handdator

Visa fullständig version : Äta efter konditionsträning?


martin86
2005-05-23, 20:13
Jag springer 1-2 ggr i veckan, i konditionssyfte. Jag undrar vad som är lämpligt att förtära precis efter passet, för att undvika nedbrytning av muskler?

King Grub
2005-05-23, 20:23
En likadan gainer som efter styrketräning. Maltodextrin/druvsocker+protein.

martin86
2005-05-23, 21:02
En likadan gainer som efter styrketräning. Maltodextrin/druvsocker+protein.

Okej. Samma mängder eller? Känns som om jag gör av med mer energi under ett styrketräningspass.

King Grub
2005-05-23, 21:09
Känns som om jag gör av med mer energi under ett styrketräningspass.

Det gör du inte! Du gör av med mycket, mycket mindre energi under ett styrkepass av samma längd som ett någorlunda hårt kondispass av samma längd.

Ett "normalt" styrkepass kanske förbrukar någonstans mellan 130-150 kcal, om du inte kör någon slags oavbruten cirkelträning.

Har du konditionstränat uppemot en timme eller mer brukar 1-1.2 g kolhydrat per kilo kroppsvikt rekommenderas. Är det frågan om riktigt långa pass behövs ofta regelbundna påfyllningar av samma mängd i flera timmar.

martin86
2005-05-23, 21:17
Det gör du inte! Du gör av med mycket, mycket mindre energi under ett styrkepass av samma längd som ett någorlunda hårt kondispass av samma längd.

Ett "normalt" styrkepass kanske förbrukar någonstans mellan 130-150 kcal, om du inte kör någon slags oavbruten cirkelträning.

Har du konditionstränat uppemot en timme eller mer brukar 1-1.2 g kolhydrat per kilo kroppsvikt rekommenderas. Är det frågan om riktigt långa pass behövs ofta regelbundna påfyllningar av samma mängd i flera timmar.

Okej, då hänger jag med. Jag brukar springa ca 45 min, borde jag då ha ca 25 g protein och 1 g / kg kolisar i drinken för att vara optimal?

King Grub
2005-05-23, 21:18
Det låter finfint.

martin86
2005-05-23, 21:18
Det låter finfint.

Okej, tack för hjälpen! :bow:

HenrY
2005-05-24, 08:04
Jag ställde samma fråga förut, men glömde kolla svaret som jag inte hittar nu hlr.
Bör man göra samma sak med konditionsträning som gymträning, dvs snåla in på kolisarna resten av dagen, tills man kör ett konditionpass på kvällen osen lägger in de mesta av dagens kolisar efter passet?

King Grub
2005-05-24, 08:23
Då bör väl se till att hinna ersätta förlorad kolhydratenergi efter passet i varje fall, plus protein till varje mål. Tarmens upptag av glukos per minut är begränsat, så att äta 2000 kcal kolhydrat på en timme är bortkastat, om sängen väntar.

Skall du köra ett långpass kondition är ett rejält kolhydratbaserat mål cirka fyra timmar eller så före passet att rekommendera, hur som helst. 4-5 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt vid det målet är prestationshöjande.

Ectomorph
2005-05-25, 08:16
Har en liten undran jag också angående HIIT-träning och måltid efter passet.

Jag brukar alltså springa högintensivt på fastande mage ca var 4:e dag. Efter löpningen väntar jag ca en timme innan jag äter något. Frågan är om det stjälper mer än det hjälper när det gäller att behålla muskelmassan. Bra om jag kan fortsätta med detta eftersom jag tycker brännt mycket fett på det viset.

Undrande *screwy*

King Grub
2005-05-25, 09:39
Det behöver definitivt inte vänta tills du äter frukost; undvik druvsockersnabba kolhydrater bara.

Ectomorph
2005-05-25, 09:56
Det behöver definitivt inte vänta tills du äter frukost; undvik druvsockersnabba kolhydrater bara.

Bra, då kan jag hugga in direkt på råggröten!

Majtchus
2005-05-25, 11:23
Om man har som mål med sin HIIT-träning att bränna fett skall man då ta en gainer direkt efter passet?
(passet sker ej på fastande mage, på eftermiddagen)

TylerDurden84
2005-05-27, 14:23
Ett "normalt" styrkepass kanske förbrukar någonstans mellan 130-150 kcal, om du inte kör någon slags oavbruten cirkelträning.
.


Skojjar du? 130-150 kcal? På de kaloriförbränningstabellerna jag kollat på bränner man ca 400 kcal på en timmas styrketräning om man väger 75 kg...

Max
2005-05-27, 14:26
Ett "normalt" styrkepass kanske förbrukar någonstans mellan 130-150 kcal, om du inte kör någon slags oavbruten cirkelträning.Var inte det vad ungefär 8 set styrketräning förbrännde, eller var efterförbränningen medräknad i de siffrorna?

King Grub
2005-05-27, 14:40
Skojjar du? 130-150 kcal? På de kaloriförbränningstabellerna jag kollat på bränner man ca 400 kcal på en timmas styrketräning om man väger 75 kg...

Nej, jag skojar inte. I siffrorna du anger ingår grundförbränningen, den energi du förbrukar per timme för att upprätthålla livsfunktioner. Själva styrketräningen kostar inte mycket energi alls.

skaparn
2005-05-28, 01:09
Nej, jag skojar inte. I siffrorna du anger ingår grundförbränningen, den energi du förbrukar per timme för att upprätthålla livsfunktioner. Själva styrketräningen kostar inte mycket energi alls.

Men en gainer med ca 1 gram kolhydrat per kroppskilo ger ju i de flesta fall mer energi än så, varför är rekommenderad mängd såpass tilltagen?

King Grub
2005-05-28, 05:10
För att stimulera proteinsyntes och en anabol miljö? Det är inte meningen att man måste "kvitta" varje energiförbrukning med ett exakt isokaloriskt mål. Det är 24-timmarsbalansen som är viktig i det avseendet, och varför inte utnyttja muskelcellernas utökade känslighet vid rätt tillfälle?

skaparn
2005-05-28, 08:31
För att stimulera proteinsyntes och en anabol miljö? Det är inte meningen att man måste "kvitta" varje energiförbrukning med ett exakt isokaloriskt mål. Det är 24-timmarsbalansen som är viktig i det avseendet, och varför inte utnyttja muskelcellernas utökade känslighet vid rätt tillfälle?

Oj! Blev du arg?

King Grub
2005-05-28, 08:44
Vadå arg? Inte det minsta. Jag svarade på en fråga, och avslutade med en motfråga. Hur lyckades du läsa in ilska i det?

skaparn
2005-05-28, 09:14
Vadå arg? Inte det minsta. Jag svarade på en fråga, och avslutade med en motfråga. Hur lyckades du läsa in ilska i det?

Såja. Två retoriska frågor plus en understrykning av ett inte. Klart du var arg.

(sorry, skämtade men det gick inte hem, ska aldrig upprepas)

King Grub
2005-05-28, 09:18
Tur det, för då kanske jag blir arg.

Också skämt. ;)

Men jag borde förstått att en understrykning av ett inte i kombination med retoriska frågor kunde missförstås som raseri. :D

TylerDurden84
2005-05-29, 12:16
Nej, jag skojar inte. I siffrorna du anger ingår grundförbränningen, den energi du förbrukar per timme för att upprätthålla livsfunktioner. Själva styrketräningen kostar inte mycket energi alls.

Okej, så grundförbänningen per timma kan vara ca 250 kcal, medans energin från själva styrketräningen i ca en timma ligger runt 150 kcal, om vi antar att man bränner runt 400 kcal under styrkepassets duration. Det låter för mig som en skum fördelning, men jag litar på du är påläst!

Jag lär mig något nytt varje dag :D

King Grub
2005-05-29, 12:36
Det är inte så skum fördelning, faktiskt; under själva aktiviteten än energiförbrukningen hög per sekund vid styrketräning, men aktiviteten pågår å andra sidan inte oavbrutet som vid konditionsträning. Basalmetabolismen pågår oavbrutet.

Mer finns att läsa i Acute effects of resistance exercise on energy
expenditure: revisiting the impact of the training variables, Rev Bras Med Esporte _ Vol. 10, Nº 2 – Mar/Abr, 2004

Sommar-05
2005-05-30, 15:26
Skojjar du? 130-150 kcal? På de kaloriförbränningstabellerna jag kollat på bränner man ca 400 kcal på en timmas styrketräning om man väger 75 kg...

Får man fråga var man kan hitta en sån kaloriförbränningstabell?