handdator

Visa fullständig version : lite frågor om löpning


Johan86
2005-05-23, 13:22
när jag är ute och springer ca 1gång i veckan så springer jag ca 2,5k.blandat lätt jobb,gå och spurtar.är detta ett bra sätt att få kondition? eller är det bättre att jobba lugnt i 5km?

sliter det mkt på benen,fötterna om man joggar?

Nismo
2005-05-23, 13:25
sliter det mkt på benen,fötterna om man joggar?

Springer du mycket med dåliga skor osv. kan du få benhinneinflammation, inte roligt.
Slits fötterna? :) Nje, det tror jag inte. Man får massa blåsor i början om man inte är van, men jag har inte drabbats av något värre iallafall.

Fettecke
2005-05-23, 13:47
som Nismo sa, skorna är viktigt om du inte vill få inflamation...
sedan så får du strecha framsida av benet efter passet /efter din uppvärmning

blåsor, möjligen träningsvärk...

att öka kondition så får du löpa intervaller... snabbare / lugnare tempo..
föterna skadas inte så mkt, men de expanderas när du löper, har du trånga skor så blir de trängre när du löper

Johan86
2005-05-23, 13:49
jag har sprungit ett tag men hört från flera håll att det sliter mkt på knän och fotleder.jag har aldrig känt nåogt från mina ben

Fettecke
2005-05-23, 13:55
om du bara löper en gång i veckan så e de ju lugnt...

men, det är klart... löper du oftare så kanske inte leder osv hinner anpassa sig efter dina krav på kroppen...

säg att du väger 80kg... så blir belastningen runt 160-240kg(2-3ggr din vikt) vid varje löpsteg om du löper lite snabbare... mår din kropp så bra av det om den inte är van vid det?

kommer jag ihåg rätt så är trycket på avstampsbenet för en proffisionell 3-stegare runt 5-6ggr sin kroppsvikt... bara som ett onödigt exempel...

Adde_15
2005-05-23, 13:56
Du har inte fått några förslitningar på knän och leder eftersom du inte springer så mycket, en gång i veckan är inte speciellt mycket.

Försök komma ut iaf 2-3 gånger i veckan om du vill bättra på konditionen
Då du springer försök köra både ett distanspass på ca 45-70min och intervaller då du varierar långa intevaller korta och stegrande(fartlek).

Mccartney
2005-05-23, 19:09
Det är inte alla som blir skadade under löpning. Har du inte ont är det bara att köra på. 2,5km/ vecka är inte speciellt mycket och har man bara rätt skor och någorlunda hyfsad teknik så slipper du skador.

kimonque
2005-05-23, 19:13
som sagt skorna! och ta det lugnt..

jag skadade knäna rätt rejält när jag var ute o sprang för nått år sedan.. hade gått upp en massa kilon och inte sprungit på länge, knäna var inte riktigt vana med den tunga belastningen så lång tid!

Annars är löpning grymt komplement till styrketräningen, så fortsätt!!

manlix
2005-05-23, 19:39
Sen om du vill minska belastning på knän och så vidare så kan du ju undvika att springa på hårda underlag som t.ex asfalt och istället springa i skogen eller någon annanstans med lite mjukare underlag.

Johan86
2005-05-24, 22:32
jag springer på ett motionsspår.är väl typ sågspån där eller likanade.jag tycker det e så förbannat tråkigt att springa mer än ett varv (2,5km). sen är jag rädd att jag inte bara bränner fett utan även mina muskler förbränns eller vad man ska säga

TheLoser
2005-05-24, 22:41
Löpning en träning som är så enkel så det nästan blir tråkigt. Bara att mata, höger fot, vänster fot, höger fot osv. Men det är viktigt med en bra sko, och framförallt ett bra inlägg ifall du inte är skapt med en av guds fötter. I 9/10 fall så är vänsterfoten större än högerfoten och foten kan tendera åt att vara plattfot eller åt andra hållet. Med ett schysst inlägg så löser du det problemet och får ett mycket skönare löpsteg. Så om du vill springa seriöst för kondition så ska du införskaffa ett par riktgit bra skor med inlägg.
När det gäller om du förbränner muskler så är det inga bekymmer att springa hur mycket du vill, bara du ersätter energin som du spenderar.

//TheLoser

Johan86
2005-05-24, 22:43
jag kör bara kondition 1dag i veckan för att inte bli alltför seg och slö eftersom jag styrktränar 3 dagar i veckan och går upp i vikt

hgus
2005-05-24, 23:20
Konditionsträning endast en gång per vecka är i minsta laget. Om du ökar till två gånger i veckan kommer du att märka en markant förbättring av resultatet. 2,5 km räcker för att träna konditionen även om det blir väl kort när du blir snabbare, din runda tar 12,5 min om du springer en kilometer på 5 minuter vilket du kommer göra rätt snart om du är i hyfsad form. Men då kanske du ändå känner för att ta ett andra varv emellanåt. :)


Angående slitage på knän och leder så brukar det bli ett problem först när du börjar springa ungefär 35-40 km i veckan, under förutsättning att du ökar distansen långsamt. Det beror naturligtvis även på andra faktorer som din vikt och eventuellt tidigare skadeproblem.

MacLeod
2005-05-25, 00:50
Jag har opererat båda mina knän efter dumdristiga hoppsparkar samt sparkat sönder ena foten och kan utan problem jogga. Uppvärmning o stretching är något som aldrig är fel heller, förutom det de andra redan påpekat.

Johan86
2005-05-25, 11:59
för att springa 2-2,5km på snabbast möjliga tid hur ska hastigheten vara då.lugn jogging eller många ruscher och gång?

JJ
2005-05-25, 12:06
för att springa 2-2,5km på snabbast möjliga tid hur ska hastigheten vara då.lugn jogging eller många ruscher och gång?

Jämn hastighet. Öka till 2 ggr i veckan om du vill ha resultat, variera träningen mer. Dina muskler kommer inte att försvinna.

Bärs
2005-05-25, 14:11
Förhåll dig till löpningen på samma sätt som till styrketräningen. Sätt upp ett långsiktigt mål, t.ex. halvmaraton på hösten, och arbeta dig fram till målet sakta och metodiskt. Använd t.ex. något/några av de träningsprogram som finns på marathon.se och se till att dina skor är anpassade till ditt löpsteg, dvs. ta reda på om du överpronerar, supinerar etc.
Allvarliga löpskador uppstår inte om du använder hjärnan och avancerar långsamt med avseende på mängd och hastighet med bra utrustning. Vänj dig också vid asfalt, det är nämligen ett utmärkt underlag.

Johan86
2005-06-02, 19:22
om jag även vill kunna sprinta hyffsat hur ska man lägga upp löpträningen då?