handdator

Visa fullständig version : VÄrk VÄrk VÄrk


Jesper
2005-05-23, 13:39
mina axlar värker, underarmarna värker, armbågarna värker....

kan inte träna axlar för då värker det, kan inte träna biceps för då får jag ont i muskelfästet mellan ovansida bröst och framsida axel på vänster sida... och för att inte tala om underarmarna och handlederna...=( .
får ont i de flesta pressövningar förutom hantelpressar för bröst...

vad ska man göra? vila verkar ju inte funka för det har jag gjort men det kommer tillbaka.
vilka övningar ska man undvika? ska jag köra lättare? kört ganska tungt ett tag nu (3-6 reps).

tacksam för svar.

Sve
2005-05-23, 15:26
hur länge vilade du då?

Jesper
2005-05-23, 15:37
1,5 månad då jag inte tränade något. sen dess har jag kört två axel(det första kändes bra...sen det andra kom smärtan igen..) pass och ett biceps pass på de här två månaderna sen jag vila.
kan tillägga att jag tog det lungt med biceps och axlar även innan vilan under lång tid.

Sve
2005-05-23, 15:40
ja det borde ju varit tillräckligt.
underarmarna tog stryk på mig vid all bicepsträning nästan så den la jag ner. Fick smärta efter 2 pass kanske.
axlarna tja, kör du mycket lateral raises eller liknande?

jwzrd
2005-05-23, 15:42
Tränar du något annat än bröst, axlar och biceps? Kanske dags att fundera över vilka övningar du kör, hur många set och hur du tränar.

Jesper
2005-05-23, 16:34
Tränar du något annat än bröst, axlar och biceps? Kanske dags att fundera över vilka övningar du kör, hur många set och hur du tränar.

ja jag tränar hela kroppen:

mån: rygg(marklyft,latsdrag,sittande rodd)
tis: vila
ons: Bröst(bänkpress, snedhantelpress, flyers)
tors: vila
fre: ben(benpress,benspark,liggande lårcurl..försökt med knäböj men tycker inte om den övningen..knäna..aj..), triceps(liggande tricepspress, hantelextensions, pushdowns..)
lör,sön: vila

axlar och biceps tränar jag ju dock inte nu..

jag kör mest basövningar , runt 5 set per övning ganska tungt 3-6 reps

Jesper
2005-05-23, 16:38
axlarna tja, kör du mycket lateral raises eller liknande?

NÄR jag tränade axlar så blev det mycket sånt.

Sve
2005-05-23, 17:08
ja jag tränar hela kroppen:

mån: rygg(marklyft,latsdrag,sittande rodd)
tis: vila
ons: Bröst(bänkpress, snedhantelpress, flyers)
tors: vila
fre: ben(benpress,benspark,liggande lårcurl..försökt med knäböj men tycker inte om den övningen..knäna..aj..), triceps(liggande tricepspress, hantelextensions, pushdowns..)
lör,sön: vila

axlar och biceps tränar jag ju dock inte nu..

jag kör mest basövningar , runt 5 set per övning ganska tungt 3-6 reps

Jag hade skippat följande:
flyes
tricepspress, hantelextensions vad nu det är.

Axlar tycker jag du kan träna igen, militärpress framför huvudet brukar fungera ypperligt, kör den som enda axelövning. Det som jag har sett pajar folks axlar är lateral raises i de flesta former. Pushdowns kan du nog köra vidare med. använd ett vinklat handtag eller helst ett rep.

Jesper
2005-05-23, 17:13
Jag hade skippat följande:
flyes
tricepspress, hantelextensions vad nu det är.

Axlar tycker jag du kan träna igen, militärpress framför huvudet brukar fungera ypperligt, kör den som enda axelövning. Det som jag har sett pajar folks axlar är lateral raises i de flesta former. Pushdowns kan du nog köra vidare med. använd ett vinklat handtag eller helst ett rep.

militärpress testade jag faktiskt lite idag... å det värkte ganska mycket=(
men tack ska testa skippa de andra övningarna ett tag och se ifall det blir bättre=)

Sve
2005-05-23, 17:20
militärpress testade jag faktiskt lite idag... å det värkte ganska mycket=(
men tack ska testa skippa de andra övningarna ett tag och se ifall det blir bättre=)

gör militärpressen ont i axlarna? ha ett grepp lite bredare än axlarna. ett för brett grepp ger onödig påfrestning + man kan inte ha så mkt vikt. och det är mer vikt man blir starkare av.
Men som sagt du känner ju vad som gör ont.

jakke
2005-05-23, 17:46
Tränar du rotacuffen för axlarna?
Testa högreps, du skrev att du körde 3-6 reps. Kanske man inte ska göra direkt efter 2mån frånvaro pga skador

z_bumbi
2005-05-23, 17:50
Tränar du rotacuffen för axlarna?
Testa högreps, du skrev att du körde 3-6 reps. Kanske man inte ska göra direkt efter 2mån frånvaro pga skador

:thumbup:


Och framför allt, vem har du pratat med om problemen, naprapat, sjukgymnast, idrottsmassör, läkare?

Jesper
2005-05-23, 18:16
Tränar du rotacuffen för axlarna?
Testa högreps, du skrev att du körde 3-6 reps. Kanske man inte ska göra direkt efter 2mån frånvaro pga skador

nej tränar inte rotacuffen men kanske borde börja göra det. skall testa det nästa gång jag är på gymmet. hur utför man de övningarna förresten?=)
aa kan ju va en grej att testa högreps=)
tack för hjälpen.

Jesper
2005-05-23, 18:17
:thumbup:


Och framför allt, vem har du pratat med om problemen, naprapat, sjukgymnast, idrottsmassör, läkare?

har inte pratat med någon nej :em:

jakke
2005-05-23, 19:15
har inte pratat med någon nej :em:
I länksamlingen finns övningar.
Sedan tycker jag du ska kolla upp armbågarna och underarmarn, kan vara inflamationer(din konstanta tunga träning skvallrar om det), du vill inte att det ska bli kroniskt.

Jesper
2005-05-23, 20:26
I länksamlingen finns övningar.
Sedan tycker jag du ska kolla upp armbågarna och underarmarn, kan vara inflamationer(din konstanta tunga träning skvallrar om det), du vill inte att det ska bli kroniskt.

okok får titta där då.. okok ajdå bäst jag kollar upp det så fort som möjligt då.
tack för hjälpen :thumbup:

Ulf A Big
2005-05-23, 20:40
En äldre artikel men ack så aktuell
http://www.bk-sportsmag.se/artiklar/traningssmarta.htm

En bra artikel av Andreas Cahling:
http://www.bk-sportsmag.se/artiklar/undvik_overtraning.htm

En annan som syftar till att hitta sin träningsfrekvens:

http://www.bk-sportsmag.se/artiklar/traningsfrekvens_-_att_komma_i_balans_med_sin_kropp.htm

Jesper
2005-05-23, 20:52
En äldre artikel men ack så aktuell
http://www.bk-sportsmag.se/artiklar/traningssmarta.htm

En bra artikel av Andreas Cahling:
http://www.bk-sportsmag.se/artiklar/undvik_overtraning.htm

En annan som syftar till att hitta sin träningsfrekvens:

http://www.bk-sportsmag.se/artiklar/traningsfrekvens_-_att_komma_i_balans_med_sin_kropp.htm

tackar ska ta och läsa dem :thumbup:

Lizard
2005-05-23, 21:26
Du låter som typfallet för det som händer när man inte periodiserar (eller tar en vilovecka var 6 - 10 vecka).


General Adaptation Syndrome (GAS) består, enligt upphovsmannen Dr. Hans Seyle, av tre stadier:

1. Alarmstadier som inträder av intensifierad stress.
2. Motståndsstadiet, som är när musklerna utecklas för att bemöta stressen.
3. Utmattningstadiet, som, om stressen fortgår, vi inte återhämtar oss eller utvecklas.

När du inträtt i stadie 3, utmattningsstadiet, så hamnar du i överanvändning av dina muskler. Vid långvarig överanvändning övergår den till överträning vilket kroppen inte kan svara på annat än att gå sönder i delar eller sin helhet. I grunden är det som att köra en standardbil varv efter varv i dagar ocn nätter i full fart på Le Mans - någonting ger vika och tids nog löses hela bilen upp och återgår till sin ursprungliga molekylära form om du ursäktar metaforen. Tänk på saken.

Det bästa du kan göra är att rehabiliteringsträna dig, gärna men hjälp av sjukgymnast, med högrepsträning (jag kör själv lågreps så du ska veta att jag är ofärgad i mina åsikter). Att enbart vila sig till återuppbyggnad av slitna leder och senor är något av önsketänkande. Yoga och Core-klasser kan vara ett utmärkt alternativ för dig att förbättra din status dessutom.

Lizard

obesogen
2005-05-23, 22:19
På den lilla informationen som du gett tycker jag personligen inte att det låter som överträning. Något står inte rätt till, och du borde gå och testa dig och kolla så du inte har något kroniskt som typ RA (reumatoid artrit). Men du kanske kunde berätta lite mer om hur mycket du tränat det senaste året, vad du arbetar med och hur din kosthållning/sömvana ser ut?

Jesper
2005-05-23, 22:48
På den lilla informationen som du gett tycker jag personligen inte att det låter som överträning. Något står inte rätt till, och du borde gå och testa dig och kolla så du inte har något kroniskt som typ RA (reumatoid artrit). Men du kanske kunde berätta lite mer om hur mycket du tränat det senaste året, vad du arbetar med och hur din kosthållning/sömvana ser ut?

vad kan jag säga om träningen det senaste året.. kört relativt tungt nästan hela tiden(3-6 reps). dumt jag vet. 3-4 gånger i veckan. haft en del avbrott då jag åkt på förkylningar som inte släppt.. senast varade det i 1,5 månad(influensan då tror jag).
först var det underarmana som började bråka. då skippade jag rak stångcurl och körde enbart hantlar. det gick bra ett tag men sen börja det smärta i muskelfästet mellan ovansida bröst och framsida axlar på vänster sida. så då la jag ner bicepsträningen i ett par veckor. När jag tog upp den igen så gick det bra något pass sen kom smärtan tillbaka. I bänken har jag börjat känna av samma sak på senaste tiden.
när värken i axlarna kom kan jag inte säga precis men sen dess har jag knappt tränat axlar men det värker fortfarande lika mycket om inte mer när jag testar.
det som kan jag träna nu utan att det värker i axlar eller underarmar är väl rygg och ben.

jag sover för det mesta minst 8 timmar per natt och försöker äta ofta och bra. frukost, 3 lagade mål mat och något på kvällen iaf.

har även kännt mig ganska trött och hängig senaste tiden.

lite rörigt inlägg men du kanske har lite mer att gå på nu?=)

z_bumbi
2005-05-25, 09:09
I grunden är det som att köra en standardbil varv efter varv i dagar ocn nätter i full fart på Le Mans - någonting ger vika och tids nog löses hela bilen upp och återgår till sin ursprungliga molekylära form om du ursäktar metaforen.

Det där låter iofs betydligt roligare än överträning. :D

Jesper: Om du har vilat men problemen inte försvinner så är det läge att göra något och om du inte har en aning själv om vad det är så skulle jag fråga någon som kanske kan hjälpa dig, det kostar ibland en slant men det är något som man får räkna in i kostnaden för att träna.

obesogen
2005-05-25, 15:36
vad kan jag säga om träningen det senaste året.. kört relativt tungt nästan hela tiden(3-6 reps). dumt jag vet. 3-4 gånger i veckan. haft en del avbrott då jag åkt på förkylningar som inte släppt.. senast varade det i 1,5 månad(influensan då tror jag).
först var det underarmana som började bråka. då skippade jag rak stångcurl och körde enbart hantlar. det gick bra ett tag men sen börja det smärta i muskelfästet mellan ovansida bröst och framsida axlar på vänster sida. så då la jag ner bicepsträningen i ett par veckor. När jag tog upp den igen så gick det bra något pass sen kom smärtan tillbaka. I bänken har jag börjat känna av samma sak på senaste tiden.
när värken i axlarna kom kan jag inte säga precis men sen dess har jag knappt tränat axlar men det värker fortfarande lika mycket om inte mer när jag testar.
det som kan jag träna nu utan att det värker i axlar eller underarmar är väl rygg och ben.

jag sover för det mesta minst 8 timmar per natt och försöker äta ofta och bra. frukost, 3 lagade mål mat och något på kvällen iaf.

har även kännt mig ganska trött och hängig senaste tiden.

lite rörigt inlägg men du kanske har lite mer att gå på nu?=)

Gå till en läkare och kolla dina värden. Det låter som att du har någon form av inflammation i kroppen som inte verkar vilja ge mig sig. Vad det skulle kunna vara är omöjligt att svara på såhär över nätet.