igår: min prestration, jag skapade den.
Idag: dopad prestation, jag orkade inte träna hårt nog utan blev tvungen att fuska mig till allt jag presterat fram till idag.

Det är du som säger att det ligger till så med prestation, vad som ligger på fel sida om reglerna och sin egen person. Det jag säger är flera saker:

1) Absolut inget fel med att IOK hjälper samhället, idrotten, oss osv med vad man tycker är sunda ideal. Jag tycker också det är sunt.

2) Det är en godtycklig gränsdragning. Om kreatin (eller något annat av alla populära och effektiva kosttillskott) hade en enda biverkning som kunde visas på så skulle det vara dopingklassat med största säkerhet. Det handlar inte om prestation, det handlar om hälsa.

3) Skapa själv eller fuska sig till prestation existerar inte i min värld (världen utanför tävlan där det finns ett fastslaget regelverk). Allt det jag har presterat har ju faktiskt JAG presterat. Jag har lyft allting, ätit allting, sovit osv osv. Vad jag fått hjälp med i form av tips, kunskap, mognad, doping, kosstillskott är det ändå JAG som bestämt slutgiltigt över.

Att peka på en av komponterna där och mena att den komponenten på något vis kullkastar hela prestationen är ju att säga att den komponenten på något vis antingen sått lathet eller beror på lathet. För att fortsätta på den hypotetiska frågan i fallet att kreatin vore dopingklassat så skulle du ju isf kunna förvandlas till lat mitt under ett träningspass på grund av ett beslut taget i en annan världsdel. Det håller ju inte... Om det beror på lathet just på grund av att det förbättrar min prestation så måste ju även andra saker jag gör/gjort som på samma vis förbättrar min prestation också göra mig lat. Tex att lära mig saker av tex såna som du, Allan osv som tränat väldigt länge. Det är knappast heller en särskillt hållbar tes.

EDIT: om jag skulle smutsa ner resonemanget med högst känslomässiga tankar så är kreatin, protein osv och allt sånt doping. Då i ordets betydelse, inte Doping(tm) (C) IOK(r). Laglig doping till skillnad från olaglig doping i form av testosteron och dess analoger.

Jet
2005-05-25, 09:52
Så här sa en av stjärnorna på den där konferensen ( som antagligen var ytterligt makaber tillställning; små snälla farbröder som knallar runt och har frodiga diskussioner om huruvuda det var etiskt rätt eller fel av Stalin att nacka en sextio miljoner personer):

- Endast ingrepp som är direkt farliga för hälsan bör förbjudas, säger Julian Savulescu.

Jag antar att han då - i konsekvensens namn - anser att preparat som är farliga för hälsan bör förbjudas. Så vad är nytt? De vill inte alls släppa dopingen fri - de vill bara reta upp folk. Tännsjö ska ha spö - det skulle vara mig ett nöje att trycka ner hans skalle i en muggstol och spola vilt, medan man vrålar att " det här är mitt sätt att skaffa mig lustkänslor, gubbjävel...."

allan

Du verkar arg *rolleyes*

zanzi
2005-05-25, 11:51
Ett gäng filosofer som öppnat käften igen. *rolleyes*
Håller med Sverker här! Det hela ligger i att prestera något själv, med sina egna gener!
Börjar man sudda bort den faktorn som kommer från generna försvinner hela intresset med sporten (i alla fall för min del). Det är en kännsla att ha (t.ex) världens 10 snabbste personer framför sig och veta att man alldrig kommer kunna utföra något i närheten av deras resutat (ett av grunderna och anledningarna till att sport överhuvudtaget finns?).

Verkar som om vi slutat utföra sporten och att det är sporten som utför oss. Ska man låta reglerna bestämmas från sportens "synvinkel", alltså att vi ändrar reglerna så att de tillåter utförarna prestera maximal resultat?

Låter helt fel enligt mig men visst, forska och tillåt gendopping så alla kan få tillgång till det men varför stanna där? Lika bra att vi klonar alla när vi ändå håller på och låta klonerna döda oss "mindre värda". Sen kan alla kloner sammlas och hålla varandra i hand sammtidigt som dom sjunger hur bra och eniga dom är och avslut allt med att pissa på Darwins grav.
Kommer säkert sluta med att filosof-brad-pitt-kopian öppnar sin käft och påpekar att vi nått toppen och att utvecklingen bara kan gå neråt från och med nu... "lika bra att vi spränger hela världen så vi slipper det!".

Metal_boy_
2005-05-25, 11:54
Har en känsla av att om det skulle bli tillåtet att köpa/använda det så skulle det va några som har monopol på grejerna ( precis som systemet). Grejerna folk köper idag kommer att anses som olagliga. Om det skulle bli tillåtet så kunde många jobba med att framställa lite bättre grejer, samt reducera biverkningar.

Sverker
2005-05-25, 15:34
Det som är oklart är att du inte förstår vad jag säger :)



Det är inte jag som snurrar runt i ett antal teoretiska resonemang ;)
Det var inte jag som tog upp värderingar.

Jag är konkret. Jag tränar och tävlar, här, idag.

Det som gäller finns här:
http://www.rf.se/t3.asp?p=90639

Jag vet precis vilken mat jag stoppar i mig. Jag vet precis vilka kosttillskott jag använder, och vilken nytta de gör. Jag vet t o m vilken tandkräm jag använder. Det finns ingen risk för dopning eller ens misstagsdopning.

Skulle jag slå upp tidningen på morgonen och läsa att kreatin är dopningsklassat får jag spotta ut drinken med kreatin jag har i munnen ( ifall denna teotretiska händelse skulle inträffa). Det är inte mer komplicerat än så. Rent och ärligt spel gäller.

Målen jag nämde som exempel först i tråden är strävansmål. Jag har sprungit milen på 41.17 och då på den tiden var 40 blankt ett mål. Läser ni min journal gör jag inte 12 rep på 140 kg i djupa knäböj. Det är mitt mål i träningen. Jag gör 8 kanske 10 rep en bra dag men det är mål att sträva mot.

Den dagen jag backar ur racket och har gjort 12 djupa rep på 140 kg i en fin teknik. Då kommer jag att känna riktig stolthet. Det kommer ingen att kunna ta ifrån mig.


Varför känner inga andra samma stolthet är min fråga ?

jwzrd
2005-05-25, 15:38
Det är inte jag som snurrar runt i ett antal teoretiska resonemang ;)
Det var inte jag som tog upp värderingar.

Jag är konkret. Jag tränar och tävlar, här, idag.

Det som gäller finns här:
http://www.rf.se/t3.asp?p=90639

Jag vet precis vilken mat jag stoppar i mig. Jag vet precis vilka kosttillskott jag använder, och vilken nytta de gör. Jag vet t o m vilken tandkräm jag använder. Det finns ingen risk för dopning eller ens misstagsdopning.

Skulle jag slå upp tidningen på morgonen och läsa att kreatin är dopningsklassat får jag spotta ut drinken med kreatin jag har i munnen ( ifall denna teotretiska händelse skulle inträffa). Det är inte mer komplicerat än så. Rent och ärligt spel gäller.

Målen jag nämde som exempel först i tråden är strävansmål. Jag har sprungit milen på 41.17 och då på den tiden var 40 blankt ett mål. Läser ni min journal gör jag inte 12 rep på 140 kg i djupa knäböj. Det är mitt mål i träningen. Jag gör 8 kanske 10 rep en bra dag men det är mål att sträva mot.

Den dagen jag backar ur racket och har gjort 12 djupa rep på 140 kg i en fin teknik. Då kommer jag att känna riktig stolthet. Det kommer ingen att kunna ta ifrån mig.

Japp, jag förstår och är helt med på det du säger. Det var jag från början också. Jag har dock ett problem med hur du ser på värdet av din egen prestation. För om nu kreatin skulle bli dopingklassat så skullle ju du, enligt vad du sagt tidigare, plötsligt ha fuskat dig till din 12:a på 140. Du har inte gjort det själv.

I min värld skulle skillnaden vara NADA, i din värld verkar lagen/reglerna styra hur du värderar din egen prestation. Det är pudelns kärna.

Bigbulka
2005-05-25, 15:38
Då blir vi alla nästa Coleman eller...

jwzrd
2005-05-25, 15:42
Då blir vi alla nästa Coleman eller...

Slår aldrig fel när du drar in ett inlägg i en dopingtråd. Nej ingen tror det.

Grahn
2005-05-25, 16:18
Japp, jag förstår och är helt med på det du säger. Det var jag från början också. Jag har dock ett problem med hur du ser på värdet av din egen prestation. För om nu kreatin skulle bli dopingklassat så skullle ju du, enligt vad du sagt tidigare, plötsligt ha fuskat dig till din 12:a på 140. Du har inte gjort det själv.

I min värld skulle skillnaden vara NADA, i din värld verkar lagen/reglerna styra hur du värderar din egen prestation. Det är pudelns kärna.

Tycker du hängt upp dig på en teknikalitet här och försöker beskriva det som att den skulle stjälpa hela resonemanget.

jwzrd
2005-05-25, 16:27
Tycker du hängt upp dig på en teknikalitet här och försöker beskriva det som att den skulle stjälpa hela resonemanget.

Jag försöker inte stjälpa något alls. Bara en halvslö och avslappnad diskussion. Jag skriver ju att jag inte tycker det är något fel på synen på dopingmedel och andra droger som något icke önskvärt.

Sverker
2005-05-25, 17:42
Är du intresserad av idrottshistoria jwzrd :confused:

I den moderna idrottens början hoppade man stavhopp med helt stela stavar. Man använde staven som krycka och svingade sig över ribban.

Helt plötsligt kommer det en smart figur med bambustav som sviktar. Nu raserades hela stavhopparvärlden. Tekniken blev helt annorlunda, nu gällde det att trycka ihop staven så mycket som möjligt och använda den återverkande fjädringskraften till att komma över ribban.

Nästa revulution blev när bambustaven ersattes med lättare och smidigare material som plastfiber och nu kolfiber.

Utvecklingen går framåt. Idrotten utvecklas. Inget blir för evigt.


Samma sak med kreatin. Ett säker och fungerande kosttillskott. Förändrar träningen men förändrar inte idrotten.

Bigbulka
2005-05-25, 18:06
Slår aldrig fel när du drar in ett inlägg i en dopingtråd. Nej ingen tror det. :laugh: