handdator

Visa fullständig version : Problem med att hitta ett bra upplägg.


Sigurdsson
2005-05-23, 20:14
Jag är: 184cm, ca 75kg, 20år

Jag har nu tränat i ca ett halvår aktivt med 3-4 styrkepass per vecka samt någon enstaka kondition per vecka. Även förra våren/sommaren så hade jag ett liknande upplägg på träningen men det avbröt jag i september när jag började jobba skift. Tidigare så har jag även tränat på gym men dock inte lika regelbundet, så jag är inte helt grön på ämnet...


Nu till Problemet.
Nu under våren har har jag haft ett riktigt kasst träningsprogram. Upplägget har varit på 5(!) tillfällen, vilket har gjort att det har kunnat ta ca 14 dagar innan man tränar en muskelgrupp igen (anledningen till detta är att passen drar ut på tiden när jag har tränat med en kompis, så att man inte hinner mer så mycket).

Så här är passen fördelade:

1. Ben och Vader

2. Bröst och Mage

3. Axlar och vader (har nu lagt vader på ben i stället)

4. Bicep, Tricep samt underarmar

5. Övre och nedre rygg


För tillfället så kör jag 2-4 olika övningar per muskelgrupp.
Hur tycker ni att jag/vi ska lägga upp programet för att kunna träna varje muskelgrupp mer effektivt(villka grupper bör tränas till sammans)?
Bör jag kanske gå ner till 1-2 övningar per muskelgrupp /pass och då rotera på fler övningar?

Jag förstår att ni är less på alla dessa "nybörjarfrågor" men jag har läst ganska många inlägg (inklusive z_bumbi's tipps) men inte hittat det jag är ute efter. Så jag hoppas att jag kan få lite hjälp och inte enbart länkar ;)


Tack på förhand!
//Krille

manlix
2005-05-23, 20:25
På vilket sätt passar inte z_bumbis program-förslag? Jag tycker de är kanonbra.